Overgang van L2 naar M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Linnie_

Overgang van L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:59

Ik heb ondertussen 8 winstpunten in de L2 en ben van plan om over te gaan naar de M als ik genoeg punten heb.

Nu mijn vraag... Als ik de proeven zo doorlees verandert er niet zo heel veel en komt er in de M niet zo veel nieuws bij. Maar hoe hebben jullie zelf de overgang ervaren. Valt het idd wel mee of lijkt dit alleen maar zo?

Zesiram

Re: Overgang van L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:03

Ik heb zelf nog maar 4 wp in de L2, maar ik vind de overgang echt heel groot. Vooral met de nieuwe proeven: het aanspringen in galop kan nu nog in de hoek, maar in de M1 moet het op een rechte lijn. Contragalop, schouderbinnenwaarts etc. komt er ook bij.
Volgens mijn valt de overgang bij veel mensen nogal zwaar, ik zie regelmatig uitslagen lijsten waarin niemand een wp in de M1 heeft ( gisteren ook weer bij een wedstrijd van mijn vereniging ). Maar ik ben wel blij als ik van dat wijken af ben, ik heb echt een hekel aan wijken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:05

Erleyne zo moet je niet denken over wijken. Het wijken is een voorbereiding voor je schouderbinnenwaarts!

Ik ga 23 april voor het eerst M1 starten en ben ook wel benieuwd of de overgang echt zo makkelijk is als die lijkt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:10

Ja, ik weet het, maar het gevoel blijft er toch. Op het paard waar ik L2 mee rijd ben ik nog niet begonnen met SB, maar op een ander paard gaat dat eigenlijk heel goed. Als ik echt mijn best doe, gaat het wijken ook wel, maar ik vind het gewoon een vervelende oefening ( en ik ben niet de enige als ik op stal de geluiden om me heen hoor). Zo heeft denk ik iedereen wel dingen die hij minder vind ( slangevoltes vind ik ook vervelend, geen idee waarom, gewoon een rotoefening, doe ik thuis ook niet, rijd liever 8tjes)
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 10-04-06 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:10

Voor mij werd het er alleen maar beter op, in het L2 zaten nog veel grijze stukken waardoor ze eerder ging kijken en spanning op ging bouwen. M1 hadden we alleen de allereerste proef geen winstpunt, daarna achter elkaar winst en altijd prijs. De contra valt nog reuze mee, is als je paard goed aan de hulpen staat erg goed te doen, en de SB zou ook moeten lukken toch? Verder is het meer van hetzelfde, keer volte 10 meter, middengalop, achterwaarts, dus wat dat betreft wordt het er niet opeens veel moeilijker op.

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:20

Remember, dat idee had ik ook. Contra en SB moet lukken. Achterwaarts is nog een probleempje, maar dat heb ik in de L2 ook al. Wordt iig aangewerkt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:27

Urs doet al vrij goed sb en contra is al helemaal geen probleem.

Ik heb trouwens ook een hekel aan slangevoltes.

ellen82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:41

Ik denk dat het grootste verschil is dat alles sneller achter elkaar komt. Voor mij is het nu even een beetje te snel, maar dat komt ook omdat het allemaal nog net te weinig bevestigd is. Ik zou vooral zeggen: oefen thuis eens een proef en kijk hoe dat gaat. Als je die makkelijk rijdt lukt het op wedstrijd ook wel!!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:44

Ik heb zaterdag mijn M1 debuut gehad, met mijn 5 jarige. Was super tevreden . eerste proef 185 punten en eerste. tweede proef 173 punten en derde, deze was ook minder, want mevrouw wilde dus echt niet door een grootte plas heen, haha

Ik vind het dus wel meevallen!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:46

Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden !!
Ik denk zelf ook dat het wel mee zal gaan vallen... qua oefeningen in iedergeval wel... Ik vind het wijken juist een hele leuke oefening om te doen, ik heb er meestal een 7 of 8 voor !!! echt jammer dat het in het M1 niet meer gevraagd wordt...
Ik weet wel zeker dat ik het L2 niet ga uitrijden... en zodra ik de punten bij mekaar heb de overstap naar het M1 ga maken (ik kan echt niet meer wachten )

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:49

de contra is écht niets in t M1. je kunt het bijna niet eens contra noemen.

Anieke89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:50

Ik vond de overgang tussen de L2 en de M1 helemaal niet groot :S dat was nog wel met de oude proeven maar ik merkte zelf weinig verschil.
Vond de overgang tussen de oude M1 en de nieuwe M2 wel groot

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:53

Ik vond de overgang wel zwaar destijds. Qua punten werd ik niet minder bedeeld, integendeel, maar ik vond het zelf niet zo lekker gaan. Qua commentaar stond er opvallend veel 'rechtrichten' op het protocol ( ). Ik wist toen nog niet eens wat dat was en ik heb het bij geen enkele proef tot en met de L2 ooit op het protocol gehad , in de M1 was het elke proef raak.

De overgang naar de M2 was wel zwaar, dat merkte ik ook wel aan de punten toen

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:54

Pannie schreef:
de contra is écht niets in t M1. je kunt het bijna niet eens contra noemen.

een gebrokenlijn in contra .. probeer dat idd maar eens te doen.. de contra is ver te zoeken

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:57

ik heb gister me M1-debuut gehad..
Moest als eerste starten en het ging eigenlijk vrij goed.. niet super maar SB iso ok nog niet bevestigd en hij moet zelf ook nog veel leren.. wat bleek dat ik 155 en 158 punten had.. het sloeg nergens op, vond niemand ik had er minsten 10 of zelfs wel meer, meer moeten hebben..
Dus voor mij viel het deze keer wel tegen! Maar het was heel oneerlijk gejureerd dus jaa.. volgende keer beter

Gullit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:25

Ik ga a.s. zondag mijn debuut maken in de M1 met mijn 5-jarige. Ben benieuwd. Ze is nog niet in alles bevestigd maar ik heb niets te verliezen. Ben nog maar net een jaartje bezig met haar dus mag zeker niet klagen. Ik denk persoonlijk dat de overstap best meevalt. Wat al eerder genoemd werd, de overgang van de M1 naar de M2 is veel lastiger.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:55

Ik heb 1x de oude proeven M1 gestart en afgelopen weekend voor de eerste keer de nieuwe proeven. (de L2 proeven waren dus de oude proeven). In 2 wedstrijden M1 heb ik 4 dikke winstpunten gehaald. Ik heb het idee dat het makkelijker gaat.... Maar misschien heb ik hem rijtechnisch beter onder controle. En wijken was ook niet mijn sterkste kant

Lieke_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:49

Ik vond de overgang van L2 en M1 bij de oude proeven erg groot dit kwam omdat, ik er ook niet echt klaar voor was. Maar zou niet weten hoe het nu zit. Ik vind sommige proeven echt onlogisch! En de oude proeven vond ik leuker om te rijden..
Als je er klaar voor bent denk ik dat de overgang niet zo heel groot zal zijn.
Ik vond de overgang van M1 naar M2 veel minder moeilijk...

bokkenootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:10

Hoe ervaren jullie dan voor het eerst zonder zweep de ring in? Mijn dochtertje mag binnenkort ook M1 starten maar ik heb het idee dat de pony altijd weet wanneer ze de zweep wel of niet bij zich heeft, ook al gebruikt ze hem bijna niet in de proef.

knightloekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:45

bokkenootje schreef:
Hoe ervaren jullie dan voor het eerst zonder zweep de ring in? Mijn dochtertje mag binnenkort ook M1 starten maar ik heb het idee dat de pony altijd weet wanneer ze de zweep wel of niet bij zich heeft, ook al gebruikt ze hem bijna niet in de proef.

hihi... ik heb in het L2 bijna nooit meer de zweep erbij... Ik had dat ook als de zweep er niet was, was er ook geen impuls.. hahaa heel slim die beesten.. gewoon nu al oefenen

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:45

Heb van de B t/m L2 nooit met zweep gereden, in de training trouwens ook zelden, ze wordt er zo ontzettend kriebelig op.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:50

ik heb 23 april ook mijn debuut in de M1, volgens mij wordt het er alleen maar makkelijker op... (wijken, slangevoltes vind ik echt vreselijk!) verder denk ik dat je gewoon met veel impuls zo'n proef moet doorlopen, dat je in alle oefeningen dezelfde tact en regelmaat houd... verzameling hoef je pas in de M2...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:34

Inderdaad, actief arbeidstempo met veel impuls en tact/regelmaat zijn het belangrijkste, maar dat is van de B t/m L2 ook al zo. In het M2 willen ze al wat meer gedragenheid zien, maar blijft het ook vooral arbeidstempo hoor, uitzonderingen in de keertwendingen en stap-galop en galop-stap overgangen, daar is enige mate van verzameling nodig.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:07

marcolemar schreef:
ik heb 23 april ook mijn debuut in de M1, volgens mij wordt het er alleen maar makkelijker op... (wijken, slangevoltes vind ik echt vreselijk!) verder denk ik dat je gewoon met veel impuls zo'n proef moet doorlopen, dat je in alle oefeningen dezelfde tact en regelmaat houd... verzameling hoef je pas in de M2...

In de M2 wordt géén verzamelde galop of draf meer gevraagd.
Enkel nog in de stap.
Pas in het Z1 wordt alles verzameld

_Linnie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:32

Ik ga eerst 23 april maar eens een onderlinge wedstrijd M proberen, dan kan ik het wat beter inschatten.
Zonder zweep vind ik geen probleem. Op de een of andere manier zit die me altijd in de weg tijdens de proef.