volgende week 1e keer L1, tijdens dipje... Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

volgende week 1e keer L1, tijdens dipje... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 23:02

18 september gaan Moenira en ik voor het eerst L1 starten. De B zijn we door gevlogen, maar na mijn vakantie, nu een week of 5 geleden was het mis. Strak, stug, stijf en overijld op de voorhand. Het wilde allemaal niet meer zo (was doorgereden door een meisje voor bestgaand rijpaard tijdens mijn vakantie)

We hadden ons al opgegeven, en ik wil het ook wel gewoon proberen, maar het gaat dus nog steeds niet zo lekker als voor de vakantie. Het echte tegen de hand zijn is er wel weer wat af gelukkig, maar ze is nog wel taai in haar lijf en houd vooral rechts vast als we linksom rijden en valt dan naar binnen (rechts is hol, links is bol)

Kan iemand mij wat tips geven hoe ik ondanks de problemen waar we nu mee zitten er toch het beste van kan maken als we straks onze proefjes moeten rijden? Wat zijn speerpunten van een jury? Kan ik haar net iets voor de loodlijn laten en dan wat minder rond maar stiller, of moet ik haar toch proberen ronder te laten lopen, met daarbij meer kans op een onrustige aanleuning? Wat is belangrijker? De afwerking van de proef met de onderdelen? Of hoe de pony loopt?
Ik start overigens tussen de paarden... En heb in totaal 2,5 keer per week les van ervaren mensen. Het moeilijke op het moment is dat ik meerdere "kapiteins op het schip" heb (clubles, privéles en de eigenaresse waarbij ik ook elke week privéles rijd) en ze elk hun eigen ideeën hebben. Normaal vult het elkaar prima aan, maar nu is het even tegenstrijdig op bepaalde punten.

Ze verwachten alle drie dat ik gewoon even door dit dipje heen moet en het een fase is, maar ik wil wel graag die proefjes zo goed mogelijk door zien te komen Schijnheilig (en de moed is me stiekem ook wel wat in de schoenen gezakt Verdrietig ) Overigens heb ik nog wel tijdens deze periode af en toe in een les een heel goed gevoel gekregen, met momenten dat ze echt door haar lijf liep te swingen, maar ik kan het niet elke keer, en zeker niet zonder begeleiding, oproepen op het moment

Dus wie heeft er tips hoe ik er het beste van kan maken?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:41

In de L1 is het nog niet zuper belangrijk dat je paard 100% fijn door zijn lijf loopt. Probeer je deze weeknog ff te concentreren op de onderdelen, dus de voltes, het wijken en overgangen. Staar je niet teveel blind op het niet helemaal fijn zijn. Nog een paar weekjes zo doorrijden en je hebt m weer een stuk fijner voor elkaar! Succes!

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 19:32

paard rond en diep losrijden en veel overgangen en tempowisselingen. Veel slangevoltes en achten. Ik je proef hoger instelle desnodds boven de loodlijn want ze hebben in het L1 echt een hekel aan paarden die te diep lopen. Verder zou ik als ik jouw was dan zoveel mogelijk op de letter rijden. En rij elk onderdeel tot in perfectie. ZOdat je een hele nette en rustige proef laat zien. veel succes als je nog vragen hebt kun je me even pb-en

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 20:00

Bedankt voor jullie tips...
Vandaag kon ik gelukkig weer een beetje netjes rondsturen en de onderdelen wat meer afwerken. Ze was de laatste tijd meestal wat voor de loodlijn omdat ze wat stugger was. Dus te diep lopen zal denk ik wel meevallen...
Ik ga proberen niet te veel te richten op de aanleuning, maar proberen die rustig en stil te houden en vooral proberen alles goed af te werken.
Op het oog scheen het van de week niet zo op te vallen dat ze nog steeds niet lekker liep, dus misschien valt het een jury ook niet zo op als we verder gewoon netjes rijden...