Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:12

CGJ12 schreef:
Wanneer flikkeren mensen eraf............... juist ja............. bij prijsuitreikingen (AMEV Hippo in Sleen) en Parades (Hippiade).

En om die dingen vragen de ruiters juist niet.

Inderdaad,
en dan moet je ook nog met een deken over je zadel een rondje rijden.
Die wollen gaan nog wel, maar tegenwoordig heb je veel van die fleecekrengen en die zijn zo glad!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:15

Cinzano schreef:
Ik vind het opzich wel een goede regel....
Heb afgelopen weekend wedstrijd gereden in de L2 (we waren met 6 starters) en ik voelde me onwijs niet thuis.... ik was namelijk de enigste met cap!!! De rest reed allemaal met hoedje!
Nou ik vind dus dat je je hoedje dan dus nog niet verdiend hebt met dat paard!

Wel zou ik het heel jammer vinden als je in de Z nietmeer met hoedje mag starten, maar zover is het geloof ik nog niet Haha!


Idd ik had hetzelfde, dacht dat het Zers waren maar de proeven kwamen me akelig bekend voor, bleek het de L1 te zijn, dzjeezzzzzz idd rij je daar met je veiligheidscapje....
Maargoed wie ben ik.......

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:16

Sjuimpje schreef:
Inderdaad,
en dan moet je ook nog met een deken over je zadel een rondje rijden.
Die wollen gaan nog wel, maar tegenwoordig heb je veel van die fleecekrengen en die zijn zo glad!

Dat meen je niet.............. Knipoog Haha!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:17

Persoonlijk vind ik een hoedje alleen passen als je z en hoger rijdt. Beetje kroon op al je basis werk. Ga straks ook weer starten met een jong paard en vind het wel goed dat tot de m2 met een cap verplicht wordt want er komen toch ook best veel jonge paarden in de ring. Als je z bent kan je er toch wel een beetje vanuit gaan dat je je paard onder controle kan houden.
Ik zie mensen nationaal in het zz-l en zz-z nog niet met een cap rijden..
Maar veiligheid is wel heel belangrijk! Paardrijden is niet voor niets een risicovolle sport dat wel eens vergeleken is met parachutespringen...

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:22

Helemaal mee eens Jacobien. CGJ12 je weet dat je als jury ook een soort voorbeeldfunktie hebt ? en dat velen aannemen wat een jury zoal vertelt, maar als er eenmaal regels zijn zul je jezelf als jury, toch daaraan moeten houden. Als organisatie van een evenement denk ik niet die het zo leuk zullen vinden als er dan een keer wel iets gebeurt en er een jury is die bepaalde zaken maar goed heeft bevonden, dan onstaan er alleen nog maar meer discussies over het wel of niet dragen van een cap (en dan in vaak negatieve vorm) Kijk als er regels zijn, zijn ze er en moeten ze nu eenmaal opgevolgd worden. Al degene die daar tegen aan gaan schoppen en maar doen waar ze zin in hebben veroorzaken alleen nog maar meer onduidelijkheden en discussies....
Laatst bijgewerkt door pieternel op 22-09-04 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:22

We hebben ons maar aan te passen geloof ik maar als ze bodyprotectors verplicht gaan stellen dan ga ik geloof ik dammen.

Dat kunnen ze dus niet maken want dan zit je echt vool L*L op je paard. Hopelijk zetten ze dit niet door maar ik hoor er nooit meer over dus zal wel niet.

Trouwens pas sinds vorig jaar is een cap verplicht in de marathon, daarvoor reden we met pet. En op internationale wedstrijden zijn de hindernissen net iets technischer en dan mag je wel met pet. Soms zijn regels te vaag om te begrijpen hoor.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:23

nieuwe voorstel mijnerzijds:

Alle mensen met een ruiterster die tevens Z-springen geklasseerd zijn komen in aanmerking voor "vrijstelling op de veiligheidscap" met elk paard in elke dressuur-klasse.................

Haha!:D:D:D:D

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:31

Zullen dat er dan veel zijn CGJ12 ? Schijnheilig En wat dan nog ???? Die hebben toch
ZEKER !! een voorbeeldfunktie voor die hele grote groep die nog NOOIT Z is geweest of de kinderen en niet te vergeten de mensen die door omstandigheden (geen goed paard, niet zoveel geld) dit niveau OOK NOOIT zullen bereiken. Deze mensen MOETEN een cap op en dan krijg je wel erg veel Klassejustitie denk je niet ??????? Dus alleen een selekt groepje mag alles en de rest moet maar doen wat hun opgedragen wordt Verward Verward Verward
Laatst bijgewerkt door pieternel op 22-09-04 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:33

Ik preek graag voor eigen kerk........... Haha!

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:38

Mooi dan doe ik wel zendelingwerk in het veld.........voor de grote massa. Schijnheilig
Dus jij bent er eentje die een ruiterster KUNT halen. Leuk voor jou, super geweldig hoor. Denk je dan met al je behaalde resultaten ook aan de minder bedeelde medemens.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:42

Als we het over voorbeeldfuncties hebben, dan moeten anky, edward, imke, etc ook maar aan de veiligheidscap op wedstrijden, want die hebben toch helemaal een voorbeeldfunctie.

Verder vind ik dat je het zelf moet weten, en dat ze het bijv. tot 18 jaar verplicht stellen (dan ben je nl minderjarig )

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:45

prakkie schreef:
Verder vind ik dat je het zelf moet weten, en dat ze het bijv. tot 18 jaar verplicht stellen (dan ben je nl minderjarig )

Maar dan nog... je ouders zijn verantwoordelijk voor je, niet zo'n vage paardenbond.

Op zich vind ik het niet eens zo slecht, maar het is weer zo lekker krom, tot en met M2.
Alsof je daarna nooit meer valt...

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:52

Ik ben het ook wel eens dat iedereen zelf moet weten of dat hij nou een cap of een hoedje opzet. Je valt er ook zelf af dat doet een ander niet toch ?...
Maar als er regels zijn, dan zijn die er nou eenmaal en dan volg je die toch op. Alle mensen bekend of onbekend hebben zich toch ook aan de verkeersregels te houden om maar eens een voorbeeld te noemen. Dat betekent dat zelfs bekende ruiters/amazones als dat de regel al zou zijn ook netjes een cap opmoeten als ze rijden op wedstrijden in de klasses B t/m M2.
Laatst bijgewerkt door pieternel op 22-09-04 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:54

Pieternel, moet je dus als je jurylid bent het met alle regels vd KNHS eens zijn?
Beetje vreemde gedachte, alsof juryleden geen eigen mening er op na mogen houden.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:56

Van wie krijgt een jury zijn verlenging van zijn jurydiploma ?

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:56

Hee CG dan moeten we dus voortaan groeten zoals de dames? Of moet je je helm losgespen om groeten?! Haha!

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:56

pieternel schreef:
Van wie krijgt een jury zijn verlenging van zijn jurydiploma ?


Volgens mij gebeurd dat automatisch Schijnheilig

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:59

DIe foto's van Edje op HAW met veiligheidscap zijn toch prachtig Haha! Goed voorbeeld trouwens!
En dat t/m het M2 zal nog wel afstammen vande vroegere KNF, hoedje vanaf het Z.
Verder moet eigenlijk iedereen het zelf weten vind ik (vind een cap mooier Tong uitsteken maar ben de enige daarin geloof ik Haha!) maar is het niet zo dat verzekeringen op maneges niet uitbetalen als er niet met veiligheidscap wordt gereden? Dat kan dan toch verder ook gaan gelden? dan is alleen de grens M/Z nog discutabel..

edit: ook Imke aan de veiligheidscap OK dan!
Alleen zij heeft de mooiere versie, Edje rijdt nog met champignon Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 22-09-04 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:59

pieternel schreef:
Ik ben het ook wel eens dat iedereen zelf moet weten of dat hij nou een cap of een hoedje opzet. Maar als er regels zijn zijn ze er en dan volg je die toch op.

Maar de menesen die die regels opstellen moeten daarvoor dan wel een drijfveer EN sociale steun voor hebben.

Als de KNHS die regels opstelt (zonder dat dit juridisch MOET) dan moet ze rekening houden met de leden.
DE LEDEN ZIJN de KNHS...............

Als de groep M of Z ruiters het niet wil dan moet de KNHS die regels niet opstellen TENZIJ van onverheidswege een dergelijke verplichting gaat gelden............... zoals HELMPLICHT voor MOTEREN etc........

Daarom moet ze ook even duidelijk gemaakt worden dat Z-ruiters niet van plan zijn om die dingen VERPLICHT te gaan dragen omdat één of andere tuthola uit de Technische Commissie dit wil........... alvórens daar ook regels voor bedacht gaan worden.
Volgens mij zijn die leden gewoon ontoerekeningsvatbaar.......

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:03

Nee Fitzroy natuurlijk niet, juryleden mogen er ook een eigen mening op na houden. Maar zij zijn wel diegene die "beoordelen" of ruiters/amazones alles naar behoren doen in de ring? Gelukkig leven we in een democratisch land en er mag best wel discussie zijn over een regel. Waar het om gaat is dat zo'n regel vaak niet zomaar (er zijn uitzonderingen) in het leven geroepen wordt en daar dus ook een aanleiding voor is. Nieuwe regels zijn ook niet leuk vooral als het een regel is die afbreuk doet een een mooi plaatje dat kan, maar eens moet je toch grenzen stellen en zeggen zo is het........ Dat daar dan een discussie op volgt helemaal goed, alleen moet er dan wel een goed tegenargument zijn of men maakt uitzonderingsregels (vaak om van het gezeur af te zijn)
Laatst bijgewerkt door pieternel op 22-09-04 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:05

Bealy schreef:
maar is het niet zo dat verzekeringen op maneges niet uitbetalen als er niet met veiligheidscap wordt gereden?

Die zal proberen er onderuit te komen, maar dan wordt het verhaald op de verzekering van de persoon in kwestie en niet op de verzekering van de manege.
In Nederland laten ze je echt niet doodgaan aan een schedeltrauma omdat je geen cap op had. En over de nota maken ze zich in het ziekenhuis ook niet druk.

Mocht het zover komen is er misschien wel een verzekeringsmaatschappij die het NIET-CAP-DRAAG-risico wel wil afdekken voor je.
In ruil voor het overmaken van (bijvoorbeeld) 20 euro premie per jaar ben je dan verlost van het dragen van een cap waar dan ook.
Lijkt me volledig legaal en nog lucratief ook.
Het is een calculeerbaar risico dat iemand zonder cap een trauma oploopt, en daar is altijd een premie bij te berekenen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:06

pieternel schreef:
Gelukkig leven we in een democratisch land en er mag best wel discussie zijn over een regel.

En gelukkig leven we in een land waar bijna alles wordt gedoogd.........
Ik gedoog een hoedje........... Knipoog Haha!

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:13

Prima helemaal goed CGJ12. Ik zou zeggen stuur je argumenten naar de KNHS en wacht af.... Als er na invoering van de regel om een cap te dragen toch nog iemand een hoedje op wil in de ring moeten ze de datum en plaats waarop CGJ12 jureert even noteren, kunnen ze daar met hoedje gaan rijden.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:21

Bealy schreef:
DIe foto's van Edje op HAW met veiligheidscap zijn toch prachtig Haha! Goed voorbeeld trouwens!
En dat t/m het M2 zal nog wel afstammen vande vroegere KNF, hoedje vanaf het Z.
Verder moet eigenlijk iedereen het zelf weten vind ik (vind een cap mooier Tong uitsteken maar ben de enige daarin geloof ik Haha!) maar is het niet zo dat verzekeringen op maneges niet uitbetalen als er niet met veiligheidscap wordt gereden? Dat kan dan toch verder ook gaan gelden? dan is alleen de grens M/Z nog discutabel..

edit: ook Imke aan de veiligheidscap OK dan!
Alleen zij heeft de mooiere versie, Edje rijdt nog met champignon Tong uitsteken


Achmea heeft voor FNRS-maneges opgenomen dat zij een veiligheidscertificat dienen te hebben.
Dat certificaat vereist dat iedereen een een veiligheidshelm moet dragen.
Wettelijk is het echter nog steeds niet vastgelegd dat het verplicht is! Zowel de gewone cap als de veiligheidshelm niet. Door regels zoals Achmea die hanteert, is het indirect dus wel verplicht en kunnen de wettelijke maatregelen (die er dus NIET zijn) omzeidl worden.
Dat is dus de enige manier om het voor de KNHS mogelijk te maken om de "verplichting" te hanteren.
Oftewel, je kunt onze regels volgen en anders gewoonweg niet starte.
Mmmm..........zou een leuke optie kunnen zijn om dat eens uit te gaan zoeken.Haha!:D:D

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:33

Levy schreef:
Oftewel, je kunt onze regels volgen en anders gewoonweg niet starte.


Het zal bij bovenstaande aktie dan wel makkelijker worden voor diegene die met een "gewoon, goedkoop" paard in de lagere klasses willen starten MET CAP, om ook eens een keer wat vaker winstpunten te rijden, als al die personen MET HOEDJES, met hun "geweldige, dure" paard niet mogen starten.