_Marinke_ schreef:Ik heb zovaak bitloos gereden, en je moet idd wel iets harder zijn!!
sorry, dat ben ik totaal niet met je eens. Ik heb zelfs nog nooit een B wedstrijd gereden, zou het ook nog niet eens kunnen. Toch ging de stap naar bitloos zonder problemen, sterker nog, veel paarden worden er een stuk relaxter van.
Citaat:
Met bit komt het snel door, omdat het veel scherper werkt..
Er zijn veel ruiters die dit helemaal niet willen...iets "scherps" gebruiken.
Citaat:
Bovendien moet je eigenlijk tocht met je zit en benen werken? Dus waarom nou zo'n probleem over bitloos of niet

Helemaal juist....dus....waarom dan perse met bit???
Citaat:
Zie jij een B-ruiter op concour en die rijdt bitloos.. paardje schrikt, ruiter krijgt hem niet tot stilstan.. gevolg: Ongelukken.. DAT KAN DUS WEL GEBEUREN! Als de ruiter dan een bitje had, had hij/zij net iets meer te vertellenn en zijn er misschien ongelukken voorkomen!!
Tja...de paardesport zit vol met: het kan...heel misschien...En zo zie ik ook wel eens Z ruiters over het inrijterrein scheuren wat niet helemaal lekker gaat om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
Citaat:
Een Z ruiter (bv.) kan veel beter op zijn zit/benen rijden, en als die dan bitloos rijdt en paardje schrikt heeft die hem veel sneller terug dan een B ruiter.. (van hierboven) dan maakt het naar mijn mening eigenlijk niet veel meer uit of je bitloos of met bit rijdt. ((het is natuurlijk wel knapper bitloos

))
Dat ligt volledig aan het paard en de ruiter. Dus volgens mij generaliseer je nu wel heel erg.
En hoe zit het dan met springwedstrijden? Daar mag je wel bitloos. Of slaan die paarden nooit op hol en kunnen beginners die springen beter rijden dan dressuurruiters??
Bovendien, als iemand bitloos wil rijden op een wedstrijd mogen we toch aannemen dat ie dat thuis ook doet? Het gaat erom dat je die keuze moet hebben als je bitloos wilt rijden.