Cross met een jonge pony/paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Cross met een jonge pony/paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:04

Op welke leeftijd zouden jullie je jonge dier uitbrengen op de cross? Mijn ponytje (4,5jr) heeft namelijk de grootste lol in de cross en nou ben ik benieuwd wat jullie denken van met zo'n jong dier in de cross starten...
Tell me all about it!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:57

Ligt een beetje aan de ontwikkeling van je paardje. Maar voor samengesteld mennen is 5 jaar de minimum leeftijd, dat vind ik ook wel een nette leeftijd.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:19

Persoonlijk zou ik nog niet heel fanatiek gaan crossen, maar af en toe een terreinrit of een keer een B-cross moet hij toch wel kunnen als de conditie goed is. Verder merk je als eigenaar zelf het beste of je paard het zowel mentaal als fysiek aan kan. Sommige paarden/pony's blijven nou eenmaal lang "kleuter" en hebben meer tijd nodig voor ze serieus aan het werk kunnen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:57

Ik ken er zat die met 4 jaar in het naseizoen meelopen. Als je ze niet te zwaar belast en niet ieder weekend het uiterste vraagt moet dat in principe wel kunnen, maar het is wel per paard verschillend.

Mijn merrie was er met 4 zeker niet aan toe geweest
Die van jou is volgend jaar vijf, dan moet hij echt wel een rondje B kunnen lopen

Ik vind een B-cross niet persé zwaarder dan een flink L-parcours en dat lopen 4-jarigen ook. En crossen doe je wsl hooguit 8 keer in het jaar, springpaarden zijn meestal bijna ieder weekend mee...
Ik heb er zelf weinig problemen mee als het paardje er klaar voor is en er lol in heeft, mits je met verstand en gevoel blijft rijden en het dier geen dingen laat doen waar hij nog niet aan toe is!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:42

Je moet gaan crossen als je paard er klaar voor is. Dus als je een redelijke dressuurproef kunt rijden, en hem netjes in een springparcours kunt rondsturen.
Die van ons was er echt pas aan toe toen hij 8 was. Dit omdat hij gewoon erg groot is en wat meer tijd nodig had. Maar ik ken er ook die met 4 al zouden kunnen crossen.

Ik weet niet bij wie je traint, maar anders zou je het daar eens aan kunnen vragen.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:01

Oké thnx, ik denk dat hij er nog niet helemaal klaar voor is, maar het komt in de buurt... Nog even oefenen dus!!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:32

Wij rijden in de zomer iedere week in het crossterrein, dat is wel geen vergelijk met een echte crosswedstrijd.
Mijn paardje is 4 en deed ook al mee.
Volgend jaar als de 5 is wil ik denk ik een keer een sgw starten

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:28

ik weet niet of de leefijd bepalend is, wat ik zelf wel belangrijk vind, is niet onvoorbereid zomaar een SGW te gaan starten, al is het de B, de meeste paarden staan toch even raar te kijken als ze voor het eerst door een waterbak heen moeten of opeens over een picknicktafel heen moeten, met onvoorbereid bedoel ik dus dat je het beste je straks kan gaan opgeven voor 1 van de regionale trainingen die gehouden worden ( door het hele land dus) hier zijn ervaren trainers aanwezig en merk je snel genoeg hoe je paardje het op pakt allemaal, verder ben ik het met scum eens, dat je paard wel een aardige B dressuur proef moet kunnen lopen en een B springparcours, succes er mee straks!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:43

In het regelement staat: 4 jarige paarden zijn na 1 augustus startgerechtigd in de SGW.

Voor deze leeftijd mag er dus niet eens gestart worden in de SGW. Verder ga ik met de rest mee, starten als je paard er klaar voor is!

kwitnie

Berichten: 536
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Gent,

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:19

ik ben met die van mij die 5 is gewoon L gestart.
en vanaf 4 mag je ook gewone spring parcoursen springen. dus waarschijlijk ook wel een cros als ze bijna 5 zijn.

Maike79

Berichten: 22
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:34

Scum schreef:
Je moet gaan crossen als je paard er klaar voor is. Dus als je een redelijke dressuurproef kunt rijden, en hem netjes in een springparcours kunt rondsturen.
Die van ons was er echt pas aan toe toen hij 8 was. Dit omdat hij gewoon erg groot is en wat meer tijd nodig had. Maar ik ken er ook die met 4 al zouden kunnen crossen.

Ik weet niet bij wie je traint, maar anders zou je het daar eens aan kunnen vragen.


Inderdaad, dat vind ik ook. Als je merkt dat je paard goed aanpakt, durf heeft en je vertrouwt en daarnaast een goede techniek heeft kun je echt wel crossen. Probeer gewoon vooraf wat oefencrossjesen train ervoor. Je voelt het zelf toch het beste aan.

Rosalie123

Berichten: 1872
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Peize (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:05

Ja ik denk dat het ook wel goed zou zijn als je eerst een oefencross probeert. Of je kunt misschien thuis een paar boomstammetjes neerleggen (ik weet niet of jullie een tractor hebben enz.) Maar als je denkt dat jou pony er klaar voor is dan kun je gewoon starten.

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:28

Als je met je pony wilt gaan crossen is het zeker raadzaam om hem zoveel mogelijk vertrouwt te maken met water. Dat begint al met je pony door waterplassen te sturen als je een bosrit maakt. Daar kun je dus niet vroeg genoeg mee beginnen.

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:30

Maike, ik lees in jouw onder schrift:
"Denken moet je aan de paarden overlaten; die hebben een groter hoofd!"

Klop er eens een keer voorzicht op, ze zijn wel hol van binnen.