Dressuur moet meer op het publiek gericht worden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:54

Anoukie schreef:
:O

Duidelijk iemand die zelf niet paardrijdt (of er gewoon nog steeds geen verstand van heeft),...


Volgens mij was het juist een grapje.... Verward

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:54

Horsedances schreef:
Nog duidelijker is dat je weinig gevoel voor humor heb Anoukie.

Theo


Als je die 2e zin er nu niet bij had gezet, was het misschien nog grappig geweest Theo Scheve mond.

Ieder zijn smaak, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:02

Ff dat verschil tussen springen en dressuur en ook spring en dressuurpaarden en over het schrikken.


Kawa heeft eerst gesprongen, herrie, vlaggen, muziek, noem maar op.
Sprong alles zonder te kijken

Later ging ik dressuren en als er 1 bloemetje in de bloembak scheeft stond of de zon op een letter kaatste stond hij overeind.

Ik denk zoals al aangehaald werd, als het overal vol met kleuren, bewegende mensen enz enz is, valt het niet meer op en schrikt een paard er na een tijdje ook niet meer van.
Maar in doodste stilte is 1 kuchje ineens mega eng.


( ik ben trouwens gestopt met springen omdat 1 foutje genoeg is om alles te breken, van paard of ruiter, daarom maar de overstap gemaakt voor veilig een 2 krijgen als iets misslukt)

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:01

Citaat:
Als je die 2e zin er nu niet bij had gezet, was het misschien nog grappig geweest Theo .


Sorry ik wist niet dat jij aangesteld was als beschermengel van "Olaf and his Midi Orchestra".

Citaat:
Maar in doodste stilte is 1 kuchje ineens mega eng.


200% correct


Theo

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:04

Horsedances schreef:
Sorry ik wist niet dat jij aangesteld was als beschermengel van "Olaf and his Midi Orchestra".

Theo


Ben ik ook niet.

En oh wat laat jij je weer kennen zeg *LOL*

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:33

Horsedances schreef:
Dus geen muziek als de The Lion King, the Lion sleeps tonight, kabouter Plop of Hi-Ho, en ik zag twee beren broodjes smeren kan natuurlijk al helemaal niet, het is goed dat ik dat weet !

En Olaf, heb je gehoord alweer geen synthesizers

Theo


Mag de muppet show wel?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:46

Citaat:
Mag de muppet show wel?


Lijkt me een heel goed idee, misschien leuk voor een Pas de Deux met Anoukie, jullie wonen beide in Amersfoort dus het oefenen zal wel niet zo'n probleem zijn.

Misschien krijgen jullie dan ook wel een uitnodiging zoals onderstaand :


Citaat:
Maestro I just received a call inviting Goffert "your wonderful GP Friesian" to do an exhibition at the National Horse Show (Madison Square Gardens.... HUGE show with everything from international jumpers, to Tennessee Walkers). Fun, fun, fun..... We must have made an impression somewhere, because usually those exhibitions are for Olympians in an Olympic year, I am quite stunned.


Theo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:48

paasei Theo, het gaat goed met je zelfverheerlijkingspostings of niet?

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:57

Horsedances schreef:
Lijkt me een heel goed idee, misschien leuk voor een Pas de Deux met Anoukie, jullie wonen beide in Amersfoort dus het oefenen zal wel niet zo'n probleem zijn.

Misschien krijgen jullie dan ook wel een uitnodiging zoals onderstaand : Theo


We wonen zelfs in hetzelfde huis Theo! Wist je dat niet, dus die pas de deux zit er vanavond zeker weer in Knipoog

Verder een mooie uitnodiging hoor, vertel je wel hoe het is geweest daar?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:03

Citaat:
Verder een mooie uitnodiging hoor, vertel je wel hoe het is geweest daar?


Je kunt in november zelf komen kijken in Leeuwarden, tijdens het 125 jarig bestaan van het KFPS.

Theo

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:07

Horsedances schreef:
Je kunt in november zelf komen kijken in Leeuwarden, tijdens het 125 jarig bestaan van het KFPS.

Theo

He, bedankt voor de tip!

Ik neem aan dat daar ook een kür op muziek gereden gaat worden?
Heb jij daar ook een aantal küren voor gemaakt?

gr.
Olaf

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:14

Citaat:
Heb jij daar ook een aantal küren voor gemaakt?


Nee, daar ga ik op speciaal verzoek zelf zingen.

Theo

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:19

neem je dan die kippen uit het vorige topic niet mee? anders zijn ze voor het leven van de leg!

Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:19

nee even zonder gein, wel of geen kür op muziek?

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:21

jezus, wat een groot EGO slagveld is het hier (weer) t begint al weer aardig op dat andere topic te lijken zeg.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:31

Citaat:
nee even zonder gein, wel of geen kür op muziek?


Belinda Neirn-Wertman is met haar paard Alegria (die drie weken geleden op 32 jarige leeftijd is overleden) twee maal deelnemer geweest aan de Olympische Spelen, dus we gaan zeker een showrubriek maken rond het thema Alegria. Verder rijden er een aantal andere klanten mee in de show die ook een prachtige kür hebben. Maar als je het allemaal niets vind, ook de Spaanse Rijschool uit Wenen geeft een optreden.

Theo

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:33

ik doe niets? ik stel echt gewoon vragen en ik krijg weer hetzelfde terug als voorheen.
Ik hou al op met vragen dan zakt het topic wel weer, je hebt gelijk.

Gr.
Olaf

oot123

Berichten: 241
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:34

Horsedances schreef:
Belinda Neirn-Wertman is met haar paard Alegria (die drie weken geleden op 32 jarige leeftijd is overleden) twee maal deelnemer geweest aan de Olympische Spelen, dus we gaan zeker een showrubriek maken rond het thema Alegria. Verder rijden er een aantal andere klanten mee in de show die ook een prachtige kür hebben. Maar als je het allemaal niets vind, ook de Spaanse Rijschool uit Wenen geeft een optreden.

Theo

nee lijkt me gaaf!

We komen kijken. Bedankt.

gr.
Olaf

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:34

Ha! hoor ik weer synthesizers? ik hoor geen synthesizers Tong uitsteken
Ik lees weer synthesizers! gezellie...

Ontopic:
Theo, dressuur moet meer op het publiek gericht worden.
Dressuur wordt vaak bekeken door een dressuurpubliek, in dit topic al vaak beschreven als de mensen die ademloos naar proeven kunnen kijken, zonder een kick te geven tot het afgroeten. De sst!-roepers op de tribunes.
Ik denk dat met de kür de dressuur al een stuk toegankelijker geworden is voor een 'groter' publiek, meer show, meer emotie, meer applaus! Een duidelijker geheel voor de 'minder deskundigen' zeg maar en dat dankzij de toevoeging van muziek. Waarbij het voor het dressuurpubliek soms lijkt, dat de 'minder deskundigen' niet beseffen hoe bijzonder de presentaties in de ring soms zijn. Zei mijn 'instructrice' (;)) niet ooit tegen mij, dat wanneer je iemand naar een kür-wedstrijd laat kijken ze vaak toch de winnaars eruit kunnen pikken? Wanneer dressuur klopt, pikt het publiek het op en krijg je de reacties. Bij de kür dan.
Op het NK in Nijmegen dit jaar stond ik bij het zien van de laatste GP-combinaties even naast de EHBO-ers. Die mensen wisten werkelijk niets van dressuur, maar waren na zo'n dag toch wel erg geïnteresseerd (en het werd een leuk gesprek). Het was ze alleen niet opgevallen dat alle ruiters dezelfde proef aan het rijden waren...Zo goed kijken 'buitenstaanders' naar onze heilige dressuursport. Ik vond dat erg tekenend.

Wat is publiek? welk publiek? waar moeten we ons op richten?
Gaan we naar een norm waarin we doodstil zijn tijdens een proef, maar meeswingen en dansen met een kür? Is je laten gaan op muziek en wat je ziet nu wél of niet respectvol voor de combinatie ruiter-paard die een topprestatie aan het neerzetten zijn? Of hebben we het hier over het verschil tussen sport en show? Want show is op het publiekgericht, sport op de prestatie.

Ik denk dat het heel erg aan de uitstraling van de combinaties ligt. De Soto is tijdens zijn kür echt bezig met het bespelen van het publiek, terwijl Invasor onverstoorbaar doorpiaffeert. Ulla laat zich voor ze in de ring is al irriteren door fotografen en dat straalt ze uit. Tijdens Anky is iedereen doodstil en dan hoor ik weer die Duitse WDR-journalist in mij achterhoofd ('Anschau die perfecte tanz zwischen reiter und pferd' sorry voor spelfouten, mijn Duits is niet zo.. ), waar iedereen dus kennelijk stil van wordt en in jouw filmpje roept Goffert in de ring reacties op van het publiek (en laat zich er niet door afleiden).

Wat heeft er nu de voorkeur? Het 'retorische rijden' à la de Soto, dus gericht op het publiek? Of bepaalt een publiek zelf wanneer en welke respons er nodig is. Moet je daar de dressuur dan op aanpassen?
Of is het juist die diversiteit en het verschil tussen die combinaties, die die reacties van het publiek zo verschillend maken?

Over één ding kan ik wel duidelijk zijn: het publiek moet respect hebben voor de sport en andersom. Dat betekent dus dat je niet tijdens een proef luidruchtig opstaat en wegloopt, of iets anders doet wat geen betrekking heeft op hetgeen waar je naar zit te kijken. Maar anderszijds heeft de ruiter dus ook te accepteren dat de mensen er zijn.

De wisselwerking tussen wat er in en wat er om de ring gebeurt kan heel interessant zijn en voor mooie momenten zorgen. In dressuur zijn het vaak subtiele momenten. Die mogen van mij best iets uitgedikt worden Knipoog . Zeker wanneer de muziek er aanleiding toe geeft.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 01:05

Ragne , een lang verhaal, maar wel juist en to the point. Was het 20 jaar geleden absoluut "not done" om iets anders dan klassieke muziek te gebruiken, we kijken nu meer naar wat de combinatie nodig heeft. Een Amerikaans jurylid stelde het heel goed (eigen vertaling) "om een warmbloed naar de top te rijden moet je over de Alpen, maar om een Friesch paard naar de top te rijden moet je over de Himalaya". Kortom je moet opvallen en zorgen dat de jury niet meer om het publiek (en dus jou) heen kan (zo is het ook met Raphael en Invasor gegaan). Zoals je kunt zien in een stukje van mijn vorige bericht heeft deze combinatie er in ieder geval een unieke uitnodiging aan over gehouden. Tijdens de persconferentie na Devon werd de aandacht door de media dan ook alleen maar gericht op deze combinatie, en daar zal deze uitnodiging zeker mede aan te danken zijn. Bovendien heb ik nog geen rijder gehoord die zelf heeft meegemaakt dat het publiek tijdens hun kür uit hun dak gingen, en die dit niet leuk vonden.

Theo

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:29

Het is gewoon een soort cultuur-verschuiving, die heel langzaam gaat denk ik. Vandaar dat spetterende combinaties even moeten knokken om er te komen (tegen de gevestigde orde)...Maar het zal wel goedkomen, denk je niet? met wat meer aandacht voor de kür zullen vanzelf de opvallende combinaties gaan scoren. Is dat goed voor de sport? want zijn het soms niet die wat minder opvallende combinaties die juist de sport goed uitoefenen? Of is dat de ontwikkeling die de sport gaat doormaken, meer show?

wat denken de mensen hier?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:57

Ik beperkt me voornamelijk even tot je laatste regels, Ragne.

Eigenlijk hóóp ik niet dat de sport meer show en spektakel gaat worden. Ik zou hier geen voorstander van zijn. Niet alleen omdat ik zelf een paard heb, dat niet 'bom-proof' is, maar alleen al vanwege het feit dat veel paarden (of ruiters, net wat je wil lezen) dit zich toch wel aantrekken met als gevolg spanning door het hele lijf. In de sport willen we ontspannen paarden hebben, die hun (liefst volledige) aandacht bij de ruiter hebben. Allerlei facetten in de omgeving die het paard (kunnen) afleiden, komt deze ontspanning niet ten goede.

Gevolg: paard loopt met gespannen bovenlijn, ontwikkelt een 'nepkrul' omdat ze vaak gaan afbuigen op de verkeerde halswervel, rugproblemen, beenproblemen, etc. etc.

We kunnen proberen dit er steeds meer 'uit te fokken'. Dus de nadruk in de fok leggen op 'bomproofe' paarden.
Dan is het eind volgens mij zoek, want het publiek moet steeds 'harder' gaan juichen.....

Er zal wel érgens een stop zijn natuurlijk, ik drijf het wel erg ver door, maar toch....

Op deze manier gaat voor mij 'het mooie' bij de dressuur er vanaf. Het mooie van de dressuur (en des te hoger het niveau hoe vaker je het tegenkomt) vind ik juist de totale controle van de ruiter over het paard en hoe het lijkt alsof het paard alles uit zichzelf doet.

Met de spanningen van een juichend publiek zie ik meteen al 'bekken-trekkende-naar-achteren-hangende-ruiters met verkrampte houding' voor me....

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:26

Moet het ten koste van de sport gaan?
dat hóeft dus niet! een gecontroleerd, ontspannen paard kan door de ring heen dansen zonder zich te laten afleiden door het publiek (Ik praat trouwens wel over het hoogste niveau dressuur, omdat Theo het in dit topic daar ook over heeft).
Mijn conclusie van het lange verhaal hierboven is dat het combinatie-afhankelijk is hoe het publiek reageert. Het hangt ook van de sfeer af. Soms reageert het publiek nauwelijks...Maar wanneer de aanleiding er is, mag wat mij betreft het publiek wel reageren.
Zo superuitbundig zal dat toch niet worden, het blijft altijd een beetje ingetogen, want daar is de sport nu eenmaal naar. We krijgen vast geen dressuur-hooligans Haha!

wat zou je er als ruiter van vinden?
is dat ook niet situatie afhankelijk?

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:29

Uiteindelijk kan deze sport (zeker aan de top) alleen maar overleven door publieke belangstelling en de hiermede samenhangende interesse van sponsors. In Nederland (een heel klein land) komen er hordes mensen af op alles wat maar met dressuur te maken heeft, al zou Anky op een Ezel rijden dan zit alles nog vol. In andere landen, waar ze vaak twee dagen moeten rijden voor een show of wedstrijd, is dat niet zo, daar moeten ze er alles aan doen om publiek (dus sponsors) te trekken. En dat gaat (zeker in Amerika) alleen maar door spektakel te bieden, dat is nu éénmaal hun volksaard, zoals de Spanjaard graag de hele proef Olee roept. Als straks ook in Nederland de tijd aanbreekt dat de tribunes niet meer vol zitten dan zal ook hieromtrent een overweging gemaakt moeten worden. We zijn er allemaal van overtuigd dat de kür op muziek de dressuursport gered heeft, dus het toevoegen van muziek als extra onderdeel heeft de mensen weer naar de tribunes gebracht. Pa wilde weer mee met moeders, omdat hij de kür wel leuk vond, de buurman werd ook eens een keer uitgenodigd en vond het allemaal schitterend.

Misschien krijgen we straks een afscheiding tussen twee soorten dressuur, één met en één zonder spektakel. De Amerikanen zijn er al druk mee bezig. Dus ik denk toch wel dat naast het paard trainen voor een goede pirouette en super wissels, ook de gehoorzaamheid een belangrijk onderdeel zal worden. Natuurlijk zullen er altijd paarden blijven met een klein hartje, maar het moet m.i. mogelijk zijn een dusdanige band met je paard op te bouwen dat één schouderklopje, of bemoedigend woordje voldoende is om langs die boom met daarachter beren te gaan.

Theo

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:38

Ilindra schreef:
Daarom houd ik zo van de tuigpaardensport, je kan echt helemaal meeleven door te stampen, te klappen en te juichen en natuurlijk joelen als je het niet met de uitslag eens bent
Je ziet de paarden ook gewoon groeien in het tuig als ze veel respons krijgen.
Tuigpaarden zijn voor mij echt emotie en soms moet ik zelfs wel eens traantje wegpinken Haha!
Ik vind dat het stil zijn bij dressuur wel eens te ver wordt doorgevoerd, vooral na een rijtje "mindere goden" wordt het toch wat saai.


Hoi Liaaaa en Appet Clown ,
Word het dan toch niet eens "tijd" dat je/jullie dan ook eens met Saskiaaaaatje meegaan naar een Intern.Arabieren Show?????...meeleven ,stampen ,klappen, juichen ...joelen en op de house/klassieke deunen meedeinen...MAG allemaal hoor!!voor je persoonlijke favo!!.... en de paarden gaan ervan op een Positieve manier uit hun DAK!!!!!...... een traantje pikken omdat er een schatig diertje loopt lukt jou op zo'n show ook hoor Schijnheilig .....

what's it going to be girl???????ga je eens mee????....
grrrrrrrr, sas. Knipoog