Als volwassene op E-pony gaan starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Als volwassene op E-pony gaan starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:00

Ik vroeg mij het volgende eens af Vingers aflikken :

Ik heb zelf altijd het idee dat E-ponies puur voor kinderen zijn (nog net tieners). Toch zie ik ontzettend veel van dit soort sportponies te koop staan op internet van maten rond de 1.55 etc, waar ik dus zelf ook nog prima op zou passen! (ik ben klein maar fijn Dromen )

Wat zijn jullie ideeen hierover? Zien jullie weleens volwassenen starten met een E-pony of maakt iedereen op den duur toch de overstap naar de paarden? (ik weet niet of je op een gegeven moment verplicht bent over te stappen naar paarden etc)

Fleurr_

Re: Als volwassene op E-pony gaan starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:04

Jahoor dat kan prima, ik ken ook een volwassene die ook niet zo groot is en die start met haar E pony bij de paarden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:05

Dat kan prima. Als de ruiter niet te groot er voor is! Lachen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:08

Ben het helemaal met de rest eens. Ik ben zelf ook niet zo groot en toch uiteindelijk (ook door omstandigheden) de overstap gemaakt naar paarden. Ik rij nu een paard van 1.72, tis echt een schat maar toch best wel groot. Ik vind het geen probleem maar mn vriendin moet toch altijd een beetje lachen, het is toch wel een gek gezicht. Klein meisje (1.62) op mega paard Clown. Dan kan je dus veel beter een paardje pakken dat bij je past en als dat dan een E-pony is...so be it, dan ziet het er in ieder geval mooi uit, het geheel plaatje en dat is goed.
Succes!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:11

vind het echt kunnen Lachen vind een pony persoonlijk mooier gewoon een leukere uitstraling.. rijd zelf een paard van 1.64.. en heb zelf een D-pony van 1.41 en ben 1.70 hoog.. ga alleen met het paard starten, want op mijn pony oogt het gewoon niet Tong uitsteken

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:12

Ik ben met mijn E-pony vanaf de pony's gewoon overgestapt naar de paarden en ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen. Ik moet wel zeggen dat die van mij wel 1.56m is en ze een hannoveraanmerrie is die te klein is gebleven (dus enigszins uitstraling van een paard). Ikzelf heb ook een lengte van slechts 1.63m. Ik heb nu een paar jaar pauze gehad maar wil met deze zelfde merrie in de toemkomst weer op het concoursterrein verschijnen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:15

ik rij met mijn kleine E-pony (1.47) ook tussen de paarden, en mijn zus ook... (wij zij 18 en 22)
het enige nadeel is dat we nooit verder als de Z2 mogen...
pony's tussen de paarden mogen dan niet verder, dus misschien dat dat voor veel fanatieke wedstrijdruiters een rede is om toch maar meteen op een echt paard te stappen....

ik weet dat mijn pony nooit zo ver zou komen, en al komt ze dat wel...ach, ik heb d'r toch meer voor de recreatie, zou d'r nooit meer om zo'n rede kunne verkopen!

maar ik vind het dus best kunnen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:17

In de endurance (vooral in de hogere klassen) en in de westernsport stikt het van de kleinere paarden. Daar zijn paarden boven de 1.55-1.60 eerder uitzondering dan regel. Allemaal volwassenen op 'poownies'.

In takken van sport als dressuur, springen en eventing ben je niet verplicht om als volwassene 'over te stappen' naar de paarden. Als jij je hele leven met een dier kleiner dan 1.57 m wilt starten, dan kan dat. Lachen

Ik ben van mening dat het belangrijkste is dat jij en je paard(je) een combinatie vormen. Dat je elkaar niet hindert in de bewegingen en plezier hebt in het rijden. En als jij je prettiger voelt op een wat kleiner exemplaar, waarom dan niet? Lachen

Ik verplaats overigens je topic even van RT naar WD. Op zich een leuke discussie voor RT (je kunt het ook hebben over beperkingen vanwege je lengte etc.) maar omdat je insteek toch het rijden van wedstrijden is, past het beter op WD.

Kijk ook even in de FAQ aldaar, er is al heel wat geschreven over het starten van pony's tussen de paarden.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:18

Crista schreef:
ik rij met mijn kleine E-pony (1.47) ook tussen de paarden, en mijn zus ook... (wij zij 18 en 22)
pony's tussen de paarden mogen dan niet verder,
dus misschien dat dat voor veel fanatieke wedstrijdruiters een rede is om toch maar meteen op een echt paard te stappen....

ik weet dat mijn pony nooit zo ver zou komen, en al komt ze dat wel...ach, ik heb d'r toch meer voor de recreatie, zou d'r nooit meer om zo'n rede kunne verkopen!

Is daar ook een rede voor? Ik vind het namelijk raar dat dat niet mag... Misschien dat iemand dat weet...

Karin schreef:
Ik ben van mening dat het belangrijkste is dat jij en je paard(je) een combinatie vormen. Dat je elkaar niet hindert in de bewegingen en plezier hebt in het rijden. En als jij je prettiger voelt op een wat kleiner exemplaar, waarom dan niet? Lachen

Helemaal mee eens!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:30

sweetheart schreef:
Is daar ook een rede voor? Ik vind het namelijk raar dat dat niet mag... Misschien dat iemand dat weet...

Dat is een FEI-regel. Dus een regel van de internationale paardensportfederatie.

In Nederland was het tot voor kort zelfs zo dat je paard voor de internationale proeven minstens 1.60 m moest zijn. Maar per april 2006 heeft de KNHS dat naar FEI-richtlijnen teruggebracht tot minstens 1.48 m. Met een E-pony (of althans wat wij hier in NL zo noemen) mag je nu dus na de Z2 ook door in het ZZ-licht en verder. In België en Duitsland mocht dat al langer, vandaar dat enkele mensen met Arabische volbloeds uitweken naar België en zie ook de paarden die Jana Freund rijdt/reed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:34

Ik ga binnenkort ook met mijn E pony van 1m51 starten.
als het formaat gewoon kan, en je voelt je er zelf prettig bij, waarom zou je dan perse een paard moeten kopen? alleen omdat men dat vind?
Vaak passen veel mensen nog prima op volwassen leeftijd op een E pony, dus ach, als je maar lol hebt toch Lachen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:36

Karin schreef:
sweetheart schreef:

Dat is een FEI-regel. Dus een regel van de internationale paardensportfederatie.

In Nederland was het tot voor kort zelfs zo dat je paard voor de internationale proeven minstens 1.60 m moest zijn. Maar per april 2006 heeft de KNHS dat naar FEI-richtlijnen teruggebracht tot minstens 1.48 m. Met een E-pony (of althans wat wij hier in NL zo noemen) mag je nu dus na de Z2 ook door in het ZZ-licht en verder. In België en Duitsland mocht dat al langer, vandaar dat enkele mensen met Arabische volbloeds uitweken naar België en zie ook de paarden die Jana Freund rijdt/reed.

Ik bedoelde meer of hier nog een gedachte achter zit zoals dat kleinere paarden het werk niet aan kunnen, ik noem maar iets geks... snap je?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:38

Oh, dat weet ik niet. Ik denk dat de FEI ooit besloten heeft ergens een lijn te trekkken tussen pony's en paarden voor wat betreft de internationale sport, en dat is dan de grens van 1.48 m.

Waarom in NL de grens eerst op 1.60 m lag, weet ik ook niet. Misschien vanwege 'het plaatje' dat in de dressuur zo belangrijk is? Ik weet het niet...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:40

@sweetheart

ik denk dat ze otch een beetje bang zijn hie rin nederland dat ze anders in de echt hogere klasse alleen nogmaar kleine beestjes te zien met soms gewoon eigenlijk net iets te grote ruiters.... ik vind het ook een onzin regel hoor maar ach....

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:41

Leuk dat er zulke positieve reacties zijn! Haha!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:42

Crista schreef:
@sweetheart

ik denk dat ze otch een beetje bang zijn hie rin nederland dat ze anders in de echt hogere klasse alleen nogmaar kleine beestjes te zien met soms gewoon eigenlijk net iets te grote ruiters.... ik vind het ook een onzin regel hoor maar ach....

Waarom zou het niet eerlijk zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:44

Ik ben 1.76 en ik rijd 2 paardjes van 1.58.
Als ze zover zijn wil ik ze ook gewoon tussen de paarden op wedstrijden uit gaan brengen...
Klein maar fijn! Knipoog

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:45

UK_eef schreef:

Kortom: ga vooral je gang Haha!

@Nouvel: 1.58 zijn ook al officieel paarden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:45

domegra schreef:
UK_eef schreef:

Kortom: ga vooral je gang Haha!

@Nouvel: 1.58 zijn ook al officieel paarden

ja, oke, maar even voor de verhouding met mijn lengte... Knipoog
(die ene cm... Haha! )

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:03

sweetheart schreef:
Ben het helemaal met de rest eens. Ik ben zelf ook niet zo groot en toch uiteindelijk (ook door omstandigheden) de overstap gemaakt naar paarden. Ik rij nu een paard van 1.72, tis echt een schat maar toch best wel groot. Ik vind het geen probleem maar mn vriendin moet toch altijd een beetje lachen, het is toch wel een gek gezicht. Klein meisje (1.62) op mega paard Clown. Dan kan je dus veel beter een paardje pakken dat bij je past en als dat dan een E-pony is...so be it, dan ziet het er in ieder geval mooi uit, het geheel plaatje en dat is goed.
Succes!

Hi hi dat ken ik, ik ben klein 1.63 op mijn paard van 1.74 en als ik op die van mijn vriendin ga van 1.80 is het nog maffer.

Het moet gewoon kunnen als de combinatie klikt en past.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:49

Crista schreef:
pony's tussen de paarden mogen dan niet verder, dus misschien dat dat voor veel fanatieke wedstrijdruiters een rede is om toch maar meteen op een echt paard te stappen....

De regels zijn veranderd! Tegenwoordig mag een E pony ook hoger in de dressuur gestart worden.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:09

Ik heb met een pony van 1.40 gestart. Nooit commentaar op gehad. Dus dan zal het met een flinke E pony zeker moeten kunnen. Succes ermee!

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:28

ze zeggen als je 18 bent moet! je op een paard maar ik zal gaan rijden op je pony die je fijn vind

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:31

Dat hoeft niet hoor, want zie hier maar sommige bokkers die Z lopen met een arabier of een fjord.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:50

In de rest van de wereld heet een E-pony gewoon een paard. Alleen in Nederland worden het E-ponies genoemd. Die extra pony-klasse is een gevolg van het feit dat Nederland het langste volk ter wereld is.