rijden de dag voor de wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cha_mira

rijden de dag voor de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 13:45

nu vraag ik me af,rijden jullie de dag voor de wedstrijd?
de vorige eigenaar van mijn paard charlie waar hij nu nog staat,voor een maand nog,rijd nooit de dag voor de wedstrijd,ik ben nog wa onervaren zo met het hele planning gedoe.
Maar een rustig buitenritje in stap,kan toch goed doen?

graag jullie methodes rijden of niet rijden voor de wedstrijd.

bedankt

moest hier al een topic over bestaan heb het niet gevonden met de zoekfunctie

L_niie

Re: rijden de dag voor de wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:47

ik rij soms wel soms niet. maar als ik het wel doe, doe ik het goed! ik zou zelf geen buiterit doen, omdat myn pony wel eens dan de volgende dag geen zin heeft en weer een buitenrit wil. en als ik rij, doe ik het smorgens, zodat ik smiddags tijd heb om hem te wassen etc.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:29

Ik rijd altijd gewoon de dag voor de wedstrijd.
Lekker loswerken en 1 of 2 keer de proefjes doen, dan vind ik het wel weer goed Lachen
Erg intensief rijd ik dan niet, alleen loswerken, maar ik ga er sowieso wel altijd even opzitten.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:34

Mijn ervaring met buitenritten voor die tijd (ook in stap) is dat je paardje daar soms erg stijf van kan worden. Nou is Ko ook 14, misschien dat een jonger paard daar minder last van heeft, maar als ik op buitenrit ga, dan laat ik hem ook lekker lang lopen. Gevolg is dat hij de dag erna weleens wat stijfjes kan zijn, omdat al zijn spieren opgerekt/op een andere manier gebruikt. Op zich niks mis mee, maar de dag voor een wedstrijd is het dus niet zo praktisch, omdat hij er dan misschien last van heeft de dag van de wedstrijd. Bij mij is het zo: of ik laat hem staan, of ik pak hem een half uurtje ofzo. Wat hierboven even staat, even lekker losmaken, wat dingetjes oefenen die hem losmaken en dan weer naar huis. Ik denk dat je het gewoon zelf een keer moet proberen wat je bevalt, dat is toch voor iedereen verschillend lijkt me!

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:06

Ik rij nooit de dag voor de wedstrijd.

Mijn ervaring is, dat als het dan net niet lekker gaat er toch frustraties komen omdat je het voor een wedstrijd net allemaal iets beter wilt hebben.

Dus de dag voor de wedstrijd longeer ik aan het halster of ze gaan in de trainingsmolen een tijdje stappen en als ze in de wei lopen, blijven ze gewoon lekker in de wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:38

Voor mij wisselt het per paard. Ik heb een bepaald paard zelfs 's ochtends vroeg thuis nog gereden voor ik ging wassen en vlechten omdat hij het extra werk meer dan nodig had om braaf en ontspannen mee te gaan en een ander paard dat wat makkelijk mat werd, liet ik de dag van te voren helemaal staan (alleen op de wei).
Voor mij dus een kwestie van uitproberen.

Seranolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:17

ik rijd hem juist wel! en ook goed, eerst longeren met bijzet dat die helemaal los komt dan een half uur der op! Als die helmaal los is in zijn lijf loopt die veel lekkerder! Groetjes Anouk

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:35

Ik rijd niet voor de wedstrijd. Ik rijd Tommie zowieso maar 4 keer in de week en plan het zo in dat we iets anders doen. Extra veel buiten staan, wat longeren of fijn een wandeling maken. Ik vind persoonlijk dat het voor een paard het beste is om goed af te wisselen en niet dagelijks te rijden (ik zeg dus niet dat ze er dood van gaan). Maar ieder paard is weer anders, dus het is een ook kwestie van ervaren. Succes.

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:58

ik rijd wel voor een wedstrijd mijn pony word anders stijf ik rij hem in de ochtend wat proefjes en dan daarna kan je hem lekker wassen en verzorgen
succes

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:06

ik rijd ook altijd anders was ze niet te houden Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:08

Ik rij ook gewoon de dag voor wedstrijd. Meestal 's morgens, beetje loswerken en de proefjes oefenen en dan heb je de rest van de dag de tijd om al het wedstrijdspul voor elkaar te maken Lachen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:27

Umcalsum rij ik wel een dag voor de wedstrijd en Melody longeer ik altijd de dag ervoor. Ligt bij mij gewoon aan het paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:44

Ik rijd eigenlijk wel altijd de dag voor de wedstrijd. Niet altijd heel erg fanatiek, maar ik rijd hem wel!

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:47

Het liefst wel, eve de laatste lootjes nog trainen Lachen Vaak gaat het dan beter dan dat ik niet rijd voor mijn wedstrijd.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:50

Ik rijd dr vaak lekker los de dag voor de wedstrijd. Dan is ze op wedstrijd ook fijner te rijden, en sneller los Lachen

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:52

Als het een beetje belangrijke wedstrijd is ga ik altijd lekker naar het strand, en anders geef ik hem vrij. Je moet ze in ieder geval lekker laten ontspannen, dat is belangrijk.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:26

Ik wel, het liefst heb ik dan nog les, dan gaat het extra goed en dan heb ik daar een dag later profijt van.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:46

ligt er maar net aan hoe het uitkomt.
bij de vorige wedstrijd heb ik gereden, zelfs nog les gehad, omdat ik door omstandigheden niet veel heb kunnen rijden de week ervoor.

maar meestal ga ik longeren of lekker naar buiten. in ek geval niet onder het zadel met de wedstrijd bezig zijn als het even kan.. dat werkt toch niet zo goed voor ons.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:59

WEL rijden natuurlijk... kan je alles nog ff goed oefenen en je paard er lekker door heen rijden en losser maken... ff je proef nog oefenen zodat het er nog goed in zit... je hoeft je paard natuurlijk niet in het zweet te rijden een uur lang.. maar advies lekker los maken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:56

Ik heb m paard een keer vrij gegeven de dag voor de wedstrijd en hij was oer vervelend en niet lekker over de rug te krijgen dus ik rij hem altijd de dag voor de wedstrijd en er is niks aan de hand en lekker te rijden....Denk dat het per paard verschillend is wat je voor de wedstrijd moet doen sommigen longeren hun paard voordat ie de trailer op gaat anderen doen t weer anders omdat dat paard weer anders is, gewoon uitproberen....

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:07

Ik rij juist wel voor de wedstrijd. Kylan werk ik lekker los en ik rij een klein stukje bovenin, daarna gaan we lekker in het bos stappen. Als Ky vrij gehad heeft is ie meestal niet zo fijn, dus rij ik hem gewoon rustigaan.
Joep moet ik gewoon flink rijden voor de wedstrijd, die mag best een beetje moe zijn. Liefst doe ik hem 's ochtends ook nog even 10 minuten aan de longeerlijn, dan ie net iets rustiger.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 12:16

de wedstrijd was afgelast door slechte weeromstandigheden.
Maar ik kon toch niet rijden heb voedselvergifteging opgelopen Ziek

ik ga eens proberen om de dag voor de wedstrijd te lessen,dan heb ik inderdaad het pluspunt dat het bij alletwee de stof en de punten waar we moeten aan werken vers zijn.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:36

ik doe altijd lekker loswerken aan de longe,, met kok en balkjes werkt perfect

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:39

Heeyzz
Ik rij mijn paard Nooit een dag voor de wedstrijd want stel dat het dan allemaal niet wilt Lukken raak ik al snel gefrusteert het ligt ook ene beetje aan jezelf en aan je paard denk ik maar ik longeer hem meestal en anders laat ik hem ff een Lkkr stappe in de molen.. maar wel dat die goed beweging heeft gehad en dus geen wei of een rondje park want daar word ie de volgende dag alleen maar vervelender van omdat hij dan de volgende dag denk goohh ik hoefde gister nix tedoen dus vandaag ook niet Knipoog
maja je moet gewoon even uit vinden wat bij jou en je paard het beste werkt denk ik! Bloos

GroetJuhss

Janella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:43

Ik rijdt ALTIJD een dag van te voren,
Anders word is ze stijf,
En barst van de energie.
En als ze geen bit in heeft gehad is ze meetsal ook hard in de mond..
Groetjes Janella