Te zenuwachtig...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey01

Te zenuwachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 14:14

Dit jaar heb ik voor het eerst wedstrijden gereden.
Achteraf vind ik het altijd ontzettend leuk en wil ik het liefst meteen weer, maar vantevoren maak ik me erg druk.
Een dag vantevoren kan ik al niet meer eten en net voordat ik de ring in moet, ga ik zowat van mijn stokkie.

Hebben meer mensen hier last van? En gaat het vanzelf over?
Ik heb er nu al 5 wedstrijden op zitten, maar het wordt niet minder erg.
En hebben jullie nog tips tegen de zenuwen?

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:22

tjeej.. ik heb hier nooit last van.. erg rot meetsal verpruts je daarom je proef ook noggeens.. je rijdt de wedstrijden voor je lol.. probeer misschien de dag ervooor ff iets anders leuks te gaan doen zodat je er niet aan denkt.?? je hebt ook wel pillen dervoor misschien helpt dit..

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 14:24

Dat is waarom, ik geen wedstrijden rijd en een tinker heb *en ben verliefd op t ras* Ik kan zelfs geen onderlinge wedstrijd rijden van de ponyclub zonder helemaal te stressen

wheezie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:15

Ow das wel erg vervelend voor je. Lijden je prestaties er ook onder? Wat schijnt te helpen is veel bananen eten, daar zit een stofje in wat je rustig maakt. EN je hebt daar ook homeopatische middeltjes voor. Wordt het niet minder nu je meer wedstrijden gereden hebt?

Superbabey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:41

Zorgen dat je alles klaar hebt staan en niet in de stress raakt. Een beetje spanning is goed voor je concentratie juist, maar niet te veel. Succes

Saskiaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:57

Dat heb ik ook, héél zenuwachtig. Afgelopen keer zelfs overgegeven 's avonds, door alle stress van die dag. (Avond ná de proef.) Ik denk altijd maar, het is voor de lol.

BiancUgo

Re: Te zenuwachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:27

Ik kan hier absoluut over mee praten en heb inmiddels ook al van alles geprobeert tot aan de diazepan toe maar dit is een spierverslaper en ik mocht hier ook absoluut maar een kwart van nemen anders kon ik niet meer op me paard zitten, maar sinds vorige week heb ik nieuws ondekt en afgelopen zaterdag ook gebruikt en het heeft zeker resultaat gehad kan ik je vertellen ik had namelijk selectie wedstrijd en was dus helemaal op van de zenuwen en dit terwijl ik al meer dan 25 jaar paard rij dan zou je inmiddels toch wel denken dat je van de spannning af bent maar helaas maar na me nw reddings middel was ik zaterdag op de selectie van de 25 starts toch maar ff naar een derde plaats gereden oke ik zal je niet langer ophouden met mijn gelul en je mijn geheim verklappen het heet Bach Rescue Remedy 4 druppels op je tong voor je gaat losrijden en totaal geen spanning meer Het is gewoon te koop bij de DA en het is natuurlijke basis kost € 9.95 het proberen waard toch?

Ik wens je heel veel succes en mocht je het kopen laat het me resultaat ff weten..

Naomi_Jortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:43

Gewoon proberen om rustig te blijven en net doen alsof de wedstrijd 'n gewone les is, bij mij helpt dit meestal als ik zenuwachtig ben!

xZolox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:25

Ik heb dit ook dus, maar ik heb met losrijden geen problemen, dan de baan in en dan móét het. Wat dan? Dan ga ik mijn hande vastzetten enz. en gaat een appuyement echt niet.

Mijnviera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:32

ik ken het probleem ook maar al te goed,
maar als ik eenmaal gestart was had ik er geen last meer van.
misschien moet je je voor het starten alleen op je paard richten,
zo heb ik het er bij mij ook uitgekregen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:59

Ik heb er ook last van, maar dan alleen van te voren en niet zo erg. Als ik de ring in kom ga ik er gewoon voor en ben ik totaal niet zenuwachtig.
Probeer anders aan andere dingen te denken, dat helpt mij af en toe wel.

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:49

he ik heb t ook zooo erg!!! maak nie uit of het officieel of onderling is ik word misselijk van de zenuwen. keer op keer vragen mensen waarom doe je het dan... ja omdat ik het toch ook wel heel erg leuk vind... heb op advies van een jury, die gek werd van mij ook eens kalmerings pilletjes geslikt bij mij hielp dit niet.... als ik een paar wedstrijden achter elkaar rij word t ietsje pietsje minder maar ik ben bang dat het nooit over zal gaan...

groetjes leonie

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 06:34

Ja vreselijk herkenbaar. Ik word er niet goed van. Alles mislukt en ik ga verkeerd rijden. Kan niet meer denken hoe het moet en schakel compleet uit. Ik wil graag naar een sportpsycholoog gaan.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:25

Ja ik herken het ook. Ik weet het er aan dat ik al dik dertig was en nooit eerder wedstrijden had gereden. Ook nog zelf mn paard opleiden. Inmiddels gaat het een stuk beter, maar ik moet wel in het wedstrijdritme blijven, anders.............

Bij mij heeft de ervaring de scherpe randjes er afgehaald en nu heb ik last van een gezonde spanning, maar geen concentratieverlies.

Bij veel mensen helpt Bach Recue inderdaad goed (bij mij overigens niet).
Maak je niet druk -> je doet het voor de lol!

Klijntje

Re: Te zenuwachtig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:00

Jeetje, lastig zeg.
Spanning op zich is gezond, het houdt je alert en behoedt je vaak juist voor het maken van fouten! Maar teveel is natuurlijk niet goed.
Probeer voor jezelf eens heel goed na te gaan wat je precies voelt.
En dan welke gedachten dit gevoel veroorzaken.
Dat klinkt simpel maar het valt misschien niet mee, gevoelens lijken vaak zomaar uit de lucht te komen vallen, maar heel vaak gaat er wel degelijk een bepaalde gedachte aan vooraf.

Bijvoorbeeld:
Je voelt je zenuwachtig of zelfs bang...
Hoe komt dat? Je denkt misschien dingen als: 'Straks weet ik het niet meer/Het gaat vast mis/Ik kan het niet/Vorige keer ging het net zo' enz enz.
Vaak gaan die gedachten van kwaad tot erger en voor je het weet, heb je jezelf wijs gemaakt dat de wereld vergaat, als jij je proefje niet goed gereden hebt
Als je weet wat voor gedachten er aan je gevoel vooraf gaan, kun je proberen deze gedachten te veranderen door jezelf eens wat kritische vragen te stellen:
'Vergaat de wereld echt als m'n proefje niet goed gaat?' Natuurlijk niet 'Kan ik het echt niet?' Jawel, want thuis gaat het allemaal wel goed.
Het is ook niet alsof je hierna nooit meer een kans krijgt, om het beter te doen.
Als je je gedachten weet te veranderen in bijvoorbeeld: 'Ik weet dat ik het kan, want thuis kan ik het ook/Het is niet erg als ik een fout maak, want daar kan ik juist van leren' zul je merken dat je gevoel ook verandert. Je moet die nieuwe gedachten dan natuurlijk wel echt geloven

Dit is een beetje het principe wat gebruikt wordt bij de R.E.T. ofwel Rationeel Emotieve Therapie/Rationele Effectiviteits Training. Er is wel wat over te vinden op internet

En verder: het moet wel leuk blijven natuurlijk! Je doet het voor jezelf, het is je hobby! En van hobby's moet je kunnen genieten.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:45

Het enige wat bij mij helpt is om van te voren een stresspilletje te nemen. Homeopatisch is het.

Als ik het niet doe ga ik me onbewust toch heel erg op zitten fokken. Ik kan het niet tegenhouden. (En wat dat betreft heb ik al 7 jaar ervaring met wedstrijden, en ik slik pas sinds de laatste 3keer die pilletjes). Maar voor mij werkt het uitstekend!