ander ras diskriminatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:16

Concorde schreef:
Er zijn wel jury's die minder punten op 'vreemde' paarden, slecht, maar waar.
Maar wat ik vorige week hoorde was helemaal erg, de man die dit zei is een jury!! (B, L1)
Tegen een stalgenootje dat net een arabje heeft gekocht, beestje heet Noél en is nu 3, ze heeft hem gekocht voor de endurance. Is echt een arabisch type dat dier, je maakt er nog niet eens een nrps van.
"Als je dressuurwedstrijden met haar gaat rijden, moet je haar wel een arabische naam geven, anders denken de jury's dat ze gewoon een pony is en krijg je lagere punten."
en dat is JURY?!
Die moeten ze gelijk afschaffen!!! Boos!

Wel een beetje vreemde tip, maar ik vind dit nu niet bepaald denigrerend overkomen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:17

Er zijn wel een aantal juryleden die je minder punten maar over het algemeen krijg je je punten wel. Als je goed rijd kan niemand daar omheen.Ik ben verknocht aan de groningers niet het ideale dressuurpaard.Ik moet dus wat harder werken aan bepaalde onderdelen.
Orbaldo ging van nature uit zowat tuigen.Inplaats van vlak te blijven en uit te strekken kwam hij meters hoog van de grond en werd niet veel ruimer.
Door eindeloze lange paden hard af te draven en eindeloos veel balkjes te draven rijd ik nu 7ens voor mijn middendraf.

maar als een paard zijn hoeven tot voorbij zijn oren kan slingeren omdat ie dat toevallig in de wei ook kan ga ik niet klagen dat zij een 10 krijgt en ik maar een 7.
had ik ook maar zo'n paard moeten kopen Haha!

Daarnaast Z is de basis elke koe kan de Z oefeningen leren.
Misschien niet dusdanig dat je dikke punten in de Z rijd maar dat is iets waar je op kan trainen. soms moet je op bepaalde onderdelen keihard trainen om een 6 te krijgen.

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:35

Ik vind het niet kunnen hoor.. het gaat om hoe het proefje gereden wordt en niet wat voor ras het paard is. Ik zit nu in de L1 en ik reed laatst met een meisje in de categorie met een haf. Zag er leuk uit hoor! Liep super. ze reed beter als ik en ik (met mijn nrpsje) had hogere punten terwijl haar proef veel beter was dan die van mij Verward Dit vind ik wel dom.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:48

ja ik kom het ook nog wel eens tegen met Desire, of met Bashuk of Rashull, bij de ene proef rijd ik 182 punten en de volgende ( 5 minuten erna ) 146 , en vaak genoeg heb je Jury's die niet van het arabische type houden, maar ik ga gewoon lekker door en ik denk dat ik trots mag wezen dat ik met mijn arabje binnen 3 wedstrijden 7 winspunten heb !
En ook arabieren kunnen in de topsport lopen ! Enkele voorbeelden:
Sinai al Ray, Prix st George dressuur, L springen gaat naar oostenrijk voor EK
Gomel, Prix st Georges dressuur
Lobeke, Z dress Z springen Z sgw
mijn eigen Sinjo ( inmiddels overleden ) Z dressuur M Springen Z sgw
dus ik denk dat discriminatie wel meevalt, en dat Jury's al veel soepeler zijn in tegenstelling tot vroeger !

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:56

Tyrza schreef:
Wel een beetje vreemde tip, maar ik vind dit nu niet bepaald denigrerend overkomen.

Maar het is toch te gek voor woorden dat je je (overduidelijke) arab een arabische naam moet geven, omdat je kennelijk voor dezelfde proef met een pony mindere punten zou krijgen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:07

Gek is het wel, maar ach, er zijn ergere dingen. Maak je er nou niet te druk om Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:23

Weet je, stiekem geniet ik er weleens van dat ik een amerikaantje heb. Zeker als de vader ook vermeld staat op zo'n grote lichtbak of bv op de startlijst. Nu ook weer, dan staan er namen als: wellington, kojack, dukaat etc en dan ineens RMS Bright Dreams Haha! Helemaal dus op zo'n lichtbak, vind ik wel stoer Knipoog Toch ff net iets anders....

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:42

Ik ga voor het grootste deel met Nimber mee. Als je dressuur rijdt, met wat voor paard dan ook, moet je de goede punten zien te accentueren en de mindere punten zo veel mogelijk verbeteren. Met een paard dat niet dressuurgericht gefokt is heb je in de meeste gevallen meer punten die verbeterd moeten worden om in een proef voor een goed cijfer in aanmerking te komen en zul je er dus harder aan moeten werken. Daar kies je simpelweg voor op het moment dat je een dergelijk paard aanschaft.

Dat betekent echter niet dat je niet alsnog met enorm veel plezier dressuur-wedstrijden rijden kunt, op het moment dat je dan wel goede punten scoort omdat je ze dubbel en dwars verdiend hebt zijn die punten des te mooier namelijk! OK dan!

fhjarabians

Berichten: 45
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 10:17

hah zo heb ik al een keer op mijn protocol geschreven gehad

als die merrie niet bont was geweest had je zeker een winstpunt gekregen.

erg stom vond ik dat. het was een prachtige samber dochter met enorme bewegingen die ze ook zeker heeft laten zien, maar die jury hield niet van bonte paarden.

tja en je doet er weinig tegen, jah gewoon blijven doorstarten

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:23

fhjarabians schreef:
hah zo heb ik al een keer op mijn protocol geschreven gehad

als die merrie niet bont was geweest had je zeker een winstpunt gekregen.

erg stom vond ik dat. het was een prachtige samber dochter met enorme bewegingen die ze ook zeker heeft laten zien, maar die jury hield niet van bonte paarden.

Kijk, DAT vind ik nou onzin van zo'n jurylid. Er lopen tegenwoordig zelfs bonten in de Lichte Tour, dus het is gewoon muggezifterij.

Heb je toen ook om uitleg gevraagd?

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:24

fhjarabians schreef:
hah zo heb ik al een keer op mijn protocol geschreven gehad

als die merrie niet bont was geweest had je zeker een winstpunt gekregen.
erg stom vond ik dat. het was een prachtige samber dochter met enorme bewegingen die ze ook zeker heeft laten zien, maar die jury hield niet van bonte paarden.

tja en je doet er weinig tegen, jah gewoon blijven doorstarten


Alsof een jury dat letterlijk zo op je coupon gaat zetten?? Kom op zeg! Boos!
Die jury is niet achterlijk!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:26

Oh wacht, ik ging ervan uit dat het jurylid het erop had gezet.

Als het niet zo is, dan vind ik het weer erg kortzichtig van de ruiter om te denken dat het aan de vlekken ligt...

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:28

Ze schrijft het zo dat de jury het erop had gezet, maar ik geloof niet dat een jury zo dom is om dat letterlijk op de coupon te gaan zetten, aangezien die dara nogal problemen mee kan krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 10:30

Ik zou die coupon idd wel eens willen zien.
Als het waar is kun je namelijk een gerichte klacht indienen bij de KNHS.

Maar ik ga met Yvonne mee. Ik heb zo de indruk dat TS gewoon een beetje gefrustreerd is en een stok zoekt om de hond te slaan. Schijnheilig

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:17

Discussie nr 123456789...
Tuurlijk zal er een enkele jury minder waardering hebben voor je kunnen vanwege het voorkomen van je pony/paard, maarja daar issie nou eenmaal mens voor.
Maar over de linie genomen denk ik dat het probleem echt bij jezelf ligt.
Aldus een van de lesklanten van Tyrza met Fjord. Zoals Tyrz al zei, we lessen met 3 fjordies bij Tyrz en we doe het allemaal reuzegoed, Tyrz wordt gek van alle sms-jes ieder weekend, hihihihiihi.
En geloof me, met een fjord van je reuze op tussen al die grote langebenige dresuurwonders met knotjes.

Bashuk

Berichten: 771
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: omg.breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:28

jep Vippie je hebt gelijk.
Ik zie ook vaak dat mensen met een tinker fjord haflinger NOEM MAAR OP komen, en een proefje rijden en het er niet echt netjes uit ziet in het algemeen, gewoon een slordig proefje en dan lage punten krijgen en dan hoor je ze naar buiten komen * huilend * dat het eraan ligt dat ze een fries/tinker/fjord/haflinger hebben.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:50

Deze discussie zal eindeloos gevoerd blijven worden hoor!

Zelf rij ik een fries in et Z1 (mét winstpunten Tong uitsteken Tong uitsteken )!
Tuurlijk heb jezelf et idee dat je wel eens benadeeld wordt, maar daarentegen ook wel eens dat je bevooroordeelt wordt!
Dat gemiddeld: dan zit je op 1 lijn.. Haha! Haha! !
Nee, alle gekheid op een stokje.. ik rij dus ook tussen de 'bruine' paarden en ik moet zeggen dat ik 'gewoon' beoordeeld word naar ons kunnen op dat moment!
Ik weet waar ik veel punten laat liggen, maar die liet ik net zo goed liggen met een kwpn'er, omdat het aan mij ligt en niet aan mijn paard!
Verder heb ik nog nooit negatieve opmerkingen gekregen over mijn paard, eerder positieve.. en nét van de dressuurkakkers.. Knipoog niet heus bedoeld v.d. dressuurkakkers!!

Dennis

Berichten: 31468
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 11:57

Ik ben van mening dat iedereen gewoon de punten krijgt die die verdient. Oke, het blijft een jurysport. Maar de jury kan bij een KPWNer net zo goed z'n dag niet hebben als bij een *weet ik veel wat voor 'niet dresuur ras'*.

Ik ben ook echt van plan om met een shet te starten. Niet om mensen te pesten ofzo. Maar omdat ik shetlanders heb, gek ben op dat ras, zowel het rijden, fokken als mennen. En als ik(en mijn instructrice) vind dat mijn shet goed genoeg loopt ga ik er gewoon mee starten. Ik hoef geen Z te worden, ik wil gewoon lol hebben. Dus ik hoop dat het gaat lukken. Helaas is mijn eigen merrie pas 4 maanden, en mag nog niet met Dennis starten omdat hij hengst is. Maar ik hoop dat ik de mogelijkheid krijg om met een (vande) andere pony('s) die ik hier heb lopen te kunnen staren.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 12:22

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:10

Een schouderbinnenwaarts is een schouderbinnenwaarts, en travers is een travers, halthouden is halthouden, etc. of de oefeningen nu met een kwpn'er, een fries, een haflinger, een fjord of een belgisch trekpaard gereden worden, ze behoren 'volgens het boekje' uitgevoerd te worden!
Dat iemand een voorkeur heeft voor een bepaald paard.. dat hebben we toch allemaal, zo ook een jury!
Anders is als die jury een paard bevoor- of benadeelt!
Hij/zij behoort te jureren naar wat hij/zij ziet. We gaan ervan uit dat het merendeel dit dan ook doet.. tja.. beetje positief zijn mag toch, of niet?!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:40

Ik vraag me af of de ruiters van een 'bijzonder ras' of zij wel weten tot hoever de appaciteiten liggen van hun betreffende paard... Vaak geven deze mensen de jury oid de schuld van deze hele euvel...
"ja, hij kan alle Z oefeningen" (in de achtertuin loopt elk paard grandprix)

fhjarabians

Berichten: 45
Geregistreerd: 14-01-04
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 14:23

YvonneS schreef:
Alsof een jury dat letterlijk zo op je coupon gaat zetten?? Kom op zeg! Boos!
Die jury is niet achterlijk!


soms heb je schrijver naast de juryleden zitten die letterlijk alles opschrijven wat de jury zegt. en dat is dus gebeurt bij deze proef. stom van de jury dat ze het gezegt heeft, maar nogstommer is dat ze de coupons niet heeft gecontroleerd na het opschrijven van het totaal aantal punten

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:39

http://www.excalibur-ltd.com

Kijk hier maar eens op, kijk naar Hilly, Vooral ook naar Tietse kijken en naar arend en eric!!!

Weidefoto´s van lotje, prachtig toch


Mijn favoriet Tietse;
Afbeelding


Afbeelding

Zonde dat zijn mond op deze foto openstaat, maar er staat ook een foto die nog beter is qua strekken waarbij hij dit niet heeft..
Ik ben echt helemaal in Lovers op die friezen, jeetje wat zijn dat superbeesten, zo mooi Lovers Lovers Lovers Lovers Haha!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 14:40

oeps hij plakte de verkeerde foto Boos!

Afbeelding

hopelijk doet hij t nu wel goed!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 15:45

Hier raak je inderdaad nooit over uitgepraat.
Er zijn idd jurys die je wel lager zullen punten en andere niet.
Vriendin van mij heeft een gelders typ. Ze rijd overal gewoon haar punten, is nu ondertussen Z2. Er is alleen 1 jury die haar altijd afkraakt omdat dat dier volgens hem nergens thuis hoort dan voor de kar Verward
Terwijl ie t echt wel goed doet hoor. Net als de hengsten Parcival en Laurentz, zijn ook gelders en doen het hartstikke goed!

Dus wat voor paard je ook hebt, gewoon lekker rijden!