straks pas wp bij 164 punten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:08

Ik las gisteren in de Hoefslag dat het zomaar zou kunnen dat straks met de nieuwe proeven er 62 of 63 procent gescoord moet worden om een wp te krijgen. Dat komt met de huidige punten overeen met 161 of 164 punten. Zo zouden combinaties minder snel kunnen promoveren die er nog niet aan toe zijn. Als je daarentegen boven de 65 procent scoort, zou je meer wp krijgen en dus sneller moeten promoveren.
Dit stond in een artikel over de problemen met het jureren in Nederland.
Wat vinden jullie hiervan? Ik zou dan nu in ieder geval zo ongeveer nog B+2 zijn of zo.... , in plaats van L2+8...

J0sef1entje

Re: straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:11

slik! wat zal de B dan vol (blijven) zitten!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:22

Tsja.......... Opzich kan ik me er wel in vinden.... Maar ja mijn vraag is dan, nu is een 5 voldoende en een 6 goed, dus als je een goede proef rijdt, gem een 6 dus het je een winstpunt, maar een 6 is dadelijk dan dus voldoende en een 7 pas goed.... Dan moeten ze de waardering van de punten dus veranderen.....

Tsja het hele nieuwe systeem is denk ik niet slecht, maar............. kunnen ze voor 1 april alle juryleden 'omscholen' en dan nog zijn er nu al een aantal juryleden (met alle respect) vaak oudere personen, die niet mee willen in de huidige vorm en denkwijze van het technisch rijden......

Ik ben heel benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren 1 april.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:24

Ik vind niet dat ze zoiets door moeten voeren. Als je rond de 160 rijd rij je een nette proef. Moet die grens nu nog hoger liggen?
Sorry maar het lijkt mij dan dat er overvolle B banen komen zeker als jury's net zoals nu blijven jureren je ziet er maar enkele tussen die rond de 170 rijden (in de B dan)
Als de grens dan op 161/164 betekend het dan dat je pas als je die pnt hebt een nette proef rijdt? Dan moet je bijna gemiddeld een 7 rijden. Terwijl een 6 al voor voldoende staat.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:30

Op startlijsten.nl staat hier ook een hele discussie over!
Ik heb hier even een reactie afgehaald waar ik het dus volkomen mee eens ben!

Met de invoering van dit systeem, zou het in de basis bijna onmogelijk worden om winst te rijden.

Citaat:
Veel juryleden (niet allemaal) zijn echte foutenkijkers. Tuurlijk, bij een slecht onderdeel hoort een slecht cijfer...bijvoorbeeld een 2 of 3. Maar ik zie maar al te vaak, dat wanneer er een onderdeel goed wordt verreden, er een zesje wordt gegeven. En dan wordt het lastig compenseren met de punten.

Voor veel mensen in de basis is het paardrijden een hobby. En dat moet een jurylid m.i. niet vergeten. Wat niet wil zeggen dat iedereen altijd een winstpunt moet krijgen, maar durf voor goede onderdelen dan ook eens een 8 te geven.

Vr.gr.
professioneel dressuuramazone
instructrice

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 10:55

Ja, en ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt is, maar hier komt het nu al niet zo vaak voor dat er wp gegeven worden. Het is hier heel normaal dat er niet boven de 164 punten gegeven word in een hele ring hoor. Ik was laatst zelfs een keer 3e met 149 punten, de winares had 152 punten (en dat is iemand die toch de finale heeft gereden bij de Hippiade, geen slechte amazone dus...).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:58

Ik zou dan meer zien in de grens voor een verliespunt omhoog trekken en dat dan ook voor de B laten gelden.
Nu moet je echt bizar slecht rijden wil je een verliespunt halen (is bijna een prestatie op zich ), die grens mag best bij 140 of misschien nog wel hoger liggen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:00

Hier wordt meestal ook niet hoger dan in de 160 gereden 171 was er afgelopen wedstrijd bij maar dat komt niet vaak voor. Nouja ik bedoel maar lijkt me stug dat er dan veel wp's worden gereden als het nu al amper zo is!

@Margreet:
Ik denk dat 140 of hoger voor een verliespunt niet te doen is! Er zijn tegenwoordig redelijk wat mensen die in de 140 rijden hoor. Dan wordt het nog haast onmogelijk een klasse hoger te komen!
Ik denk dat die grens bij de 135 wel netjes zou zijn. Ik weet niet wat het momenteel is?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:04

De grens ligt nu bij 117, dat vind ik wel héél laag.
Ik heb écht slechte proeven gereden, maar dat is mij nog niet gelukt

Als je in de 140 rijdt heb je toch ook nog niks te zoeken in een hogere klasse? Maar 135 ofzo vind ik ook een redelijke grens hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:08

het boeiende in dat artikel vond ik dat de beide discussiegenoten die oa in de basis rijden (ik meen oa Karen galema, maar ben even de naam kwijt) van mening waren dat er heel erg gewerkt moet worden aan de algehele kwaliteit van de juryleden (jury's op bokt, niet als aanval opvatten gaarne) terwijl de bobo (Wim Ernes) van mening was dat het allemaal reuze meeviel. Dan word ik niet vrolijk als ik dit soort maatregelen en weer nieuwe proeven die het gereden zijn zouden moeten bevorderen zie langs komen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:09

Nee daar heb je volkomen gelijk in als je in de 140 rijd heb je een klasse hoger ook nix te zoeken. De eerste wp ligt niet voor niets op 156 ik vind dat een goed grens. Niet lager en niet hoger!
156 rij je gemiddeld een 6 dus een voldoende nette proef!
Maar moet je 164 rijden voor een wp dan móét je er meerdere 7ens tussen hebben ander red je dat niet.
Netzoals ik het stukje gequote neer heb gezet...

Veel juryleden (niet allemaal) zijn echte foutenkijkers. Tuurlijk, bij een slecht onderdeel hoort een slecht cijfer...bijvoorbeeld een 2 of 3. Maar ik zie maar al te vaak, dat wanneer er een onderdeel goed wordt verreden, er een zesje wordt gegeven. En dan wordt het lastig compenseren met de punten.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:10

Ik vind die wp-grens wel erg hoog liggen dan. Juryleden zijn niet zo gul met 7's, als er iets mis gaat, heb je meteen een 3 te pakken. Hoe wil je dan ooit aan je wp's komen, als de rest wel goed gaat? Dat haal je nooit meer op.
Tegenwoordig is het de trend om met steeds betere dressuurpaarden te starten. Kijk, die scoren de wp's dan wel. Maar je wordt met je "gewone"allroundpaard vergeleken met die personen, dus scoor je sowieso al lager...........
Wedstrijden rijden is geen keuring van je paard, maar daar begint het tegenwoordig wel op te lijken.
Laatst bijgewerkt door Pascha op 14-09-05 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:11

Lager dan 5 (dus gemiddeld onvoldoende!) betekent een score < 130
Dat lijkt mij dan persoonlijk een hele redelijke grens voor een verliespunt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:14

daar ben ik het volkomen mee eens. Ik heb in mijn hele dressuurcarriere (dwz sinds 1984 ) maar een handvol keren onder de 50% gereden en in die proeven was een verliespunt ook ruimschoots verdiend geweest want het was ook bar en boos.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:15

Pascha en margreet ben het met jullie eens!
Ik heb een keer een jury horen zeggen:
We moeten de broodrijders voorttrekken!
Nou sorry maar net of 'wij' niet goed ons best doen ofzo!

En idd vele jury's durven lage cijfers te geven om fouten af te straffen daar ben ik het dan ook mee eens. Maar als je dan een goed onderdeel rijd zul je nooit een 9 of een 10 krijgen. Meestal 6je of 7 een 8 is al bijna zeldsaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:17

Lielle schreef:
het boeiende in dat artikel vond ik dat de beide discussiegenoten die oa in de basis rijden (ik meen oa Karen galema, maar ben even de naam kwijt) van mening waren dat er heel erg gewerkt moet worden aan de algehele kwaliteit van de juryleden (jury's op bokt, niet als aanval opvatten gaarne) terwijl de bobo (Wim Ernes) van mening was dat het allemaal reuze meeviel. Dan word ik niet vrolijk als ik dit soort maatregelen en weer nieuwe proeven die het gereden zijn zouden moeten bevorderen zie langs komen.

Het verschil zit hem in het feit dat Karen veel op landelijke wedstridjen te vinden is, en Wim Ernes alleen op grote internationale wedstrijden. Niet vreemd dat Wim niet geconfronteerd word met de werkelijkheid

Maar qua punten vind ik het heel moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen. Ik denk namelijk niet dat het probleem bij de ruiters ligt, maar dat het probleem voornamelijk bij de kwaliteit van de juryleden ligt. Het is een groot grijs gebied wat met goed vind, of voldoende.........en daar kun je met die punten niets aan veranderen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:58

Pipo schreef:
Lielle schreef:

Het verschil zit hem in het feit dat Karen veel op landelijke wedstridjen te vinden is, en Wim Ernes alleen op grote internationale wedstrijden. Niet vreemd dat Wim niet geconfronteerd word met de werkelijkheid

en juist dat baart me dus zo'n zorgen!

Citaat:
Maar qua punten vind ik het heel moeilijk om er wat zinnigs over te zeggen. Ik denk namelijk niet dat het probleem bij de ruiters ligt, maar dat het probleem voornamelijk bij de kwaliteit van de juryleden ligt. Het is een groot grijs gebied wat met goed vind, of voldoende.........en daar kun je met die punten niets aan veranderen.

en daarom maak ik me daar dus zorgen over Ze zijn al jaren bezig om de doorstroom naar de hogere klassen aan te pakken omdat er idd veel te veel combinaties zitten die er niet thuis horen. Ik heb al de 10 wp'en regeling gezien, de nieuwe proeven in 2000 (dacht ik) en nu dan weer, het voorstel van de 62 % etc etc en zolang nog steeds de heer S Klaas en mevrouw S Crooge jureren en de ruiters niet willen inzien dat als je altijd 150 punten rijdt, je gewoon geen wp verdient, zullen we er nooit komen. De kern zit in de eenduidige definitie en vooral herkenning van een goed gaand paard voor de diverse niveaus.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:00

Dat wordt dan de "L" van Levenslang

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:04

Tja, ik heb nu misschien een zwartkijkersbui (het regent hier en ik wil zo nog rijden, moet nu nog meer oefenen he... ), maar ik begin het zo langzamerhand behoorlijk beu te worden met de paardenSPORT.
Al die maatregelen van de laatste jaren (verplicht chippen, trailer met eigen kenteken, wp grens verhogen, nu weer die nieuwe proeven met evt. verhogen wp grens, de veel strengere jury's enz. enz. enz.).
Ik zit er heel hard over te denken om er maar gewoon mee te stoppen. Het fijne gevoel van dressuurrijden en proberen een zo groot mogelijke eenheid met je paard te worden en jezelf te verbeteren kan ik ook wel zonder KNHS volgens mij.
Ik doe mijn uiterste best om de leefomstandigheden van mijn paarden zo goed mogelijk te maken, geef mijn laatste cent en hoeveelheid tijd eerder aan mijn paarden uit dan aan wat anders, ga al jaren niet op vakantie en loop in kleren van 10 jaar oud en dat vind ik helemaal niet erg, het is mijn eigen keus, maar op een gegeven moment is het gewoon genoeg geweest .

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:05

Pipo schreef:
Ik denk namelijk niet dat het probleem bij de ruiters ligt, maar dat het probleem voornamelijk bij de kwaliteit van de juryleden ligt.

Doel je er nu op dat de KNHS strenger zou moeten selecteren op mensen die een jurycursus mogen volgen of is de opleiding volgens jou niet goed genoeg?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:08

Het lijkt me niet zo'n raar idee, op voorwaarde dat de promotiegrenzen dan weer naar 5 winstpunten worden gebracht......
5 x 63% ipv nu 10 x 60%

Maar áls het ingevoerd wordt gaan "de gulle" juryleden hier weer rekening mee houden door guller te punten denk ik. Daarentegen verwacht ik dat "de strenge" juryleden blijven punten zoals ze reeds deden en het aantal ruiters dat bij hun nog net een winstpunt rijdt verder zal gaan dalen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:10

en de B van nog altijd Bagger

Laten ze eerst maar is testen hoe dat de nieuwe proeven gaan bevallen voordat ze ook het wp systeem een zetje gaan geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:12

KarinvdM schreef:
Pipo schreef:
Ik denk namelijk niet dat het probleem bij de ruiters ligt, maar dat het probleem voornamelijk bij de kwaliteit van de juryleden ligt.

Doel je er nu op dat de KNHS strenger zou moeten selecteren op mensen die een jurycursus mogen volgen of is de opleiding volgens jou niet goed genoeg?

Dat eerste niet, dat tweede in principe wel. Maar ik maak me vooral zorgen over het niveau van de bijscholingen en met name de consequenties van het niet bijwonen ervan. Er is op dit moment helaas onvoldoende begeleiding van juryleden en zo kunnen de zeer geliefde sinterklazen en degenen met een geheel eigen visie op het goedgaande paard en de reglementen nog steeds hun gang gaan. Ik ben overtuigd van de oprechtheid, betrokkenheid en goede bedoelingen van de juryleden maar na je examen ben je in principe volkomen vrij om je gang te gaan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:12

Trouwens.......... De nieuwe B/L/M-proeven krijgen toch straks 30 punten?
Dan betekent dat je 189 moet rijden voor 63%

(zo kun je gelijk even zien dan véél Z1-ruiters dan de wintpunten wel kunnen gaan vergeten, aangezien veruit de meeste Z1-ruiters hun punten onder in de 180 bij elkaar sprokkelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:14

KarinvdM schreef:

Ik doel op dit feit wat Lielle al zo mooi omschreef:

Citaat:
De kern zit in de eenduidige definitie en vooral herkenning van een goed gaand paard voor de diverse niveaus