Haflingers en (hogere) dressuurniveau's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Haflingers en (hogere) dressuurniveau's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:51

Over Haflingers bestaat het vooroordeel dat ze niet goed zijn in dressuur. Ik ben van mening dat er zeker wel Haflingers zijn die goed zijn in dressuur en verwacht dat dat aantal alleen maar toeneemt in de toekomst. Dit kun je ook wel zien aan de deelnemers aan de Haflingerwedstrijd in Ermelo afgelopen jaar.

Ik ben benieuwd wie er met een Haflinger op L2 niveau of hoger rijdt, welke vader die Haflinger heeft en welke rijtechnische ongemakken je bent tegengekomen.

Om zelf maar te beginnen:
Ik ben voorzichtig L2 oefeningen aan het oefenen met Hans (ruin, 9 jaar, vader: Star). Het wijken en de middengangen zijn dingen waar we nog goed aan moeten werken! In beiden zijn we nog niet constant over de hele lengte.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en als het er veel zijn dan maak ik een keer een overzichtje! En ik hoop jullie dan in Ermelo te mogen ontmoeten!

groeten en veel Haflingerplezier,
Mirjam

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:20

De eigenaresse van mijn paard rijdt op dit moment M2 +1 met een haflinger. Hij is er 2 jaar uit geweest vanwege een peesblessure.

De vader is Meteoor van Flevohof.

De problemen? Het is een echte haflinger, hij heeft dus moeite met de verruimingen, midden en uitgestrekte gangen ed. Zijgangen doet ie moeiteloos, ook als je het niet vraagt haha. Verzameling is wel erg goed.

Bij ons op de manege rijdt een meisje Z1 +6 of 7 bij de pony's. Vader weet ik niet, de problemen durf ik niet veel over te zeggen, daar ken ik niet goed genoeg voor.

sandyjorgen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:19

Hoi
Ik rijd Z1+4 (in 3 wedstrijden) met mijn haflinger.
Uitgestrekte gangen zijn idd moeilijk vanwege de bouw.
Mijn haf is wel super lenig wat handig is in de zijgangen.
Verder rijd ik zeer technisch en probeer zo minmogelijk fouten te maken, dan vallen die 5-6 voor de uitgestrekte gangen toch in het niet.
Kijk op www.haflingerforum.nl voor nog meer haflingergekken, tevens een lijst van Z haflingers onder het kopje wedstrijden.
Succes ermee.

OemmiejO

Re: Haflingers en (hogere) dressuurniveau's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:38

Haha.. Ik ken dezelfde mensen als Michelle77, die met een Haf starten.

Maar Hafjes kunnen best dressuur hoor, alleen het strekken gaan miss. wat minder soepel i.v.m. de bouw.

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:05

de vriendin van mn broer rijd Z2 met een haflinger, ze kan ook piaffe en passage maar ze is te klein om door te starten

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:09

weet je wathet ook is, mensen met haflingers kopen ze heel vaak gewoon voor de recreatie, misschien af en toe een onderlinge wedstrijd, maar er zijn er een stuk minder die een haflinger hebben en daar serieus mee op wedstrijd gaan.

ruiters met wedstrijdambitie zijn geneigd om naar rassen te kijken die het goed doen in de wedstrijdsport. dus kom je al snel bij een kwpner oid uit.

het vooroordeel is er nog altijd dat hafjes het niet zouden kunnen en ik vind het onzin. want ze kunnen het zeker wel, alleen opsommige punten zal het iets meer moeite en training kosten.

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:14

ik heb met mn haf M2 gestart we zijn in oktober gestopt, en zijn nog M2+3 gekomen.
ze vond vooral het strekken en verruimen heel lastig, en lengtebuiging had ze ook niet echt.

ik ben met r gestopt omdat ze het toch wel heel moeilijk begong te vinden en steeds meer in de 'staak' ging(stilstaan en omhoog of bokken) omdat ze het gewoon TE moeilijk vond, wel kon ze de galopwissles (best trots).

Ze is een Merrie van 6 jaar jong, en afst Adidas X Strizzi v/d Heksenketel. en is 1.42m

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:34

Michelle77 schreef:
Bij ons op de manege rijdt een meisje Z1 +6 of 7 bij de pony's. Vader weet ik niet, de problemen durf ik niet veel over te zeggen, daar ken ik niet goed genoeg voor.

Merlin is een afstammeling van Nawaro, is in Oostenrijk gefokt.
Deze haflinger heeft zijn uitgestrekte draf enorm veel verbeterd sinds er fanatiek mee getraind wordt, al kan die nog niet echt tippen aan een typische dressuurpony.
Als je meer over deze haflinger en zijn wedstrijden wil weten, kijk dan op: www.haflinger-merlin.nl Via de website kun je ook contact zoeken met de eigenares.

Succes!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:42

@ marije, zo vullen we elkaar aardig aan!

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:26

hoi mirjam
dat haflingers niet goed dressuur kunnen is een voorordeel.
op de manege met landelijke wedstrijden is ook een haflinger (in de M) die bijna naar de Z mag !!

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:38

@ Jow

Laat me raden, is jouw broer Arjan en zijn vriendin Mariska?

Jow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:24

@mirjamn
hshahaha nie zo hard zegge ik ben de leuke kant van t gezin morgen is ze hier ook geloof k want ze zou ook mee naar indoor zeeland gaan, krijg je les van dr ?? k kom ook weleens op dirksland

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:26

Ik ben in april dit jaar begonnen in de B en ben nu L2 met 5 winstpunten. Gaat erg goed dus...

Het wijken is lastig, vaak een onvoldoende, loopt over de schouder weg, tempoverlies of kantelt.

De middendraf daarintegen is erg super!! Daar score ik altijd een 7 voor en soms een 8... De galop gaat ook goed, het stappen is ook lastig, vaak tekort aan impuls.

De opa van Mazzel is wempire (zie link website voor meer info).
Mazzel is een ouderwetse brede haflinger.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:27

Maar er zijn heel veel haflingers doe ontzettend leuk kunnen lopen hoor!! Ga maar eens bij een haflinger wedstrijd kijken....

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:42

Bij mij in de les rijd een vrouw met een haflinger en zij start hem tussen de paarden in de klasse M2 en de oefeningen zien er heel netjes uit.

Zoro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:39

Ik reed ook met mijn haflinger in de Z2 (zie in mijn profiel fotows) ze kon ook piaffe passage wissels pirouettes enz... We zouden ook internationaal gaan starten bij de pony's maar toen werd ze verkocht ik was helaas te groot.

Haar vader is Marok, de problemen bij haflingers zijn vaak de moeilijke galop, zijgangen zijn toch wat moeilijker tenminste die van mij was niet heel soepel.. en het linkerachterbeen stond ver buiten de massa en haflingers zijn toch echt wel heel eigenwijs die van mij hebben we heel lang over gedaan voor die zadelmak was haha ik viel er daarna nog heel vak af omdat ze zo onwijs bokte dat bleef ze ook altijd doen als het te moeilijk werd bokken

Ik denk dat inderdaad het vooroordel er te veel is, maar goed wees eerlijk tegen over je zelf andere ponys zijn gewoon makkelijker qua bouw en karakter dus echt een vooroordel is het soms niet het is de waarheid..

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:16

Bij mij precies hetzelfde, ik wilde het net zeggen AntheaV. Bij mij op stal staat ook een haf. Die kan dressuren, dat doen veel andere paarden hem niet na !

celineceline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:10

Ik ben zelf altijd verzot geweest op een halflinger en ben ooit op vroeger nog op jumping geweest met een halflinger echt een super beestje ze zijn soms nog beter dan een warmbloed ma de jury geeft gauw minder punten omdat ze een afkeur hebben van haflinger friezen en soms ook van arabieren in mijn geval dan

Tienn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:18

Noussie op bokt mag Z starten met haar haflinger!

Ik ga nu pas beginnen met mn haf, dus ik ben nog niet hoger dan L

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:39

Ja ik ga 29 jan voor het eerst starten.. Wel een boeiend toppic wou ik ook wel weten en op haflinger forum zijn ook veel mensen die z rijden ja..

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:59

@Jow!

Goed gegokt dus! Ik heb inderdaad les van Mariska en sta met Hans op dirksland. Je hebt een leuke broer, dus wat moet ik wel niet van jou verwachten Als je weer eens op Dirksland bent, moet je het maar eens zeggen, dan zie ik je daar misschien wel.

Binnenkort weer wedstrijden, derde week januari, ergens derde week februari en ergens in April. Vanavond demo van annemarie van der toorn over Monty Roberts. Misschien gaat ze Hans gebruiken, omdat hij bij het aansingelen en opstappen niet stilstaat en maar blijft draaien. Zou wel grappig zijn!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:06

Ik ben ook net bezig met mn haf bij de wedstrijden, nog 1 winstpuntje en dan mogen we L1 .

Ze heeft totaal geen moeite met zijgangen/strekken, ze pakt het allemaal heel goed op

We trainen op dit moment thuis op M1 niveau, dus we kunnen met 10wp elke keer meteen over .

Haar vader is overigens Wallenstein .

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:09

Ik rijd met mijn haflinger M1, we zijn M2 klaar..
Hij is super goed in de uitgestrekte draf en stap, ook de zijgangen zijn goed.
ik ondervind met hem problemen in de galop, hij vind het verzamelen in de galop erg moeilijk. Hoewel dit iedere keer wel beter gaat. Zijn vader is Wempire..

Groetjes Lara

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 08:56

@ Zoro,

Was jouw Haflinger die merrie genaamd Jolie, die ongeveer voorjaar 2005 verkocht is? Ik heb die toen op internet te koop zien staan en er nog op gereageerd, maar toen was ze juist verkocht naar het noorden, Groningen ofzo. Echt een super mooie Haflinger met een hele lieve uitstraling en nog Z-niveau ook.

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 09:02

Echt al veel reacties, goed te horen dat zoveel mensen lekker aan het dressuren zijn met hun Haflinger. En tot nu zijn de problemen ook heel verschillend, waardoor je nog niet kunt zeggen dat Haflingers specifieke moeilijkheden hebben.

Ik had gisteren het idee opgevat om eens lekker een buitenritje te maken, we hebben de laatste tijd hard dressuur geoefend en ik dacht dat Hans dat wel lekker zou vinden. Helaas niet zo'n succes... Hij was nogal fris en we zijn in rengalop over het land gegaan, waarbij hij tot zijn kniën wegzakte en het leek wel een eeuwigheid voordat hij stilstond. Toen voorzichtig terug naar de weg gestapt en daar zag hij weer iets, dus toen als een idioot over de berm gerend, gelukkig stond ie net voor de kruising stil, maar ik was echt bang en ik ben nog nooit bang geweest op hem in de 4 jaar dat ik hem nu rijd, behalve een paar maanden geleden toen hij hetzelfde flikte. Toen voorzichtig richting huis haan stappen en bij elk zuchtje, kuchtje of ander geluid ging ie weer of gaf ie een bok(je). Hij leek niet echt goed meer te lopen, dus ik ben op een gegeven moment afgestapt om te kijken of ie kreupel was en heb thuis nog heel even gelongeerd. Ik zag niks, hij leek wel wat stijf. Ben best een beetje bang dat ie vanavond kreupel blijkt te zijn. Ik heb hem gisteren afgespoten en zijn benen bevoeld en er waren twee plekken die wat vreemd aanvoelden, maar ik hoop zo dat er niks aan de hand is.

Voorlopig maar weer een tijdje dressuren en wachten tot het weer beter is, dan doet ie vast weer normaal, hoop ik! normaal is ie best wel braaf.