Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:42

In de nieuwste Paard & Sport staat een artikel over de nieuwe proeven. Vooral voor de B en de L klassen zal veel veranderen, deze zullen meer toegespitst worden op jonge paarden, met relatief onervaren ruiters. Halthouden en groeten op het begin zal niet meer hoeven. Op het eind van de proef wordt er wel afgegroet, meteen daarna mag de volgende combinatie de ring in om die vast te verkennen.

Voor de M en Z zal minder veranderen, de M2 zal makkelijker worden en de Z1 moeilijker. In de Z2 zullen waarschijnlijk meer galopwissels komen ter voorbereiding voor ZZ-licht.

Er zullen ook aparte proeven komen voor 4, 5 en 6-jarige paarden.

De punten worden meer opgesplitst, en de proeven zullen korter worden (4,5 tot 5 minuten voor B, L en M en ongeveer 5,5 tot 6 minuten voor de Z-proeven).

Wat vinden jullie hier nu van? En wat vinden de jurileden ervan?

Voor mij zal het wel wennen zijn, vind deze proeven eigenlijk wel geschikt.

Mocca

Re: Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:50

Ik vind het raar eigenlijk dat ze de B en L makkelijker gaan maken. Als je bijv. niet meer hoeft te groeten e.d. Ik vind die proeven nu al niet zo heel moeilijk.
Ben bang dat je met makkelijkere proeven steeds meer combinaties krijgt die gaan starten terwijl ze er helemaal niet aan toe zijn, die maar gewoon wat aan gaan rommelen, met paarden die niet kunnen stilstaan e.d., want groeten hoeft toch niet meer...
Nee ik vind de huidige proeven prima Lachen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 13:59

Ik ben het er niet mee eens. Je kunt van een vierjarig paard in de B toch op zijn minst verwachten dat hij 3 seconden kan stilstaan om te groeten? Hij moet toch ook stil staan bij het opstijgen Knipoog

Ik denk dat de KNHS de proeven steeds gemakkelijker maakt en dat dat zonde is. Je zult straks idd gaan zien dat steeds meer ' onklare' combinaties gaan starten, waardoor het niveau van de dressuursport in nederland ler niet hoger op zal worden.

En nog kortere proeven? Dan wordt 8,- per Mproef wel heel duur Knipoog

Maw, ik vind het niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:01

Ik zie het ook niet zitten

En nog makkelijker
De B stelt al helemaal niks voor zoals het nu is, wat moet er nog makkelijker worden?
En als jeje paard niet eens kunt laten halthouden, is het tijd nog een poosje thuis te blijven

Pris_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:05

ik vind de proeven opzich wel makkelijk genoeg.. maar ik vind ook wel dat we eerst maar is moeten zien wat de veranderingen echt zijn enzo..

En trouwens.. we moeten nog wel op het einde groeten..dus je moet wel stilstaan..Knipoog

En het is opzich ook wel wat aardiger omdat ze ook al de minimum winstpunten om over te gaan naar de volgende klasse omhoog hebben gehaald.. dus ik vind het een beetje "fifty-fifty"

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:08

Daar sluit ik me bij aan. De B nog gemakkelijker. Misschien kunnen ze gewoon de Bixie proeven nemen? Hoeven ze geen nieuwe te ontwikkelen. Of wacht... in de Bixie proeven liggen ook wel eens balkjes, dat is dan zeker weer te moeilijk.

Zo krijg je straks in het Z1 allemaal combinaties die daar gaan vastlopen, want het B t/m het M2 wordt allemaal nog gemakkelijker gemaakt.

Ook jammer dat nou Z ruiters straks weer in het B mogen omdat ze een 5 jarig paard hebben. Tenminste, zo heb ik het toch gelezen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 14:33

@ Scum: als ik me niet vergis jureer jij ook? Hoe zie je deze verandering als juri? Je zult weer een aantal cursussen moeten volgen om alle veranderingen bij te scholen... Ik kan me voorstellen dat niet alle jurileden daar zin in hebben/tijd voor hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:47

Ik zie geen probleem in bijscholing. Dat is zowiezo altijd al 1x per jaar. En ik denk dat ze dit gewoon tijdens de normale bijscholing bespreken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:53

Ik ben benieuwd hoe de proeven er uit zullen gaan zien.
De B eenvoudiger maken vind ik eerlijk gezegd ook niet nodig.
Dat de M2 proeven aangepast worden vind ik wel goed, dat is nu een erg lastige klasse, zeker omdat de M2 in 20 x 40 wordt gereden.

Ik ben ook benieuwd naar de proeven voor 4, 5 en 6 jarige paarden. In principe doen die nu vanaf 4 jaar immers gewoon mee in de L...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:12

B nog makkerlijke vind ik eerlijk gezegd ook wel wat vergaand.. ik vind die proeven zo eigenlijk ook wel goed. Waarom moet alles toch altijd zo snel en op zo jonge leeftijd, doe nou eerst rustig aan...

Worden de pony proeven ook veranderd? Want dit gaat toch alleen over paarden?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:53

Het meest belachelijke vond ik nog:

Nu krijg je 1 cijfer voor:
E afwenden
X halthouden, 4 sec
Enkele passen achterwaarts
Voorwaarts is arbeidsdraf
B op linkerhand

Dat willen ze veranderen, dat dat minimaal 4 onderdelen worden!! Straks moet je 2 voltes doen, 2 keer van hand veranderen, 1 keer over E-B lijn voor dat halthouden, aan het einde groeten en je proef is voorbij!

Nee, laat het zoals het is. En hoezo de M2 makkelijker en de Z1 moeilijker, dan wordt die overgang nog moeilijker dan dat hij al is.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:56

o das lekker als je net nieuwe boek je hebt dan maar voor jonge paarden aparte proevenlijkt mijn wel wat ja

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:05

Ik vind niet dat het Z1 zoveel moeilijker is dan de M2.

@ Ilsemarie, het geldt ook voor de pony's, die hebben nu immers ook dezelfde proeven als de paarden (behalve de A/B-pony's).

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:15

b makkelijker maken vind ik een beetje onnodig
merk nu al dat mijn paard in de b door de vele lange lijnen erg afgeleid word en vervelender word
krijg je straks allemaal combinaties in de L1 die er eigenlijk nog niet aan toe zijn

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:17

Ja idd... de B-proeven zijn vind ik zo goed!!!! en die lange lijnen, daar krijg je idd zeikerige pony's/paarden van enzo! ik vind het HELEMAAL nixx die nieuwe proeven!!!!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 17:42

Sjonniej schreef:
Het meest belachelijke vond ik nog:

Nu krijg je 1 cijfer voor:
E afwenden
X halthouden, 4 sec
Enkele passen achterwaarts
Voorwaarts is arbeidsdraf
B op linkerhand

Dat willen ze veranderen, dat dat minimaal 4 onderdelen worden!!

Beter toch?

Nu zit dat allemaal in één punt gepropt. Dat is erg moeilijk jureren, als een paard bijvoorbeeld perfect afwend, goed staat bij het halthouden en goed voorwaarts gaat, maar achterwaarts gaat voor een 3, dan zijn er weinig jury's die daar een eerlijk cijfer voor neer kunnen zetten (vaak te laag, zien het wat negatief in), met deze methode wordt er gewoon punt voor punt bekeken hoe er gereden wordt!
(zal alleen wel snel punten geven/schrijven worden Haha!)

Ook de 'eindcijfers' worden uitgebreid. Vind ik ook een goede zaak! Zo kan je nog beter aangeven wat je bedoeld en waar de sterke en minder sterke punten zitten.

Ik vraag me trouwens af of ze het cijfer voor de verzorging er in de B en L en laten zitten... Heb ik altijd een compleet nutteloos punt gevonden...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:21

KarinvdM schreef:
@ Ilsemarie, het geldt ook voor de pony's, die hebben nu immers ook dezelfde proeven als de paarden (behalve de A/B-pony's).

Ik had al zo'n vermoeden, maar het klonk een beetje raar omdat er geen zz-licht is voor pony's Clown

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:41

ik vind eigenlijk vooral dat Groeten aan het begin er toch echt bij hoort... Ja btjuh vreemd vind ik om te beginnen zonder te groeten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:44

De nadruk gaat meer op het rijtechnische liggen, dat vind ik zeker niet slecht Ja

Aparte proeven voor de jonge paarden vind ik ook een super initiatief voor de ruiters die niet meer in de lage klassen mogen starten. Al dat HC-gedoe ook weer voorbij Clown

En verder kan ik me er niet zo druk om maken, aangezien ik toch geen dressuur meer rijdt Knipoog

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:47

Quidou schreef:
ik vind eigenlijk vooral dat Groeten aan het begin er toch echt bij hoort... Ja btjuh vreemd vind ik om te beginnen zonder te groeten

Ja, ben ik het zeker mee eens, vind het maar een raar idee om zonder groeten te beginnen....

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:56

precies, en worden de proeven voor 4,5,6 jarige dan nóg makkelijker ofsow??? ik heb een paard uit 2000, volgend jaar 6 dus...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:02

Quidou; Volgens mij is het de bedoeling om proeven op niveau van de leeftijd te maken(dus ongeveer L, M en Z). Voornamelijk bedoeld voor ruiters die geen basis meer mogen starten(of niet lager dan Z). Het is dus niet bedoeld als traject voorafgaan aan het B.
Tenminste zo lees ik het.

Beetje vergelijkbaar met de springproeven voor jonge paarden Ja

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:09

Hmm van mij hoeft het ook niet makkelijker ik vind het zo makelijk genoeg...
Wat me wel leuk leuk is zegmaar net zoals in de Z geloo fik dat je naar afgroeten klaar bent.. en niet eerst nog een bepaalde lijn rijden..
maar nee hoo rvan mij hoeven ze ook niet veranderd te worden vind dat een beetje onzin..

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:10

Ja, klopt wat Gomir zegt. Maar daarnaast worden de B en L proeven meer toegespitst op jonge paarden, met relatief onervaren ruiters.

Die aparte proeven voor jonge paarden zijn er dan dus voor de ruiters die geen basis meer mogen starten. Anderen starten ook met een jong paard dan gewoon in de B of L. De B en L proeven worden dus ook aangepast voor jongere paarden, maar dat staat los van dat andere. Tenminste, als ik het goed begrijp.

Maar ik weet niet of de proeven nou echt per definitie makkelijk worden. Er staat dat ze meer gaan letten op de rijtechnische kant dan op het netjes op de letters rijden. Dat zou dus betekenen dat het voor sommige ruiters juist veel moeilijker wordt een wp te halen...Ik zou het opzich wel jammer vinden als het op de letter rijden "verwaarloosd" gaat worden, hoort er zeker ook bij vind ik...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:20

Het gaat alleen in de B en L1 verwaarloosder worden, maar op zich hoefde je in de B al helemaal niet zo heel erg op de letter te rijden, je had altijd de tijd tussen 2 letters om een overgang ed te maken.... Voor in de L1 is het meer nodig dan voor in de B denk ik!