Leerling Brabants kampioen als.....*vraag*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Leerling Brabants kampioen als.....*vraag*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:31

Kimberly reed op haar pony in de B (klasse A/B) Wendy schrok en bokte haar ervan af. Maud las haar voor en sprong in de ring. Om Wendy te vangen. Kimberly heeft de proef uitgereden en dat deed ze met klasse! Ze is pas negen dus ik vind het super van haar.

Maar... Omdat er iemand in de ring kwam is ze dus gediskwalificeerd. En anders was ze dus Brabants kampioen. Wel een beetje zuur hoor.

We hebben goed de reglementen doorgelezen. Maar weet iemand nu precies hoe het zit?

De een zegt dat Maud wel de pony mocht vangen en de andere zegt dat ze niet de ring in had gemogen. het gaat dus om een val van de ruiter.

Noukie

Re: Leerling Brabants kampioen als.....*vraag*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:36

volgens mij is bij een val van alleen de ruiter altijd diskwalificatie...
weet dat niet zeker, maar dat was wat een jury mij vertelde toen ik met mn paard over de kop ging in de ring. Zij zei dat ik verder mocht rijden, maar bij een val van ruiter alleen er wel diskwalificatie volgt..

(maar 100% zeker ben ik dus niet!)

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:37

Ik weet dat Lotje Schoots in haar ponytijd ook een keer tijdens een kampioenschap van de pony is afgestapt en daarna gelijk weer is opgestapt zonder hulp of iemand in de ring. Volgens mij deed de pony raar en is ze toen maar voor de zekerheid eraf gesprongen, vandaar dat ze de pony nog in de hand had.
Zij is toen wel kampioen geworden!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:54

Ik dacht dat een val zowieso diskw. inhield.

Misschien in Lotje haar tijd niet, maar regelementen veranderen voortdurend.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:11

Je mag nooit hulp krijgen van iemand buitenaf, dan ben je sowiezo gediskwilificeerd.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:18

Er staat wel iets over in het reglement, namelijk artikel 133 van het disciplinereglement dressuur.
Citaat:
Hulp van derden
Iedere inmenging van een derde, gevraagd of ongevraagd, d.m.v. stem, gebaren etc., met uitzondering van het in toegestane gevallen letterlijk voorlezen van de proef, met het doel de deelnemer of zijn paard te helpen tussen het moment van binnenrijden en verlaten van de ring bij A, wordt - tenzij in dit reglement uitdrukkelijk anders wordt bepaald - als verboden hulp van derden beschouwd. Dat geldt ook voor het gebruik van (draadloze) communicatieapparatuur.
Iedere vorm van verboden hulp van derden inclusief het in orde brengen van het harnachement, ontvangen door een ruiter te paard, wordt - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - met uitsluiting van de combinatie bestraft.
Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60 seconden de proef kan hervatten

En ook nog artikel 137
Citaat:
Vallen
Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er géén uitsluiting, maar zal de invloed van de val in het cijfer voor de betreffende beweging /oefening en in de algemene cijfers aan het einde van de proef tot uitdrukking worden gebracht.
De dressuurproef dient na een val altijd binnen 60 seconden te worden hervat. Wordt de proef niet binnen 60 seconden hervat, dan volgt uitsluiting van de combinatie.
De tweede val van de deelnemer en/of van het paard tijdens dezelfde proef leidt tot uitsluiting van de combinatie.

Waarschijnlijk heeft ze er dus te lang over gedaan om weer op haar pony te komen en de proef te hervatten.
Maarre, hoe weet je dat ze anders kampioen zou zijn? Hebben ze wel alle punten gegeven dan?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:25

tisduidelijk Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 02:09

Yep, ze heeft wel de punten gekregen. En was volgens mij binnen toegestane tijd weer in het zadel. Maar goed, ik ben heel benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Vind het wel sneu voor Kimberly. Maar ze heeft het iig goed gedaan!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:37

Door de hulp van derden is ze dus helaas uitgesloten. Als de voorlezer niet in de ring was gesprongen en ze was er zelf weer op gegaan, dan was er niets aan de hand geweest. Ik vind dit erg sneu voor haar. Als het nu geen kampioenschap was geweest, dan had ik haar gewoon laten rijden voor de uitslag, het is al een hele prestatie dat ze er weer is opgegaan OK dan! en dat mag ook beloond worden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 09:48

TisUnique quotte dit:

Citaat:
Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv. het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde brengen van het harnachement, zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60 seconden de proef kan hervatten

Ik begrijp het hieruit dat het terugbrengen van de pony niet als verboden hulp gezien wordt.

Wel zonde hoor!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:34

Dit specifieke geval, is gisteren op de bijscholing van de IL juryleden in Roosendaal besproken. Dhr. Nijskens en Dhr. Moerings zijden allebei dat dit geen discwalificatie had mogen zijn, hulp van derden was in dit geval ( val van pony) gewoon toegestaan, wel geld gewoon de 45 sec. regel waarin de amazone weer op haar pony moet zitten en aftrek ( -2 ) van punten.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 13:34

Is er op de dag zelf bezwaar tegen de uitslag gedaan? Want als ik het nu zo lees, dan had ze in de uitslag moeten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:04

Als ik het zo lees had ze gewoon in de uitslagen moeten staan, of is ze na de val nog geholpen? an zou het denk ik wel hulp van derden zijn. Hopelijk zijn ze zo sportief toch nog als kampioen te huldigen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:57

Volgens het reglement is er geen enkele reden om haar te diskwalificeren. Tenzij ze niet vlug genoeg weer op haar pony zat, maar dan had dat als reden opgegeven moeten worden en niet de hulp van derden.
Ik vind het dus gewoon heel erg slordig!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:53

Ik vind het niet alleen heel erg slordig, maar ook nog eens heel erg sneu voor het meisje!!! Ben je 9, word je, ondanks een val, kampioen, word je niet als de kampioen beschouwd, ik hoop voor haar dat ze alsnog kampioen wordt!!!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:48

Dat is best wel zuur,
je zou verwachten dat tenminste de juryleden die op een kampioenschap jureren, de regels kennen...

Maar voor een rectificatie zou ze op de wedstrijd zelf bezwaar moeten hebben maken? Ben benieuwd of hier nog een vervolg op komt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:17

Belachelijk! Sneu voor dat meisje... Superknap dat ze er weer opstapte en gewoon is verder gereden. Ik hoop dat ze bezwaar hebben ingediend. Bezwaar indienen is niet gratis dacht ik, en moet binnen 24-uur ofzo toch? Je zou inderdaad wel mogen verwachten dat er iemand op zo'n kampioenschap rondloopt die wel de regels kent.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 02:10

Wat ik heb begrepen krijgt ze alleen nog een deken en verder niets.

Tja, erg zuur en sneu.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:56

Idd erg sneu, dat is de KNHS weer op zijn best! Ze hadden op zijn minst een rectificatie kunnen plaatsen en die extra beker kan er ook wel af, maarja ik ben geen KNHS.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:10

z
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 00:31

Er was protest ingedient, naar ik weet.