Heb heeel veeel behang nodig voor mijn kl**tzak....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 19:54

hoi prisca

misschien reageer ik niet helemaal terecht want weet ik weet de situatie idd niet. dus bij deze sorry. maar ik zit dit te lezen en je hebt het over een zweep die kapot is. en wat nog meer allemaal dus dan op het eerste moment denk ik had je het niet anders op kunnen lossen en het komt dan niet echt heel geweldig over. en dus was mijn eerste reactie .... schelden..... Frusty

nogmaals sorry.

groetjes joycje

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-02 20:00

nou oke dan. Maar na 2.5 uur kloten voor een trailer door 3 mannen die al heeeeel wat jaren hoog in de sport lopen een zweep kapot laten slaan op mijn paard vond ik niet erg. Ik heb ze toestemming gegeven dit te doen ze hadden dit al lang aangezien en vonden het sneu voor ons. Zo'n aanbod sla je niet af als je boos en doodmoe en vuil bent. Als dat niet gebeurt was stonden we er nu nog.

Deze personen komen regelnmatig bij mij op stal springen dus ik wist wie het waren. Ik heb zo gezegt dat ze een biertje van me krijgen zodra ze er weer eens zijn.

Ik heb mijn paard al 4 jaar en met veel plezier maar hij heeft aardig het karakter van Aram/Faram/De Sjiem als hij iets niet wil WIL hij ook niet.
Helaas werkt dat zo bij mij niet.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 20:52

Pris, vervelend voor je dat hij zo koppig is, maar ik krijg bij dit soort verhalen altijd een beetje de schrik om het hart...
Dat komt omdat ik een keer van zeer dichtbij heb meegemaakt dat een paard de trailer niet in wilde, op geen enkele manier en toen zo stond te steigeren dat ie naar achteren klapte en zijn nek brak...
Ik weet ook echt niet hoe je dit soort dingen kunt oplossen, maar ik wilde je dit even vertellen. Wees ajb voorzichtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 22:47

Wat een vervelend verhaal allemaal. Daarom zal ik proberen je een beetje pep-talk te geven.
Wanneer ik op wedstrijd ga heb ik hooguit 2 dingen die voor mij te controleren zijn waar ik me helemaal op focus, dat zijn dan mijn doelen. Als doel kun je nooit stellen dat je een bep. percentage wilt halen want dat ligt niet in jou hand maar in de hand van de jury. Ook moet je altijd rekening houden met je paard en de omgeving waardoor dingen op concours wel een heel anders uit kunnen pakken dan thuis. Het enige dat jij kunt controleren is jou reactie op je paard. Hoe corrigeer je jezelf en hoe corrigeer je je paard.
Ook al ben je niet tevreden over het uiteindelijke resultaat dan zijn er vast altijd dingen waarvan je zelf vind dat je ze goed hebt opgelost op dat moment. Als je niet tevreden bent op de manier waarop jij een probleem hebt opgelost probeer die situatie dan te analyseren en stel vast hoe je had meten reageren.
Gedane zaken nemen geen keer maar je kunt er wel een hoop van leren. Ook al waren de resultaten bagger dan nog kun je thuis komen van een concours en zeggen: 'Ik heb een hoop geleerd, en de dingen die ik vandaag heb geleerd zou ik nooit leren tijdens mijn lessen. Dus ik weet waar ik thuis aan moet werken en ik zal zorgen dat ik een volgende keer beter beslagen ten ijs kom'.
Je hebt nu gezien hoe 3 sterke mannen Leys op de trailer hebben gezet en wat hun trukken waren bij slecht ladende paarden. Daar zitten vast dingen bij waar je iets aan hebt als je thuis gaat oefenen met laden.
Nog 1 tipje, vrlies nooit je geduld. Een slim paard probeert al snel een spelletje te spelen over wie van jullie het grootste doorzettingsvermogen heeft, zorg altijd dat jij dat bent zonder onnodig grof te worden.

Succes er mee en vooral niet bij de pakken neer gaan zitten!

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 23:10

Pris, ik weet het, het is een schrale troost maar jij bent tenminste nog op wedstrijd geweest. Knipoog
Een van mijn vorige paarden presteerde het om nadat je een trailer gehuurd had, nog iemand gecharterd had om te rijden er niet op te willen, met geen mogelijkheid!
Daar sta je dan bij het wedstrijdsecretariaat te vertellen dat je je af moet melden omdat je paard niet wil laden Boos!

Afijn, einde van het verhaal is dat ik dit paard als recreatiepaard verkocht heb waar ze niet meer de trailer op hoefde.
Ik zou Emiel Voest met Leys ook wel eens aan het werk willen zien, die merrie van mij vond hij veeeeel te dominant!

Anoniem

Re: Heb heeel veeel behang nodig voor mijn kl**tzak....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 23:39

Prisca schreef:
Idd Lovely hij HAD vorig jar problemen die hadden we dus goed overwonnen maar helaas maakt hij er dit jaar weer erg gebruik van. Dus we gaan weer opnieuw beginnen.


Misschien vind je dat je ze overwonnen hebt, maar je hebt ze zeker niet opgelost. De volgende rit zul je het weten, of hij loopt er zo op, of hij loopt er niet meer op.
Je kunt natuurlijk Voest erbij halen, als je perse van je geld af wilt.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 00:05

Erg vervelend als een paard de trailer niet op wil. Die van mij was altijd erg bang (dan veranderde dat redelijke stoere paard in een watje) en dat was niet leuk om te zien. Maar als een paard niet wil omdat ie eigenwijs is...... ze halen je het bloed onder je nagels vandaan! Als hij de stal niet uitwil, ga je toch ook nog zo lang door tot ie wel wil? Ook desnoods hardhandig?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 00:46

Een echt bang paard was keihard achteruit gerend bij alleen al het zien van die trailer. Leys niet, die zette elke keer z'n voorbenen braaf op die klep en daarna begon het gedonder. Het feit dat hij die trailer in is gemept en vervolgens meteen op z'n dooie gemakje hooi ging staan vreten, zegt voor mij genoeg. Een paard dat over de zeik is en z'n vertrouwen kwijt is, gaat echt niet zo relaxed staan eten. Bij Leys was niets te merken van nervositeit, hij was gewoon dwars.

Ik heb alles bijna van minuut tot minuut meegemaakt en mijn conclusie is dat dit zeker niet voor herhaling vatbaar is. Het was niet prettig om te zien en al helemaal niet om deel uit te maken van het geheel. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit een noodoplossing was: als je 2.5 uur zonder enig resultaat in de hitte aan een onwillig en lomp paard hebt staan trekken en duwen, een paar keer 600 kilo bijna over je heen hebt gehad, en met het vooruitzicht om daar te moeten blijven overnachten, dan is zo'n actie helaas de enige oplossing. Jammer dan, op dat moment interesseerde het niemand meer wat het paard ervan vond: IN die trailer moest-ie en wel zo snel mogelijk.

En uiteraard hoop ik van harte dat Leys binnenkort weer zonder gedoe op die trailer stapt, net als hij deed tot zondagmiddag bij vertrek vanuit Houten. Deze week gaan we weer flink oefenen, uiteraard op de 'softe' manier. Want er op los meppen is NIET onze gewoonte.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Heb heeel veeel behang nodig voor mijn kl**tzak....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 08:59

Lovely schreef:
Misschien vind je dat je ze overwonnen hebt, maar je hebt ze zeker niet opgelost. De volgende rit zul je het weten, of hij loopt er zo op, of hij loopt er niet meer op.
Je kunt natuurlijk Voest erbij halen, als je perse van je geld af wilt.


Euh het was opgelost en overwonnen want hij heeft afgelopen jaar 7 keer of zelf meer keer zonder problemen de trailer opgelopen. En de zaterdag ervoor was ook geen probleem en s morgens ook niet. Meneer was gewoon in een zeik bui

ps. Lov. ik weet niet wat je wilt maar je mag best wel wat leuker reageren die sarcastiche ondertoon is niet echt leuk Verward . En als ik goede ervaringen met Voest heb en ik wil daar mijn geld aan kwijt dan WIL ik dat daar heb jij niets mee te maken Misselijk .

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 09:36

Jippie schreef:
Je hebt nu gezien hoe 3 sterke mannen Leys op de trailer hebben gezet en wat hun trukken waren bij slecht ladende paarden. Daar zitten vast dingen bij waar je iets aan hebt als je thuis gaat oefenen met laden.
Nog 1 tipje, vrlies nooit je geduld. Een slim paard probeert al snel een spelletje te spelen over wie van jullie het grootste doorzettingsvermogen heeft, zorg altijd dat jij dat bent zonder onnodig grof te worden.

Succes er mee en vooral niet bij de pakken neer gaan zitten!


haha weet je wat ik geleerd hebt. Een zeikend paard met je heeeel hardhandig de trialer opzetten. Hij maakte er al 2.5 uur een spelletje van.
Deze mannen hadden mij gezien en hadden geen geduld meer omdat ze het zo banketstaaf voor me vonden. Ik was blij dat zij het deden want hij moest erop.

Ben benieuwd of het indruk heeft gemaakt. Denk het niet mijn paard kennende. Ik had in ieder geval wel genoeg kopers voor hem hihi. Niet dat hij wegging hoor.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:00

Zep schreef:
"Mijn" Farampje vorig jaar wilde ook erg slecht reizen, maar dat werd wel beter. Laadproblemen zijn toch bijna altijd rij-problemen... Lips are sealed


Hier ben ik het 100% mee eens. Als je goed rijdt, dus goed door de bochten gaat (rustig maar de auto wel trekkend houden), niet slingert, niet te hard remt of optrekt, en je trailer is veilig, dan zijn de meeste paarden heel makkelijk op de trailer. Toen ik Jur kocht was ze ook lastig met laden, nu kan ik haar in mijn eentje laden. Razinda laad ook makkelijk. En dit zijn ook geen paarden met de makkelijkste karakters.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 10:07

Hij heeft de beste chauffeurs gehad de afgelopen tijden dus daar kan het niet aan liggen. Hij staat ook heel braaf erop alleen voor het stoplicht begint hij even te schrapen hij eet ook rustig zijn hooi.
Kan me niet indenken dat MAARTEN ?? door de bocht heen scheurt en ook Roel en mijn stalgenoot reden altijd super rustig. Hij KAN daar geen slechte ervaringen mee hebben.

Ik weet wel dat hij zijn kop omhoog doet en dan tegen de bovenkant aan kijkt en dat vind hij minder. Dan schiet hij vaak ook terug. We hebben toen een hogere trailer geprobeerd zelfde probleem. Ik moet hem dus weer leren zijn kop omlaag te houden maar ja hij is super sterk. En als hij niet wil wil hij ook ECHT NIET.

Als hij halverwege de klep staat of erin hij staat even ontspannen. Het zit hem in dat stuk ertussen. Dan staat hij daar met zijn oortjes naar voren rond te kijken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:08

Karin"]
Een echt bang paard was keihard achteruit gerend bij alleen al het zien van die trailer. Leys niet, die zette elke keer z'n voorbenen braaf op die klep en daarna begon het gedonder. Het feit dat hij die trailer in is gemept en vervolgens meteen op z'n dooie gemakje hooi ging staan vreten, zegt voor mij genoeg. Een paard dat over de zeik is en z'n vertrouwen kwijt is, gaat echt niet zo relaxed staan eten. Bij Leys was niets te merken van nervositeit, hij was gewoon dwars.
[/quote]

Kennelijk is er toch iets waarom hij niet de trailer in wil, paarden doen nooit dingen zonder reden. Als het thuis gebeurt, kan ik me voorstellen dat het dwarsigheid is want ze willen dan niet weg bij hun vertrouwde omgeving. Maar dit was op een vreemd terrein (toch?). Tja het is heel moeilijk te zeggen waar de oorzaak ligt bij zoiets. Misschien is er iets in de trailer wat hij eng vindt, een geluidje of vindt hij het rijden zelf eng, ik noem maar wat.

[quote="Karin"]
Jammer dan, op dat moment interesseerde het niemand meer wat het paard ervan vond: IN die trailer moest-ie en wel zo snel mogelijk.
[/quote]

Ja daar ben ik het wel mee eens, je kan het wel lief blijven proberen maar op een gegeven moment lukt het gewoon echt niet meer, en dan moet het wel met geweld, daar zit gewoon niets anders op.

[quote="Karin schreef:
En uiteraard hoop ik van harte dat Leys binnenkort weer zonder gedoe op die trailer stapt, net als hij deed tot zondagmiddag bij vertrek vanuit Houten. Deze week gaan we weer flink oefenen, uiteraard op de 'softe' manier. Want er op los meppen is NIET onze gewoonte.


Ik denk eerlijk gezegd dat een paard van die leeftijd nooit meer een voorbeeldig paard zal worden op de trailer. Maar oefenen is het enige wat je kunt doen. Ik heb nog een tip. Een vriendin van mij had een jong paard die ook niet wilde laden. Zelfs een aantal sterke mannen kregen hem de trailer niet in. Weet je wat ze toen deden? Een jas over zijn hoofd. Een paard dat niet meer ziet, vertrouwt ineens volledig op jou. En dan lopen ze zo als een mak lammetje achter je aan de trailer in. Lachen

Anoniem

Re: Heb heeel veeel behang nodig voor mijn kl**tzak....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:09

Prisca schreef:
ps. Lov. ik weet niet wat je wilt maar je mag best wel wat leuker reageren die sarcastiche ondertoon is niet echt leuk Verward . En als ik goede ervaringen met Voest heb en ik wil daar mijn geld aan kwijt dan WIL ik dat daar heb jij niets mee te maken Misselijk .


Nou sorry hoor, maar dat maak je er zelf van. HOE moet ik leuk reageren op een verhaal waar je proeven de mist in gingen en je paard de trailer in gedragen moest worden? Hoe?
Met de trailergeschiedenis van jouw paard zou ik er niet al te snel vanuit gaan dat het wel opgelost is, je zult nog wel vaker meemaken dat ie er ineens niet op loopt.

BTW, mijn paard loopt nooit in een keer de trailer op, altijd in 2-en. Dus ik heb ook wel eens voor de klep gestaan hoor, maar nooit zo lang.

Wb Voest, dat kun je proberen, maar ik denk niet dat hij je probleem op gaat lossen. Mijn advies zou zijn om dat geld in je zak te houden en er iets anders op te verzinnen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:13

Prisca schreef:
Ik weet wel dat hij zijn kop omhoog doet en dan tegen de bovenkant aan kijkt en dat vind hij minder. Dan schiet hij vaak ook terug. We hebben toen een hogere trailer geprobeerd zelfde probleem. Ik moet hem dus weer leren zijn kop omlaag te houden maar ja hij is super sterk. En als hij niet wil wil hij ook ECHT NIET.



Ik ken een paard dat ook niet wilde laden. Hij moest in een hele mooie luxe trailer, een Wesfalia geloof ik. Met de trailer was niets mis. Maar wat hij nou eng vond, was die klep die omhoog stak. Bij andere trailers met bijv. een opgerold zeiltje was er niets aan de hand.
Wat ook kan, is dat Leys misschien een keer zijn hoodf heeft gestoten tegen de bovenkant van een trailer, en daarom nu angst heeft. Er zal vast wel een reden zijn. Natuurlijk speelt karakter ook mee, want makkelijke paarden die iets engs meemaken met een trailer, gaan vaak wel weer de trailer op omdat ze een meegaand karakter hebben, maar paarden die snel overstuur zijn en een wat moeilijker karakter hebben, willen dan niet meer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 10:18

Jura schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat een paard van die leeftijd nooit meer een voorbeeldig paard zal worden op de trailer. Maar oefenen is het enige wat je kunt doen. Ik heb nog een tip. Een vriendin van mij had een jong paard die ook niet wilde laden. Zelfs een aantal sterke mannen kregen hem de trailer niet in. Weet je wat ze toen deden? Een jas over zijn hoofd. Een paard dat niet meer ziet, vertrouwt ineens volledig op jou. En dan lopen ze zo als een mak lammetje achter je aan de trailer in. Lachen


OP DE TRAILER is er geen probleem het zit hem in dat tussenstuk als hij erop bang zou zijn zou hij geen hooi eten en tijdens het rijden en hoofd helemaal omdraaien om naar achteren te kijken. Vorig jaar heeft hij de hele zomer super de trailer opgelopen. En de vrachtwagen loopt hij ook zonder problemen op. Ik kijk naar zijn ogen en zie dat hij loopt te zeiken en het is absoluut GEEN bangigheid.

Die smak die hij ruim 2 jaar geleden gemaakt heeft is ook halverwege de trailer gebeurt en door veel geduld waren we er doorheen. Ik denk dat hij weer het ff aan het proberen is wat hijkan doen. Want ook met rijden enz. probeert hij altijd je geduld uit. Ik heb daar geen problemen mee want hij wordt geen moment gevaarlijk. Hij is gewoon ondeugend en heeft een sterk karakter en daar staan ze om bekend.

Die jas over zijn kop werkte ook niet hij werd heeeeel erg bang en begon te slaan en draaide alle kanten op. We hebben hem er toen afgehaald omdat het te gevaarlijk was.

We hebben afgelopen zondag alles geprobeerd niets hielp meer omdat hij steeds gekker werd en dan ook nog eens iedereen die komt kijken werd hij steeds drukker. Iedereen weet het beter maar niemand wilde het proberen totdat die mannen met z´n drieen kwamen.

Woensdag ga ik de trailer ophalen en gaan we weer oefenen zoals we het vorig jaar hebben gedaan met geduld. Ik denk alleen dat ik in de winter periode hem er een aantal keren op moet zetten en dat is er van de winter niet van gekomen. Er moet regelmaat inkomen dan is het probleem ook minder.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:21

Ik bedoelde ook met laden, etc. Ik denk dat je het niet zo simpel moet zien. Het feit dat hij gewoon eet op de trailer wil nog niet zeggen dat er niets aan de hand is.

Heel veel succes maar ik denk dat je er toch rekening mee moet houden dat het nooit een makkelijk paard zal worden met laden.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:21

Jura"]
[quote="Zep schreef:
"Mijn" Farampje vorig jaar wilde ook erg slecht reizen, maar dat werd wel beter. Laadproblemen zijn toch bijna altijd rij-problemen... Lips are sealed


Hier ben ik het 100% mee eens. Als je goed rijdt, dus goed door de bochten gaat (rustig maar de auto wel trekkend houden), niet slingert, niet te hard remt of optrekt, en je trailer is veilig, dan zijn de meeste paarden heel makkelijk op de trailer.
[/quote]

Ik ben het hier niet helemaal mee eens: Mijn paard is twee jaar terug in de trailer gevallen. Hij heeft blijkbaar heel veel problemen om zich te stabiliseren. De keren daarvoor ging het (na een aantal laad probleempjes Schijnheilig ) wél goed. Degene die reed, kan ik absoluut niets verwijten, hoefde niet scherp te remmen, scheurde niet door bochten enz. enz.
Vorige week hebben we het laden weer geprobeerd omdat we wel weer eens op vakantie zouden willen: Noppes dus! Toen we hem er uiteindelijk inhadden, raaktte hij zo in paniek, dat ´ie bijna de hele trailer sloopte Extreme duivel !
Er zat dus niets anders op, om hem er maar weer heel snel uit te halen. Het arme beest was van die 5 min. op de trailer zó zeik nat, dat heb ik echt nog nooit gezien Verdrietig , pure angst!!!

Prisca, ik weet niet of het helpt, maar hier een kleine tip: Als ´ie niet op de trailer wil, probeer eens of je hem aan de strik kan "longeren", vlak voor de laadklep. Hij kan dan alleen maar hele kleine rondjes om je heen draven. Als je merkt dat hij dit stompzinnige gedraaf zat wordt, stop je en "bied je hem aan" om als alternatief die trailer op te gaan. Doet ´ie dit niet: dan weer longeren }> . Net zolang totdat ´ie in de gaten heeft, dat het alternatief toch een stuk aangenamer is Knipoog ! (misschien het proberen waard??! Sterkte ermee, ik weet wat voor een ellende het kan zijn Boos! !

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:26

Als ik langs de laadklep zou longeren zouden mijn paarden juist bang worden, ze vinden het sowieso heel eng om langs dat enge obstakel te lopen. Maar laden is weer geen probleem. Ik vraag me af of zoiets werkt, maar je kan het altijd proberen.

Misschien is slecht laden niet altijd een gevolg van slecht rijden maar in de meeste gevallen denk ik toch dat er iets in de trailer gebeurd is waar ze van zijn geschrokken. Jur was vroeger ook extreem lastig met laden, maar Jur is ook een lastig paard met een eigen willetje. Maar ze was toen 3 of 4 jaar, nog jong genoeg om zo'n probleem goed te krijgen. Nu is ze super makkelijk, ik kan haar helemaal alleen in- en uitladen. Ik vraag me af of je een paard van die leeftijd van Leys nog kan leren om zijn angst/dwarsigheid te overwinnen. Maar je kan natuurlijk niets anders doen dan oefenen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Heb heeel veeel behang nodig voor mijn kl**tzak....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 10:29

Lovely schreef:
Nou sorry hoor, maar dat maak je er zelf van. HOE moet ik leuk reageren op een verhaal waar je proeven de mist in gingen en je paard de trailer in gedragen moest worden? Hoe?
Met de trailergeschiedenis van jouw paard zou ik er niet al te snel vanuit gaan dat het wel opgelost is, je zult nog wel vaker meemaken dat ie er ineens niet op loopt.
BTW, mijn paard loopt nooit in een keer de trailer op, altijd in 2-en. Dus heb ook wel eens voor de klep gestaan hoor, maar nooit zo lang.
Wb Voest, dat kun je proberen, maar ik denk niet dat hij je probleem op gaat lossen. Mijn advies zou zijn om dat geld in je zak te houden en er iets anders op te verzinnen.


Ik heb idd ook nog nooit zo LANG voor de klep gestaan omdat er meestal wel mogelijkheden waren om hem goed op te sluiten helaas waren die er hier niet.

Als je zelden op wedstrijd gaat kan ik begrijpen dat je paard moeilijk de trailer op loopt. Maar ik ben vorige jaar na het oefenen heeeel wat keren op wedstrijd geweest en ook in het weekend bij Sjuim waren er geen problemen met laden meer. Ik doe alles met dezelfde trailer dus daar kan het ook niet aan liggen. Hij liep de laatste keren zelf voorme uit de trailer op ???

Misschien had ik voordat ik afgelopen zaterdag ging weer ff moeten oefenen maar zaterdag gaf hij weinig problemen.

Woensdag gaan we weer oefenen ik heb al wortels gekocht en ik denk dat hij net zolang daar blijft staan totdat hij erin staat. Er naartoe is geen probleem voeten op de klep ook niet maar dan verder ook niet. Opsluit gaat niet (met touwen) want dan wordt hij gevaarlijk. We zetten de trailer tussen de deuren en dan zal het wel goed komen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 10:34

Jura schreef:
Als ik langs de laadklep zou longeren zouden mijn paarden juist bang worden, ze vinden het sowieso heel eng om langs dat enge obstakel te lopen. Maar laden is weer geen probleem. Ik vraag me af of zoiets werkt, maar je kan het altijd proberen.

Misschien is slecht laden niet altijd een gevolg van slecht rijden maar in de meeste gevallen denk ik toch dat er iets in de trailer gebeurd is waar ze van zijn geschrokken. Jur was vroeger ook extreem lastig met laden, maar Jur is ook een lastig paard met een eigen willetje. Maar ze was toen 3 of 4 jaar, nog jong genoeg om zo'n probleem goed te krijgen. Nu is ze super makkelijk, ik kan haar helemaal alleen in- en uitladen. Ik vraag me af of je een paard van die leeftijd van Leys nog kan leren om zijn angst/dwarsigheid te overwinnen. Maar je kan natuurlijk niets anders doen dan oefenen.


Wat jij zegt over dat longeren dat denk ik ook Jura.

Ik ga er gewoon rekening mee houden dat hij er problemen mee gaat houden. Waar ik zondag gewoon hetmeeste mee zat en nu ook nog steeds is dat het zo goed ging en het weer OPEENS mis ging.
Ik blijf gewoon oefenen en ik geef niet op vorige jaar is he ook goed gegaan dus waarom nu niet ??

Jura meestal rij ik achter de trailer om te kijken wat hij doet. Ik zie niet raars en is meestel lekker rustig en eet wat en gaat helemaal omlaag met zijn hoofd.

Ik denk ook dat paarden met een eigen willetje ook eerder dit proberen dan paarden die nuchter zijn. IK GEEF VOORLOPIG NIET OP.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:36

Prisca zei al dat Leys in principe niet bang voor de trailer is. Voor zulke paarden, die gewoon eigenwijs zijn en "geen zin" hebben is deze tip eigenlijk bedoeld; maak het ze zo onaangenaam mogelijk, als ze de trailer opgaan, hebben ze alles "beloning" RUST Lachen ! (en evtl. noch wat lekkers??!!! Knipoog !)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:38

Het is ook gewoon een k|oteprobleem, heel erg lastig. Misschien dat het m.b.v. oefenen weer een tijd goed kan gaan, maar ik denk dat het altijd wel weer eens de kop zal opsteken als hij bijv. minder goed in zijn vel zit ofzo. Maar succes er mee!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 10:48

Dat denk ik ook Jura en dan bv als hij er een tijd niet op is opgeweest.

Ik ga gewoon weer oefenen en hij gaat er voorlopig nog vaak op hihiihi.
En idd met wortels en alles ik heb een stalgenoot die me de vorige keer ook heeft geholpen die zal het nu ook wel weer doen.

Ik heb tevens naar een aantal instanties een brief geschreven of zij eens kunnen komen kijken. Ik kan de gok altijd nemen jou never no.

Thanks voor alle tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:23

Prisca"]
[quote="Lovely schreef:
Nou sorry hoor, maar dat maak je er zelf van. HOE moet ik leuk reageren op een verhaal waar je proeven de mist in gingen en je paard de trailer in gedragen moest worden? Hoe?
Met de trailergeschiedenis van jouw paard zou ik er niet al te snel vanuit gaan dat het wel opgelost is, je zult nog wel vaker meemaken dat ie er ineens niet op loopt.
BTW, mijn paard loopt nooit in een keer de trailer op, altijd in 2-en. Dus heb ook wel eens voor de klep gestaan hoor, maar nooit zo lang.
Wb Voest, dat kun je proberen, maar ik denk niet dat hij je probleem op gaat lossen. Mijn advies zou zijn om dat geld in je zak te houden en er iets anders op te verzinnen.


Ik heb idd ook nog nooit zo LANG voor de klep gestaan omdat er meestal wel mogelijkheden waren om hem goed op te sluiten helaas waren die er hier niet.

Als je zelden op wedstrijd gaat kan ik begrijpen dat je paard moeilijk de trailer op loopt. Maar ik ben vorige jaar na het oefenen heeeel wat keren op wedstrijd geweest en ook in het weekend bij Sjuim waren er geen problemen met laden meer. Ik doe alles met dezelfde trailer dus daar kan het ook niet aan liggen. Hij liep de laatste keren zelf voorme uit de trailer op ???

Misschien had ik voordat ik afgelopen zaterdag ging weer ff moeten oefenen maar zaterdag gaf hij weinig problemen.

Woensdag gaan we weer oefenen ik heb al wortels gekocht en ik denk dat hij net zolang daar blijft staan totdat hij erin staat. Er naartoe is geen probleem voeten op de klep ook niet maar dan verder ook niet. Opsluit gaat niet (met touwen) want dan wordt hij gevaarlijk. We zetten de trailer tussen de deuren en dan zal het wel goed komen.
[/quote]

Mijn paard heeft inderdaad weinig gereisd en heeft vaak (heel vaak) verschillende trailers en wagens gezien. Regelmaat zit er niet in, allesbehalve.
Het moeilijkste laden was de kleine wagen waarin hij ook nog om moest draaien, de eerste twee keer dat ie daar in stond heb ik m niet omgedraaid, de groeten. De 2 keren daarna wel, gelukkig lukte dat.

Daarna heb ik m nog een paar keer vervoerd, maar eigenlijk zonder grote problemen, ik moet alleen altijd zorgen dat ik een lijn bijdehand heb om achterlangs te doen.
Paar jaar terug (toen ik nog regelmatig op wedstrijd ging) ging ik vaak met dezelfde mensen die allemaal wisten hoe het met mijn paard het beste ging, daar had ik dus heel veel aan. De laatste paar jaren is dat vaak gewisseld en dat is niet zo gunstig. Al met al heeft ie de laatste 2 jaar 5 keer op een trailer gestaan, meer niet.

Tipje: laat je niet verleiden om je paard te voeren op de klep, geef m pas als ie boven is. Hij mag best weten dat je iets bij je hebt, maar geef het hem als ie binnen is.