TREC: zijn hier bokkers die dit doen of willen gaan doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

TREC: zijn hier bokkers die dit doen of willen gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 14:50

De vraag lijkt me duidelijk!

Ik heb zelf in Frankrijk (land van oorsprong) voor het eerst kennis gemaakt met TREC. En het lijkt me helemaal geweldig om zelf aan deel te nemen!! Een mooie combi van een buitenrit in wedstrijdverband. In de toekomst wil ik dan ook zeker deel gaan nemen aan TREC; maar mijn paard wordt dit jaar pas 4, dus dat duurt nog wel ff. Tijd zat om me rustig te oriënteren. Daarom ben ik benieuwd of meer bokkers deze interesse delen.

Even een korte samenvatting van hetgeen TREC inhoudt voor degenen onder ons die het niet kennen:

De letters T.R.E.C. staan voor de Franse afkorting "Techniques de Randonnée Equestre de Competition". T.R.E.C. bestaat uit drie afzonderlijke onderdelen, welke de capaciteit van ruiter en paard test onder de omstandigheden die voor kunnen komen bij het rijden van buitenritten.

Het eerste onderdeel is een oriëntatieparcours die vanaf kaart, met vastgestelde snelheden per traject en met de nodige bepakking gereden wordt. Het tweede onderdeel is een gangen beheersingstest Hierbij gaat het erom dat het paard zo langzaam mogelijk galoppeert en zo snel mogelijk stapt. Het derde en spectaculairste onderdeel is een terreinparcours met 16 hindernissen:

- Ergens onderdoor of overheen rijden, hekken openen en sluiten.
- Smalle doorgangen, labyrint met moeilijke wendingen dmv palen op de grond. Aanstoten, wegrollen of er overheen stappen kost punten.
- Helling op en/of af, onder de man of aan de hand, trappen, etc.
- Springen over bomen, bezembakken, slootjes, op -en afsprongen.
- Op en/of afstijgen, halthouden, afstijgen en enkele meters van het paard aflopen zonder dat deze wegloopt.
- Over of door water, trailer in en uit, slalom eventueel bemoeilijkt door dit heuvel op of af te doen. (meer info op www.flyinghorse.nl)

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:54

Wij hebben aan de laatste wedstrijd in oktober meegedaan, dit was alleen de POR. In augustus heb ik ook megedaan aan een hindernisinstructie en in januari gaan we aan het instructie weekend meedoen. Het is leuk om te doen en de paarden hebben er ook erg veel plezier in. Als je paard dit jaar nog niet mee kan doen, kan je misschien opgeven als vrijwilliger voorcontrolepost bij de POR, erg gezellig en je kan vast sfeer proeven en mensen leren kennen!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:00

Dat is inderdaad misschien wel een idee om de sfeer te proeven!

Maar weet jij vanaf welke leeftijd / trainingsniveau je deel mag nemen met je paard?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:03

Ja, ik ken TREC, ik heb vorig jaar plannen gehad maar door een blessure van mijn paard gaat het er helaas ook dit seizoen niet van komen. Ik vind het nu even belangrijker dat hij straks weer fatsoenlijk kan meedraaien in de endurance, even op één ding tegelijk concentreren. TREC komt misschien ooit nog wel, misschien doe ik wel een POR voor de afwisseling. Ik blijf het iig een schitterende tak van sport vinden vanwege de veelzijdigheid!

Ik denk dat je met specifieke vragen het beste even kunt mailen naar het e-mailadres op www.flyinghorse.nl - Lotje Moerdijk is de 'TREC-pionier' in NL en zij heeft vast antwoord op al je vragen over TREC. Ze heeft veel buitenlandse contacten op dat gebied. Lotje omschrijft het overigens als een combinatie van endurance, cross country en trail.

Heb je al een abonnement op de nieuwsbrief per e-mail? Hoewel die volgens mij tegenwoordig ook op de site staan, daar staat me iets van bij.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:08

Ik wil het wel gaan doen in de toekomst. Maar eerst moet mn pony oud genoeg zijn
@Javayo als ik het goed heb onthouden moeten ze 6 jaar zijn

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:40

Ik heb me ook opgegeven voor het introductieweekend in Eersel as februari. Ik ben me al een tijdje in TREC aan het verdiepen en het lijkt me heel erg leuk om te doen (ook voor het paard).
Ik heb zelf een 12-jarige QH waar ik voorheen reining- en trailwedstrijden mee gereden heb, en dit lijkt me wel een leuke nieuwe uitdaging voor ons beiden! (Ik heb al een helm )

Alleen waterpassages zullen wel een probleem worden..... meneer is niet zo'n 'waterrat':D

Waar ik woon in Belgie worden regelmatig TREC wedstrijden georganiseerd. Het is alleen allemaal franstalig hier dus ik zal toch eerst moeten leren wat nu precies de bedoeling is (in het Nederlands) voordat ik me hier in durf te schrijven....

wreckh

Re: TREC: zijn hier bokkers die dit doen of willen gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:44

Ik wil het ook graag gaan doen. Was de bedoeling dit jaar, maar helaas heeft mijn paard een peesblessure opgelopen, dus dat kan ik voorlopig vergeten. Misschien met het haffie waar ik nu op rij, maar dat weet ik nog niet.

Lijkt me een erg mooie sport. Hoop dat het in NL ook snel wat bekender wordt.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:48

Een stalgenootje van mij heeft vorig seizoen mee gedaan met TREC en gaat volgende jaren als het goed is ook weer en ik ga er ook aan mee doen, zo gauw als mijn paard 6 is (dus in 2008).

Ondertussen gaan we veel oefenen met water, aangezien ik haar daar níet in krijg. De meeste andere onderdelen zouden wel moeten lukken, ze heeft al veel ervaring me rare 'natuurlijke' hindernissen, alleen het water is nog een probleem.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:52

@Karin: ik heb me net opgegeven voor de nieuwsbrief; en het is inderdaad wel een idee op haar te mailen over specifieke vragen.

Ik ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van bokkers

@storrum: dat introductieweekend in eersel is al vol, anders had ik ook wel interesse gehad.

Ik dacht ook dat het vanaf 6 jaar is... ik vraag me alleen af of er geen introductieniveau is voor jongere paarden? Of wellicht kan ik al eens een cursus gaan doen met mijn paard. Springen wil ik nog niet met mijn paard, maar er zijn ook zat andere onderdelen die hij langzaam aan wel al zou kunnen.

Vorige maand (op een mooi windvrij moment) heb ik mijn paard voor het eerst in het plaatselijke meertje gekregen. Alleen natte hoeven natuurlijk, maar het is nu ook niet de tijd van het jaar voor zulke dingen!

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:05

Ik rijd zelf met een westernzadel, ik hoop niet dat dit een al te groot probleem is voor de hindernissen (die knop he....), maar ik heb begrepen dat de hindernissen niet al te hoog zijn?

Only_Hellen

Re: TREC: zijn hier bokkers die dit doen of willen gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:08

Je kunt eens kijken op www.merensforum.nl.
Daar wodt over trec en demo's gesproken onder evenementen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:16

storrum schreef:
Ik rijd zelf met een westernzadel, ik hoop niet dat dit een al te groot probleem is voor de hindernissen (die knop he....), maar ik heb begrepen dat de hindernissen niet al te hoog zijn?

Volgens mij zijn het lage hindernissen, dus dan zou dat geen probleem moeten vormen lijkt me. Maar misschien toch eerst thuis checken tot welke hoogte het pijnloos kan

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:27

Toydoll schreef:
Een stalgenootje van mij heeft vorig seizoen mee gedaan met TREC en gaat volgende jaren als het goed is ook weer en ik ga er ook aan mee doen, zo gauw als mijn paard 6 is (dus in 2008).

Ondertussen gaan we veel oefenen met water, aangezien ik haar daar níet in krijg. De meeste andere onderdelen zouden wel moeten lukken, ze heeft al veel ervaring me rare 'natuurlijke' hindernissen, alleen het water is nog een probleem.

Kunnen we misschien wel samen met onze connemara's Ik ben alleen een jaar later als jij geloof ik

Leuk dat er al meer mensen enthousiast worden! Ik had van de zomer ook al gepeild hier op bokt maar toen waren er nog minder!

_Simone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:34

Dat klinkt gaaf!! Wauw, dat houd ik even in de gaten! Maar worden die wedstrijden ook in Nederland gehouden? Ik heb er echt nog nooit van gehoord maar klinkt heel erg leuk!

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:37

Voor degenen die frans spreken en/of lezen heb ik hier de belgische site van TREC: http://www.ffe.be/csen/index.htm#trec/

Het leeft hier in de Ardennen heel erg, elke maand is er wel een wedstrijd (en het is natuurlijk prachtig om te rijden)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:37

Vorig jaar was de eerste wedstrijd in NL. Er wordt al wel veel aan TREC gedaan in landen als Frankrijk, België, Duitsland, Zwitserland en Groot-Brittannië (in GB is dit jaar het EK, als ik het goed heb onthouden).

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:40

ShiningHorse schreef:
Dat klinkt gaaf!! Wauw, dat houd ik even in de gaten! Maar worden die wedstrijden ook in Nederland gehouden? Ik heb er echt nog nooit van gehoord maar klinkt heel erg leuk!

In Nederland staat het voorzover ik begrijp best nog wel in de kinderschoenen, maar er is een clubje hele fanatieke mensen bezig deze sport goed te promoten. De site van flyinghorse is al eerder in dit topic genoemd, daar vind je heel veel informatie.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:42

Ik ken het niet, maar het lijkt me super om eens te doen.
Ik ga de site even bekijken

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:31

Dat klinkt leuk zeg!

Ik ga me er ook in verdiepen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:25

Waar worden die wedstrijden gehouden en moet je ergens lid van zijn om mee te mogen doen?
Dat kan ik niet vinden op de site

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:43

Dit stond in de laatste TREC nieuwsbrief:
"Vragen kunt u altijd stellen: trec@flyinghorse.nl"
Dus misschien dat je daar eens kunt vragen hoe en of je lid moet worden?

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:16

Ik heb in oktober ook meegedaan met de POR, was erg leuk!!! Ik ben zo enthousiast geworden dat ik mij heb opgegeven voor de cursus van 28/29 januari, dus bijna *o/*

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:41

Marja1988 schreef:

Kunnen we misschien wel samen met onze connemara's Ik ben alleen een jaar later als jij geloof ik

Ja dat is wel leuk :D

Alleen is Flower wel groter dan Haifa haha!
Is Haifa nu officieel 3 of 4? Ook 4 toch? Volgens mij mag je meedoen als je paard officieel 6 is, wat dus niet altijd wil zeggen dat het paard werkelijk 6 is.. (alle paarden verjaren officieel 1 januari) Gelukkig komt de mijne van februari, dus dat verjaren op januari klopt nog aardig ook...

Edit, kijk in je profiel, toen je haar kocht was ze net 3 toch? dan is ze toch ook net als Flower in 2005 3 geworden? Alleen dan pas aan t eind van t jaar en Flower aan t begin...
Overigens, wat een leuk fotos die ik niet eens heb gezien van haar! Ze lijkt best wel wat op Flower!

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:37

haifa is nu 3 en een half maar laten we niet verder offtopic gaan

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:25

REYNIR schreef:
Ik heb in oktober ook meegedaan met de POR, was erg leuk!!! Ik ben zo enthousiast geworden dat ik mij heb opgegeven voor de cursus van 28/29 januari, dus bijna *o/*

Jullie reden zeker met twee ijslanders mee?

Mijn vriend en ik reden ook samen, fries & andalusier, ook wij gaan naar het intsructieweekend, dus tot de 28ste.