Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:43

Jaja, ben ik weer met mijn frustraties... Tong uitsteken

Vandaag gereden in Zuidwolde, naar mijn idee 2 fijne proeven, zonder al te grote fouten, kon lekker zitten en rijden. Mijn punten: 1e proef 151, 2e proef 153. Dan vraag ik me toch steeds weer af, wat willen ze zien??? Verdrietig

De jury van de 1e proef had ik afgelopen dinsdag ook in Stuifzand, toen had ik 155 punten voor een proef met veel spanning en een aantal fouten... Zie topic >> viewtopic.php?f=29&t=428917&hilit=
Commentaar was vooral kantelt en aanleuning stiller, ik weet dat ie af en toe kantelt en ook weet ik dat hij stiller moet, maar naar mijn idee kon ik fijn zitten handen stil en rijden maar.

Dan de 2e proef, 4 vijven, 1 7 en de rest allemaal zessen!! Wat kan ik daar nu mee?? Wat willen ze zien?? Enige wat minder ging was SBW (inzet beetje tegen de hand en over schouder weg), volte middengalop en de overgangen terug uit de galop (zijn we thuis hard mee bezig). Verder allemaal best netjes, contragalop bv hij springt mooi door, blijft goed in de buiging, springt niet om, valt er niet uit, komt niet terug, waarom is het dan een 6 en geen 7??
Overgangen, doet ie vaak netjes, komt niet tegen de hand, blijft mooi rond en bij elkaar en draaft vaak meteen goed door.
Middendraf, hij doet het maar idd niet spectaculair, waarom moet daar dan altijd bij staan; moet meer, te weinig.
Stap, hij stapt goed door, nooit onzuiver of telgang oid uitgestrekte stap volgt ie mooi de hand en maakt ruimere passen, opvangen ook niet tegen de hand oid, keerwendigen kan ie actiever doorstappen, maar hij laat nooit een been staan en blijft goed op de plek. Waarom dan altijd weer die verrotte 6!

Is het dan echt zo dat jury's al voor aanvang op een bepaald cijfer gaan zitten?? Ik heb dit wel eens gehoord en ook eigenlijk wel vaker gemerkt, maar ik kan me dat echt niet voorstellen en ook niet snappen.... Dit leer je neem ik aan toch niet op de cursus??

Nou ja, na zo'n wedstrijd denk ik dus weer van moet ik dan echt een duurder paard kopen?? Of maar gewoon gaan boscrossen??

Door zulke jury's wordt ik dus echt gedemotiveerd.... Boos!

O ja, wanneer beginnen de nieuwe cursussen??? Ga namelijk zelf aan de cursus beginnen nu.

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:10

Als dit dus vaker voorkomt dan toevallig eens een keer.
Denk ik toch dat jezelf een ander beeld hebt, dan dat het eruit ziet.

laat jezelf eens filmen en kijk dan eens kritisch naar jezelf.
Kijk waar je van de jury steeds commentaar op krijgt.
Dan begrijp je vaak erg snel waarom het is.

Zlef heb ik ook een paard met geen spectaculaire gangen en dan mogen er eigenlijk ook geen fouten inzitten wil je een wp halen.
Want er is dan nergens meer wat op te halen.
Ook ik reed vaak tussen de 5 en de 7, meestal 6jes, maar dat klopte ook aardig goed.
Geen echte fouten, maar ook niks aparts.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:11

Video! Thuis kijken of "best netjes" een 6 of een 7 moet zijn.
clinic rijden bij een jury/andere instructeur is ook zeer aan te bevelen. Juist als je het niet meer weet, 1 of een paar keer een ander laten kijken.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:19

Ik ken het maar al te goed. Gister ook 2 heerlijke proeven neer gezet en dan 2x 147. Je wordt er niet vrolijk van. Aan de ene kant baal ik nu als een stekker en aan de andere kant motiveert het me nu. Ik wil ze laten zien dat we het kunnen. In de B heb ik aan het begin ook moeten zwoegen en toen we eenmaal die eerste winstpunt hadden, ging het als een speer. Nu zetten we even door.
Ik vraag me soms ook wel af wat er dan zo fout was volgens de jury. Over het algemeen allemaal zessen en ja als je dan een 5 hebt gaat het hard. Waarom kan ik nu in de L1 geen 8 halen voor een volte? Eerst had ik dat altijd nu allemaal zesjes. Tuurlijk het kan een keer anders zijn, maar ik heb na gister toch weer even mezelf op orde geroepen. Ik moet nu even doorvechten, even er voor gaan. Als het dan echt niet meer wil dan kunnen we altijd nog afhaken.
Zet hem op!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:40

Als het goed is wordt je in de B op B niveau beoordeelt, dus kan je een 8 halen terwijl de aanleuning en de balans in de L maar een 6 waard zijn.
Het is waar ik altijd voor op de bres spring: jury: beoordeel naar de klasse die je ziet. En niet een klasse hoger.

Dat zal ook best de reden zijn dat Yvonne nu niet meer aan haar punten komt, braaf, maar niet goed genoeg voor een winstpunt. Zeker niet slecht, 150 punten is een dikke voldoende. Maar voor winst zal er meer verzameling, impuls of iets dergelijks moeten komen.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:44

Ik heb dit probleem ook zo af en toe. Wij zijn ook een 6-jes combinatie. Het enige wat helpt is gedurfder rijden. Hoe hoger je komt, hoe meer last je hiervan gaat krijgen. (Bij mij ten minste)

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:30

Een schrale troost misschien, maar ik schrijf regelmatig bij een Z-jury die ook B en L jureert. Lager dan een 4 geeft hij niet in de B en dan moet het wel heel erg fout gaan. In de Z is hij een stuk strenger, maar zelfs dan is een 2 voor iets dat echt gewoon fout is. 2 weken geleden heeft een Haflinger met dikke winst de M1 gewonnen (en helemaal terecht).
Hij jureert al zo'n honderd jaar volgens mij en loopt tegenwoordig erg te schelden op de nieuwe lichting juryleden, die volgens hem teveel naar de papieren van een paard kijken en in de B een Z-klaar paard willen zien.
Er zijn echt nog wel jury's die niet naar afstamming e.d. kijken en gewoon jureren zoals het hoort.

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:37

Eigenlijk moet er bij aanvang van een wedstrijd gewoon niks over een paard bekend zijn! De jury moeten onafhankelijk zijn. Maar helaas durfen veel ook niet echt te jureren. Die geven altijd tussen de 4 en de 7. Ik heb liever een 2 als het echt niet goed is, en een 8 als het wel goed is... En tsja, het blijft een jurysport... Maar ze kijken te veel naar papier en het soort paard

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:44

Als ze dan teveel naar papier en soort paard keken, zou ik nu nog geen wp's hebben gehad in de B

nee, sorry vind dat altijd een goedmakertje voor de mensen waar de proef gewoon net niet goed genoeg is.

Als je goed rijd, kan de jury er simpelweg niet omheen en kom je thuis met een wp. Al kom je er met een ezel.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:47

De aanleuning en het kantelen deed hij in Hooghalen inderdaad ook.
Laat je proeven eens opnemen op de video en kijk daar eens kritsich naar, alsof je naar een ander zit te kijken. Soms kan iets best goed voelen, maar ziet het er niet goed uit.
En de ene jury zit nu eenmaal wat strenger te punten als een ander. Geef de moed niet op, misschien heb je de volgende keer wel fijne punten waar je je in kunt vinden.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:09

Gewoon volhouden. In het begin in de L2 bakte ik er ook helemaal niks van. Voor mijn gevoel liep ie best lekker, maar ik was vergeten dat een klasse hoger ook altijd strenger is . Je moet meer laten zien. Wat voor de L1 goed genoeg was, is voor de L2 te weinig. Daar kwam bij mij trouwens nog eens bij dat Jumper een tijdje niet lekker in zijn vel zat, hij miste de uitstraling waar hij het normaal van moet hebben. Ik ben gewoon een half jaar niet op wedstrijd gegaan, heb flink geoefend met mijn instructeur en instructrice en gelukkig het (kleine) medische probleem ontdekt waardoor hij niet lekker in zijn vel zat en toen ben ik weer gegaan. Ik had mezelf 5 wedstrijden gegeven om te bekijken hoe het zat. De eerste ging superslecht, gekanteld hoofd, scheef lopen etc. en terecht 140 punten en laatste. De tweede ging al veel beter, ik merkte het met losrijden al, hij liep super. In de ring nog wel wat foutjes, maar toch helemaal niet slecht en 157 punten. En de laatste 2 keer ondanks het hondeweer toch weer 161 punten en een prijs.
Gewoon volhouden en veel oefenen dus. (Als het trouwens na 5 wedstrijden weer niks zou zijn geweest zou ik ook zijn gaan boscrossen, maar dat doe ik nu gewoon erbij...)
En rare juryleden heb je overal wel, die ben ik ook wel eens tegengekomen, maar gelukkig niet zo heel vaak...

Machie

Berichten: 16018
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:30

runningkawa schreef:
Als ze dan teveel naar papier en soort paard keken, zou ik nu nog geen wp's hebben gehad in de B

nee, sorry vind dat altijd een goedmakertje voor de mensen waar de proef gewoon net niet goed genoeg is.

Als je goed rijd, kan de jury er simpelweg niet omheen en kom je thuis met een wp. Al kom je er met een ezel.


dat is ook zeker zo. Maar het is toch ondertussen wel een feit dat je met een paard met een minder papier 10 keer meer moet laten zien dan een paard met een top papier. En dat vind ik niet eerlijk. Vooral als je met een haf of fjord in de ring komt... Ok en zijn een aantal juryleden die haf/fjord geil zijn en waarbij je hoger word gejureerd, maar veel plaatsen je al op een lagere score, omdat het geen topper is...

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:33

je scoort met een niet topper minder, omdat je minder laat zien

Dus zul je er idd 10 keer harder voor moeten knokken een 6 te laten zien, waar een topper met 1 hoef in zijn neus een 8 haalt bij een onderdeel.

Maar kan jou papierloos paard dat onderdeel net zo goed als die topper, dan krijg je die ook.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:43

Ik heb laatst een clinic gevolgd die gegeven werd door een jury.
Je moest eerst een proef rijden, daarna ging de jury uitleggen wat er mis ging en je een kwartiertje aanwijzingen geven (les dus )
Misschien moet je dit een keer doen, je hoort dan hoe de jury jouw proef heeft beoordeeld en waar je aan moet werken. In ieder geval kom je te weten wat je zwakke punten zijn.

Filmen zoals door meerdere gezegd hierboven is ook een goede optie, de film aan je instructeur geven, dan kan die de les hierop af stemmen. Ik doe dit ook soms. Ik moet ook zeggen op de film ziet het er soms heel anders uit dan dat ik dacht.

Somebody_
Berichten: 6585
Geregistreerd: 10-09-04

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:45

ik denk dat je M rijdt?? aangezien je het hebt over sb,maar dan wil een jury meestal al meer oprichting zien(en dus niet te rond in de hals) en een beetje verzameling en het totaalbeeld hebben jury's over het algemeen liever wat minder braaf(met meer uitstraling en lef gereden, dat je paard echt swingt) met een paar foutjes, dan zo'n braaf netjes proefje want dan kun je met jureren niet hoger gaan dan een 6 en misschien een keertje een 7tje.

Fun_Fun

Berichten: 4635
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Zuidwolde aan zee

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:56

natuurlijk doorgaan.
Opzich zijn je punten niet slecht.
Ik kan je niet zo goed helpen, maar naar de proef zou ik wel naar de jury voor kritiek gaan.

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:40

Ja dat met die video zou ideaal zijn, maar mijn moeder gaat altijd alleen met mij mee ne leest me voor, probleem is dus domweg dat er niemand is die kan filmen. Ook hebben we geen familie oid met een camera die een x mee zou willen.... Maar ik kan is gaan informeren bij mensen die ook veel op concours zijn natuurlijk....

Verder heb ik me vanmiddag al getroost met de gedachte dat ik zelf echt fijn gereden heb en ik merk nu al dat ik de volgende x is ff een poepie zal laten ruiken

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:36

Sydney2005 schreef:
Jaja, ben ik weer met mijn frustraties...

Vandaag gereden in Zuidwolde, naar mijn idee 2 fijne proeven, zonder al te grote fouten, kon lekker zitten en rijden. Mijn punten: 1e proef 151, 2e proef 153. Dan vraag ik me toch steeds weer af, wat willen ze zien???

<knipperdeknip>

Waarom dan altijd weer die verrotte 6!


Door zulke jury's wordt ik dus echt gedemotiveerd....



Hallo!

je zou natuurlijk eens met de juryleden in gesprek kunnen.
En dan natuurlijk niet zo van 'je geeft me een 6 waarom nou', maar meer iets van 'wat had je liever gezien'.

En je kun tnatuurlijk ook een jurylid vragen om bij je thuis speciaal voor jou een proef te beoordelen, met dan gesproken commentaar, en aanwijzingen.
Als een soort les, dus.
Nou, daar betaal je dan gewoon voor, net als voor les.


Nog even een andere opmerking:
In de reacties van een paar mensen zie ik dat er kennelijk wordt gedacht dat juryleden 'op het papier' jureren.
Nou vind ik het zelf geweldig leuk om de afstamming van paarden te zien, omdat ik zelf ook fok.
Maar dat wil niet zeggen dat de afstamming in de beoordeling wordt meegenomen. Uiteindelijk moet er wel gereden worden, natuurlijk. En een slecht gereden proef op een super afstamming - dat is gewoon een slecht gereden proef hoor.

bertie

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:14

Ik ga eigenlijk nooit naar juryleden toe, ik moest nu ook als 2e al rijden en ik vind het altijd heel irritant dat er mensen commentaar gaan vragen bij een jurylid, dit houd enorm op. En wat voor jurylid zou ik thuis moeten vragen dan?? Zijn er zoveel! Ik ga toch is op zoek naar iemand met een camera en eens de proef opnemen. Dan kan ik m altijd samen met mijn instructrice bekijken.

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:31

Of neem in het begin je les op, dat kun je misschien sneller regelen

Ik kan me nog goed de eerste keer bij mij herrineren.
Nu zag ik eens wat mijn instructrice steeds bedoelde
En wat is ze toch aardig in haar commentaar...het zag er veel erger uit dan dat ik dacht...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-05 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:32

aan de ene kant snap ik je maar aan de andere kant...je moet je eroverheen zetten en gewoon je best doen maar sowieso in welke klasse rijdt je eigenlijk? meestal als je een beetje een nette proef rijdt zonder fouten krijg je wel een wp. in het begin toen ik net met mijn merrie begon had ik ook niet elke keer een wp, majaa ik reed ook niet altijd bepaald netjes en reed ook weleens verkeerd haha! (dan krijg ik meteen een 3 of een 4 en het is me zelfs een keer gelukt een wp te halen met een 3 ) maar toen ik een paar concoursen achter de rug had zat ik elke keer rond de 165 en toen moest ik naar het L1 en daar begon het weer opnieuw...*zucht* eerst weer de hele tijd lage punten en toen reed ik best netjes (voor mijn doen dan) en dan af en toe uitschieters van 168 majaa dan in een andere proef die voor je gevoel veel beter ging krijg je dan misschien 153 punten. het is en blijft een jurysport, daarom spring ik liever haha! maar inprincipe heb ik altijd wel een wp als ik maar netjes tegen de bordjes aanrijd etc. gewoon een nette proef dus zonder fouten -> komt niet vaak voor binnenkort start ik trouwens weer L1 (na een jaar rust) en dan mag ik met een paar punten alweer naar de L2. (ik heb trouwens een paard met beste gangen en ze heeft Z1 gelopen (10 jaar terug maar goed) maar het is en blijft een volbloed, ze is dus niet bepaald het plaatje dat een jury wilt zien. (gelukkig hebben sommige juryleden dit wel door en staat er ook weleens een compli op mijn coupon over het feit dat ik op een volbloed rijd. )

die video is trouwens een goed idee, ook weleens gedaan maar dan moet je idd wel iemand mee hebben.
en ik ging in de B wel altijd naar de jury toe maar in de L1 niet meer omdat ze dan toch nooit meer commentaar hebben en alles al op de coupon staat.

Betteke

Berichten: 2298
Geregistreerd: 13-06-05

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:56

Er zijn dus wel juryleden die naar het papier kijken! Een slechte zaak vind ik dat. Op papier kan je tenslotte niet rijden.
Een jurymevrouw heeft een keer tegen me gezegd als jij met een Fries bij mij in de ring rijdt krijg je geen punten want ik vind Friezen niks! Redelijk belachelijk want volgens mij gaat het om de proef die je neerzet en niet om de afstamming van je paard.
Dezelfde dame gaf een paard met superpapier wat van de hele proef werkelijk niks bakte (staken, achterwaarts gaan) gewoon dikke winst. De ruiter van dat paard is naar haar toe gegaan om te vragen waarom ze winst kreeg voor zo'n beroerde proef. Antwoord: je hebt een heel goed paard met prima afstamming! Kijk daar heb je wat aan, aan zulke juryleden .

Anoniem

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:58

Die zullen er vast sporadisch bijzitten
maar niet elke proef die je rijd.
Heb je heel af en toe geen goede punten bij voor je gevoel een fijne proef, oke, dat kan, die zag graag wat anders.

Maar heb je elke proef minder punten dan dat je verwacht zit er echt niet elke keer een domme jury...

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:01

Ik ga daarom om die reden voortaan met orion boscrossen!!!!! Ik begin wel weer volgend jaar met mijn 3 jarige!

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:31

Sydney2005 schreef:
Ik ga eigenlijk nooit naar juryleden toe, ik moest nu ook als 2e al rijden en ik vind het altijd heel irritant dat er mensen commentaar gaan vragen bij een jurylid, dit houd enorm op. En wat voor jurylid zou ik thuis moeten vragen dan?? Zijn er zoveel! Ik ga toch is op zoek naar iemand met een camera en eens de proef opnemen. Dan kan ik m altijd samen met mijn instructrice bekijken.


hoi!

ik bedoelde niet dat je direct na de proef naar een jurylid toe zou moeten stappen. Dat is al een behoorlijk aantal jaren geleden afgeschaft.
Maar juryleden horen op het terrein aanwezig te zijn tot een half uur na afloop van de rubriek. Dan zijn de punten bekend (als het goed is tenminste, grinnik), en dan heb je een prachtige gelegenheid.

Weet je, als je wel klaagt over een beoordeling, en je praat niet met juryleden, dan heb je eigenlijk geen poot om op te staan vind je ook niet?
Wel klagen - maar een jurylid kan niet zijn/haar standpunt duidelijk maken, dat is toch niet eerlijk?

Als ik jou was zou ik een jurylid thuis vragen waar je naar jouw idee te weinig punten bij gekregen hebt. Je zult merken dat juryleden net mensen zijn, als je een beetje aardig bent, tenminste.
Een jurylid waar je wel veel punten van krijgt, wat kun je daar van leren? :-D

bertie