wat is moeilijker, dressuur of springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat is moeilijker?

dressuur
54 (65%)
springen
28 (34%)

Totaal aantal stemmen: 82


Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:07

runningkawa schreef:
1 kleine miscomunicaie en je ligt over de kop.


Kort & bondig OK dan!

Andrea86
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 19:55

Hangt ook van je paard af!!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:31

runningkawa schreef:
Dressuur ben ik met een niet dressuur lopend paard, zo naar het Z gereden.
En eigenlijk stelt het helemaal geen zak voor.
Keek er vroeger ook tegen op, maar nu weet ik dat het nergens voor nodig is.


mm, daar heb je wel gelijk in! Toen ik begon met dressuurwedstrijden had ik zoiets van; misschien over 3 jaar een keer M1 starten.. hoop dat ik daar nog kom. Maar gelijk de eerste proef winstpunten en heb tot de M1 geen wedstrijd zonder winstpunt gereden. Ik had het allemaal zoveel moeilijker voorgesteld. Nu heb ik dan wel een even een dipje gehad, maar vorige week is hij naar de tandarts geweest en sinds een paar dagen gata het rijden weer super! Ik kan nu weer zo rijden zoals ik ook gedaan heb toen ik mijn eerste 2 wpen binnenhaalde in de M1.. Daarentegen viel springen wel erg tegen. Ik dacht dat rikky nooit zou weigeren, maar ben toch wel vrij vaak uitgebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:34

Andrea86 schreef:
Hangt ook van je paard af!!


Citaat:
Super springpaarden onder mijn kont gehad en doordat ze zoveel power, techniek en lef hadden, kwam ik rond.
Niet omdat ik het goed deed

Super springpaarden
Paarden die nationaal liepen daarna bij een wel goede ruiter

Dus echt lekker spul onder m'n kont gehad, dus lag niet aan de paarden.

Citaat:
nooit zou weigeren, maar ben toch wel vrij vaak uitgebeld
.
Weigeringen had ik zelden, die maffo's die ik reed gingen zo graag naar de andere kant.
En dat is in B en L parcoursen nog wel te flikken, maaar daarna moet je toch echt wel netjes aanrijden.

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:24

Ik kies zelf voor springen, want mijn pony springt zelf heel hoog en is dus moeilijk onder controle te houden, maar die kan wel goed dressuren Lachen en ik ben zelf ook niet zo'n held met springen, 60 cm is mij hoog genoeg hoor Bloos !

_Sanneman_

Berichten: 430
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:14

ik vind dat het zeker aan je paard ligt wat voor een karakter hij heeft en aanleg voor dressuur of springen.. maar het is allebei van de ene kant niet moeilijk maar van de andere kant wel.. dressuur is heel gecontroleerd rijden, maar togh ook weer actief houden dus niet zo'n vlakke brave proef.. en dat is voor sommige best moeilijk.. maja bij springen moet je paard weer goed laten uitkomen goed kunnen schakelen.. en ja je moet je paard goed aankunnen.. dusja..

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:36

Dressuur vind ik persoonlijk meoilijker,je paard moet ruime gangen hebben,je houding moet perfect zijn,de hulpen moeten correct zijn...
Bij springen vindt ik het eigenlijk 'gemakkelijk'
als je een paard hebt dat van zichzelf al springt is het niet moeilijk,vooral het paard moet uitrekenen,bij dressuur moet jij bijna alles doen

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:36

kan natuurlijk zijn dat anderen dat weer niet vinden hoor
maar de meerderheid blijft toch bij dressuur Haha!

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:52

CAuvraySky schreef:
Dressuur vind ik persoonlijk meoilijker,je paard moet ruime gangen hebben,je houding moet perfect zijn,de hulpen moeten correct zijn...
Bij springen vindt ik het eigenlijk 'gemakkelijk'
als je een paard hebt dat van zichzelf al springt is het niet moeilijk,vooral het paard moet uitrekenen,bij dressuur moet jij bijna alles doen


CAuvraySky, het gaat hier over hoog niveau springen/dressuur, dit is het beste te vergelijken bij elkaar.

Een Z-Springpaard moet de dressuur ook goed onder de knie hebben, en de houding van zijn springruiter moet ook correct zijn bij een Z-springparcour anders tuimel je wel.

Misschien is het bij die oefenwedstrijdjes wel makkelijk, er zijn ook paarden die de 'manege-dressuur' onder de knie hebben en minder goed springen. Je moet bij beide takken alles zelf doen en toch niks.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:28

Alikesflame schreef:
kan je niet onderscheiden van elk dressuur heeft misschien moeilijke oefeningen. maar met springen moet je je paard een bepaalde grote galopsprong moeten laten springen en ze moeten ook kunnen changeren. dus beide is erg moeielijk


Maar de mijne kan wel een changement springen dat voor springen goed genoeg is, maar in de dressuur hioef k daar weer niet mee aan te komen... Scheve mond

Toch kies ik voor springen. Met dressuur had ik na een aantal jaar de B wel onder de knie en nog een jaartje later de hele L ook al gezien. Maar een hindernis springen was nog verrekt moeilijk, laatstaan een parcours.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:30

CAuvraySky schreef:
Dressuur vind ik persoonlijk meoilijker,je paard moet ruime gangen hebben,je houding moet perfect zijn,de hulpen moeten correct zijn...
Bij springen vindt ik het eigenlijk 'gemakkelijk'
als je een paard hebt dat van zichzelf al springt is het niet moeilijk,vooral het paard moet uitrekenen,bij dressuur moet jij bijna alles doen


Het paard uit laten rekenen kan wel bij de lage hindernissen, maar daar red je het later ook niet mee als de parcoursen technisch moeilijker worden.

In een B-dressuurproefje red je het ook wel als je je paard zomaar wat laat lopen. En op een paard met veel zelfhouding heb je ook al een aantal punten binnen.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 07:25

CAuvraySky schreef:
Dressuur vind ik persoonlijk meoilijker,je paard moet ruime gangen hebben,je houding moet perfect zijn,de hulpen moeten correct zijn...
Bij springen vindt ik het eigenlijk 'gemakkelijk'
als je een paard hebt dat van zichzelf al springt is het niet moeilijk,vooral het paard moet uitrekenen,bij dressuur moet jij bijna alles doen

Bij dresuur: Ken zat pony's die ook gewoon uit zichzelf lopen. Ze blijven netjes laag lopen, en het enige wat de amazone/ruiter moet doen is sturen. En nee, nu bedoel ik niet dat dressuur zo makkelijk is.

Bij springen: Ken weinig pony's die zelf springen. Ja in het B gaat het nog wel, hoe je ook uitkomt, der over kom je toch wel. Maar ga dan is naar het Z kijken. Geen enkele pony zal daar rondkomen als de ruiter alleen stuurt.

En waarom denkt iedereen, die niet springt, dat het met springen alleen beetje rondsturen is, en passen tellen is. Probeer maar eens goed over een aantal flinke (dus hoog en breed) te komen. Dan merk je wel, dat het alleen goed gaat, als je perfect plaatst, goed tempo en een goede zit hebt.
Daarom kies ik ook voor springen

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 08:33

maartjuh schreef:

En waarom denkt iedereen, die niet springt, dat het met springen alleen beetje rondsturen is, en passen tellen is. Probeer maar eens goed over een aantal flinke (dus hoog en breed) te komen. Dan merk je wel, dat het alleen goed gaat, als je perfect plaatst, goed tempo en een goede zit hebt.
Daarom kies ik ook voor springen

en dan hebben we het er nog niet over dat passen tellen ook nog niet zo simpel is

Ik denk dat de gemiddelde ruiter met een gemiddeld paard eerder een Z proef met goed gevolg aflegt dan een Z parcours.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:17

Lielle schreef:
en dan hebben we het er nog niet over dat passen tellen ook nog niet zo simpel is

Ik denk dat de gemiddelde ruiter met een gemiddeld paard eerder een Z proef met goed gevolg aflegt dan een Z parcours.


Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 16:34

ZaimFahd schreef:
Dank je. Ik heb er ook even bijnagedacht. Toen ik voor de eerste keer een springwedstrijd zag (7 jaar terug) dacht ik ook dat springen makkelijker was maar daaronder zit toch een adder in het gras.

zeker weten!!! Knipoog

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 16:32

Andrea86 schreef:
Hangt ook van je paard af!!



maar het gaat niet echt over de paard maar over de soort sport zelf Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:53

maartjuh schreef:
En waarom denkt iedereen, die niet springt, dat het met springen alleen beetje rondsturen is, en passen tellen is.

Omdat dat ook zo is Haha!

Citaat:
je perfect plaatst, goed tempo en een goede zit hebt.

Dus goed telt en goed rondstuurt Lachen

Ik maak geen vergelijking trouwens, ik vind namelijk dat je het niet te vergelijken is.

Wat is mooier: Een appel of een peer?
Hangt van je smaak af

Wat is moeilijker: dressuur of springen
Hangt van je aanleg af

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:05

Ik kan heel goed tellen, 1, 2, 3. Maar om die tellen dan ook nog goed tussen de hindernissen te laten komen lukt me niet altijd. Haha!

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:18

Ik vind zowel dressuur als springen beide even moeilijk. Ik kocht destijds een springpaard en ik dacht: leuk, nou ga ik wat springlesjes volgen en jippie, de springwedstrijden in. Nou, mooi niet dus. Ik ben vaker uitgebeld dan dat ik rond gekomen ben. Ik heb nu ruim 3 jaar springles en nog elke keer verbaas ik me erover hoe moeilijk springen is. Zelfde met dressuur, maar dat gaat steeds beter gelukkig. Hopelijk wil het springen nu straks ook beter. Maar ja, of je zenuwen weg kan rijden? Knipoog

Maike79

Berichten: 22
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:11

Ik vind ten eerste dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten. Ik spring en dressuur en voor mij is het allebei even moeilijk. Bij dressuur ben je afhankelijk van een jury en of je nu goed rijdt of niet, hij/zij bepaalt de punten. Bij springen is het ook een kwestie van geluk. Valt ie of blijft ie liggen.

Voor mij blijft het altijd een uitdaging, dressuur of springen, maakt niet uit. Ga gewoon SGW rijden en probeer het allebei zou ik zeggen! Ik geniet van alle onderdelen...

PAMIE

Berichten: 52
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:45

Het is volgens mij allebei even moeilijk!!