Wedstrijdsport? een scheiding tussen profs en amateurs??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joop007
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-08-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:36

nou ik snap dat wel... moet seth anders een stalhulp op zijn jonge paarden zetten om ze wedstrijd ervaring op te laten doen......???


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 17:50

Iemand die al zware tour heeft gereden en prof. bezig is heeft in de basis niets te zoeken. Groene paarden kunnen gewoon HC gestart worden.
Er zijn ook genoeg ruiters die hun onervaren paarden gewoon mee nemen op concours en trainen maar niet starten. Ik denk dat er genoeg manieren zijn om onervaren paarden voor te bereiden op de zwaardere wedstrijden.

En nogmaals het gaat hier echt niet om mensen die ZZ-L rijden en een keer een kampioenschap in het Z winnen. Maar als je meerdere paarden ZZ-L hebt gereden dan moet je ook eens goed gaan nadenken waar je mee bezig bent wanneer je dan nog in de B voor de prijzen gaat rijden.

Anoniem

Re: reactie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 18:00

joop007 schreef:
dit is toch wel een onderwerp om ff op te reageren vind ik dus hier mijn mening: ik vind dat amateurs en profs bij elkaar moeten blijven rijden om de simpele rede dat een prof die een paard L/ M of Z start daar een rede voor zal hebben!! als ik een nieuw paard heb die z nivo kan lopen ga ik daar geen L mee starten maar start ik gewoon z. De meeste paarden die onder een prof in een lagere klasse lopen zijn jonge onervaren paarden!! of paarden die bijv heel kijkerig zijn en veel moeten zien.Geloof me dat als een prof een goed paard die fijn afgericht is heeft hij die liever bij de zzgp zal starten!!ik rij ook een paard in het zz-licht maar ook een 4jr in de L1... en misschien dat als de profs gewoon bij de amateurs blijven rijden het nivo ook omhoog gaat........ van kijken leer je veel en je wilt er toch graag een keer van winnen....

Waaren ze dan maar allemaal zo eerlijk, zoals al vermeld ken ik nationale ruiters, in dit geval springen, die met hetzelfde paard 3x M springt, makkelijk he, universele startkaart. Deze mensen maken het wel stuk, en het nivo word voor de gewone basis ruiter hierdoor zelfs te hoog.
Ik wil ook wel 3x L of M als me dat beter uitkomt maar mag het ook niet.
En deze ruiter gaf ook eerlijk toe dat hij het om het geld.
En ik heb zo'n vermoeden dat hij niet de enige zal zijn

En de namen die ik in bovenstaande bericht noemde zijn niet de minste personen lijkt me, en ook deze starten geen van alle HC

En verder zijn er genoeg oefen wedstrijden om paarden ervaring op te laten doen. Of HC, waarom doen de beroepsruiters dit dan niet als het alleen maar over ervaring opdoen zou gaan?

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:29

daar ben ik t roerend mee eens zep ,runner en Jippi (bv een janette haazen die haar paarden steeds laat winnen in t Z ).Laat de basis over aan amateurs of laat anders l.l rijden (als t gaat over wedstrijdervaring krijgen )
De grens kun je trekken bij de inkomsten ,zoals ik al schreef .
Laatst bijgewerkt door ineke op 11-06-02 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:30

Fitzroy schreef:
Maar Astrid, heb jij dan voorbeelden van mensen die hun brood in de paarden verdienen en toch nog Z rijden? Ik kan zo niemend bedenken. De meesten rijden toch ook wel ZZGP.


Marjan Ubbels/Meijer: heeft steeds nieuwe paarden die ze uitbrengt in zo'n beetje alle klasses volgens mij voor de handel dus proffessional. Verder zijn er een paar die ik ken van gezicht maar de namen er zo snel niet bij heb. Ze rijden vaak met supermooie paarden (laatst in wormerveer weer 1 met 2 bloedmooie beestjes Kwijl ).

Enne Jippie: ruiters die 1 of 2x Z geweest zijn mogen geen B meer starten hoor, dus die klasse blijft gevrijwaard van deze luitjes.

En verder denk ik dat dat ook moet gelden voor kampioenschappen in de L. Ik zou dat zelf in ieder geval niet gaan rijden, maar ik rij wel wedstrijden in de L (voor die foeilelijke bekers Haha! ). Wellicht moet je vanaf de M aparte kampioenschappen organiseren voor amateurs hoewel dat van mij persoonlijk niet hoeft.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 19:44

Vergeet onze plaatselijke grootheid Sander Marijnissen niet (ik wilde eigenlijk geen namen noemen, maar ja), hij moet zijn prijsjes ook nog steeds verdienen in de basis, behoorlijk sneu vind ik dat, maar meer voor hem dan voor mij hoor.
Zoals ik eerder al zei, je komt toch niet van ze af.

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 22:11

ach ja,
ik denk dat het hard werken is in de paarden sport om je hoofd boven water te houden.
Hier zie je de "beroeps ruiters " ook in de basissport starten met jonge paarden.
Vaak voor eigenaren die hun merrie keur willen hebben of het predikaat sport.
Ze moeten hun stallen blijven draaien.

Natuurlijk, zuchten wij met ons 1 paardje en zweten we ons een breuk.
En baal ik ervan dat de "brood" ruiters er weer met de prijzen vandoor gaan.
Maar eens komt de dag dat ik een brood rijder versla. Vork Vork

Als ik van de paardensport moest leven lag er bij mij geen droog korstje op tafel. Knipoog
Dus gun ik hun gerust een stukje kaas op brood. Tong uitsteken

En om naam te krijgen moet je eerst veel presteren. Schijnheilig

leef je droom, droom niet je leven.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 22:37

Wanneer ben je prof? GA dat eerst maar eens afvragen. Ben je dat als je in de paarden werkt en je dan wel of niet gestart bent op een hoog of laag nivo, of als je op een hoog nivo (lichte tour, grand prix) gereden hebt en je verdient je brood er niet in.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:04

Ruiters die al meerdere paarden lichte tour en/of GP hebben gestart blijf je tegenkomen in de basis .....

Waarom ?Omdat ze ook paarden rijden voor anderen die bijv. een sportpredikaat achter hun Stermerrie willen hebben.

Zogauw als ze de punten ervoor hebben zie je ze niet meer terug Verward

Professionals zoals Henk van Bergen die de paarden thuis doortraind tot ze GP beheersen zijn er (bijna ) niet meer.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:25

Volgens mij rijdt Henk van Bergen ook helemaal geen wedstrijden dus dat gaat niet op Knipoog
Alle ruiters uit het A-kader kom je niet meer tegen in de basis. Voor de meeste ruiters in het B-kader geldt dat ook.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 05:49

Lovely schreef:
Vergeet onze plaatselijke grootheid Sander Marijnissen niet (ik wilde eigenlijk geen namen noemen, maar ja), hij moet zijn prijsjes ook nog steeds verdienen in de basis, behoorlijk sneu vind ik dat, maar meer voor hem dan voor mij hoor.
Zoals ik eerder al zei, je komt toch niet van ze af.


Ja maar Sander rijd ook ZZGP,,,hij blijft niet hangen in de Z. En op zich kan ik me best voorstellen dat als je geen paard heb dat met de top mee kan komen en je wilt je brood verdienen met oa lesgeven en het verkopen van paarden dat je toch een beetje in de picture moet blijven. Hoewel ik volgens mij ook wel gehoord heb dat zij een L kampioenschap reden

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 09:27

astridh"]
[quote="Lovely schreef:
Vergeet onze plaatselijke grootheid Sander Marijnissen niet (ik wilde eigenlijk geen namen noemen, maar ja), hij moet zijn prijsjes ook nog steeds verdienen in de basis, behoorlijk sneu vind ik dat, maar meer voor hem dan voor mij hoor.
Zoals ik eerder al zei, je komt toch niet van ze af.


Ja maar Sander rijd ook ZZGP,,,hij blijft niet hangen in de Z. En op zich kan ik me best voorstellen dat als je geen paard heb dat met de top mee kan komen en je wilt je brood verdienen met oa lesgeven en het verkopen van paarden dat je toch een beetje in de picture moet blijven. Hoewel ik volgens mij ook wel gehoord heb dat zij een L kampioenschap reden
[/quote]Iemand stelde de vraag welke ZZGP'er er dan rondhobbelt in de basis. Dat Sander M. ook weer ZZGP rijdt, is iets van de laatste tijd, 2 jaar geleden en vorig jaar reed hij met dat paard gewoon NBVR kampioenschappen. Nog iets langer geleden reed hij GP met een ander paard, dat zit er op dit moment voor hem even niet in.

Het is al iets langer zo geweest dat NHS startkaarthouders geen L kampioenschappen konden rijden, Sander reed dus M en Z kampioenschappen mee en dat deed ie niet onverdienstelijk. Andere mensen van stal Marijnissen reden ook de L kampioenschappen, en dat waren dan niet de minste ruiters hoor.
Overigens kan het mij niet zoveel schelen, ik vind het sneuer voor hem dan voor mezelf dat hij zijn prijsjes moet verdienen in de basis

Sander is maar een voorbeeld, er zijn nog wel wat collega's van hem die hetzelfde doen.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:07

Jippie schreef:
Volgens mij rijdt Henk van Bergen ook helemaal geen wedstrijden dus dat gaat niet op Knipoog
Alle ruiters uit het A-kader kom je niet meer tegen in de basis. Voor de meeste ruiters in het B-kader geldt dat ook.


Voor Henk geldt dat ie ze dan idd verkoopt en niet zelf uitbrengt Haha!
Wilma heeft Grable ook niet uitgebracht in de basis Verward

Mijn instructrice zit in het B-kader maar kom ik nog wel tegen in de basis.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:39

Als je nu al gaat splitsen waar eindigt het dan? Ik denk dat het goed is dat profs en amateurs samen blijven rijden en niet apart.

Als je uiteindelijk toch met je gewone amateur paardje ZZ-L mag starten (ik neem aan dat daar de profs wel in mogen starten) dan is het niveau verschil zo verdomd veel groter dat je nooit meer een kans krijgt verder te komen.

Het is ok jammer dat de profs zo veel prijzen wegslepen, maar voor ons is het een bevestiging dat we onze gewone paarden nog beter voor mekaar moeten krijgen. soms is dit onmogelijk, maar zie het als een uitdaging.

Veel paarden zoals de profs hebben zijn voor ons "normale" mensen onbetaalbaar, maar anderzijds we fokken paarden die op topsport niveau mee moeten kunnen lopen. Red je dit niet dan is het paard helaas maar waar gewoon niet goed genoeg. Dan zul je je neer moeten leggen bij een eeuwige 2e plaats (= uitdrukkig) of een vermogen investeren om een zeer goed paard te kopen. En zie dan nog maar eens of je daarmee net zo'n leuke ontspannen toffe combinatie vormt.

Als je profs en amateurs gaat scheiden krijgen wedstrijden veel minder animo en zullen er vooral bij het springen te weinig deelnemers zijn. Als je ziet dat daarin door 1 ruiter al vaak min. 5 paardengestart worden.

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:35

Citaat:
Als je profs en amateurs gaat scheiden krijgen wedstrijden veel minder animo en zullen er vooral bij het springen te weinig deelnemers zijn. Als je ziet dat daarin door 1 ruiter al vaak min. 5 paardengestart worden.

Of er komt juist meer animo.
Nu word een parcours technisch veels te moeilijk voor de amateurs.
Vandaar dat er steeds meer afhaken als ze de B of L gehad hebben.

Zijn de profs weg, dan kan het technisch weer wat normaler gebouwd worden, en word het weer leuk voor ons.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:39

Sluit ik me bij aan Kawa Ik weet dat er mensenvan bepaalde concoursen wegblijven omdat er mensen meerijden die toch altijd winnen en zij dus geen kans maken. Tja ik rij omdat ik wil rijden als ik een balk raak is datniet de schuld van de proff.

Bij sommige wedstrijden zou ik de splizten wel graag willen zien.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:43

Tsja of nog beter je paard voor mekaar hebben. Misschien moeten er dan gewoon wedstrijden georganiseerd worden waarbij je eigenlijk ruiters laat rijden die toch niet verder komen. Als je de parcoursen van tegenwoordig niet aankunt dan kom je toch niet verder. Voor die ruiters zou het leuker zijn om gesplitste wedstrijden te houden. Maar dan gewoon een maximum van 50 WP aanhouden en dan een B1 B2 B3 B4 en B5 houden en dat hetzelfde in de L. Om toch uiteindelijk wel weer op het zelfde niveau mee te kunnen doen. Tis een idee.

Heb je wel ambities om et Z of het ZZ te halen tsja dan met je mee kunnen doen op dat niveau. Ander kun je wel 3 hindernissen neerzetten, maar om het niveau gaat het dan niet meer.

Merilyn

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 13:45

Ik sprong ook omdat ik graag sprong.
Maar een parcoursbouwer bouwt zo dat niet alles in de barage terug komt.
Aan gezien hier bij het springen heel veel beroepsruiters zijn, die de hele dag niks anders doen als trainen, springen zei uiteraard goed.
Dus het parcours word moeilijker gemaakt.
Wat voor de gewone ruiter niet meer leuk is.
Niet omdat je niet kunt winnen, maar omdat je gewoon al bijna niet meer rond kunt komen in het parcours.
En als ik om me heen kijk ben ik niet de enige die daar last van heeft.
Hier klagen daar meer amateurs over.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:09

En wat doen we met mensen die de helft van de tijd een 'normale' baan hebben en de andere helft van de tijd bezig zijn met trainen en lesgeven, daar niet volledig van kunnen leven maar wel diverse paarden in de hogere klassen uitbrengen? Zijn dat profs of amateurs, of noem je ze semi-profs? En waar deel je die mensen in op wedstrijden?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:11

het is wel een goed idee, maar de grenzen zijn idd moeilijk aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:12

Wat zijn hogere klasses?
Basis of hoger?
rijden ze hoger mogen ze van mij bij de profs.

En die mensen rijden vaan maar 2/3 paarden op concours en geen 8/9 zolas de fulltimers wel doen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:13

ik vind de basis ook al eigenlijk, met name M, Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:17

Karin schreef:
En wat doen we met mensen die de helft van de tijd een 'normale' baan hebben en de andere helft van de tijd bezig zijn met trainen en lesgeven, daar niet volledig van kunnen leven maar wel diverse paarden in de hogere klassen uitbrengen? Zijn dat profs of amateurs, of noem je ze semi-profs? En waar deel je die mensen in op wedstrijden?


Juist dat is dus de moeilijkheid, en waar is de grens. Je kunt zeggen vanaf Z. Maar er zijn veel prof ruiters die alleen maar de paarden tot Z rijden, en er dus 5 mee hebben op wedstrijd. Waar leg je de grens?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:22

Nou karin die personen die je noemt mogen van mij bij de Profs. Want het merendeel wat bijons rijdt heeft er een baan naast ivm verzekeringen en niet om het geld.

Stal Arends bv zijn proff. bezich met hun paarden. Zij werkt ivm alle voordelen die het heeft ivm ongelukken en verzekeringen. Zij brengt wel in bijna alle klasse paarden uit en winnen idd vaak.

Ach ik denk dat de scheiding makkelijk ij het springen te maken is dan bij de dressuur. Vooral omdat DIE komen met vrachtwagens vol en er 3 a 4 per rubriek mogen starten. Oke ook 2 op HC hoor.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 14:36

Prisca schreef:
Want het merendeel wat bijons rijdt heeft er een baan naast ivm verzekeringen en niet om het geld.


Laten we het positief benaderen: ik bedoel de mensen die een gewone baan hebben en dan NIET puur voor de verzekeringen. Dus die graag meedraaien in het familiebedrijf, of graag werkzaam zijn in het beroep waarvoor ze geleerd hebben. Mensen die daarom niet uitsluitend in de paarden bezig zijn, maar daarnaast wel met meerdere paarden zo ver mogelijk willen komen.

Feit blijft dat de scheidslijn heel moeilijk te trekken is. Van het aantal paarden dat je uitbrengt kun je het IMO ook niet laten afhangen. Stel, als je 4 paarden te rijden hebt, ben je amateur en heb je er 5, dan ben je prof. Maar wat dan als je er ineens tijdelijk 5 hebt, maar eigenlijk amateur bent omdat je er doorgaans 4 rijdt? Ben je dan ineens wel prof, en dan geen prof meer als je dat extra paard op een dag niet meer uitbrengt?

Het blijft een lastige kwestie, volgens mij is er trouwens al eens eerder (jaren geleden) een dergelijke discussie gevoerd in de P&S.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: don110 en 31 bezoekers