Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:37

N.a.v dit topic: viewtopic.php?f=29&t=612882 heb ik een topic aangemaakt om de meningen van andere mensen te horen over bitloos rijden op wedstrijden, en waarom.

In het andere topic zijn er nl. bijna alleen maar meningen van mensen die voor zijn, maar ik zou eigenlijk ook wel meningen willen weten van mensen die tegen zijn (ben gewoon benieuwd wat die ervan denken). Nouja en natuurlijk ook nog wel van mensen die voor zijn.

*edit: toegelicht Haha!
Laatst bijgewerkt door _Tiara op 28-06-06 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:38

even duidelijker toelichten wat je ermee wil bereiken.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:04

ik vind dat je in een bepaald niveau moet rijden vooraleer je bitloos mag rijden op wedstrijd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:19

Ik ben het met kiekeboe eens,

Ik vind dus dat je pas bitloos mag rijden op wedstrijden als je in een bepaald niveau zit, wat je thuis doet moet je zelf weten Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:58

Waarom pas als je op een bepaald niveau kan rijden?
En wat moet dat niveau dan zijn???
(ik zou het zelf nl. eerder omdraaien....als je dan perse met een bit wilt rijden dan pas als jij en je paard volledig in balans zijn en je zelf goed kunt rijden)
Laatst bijgewerkt door Kinke op 29-06-06 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:03

Ik ben juist van mening dat je eerder TOT een bepaald niveau bitloos moet kunnen rijden. In de "lagere" niveau's zullen de oefeningen volgens mij nog zeer goed te doen zijn zonder bit. Bovendien zou ik het een goede zaak vinden dat vooral jonge ruiters, die vaak een bepaalde finesse in de hand nog niet hebben (en ook niet nodig hebben), niet per se een bit zouden hoeven gebruiken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:33

Pfffff, topic 28735 over bitloos rijden.....

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:35

jasmijn78 schreef:
Pfffff, topic 28735 over bitloos rijden.....

Als het zo vervelend is, waarom reageer je dan Verward

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:31

maja een hackemore is voor mij bitloos rijden natuurlijk kan je ook gewoon met halster rijdne maar dat is ook niet goed voor beginners je moet metteen leren een gevoelige hand te hebben, als je met een bitloos start dan zal je automatisch harder moeten zijn dan met een bit en als je dan later met bit rijdt dan ga je geen gevoelige zachte handen hebben! ps met een hackemore kan je wel de neus van je paard breken, dus zie het niet als iets onschuldig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:28

huh? hoe kom je erbij dat je zonder bit harder moet zijn?
volgens mij wordt het tijd dat je het eens probeert kiekeboe Lachen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 07:53

Ik heb zovaak bitloos gereden, en je moet idd wel iets harder zijn!!

Met bit komt het snel door, omdat het veel scherper werkt..
Bovendien moet je eigenlijk tocht met je zit en benen werken? Dus waarom nou zo'n probleem over bitloos of niet Verward

Zie jij een B-ruiter op concour en die rijdt bitloos.. paardje schrikt, ruiter krijgt hem niet tot stilstan.. gevolg: Ongelukken.. DAT KAN DUS WEL GEBEUREN! Als de ruiter dan een bitje had, had hij/zij net iets meer te vertellenn en zijn er misschien ongelukken voorkomen!!

Een Z ruiter (bv.) kan veel beter op zijn zit/benen rijden, en als die dan bitloos rijdt en paardje schrikt heeft die hem veel sneller terug dan een B ruiter.. (van hierboven) dan maakt het naar mijn mening eigenlijk niet veel meer uit of je bitloos of met bit rijdt. ((het is natuurlijk wel knapper bitloos Haha!))

nikyta34

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:17

[quote="_Marinke_"]
Zie jij een B-ruiter op concour en die rijdt bitloos.. paardje schrikt, ruiter krijgt hem niet tot stilstan.. gevolg: Ongelukken.. DAT KAN DUS WEL GEBEUREN! Als de ruiter dan een bitje had, had hij/zij net iets meer te vertellenn en zijn er misschien ongelukken voorkomen!!

Het bovenstaande vind ik erg kort door de bocht!!!Als je met een bitlooshoofdstel rijdt heb je naar mijn idee net zoveel te vertellen als met met een bit,mijn paardje pakt gewoon dr bit vast en dan heb ik dus ook geen moer meer te vertellen bij wijze van spreke!!Met het bitlooshoofdstel kan ze dat dus niet!!!!En blijf je de controle houden doordat ze niks vast te pakken hebben.
Ik rij nu een maand of 3 bitloos (eerder met touwhalster) en ik wil niet anders meer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:12

_Marinke_ schreef:

sorry, dat ben ik totaal niet met je eens. Ik heb zelfs nog nooit een B wedstrijd gereden, zou het ook nog niet eens kunnen. Toch ging de stap naar bitloos zonder problemen, sterker nog, veel paarden worden er een stuk relaxter van.

Citaat:
Met bit komt het snel door, omdat het veel scherper werkt..

Er zijn veel ruiters die dit helemaal niet willen...iets "scherps" gebruiken.

Citaat:
Bovendien moet je eigenlijk tocht met je zit en benen werken? Dus waarom nou zo'n probleem over bitloos of niet Verward

Helemaal juist....dus....waarom dan perse met bit???

Citaat:

Tja...de paardesport zit vol met: het kan...heel misschien...En zo zie ik ook wel eens Z ruiters over het inrijterrein scheuren wat niet helemaal lekker gaat om het maar eens voorzichtig uit te drukken.

Citaat:
Een Z ruiter (bv.) kan veel beter op zijn zit/benen rijden, en als die dan bitloos rijdt en paardje schrikt heeft die hem veel sneller terug dan een B ruiter.. (van hierboven) dan maakt het naar mijn mening eigenlijk niet veel meer uit of je bitloos of met bit rijdt. ((het is natuurlijk wel knapper bitloos Haha!))

Dat ligt volledig aan het paard en de ruiter. Dus volgens mij generaliseer je nu wel heel erg.
En hoe zit het dan met springwedstrijden? Daar mag je wel bitloos. Of slaan die paarden nooit op hol en kunnen beginners die springen beter rijden dan dressuurruiters??
Bovendien, als iemand bitloos wil rijden op een wedstrijd mogen we toch aannemen dat ie dat thuis ook doet? Het gaat erom dat je die keuze moet hebben als je bitloos wilt rijden.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:29

Kinke schreef:
huh? hoe kom je erbij dat je zonder bit harder moet zijn?
volgens mij wordt het tijd dat je het eens probeert kiekeboe Lachen

heb al vaak gereden zonder bit en zadel gereden hoor! Ik weet niet wat jij veronderstelt met bitloos, een hackemore of gewoon halster met touw?

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:34

nikyta34 schreef:
_Marinke_ schreef:

Het bovenstaande vind ik erg kort door de bocht!!!Als je met een bitlooshoofdstel rijdt heb je naar mijn idee net zoveel te vertellen als met met een bit,mijn paardje pakt gewoon dr bit vast en dan heb ik dus ook geen moer meer te vertellen bij wijze van spreke!!Met het bitlooshoofdstel kan ze dat dus niet!!!!En blijf je de controle houden doordat ze niks vast te pakken hebben.
Ik rij nu een maand of 3 bitloos (eerder met touwhalster) en ik wil niet anders meer

Als je paard zijn bit vast pakt dan ligt dit volgens mij niet aan het bit maar aan iets anders, hij protesteert gewoon en als je nu gewoon dat bit wegpakt dan zal hij wel een andere manier vinden om te protesteren.
ik vind het dan ook maar een beetje een te gemakkelijke oplossing om van " paard houdt bit vast, wij gaan dan maar bitloos rijden" ipv de oorzaak te zoeken waarom het paard zijn bit vasthoudt.

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:39

marinke schreef:

kinke schreef daarop:
sorry, dat ben ik totaal niet met je eens. Ik heb zelfs nog nooit een B wedstrijd gereden, zou het ook nog niet eens kunnen. Toch ging de stap naar bitloos zonder problemen, sterker nog, veel paarden worden er een stuk relaxter van.

sorry maar als je nog geen b wedstrijd kan rijden bitloos dan noem ik dat niet meer paardrijden das dan gewoon wat rondtjoemelen. Een b wedstrijd is echt de basis van het paardrijden dat men vraagt.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:49

is het eindelijk goedgekeurd door de knhs dan??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:40

kiekeboe12 schreef:
sorry maar als je nog geen b wedstrijd kan rijden bitloos dan noem ik dat niet meer paardrijden das dan gewoon wat rondtjoemelen. Een b wedstrijd is echt de basis van het paardrijden dat men vraagt.

da's toch altijd het bijzondere van Bokt...als je geen wedstrijden kunt rijden dan kun je helemaal niet rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:41

kiekeboe12 schreef:

heb al vaak gereden zonder bit en zadel gereden hoor! Ik weet niet wat jij veronderstelt met bitloos, een hackemore of gewoon halster met touw?

Ik heb zelf een gewoon leren bitloos hoofdstel, die bestaan ook Bloos

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:42

maar goed, we kunnen er lang en breed over discuzeuren....zou niet iedereen gewoon de keuze moeten hebben? En dan gaan we er gewoon van uit dat iedereen...met of zonder bit...normaal gesproken gewoon controle heeft over zn paard.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:04

Ik rijd geen bitloos met een normaal hoofdstel, waarvan alleen het bit en de bakstukken ontbreken. Teugels aan de
neusriem en rijden maar! Wat betreft een hardere hand nodig hebben; ik rijd met zeer zachte hand en mijn paard
reageert hier super op, af en toe heb ik zelfs het idee dat ze er nog beter op loopt!

_Marinke_ schreef:
Zie jij een B-ruiter op concour en die rijdt bitloos.. paardje schrikt, ruiter krijgt hem niet tot stilstan.. gevolg: Ongelukken.. DAT
KAN DUS WEL GEBEUREN! Als de ruiter dan een bitje had, had hij/zij net iets meer te vertellenn en zijn er misschien
ongelukken voorkomen!!
Wat heeft dit met een B-ruiter te maken? Ik rijd nog geen wedstrijden, maar ga volgend jaar wel starten. Dan begin
ik toch ook in de B? Ik vind dat dit niets te maken hoeft te hebben met het niveau waarop je rijdt! En mocht mijn
pony ooit ergens van schrikken buiten en op hol slaan, maakt het echt niets uit of ik op dat moment een bit heb of niet!

Maar om even terug te komen op het onderwerp; ik vind dat iedereen zelf de keus moet hebben om bitloos te
kunnen rijden op wedstrijden. Als zij op deze manier hun paard net zo goed onder controle kunnen houden als met
bit, zou dit absoluut moeten kunnen! Bij westernrijden mag je een paard zelfs tot z'n zesde met een bosal rijden,
omdat een paard tot ongeveer zijn zesde wisselt en dan is het voor hen juist fijn om geen bit in de mond te hebben!

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 14:47

Een paard dat schrikt, mét of zonder bit.. als het blinde paniek heeft kan niets, maar dan ook écht niets stoppen.
Het eniige effecht wat het bit dan heeft is een zwaar kapotte mond en een [aard dat misschien wel schrik krijgt van een bit Vork

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:58

Kinke schreef:
kiekeboe12 schreef:

da's toch altijd het bijzondere van Bokt...als je geen wedstrijden kunt rijden dan kun je helemaal niet rijden.

dan heb je mij verkeerd begrepen, het gaat niet over of je al dan niet wedstrijd rijdt maar over het feit of je een proefje zou kunnen afleggen, want een b proefje is echt wel de basis

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:11

dan toch maar weer de vraag: waarom er vanuit gaan dat iemand die bitloos rijdt z'n paard niet onder controle heeft? Laten we voor het gemak eens aannemen dat een "bitloze' ruiter net zo intelligent is als een 'bit' ruiter Knipoog en dus weet waar ie mee bezig is, waarom dan niet de keuze hebben in wel of niet bitloos??

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:41

Kinke; heb ik toch ook nog even iets Knipoog Een 'bit' ruiter hoeft niet perse te weten waar ie mee bezig is. Ik ken wel een paar gevallen Schijnheilig