Mag iemand anders je pony losrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Mag iemand anders je pony losrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 19:29

hai hai.

ik heb een probleem met mijn pony, ze is harstikke bang voor andere paarden met losrijden.. nu stelde een vriendin voor dat ze mijn pony met de wedstrijden wel los wil rijden dan zit er zo wiezo al een minder gespannen iemand op want dan ben ik natuurlijk ook altijd iets meer gespannen dan normaal en dan kan zij mijn pony rustig houden, anders ben ik egt bang dat dit een probleem wordt want ik ga tussen de paarden starten.. maar weet iemand of dit mag? iemand anders laten losrijden? ik heb weleens gehoord van niet..
alvast heel errug bedankt!!

xxx roelinda en bonny

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 19:30

Het is natuurlijk niet zo dat ik het altijd zo wil blijven doen, maar wil gewoon een goede start maken en haar proberen van de angst af te krijgen... tips please!! Knipoog

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:31

Nee mag idd niet,
zou neit eerlijk zijn, als iemand je pony even heel geod voor je doorijd en jijd r zo over kan nemen!

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 19:33

okey thanx dat ik t ff weet

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 19:35

en het mag bijvoorbeeld ook niet de eerste 5 minuten van het losrijden?? dat het kopje van de zenuw er af is zeg maar... ik wil natuurlijk niet illegale dingen gaan doen! vandaar dat ik dit plaats..

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:42

Nee, het mag helemaal niet, ook niet de eerste minuten. En eerlijk gezegd vind ik het een hele goede regel.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:02

Alleen stappen aan de lange teugel, dus losstappen of uitstappen mag door iemand anders gedaan worden. Met cap op natuurlijk!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:11

Het is net wat AnoeskaB zegt, alleen maar stappen aan een lange teugel, een super regel!!

Danielle14

Berichten: 1334
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:19

Haha, jah anders had ik Anky ingehuurd dat zei me pony losreed Tong uitsteken Knipoog

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:21

Wat je wel even kan doen is van te voren je pony even longeren zodat de eerste spanning eraf is.

Overigens ben ook ik het volledig met de regels eens dat er niemand anders op je paard/pony mag.
Anders kan iedereen wel even zijn/haar instructrice er even opzetten met losrijden, dit kan best verschil maken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:29

Longeren mag wel en als iedereen niet kijkt rijdt ik ook wel eens een ander paard in Knipoog

Maar in principe is het niet toegestaan.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:32

ik had dit laats ook een meisje bij mij in de M2 had een tijdje geleden 2 pony's om te rijden dus haar zus reed dan als vast haar andere pony los.. ook hier heeft ze commetaar opgekregen en dat het niet mag.. ook hoorde ik laats dat zelfs uitstappen niet mag als er een ander op zit!!! dus ook niet met lange teugel.. dit hadden hun gehoord van de knhs.. en ik vind dit een goede regel. en het gebeurd nu nog steeds dat je een moeder of instructeur ziet rijden op een anders zijn pony/paard..

laats waren wij op wedstrijd en zag mijn vader een instructeur op een pony rijden mijn vader is er toen na toe gegaan en vroeg of zij ook meedeed aan die wedstrijd.. zij zei toen van nee ik rij het paardje even voor dit meisje in.. had mijn vader gezegt dat het niet mocht.. en toen is ze er ook van afgegaan.. dit is misschien wel een beetje kinderachtig maar iedereen hoord zich toch aan die regel te houden.. anders bel ik vanavond anky nog op of zij mijn paardje even wil los rijden voor mij Tong uitsteken

en anders zou ik gewoon je paardje even longeren voor dat je erop gaat.. eerder deed ik dit zelf ook.. of ik thuis voor de wedstrijd zelf nog even rijden om haar wat rustig te krijgen dit hielp altijd wel.. veel succes ermee!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:32

Citaat:
Wat je wel even kan doen is van te voren je pony even longeren zodat de eerste spanning eraf is


Citaat:
Het longeren van paarden is uitsluitend toegestaan, indien het oefenterrein voldoende groot is en er daartoe
een speciaal gemarkeerd terreingedeelte bestemd is. Is dit niet het geval, dan uitsluitend na uitdrukkelijke
toestemming van de wedstrijdgevende organisatie. In géén geval mogen andere deelnemers als gevolg van
het longeren worden gehinderd.


Blij met deze regel, dat gelongeer is vaak erg hinderlijk.

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:33

sorry voor de typfouten!!! Bloos

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:34

runningkawa schreef:
Blij met deze regel, dat gelongeer is vaak erg hinderlijk.


Niet als er een aparte baan voor is
Maar dan moet die er natuurlijk wel zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:35

Dan is het niet hinderlijk, maar hebben jullie vaak concoursen met afgezetten longeer stukken? wij hier heel zeldzaam.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:37

inderdaad het mag niet
want mischien rijd zij wel op een
ander niveau dan jou hoger mischien
en dan is het niet eerlijk meer

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:37

Met name in de zomer zijn er wel stukjes waar je inderdaad even je paardje aan een lijn kan laten lopen.
In de winter komen die plekken minder voor, maar op stallen waar je 2 binnenbanen hebt; 1 voor inrijden, 1 voor de proef. Kan je meestal buiten wel even longeren

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 23:56

Wat je wel zou kunnen doen, is je pony thuis, voor je weggaat alvast los (laten) rijden. Dit heeft alleen zin als je niet te ver van je eigen stal/bak naar wedstrijd gaat. Ik gebruik dit weleens als ik ergens in de winter ga starten waar ze maar 1 binnenbak hebben, als het slecht weer is. Rijd ik thuis al lekker door, mag je daar vaak nog een kwartiertje in de bak losrijden en de rest moet buiten. Maar in een kwartier heb ik hem meestal nog niet helemaal losgewerkt en proefklaar. Dus ik rijd hem dan thuis lekker los en ontspannen, dekentje erover, in de trailer, uitladen en de bak in, daar rijd ik hem dan even "scherp voor de proef" en dan kan ik starten.
Dit zou je dus ook in jouw geval kunnen doen, door hem thuis alvast lekker beweging te (laten) geven, is hij op wedstrijdterrein misschien minder druk en kijkerig.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 00:53

Och, ik heb op concours weleens een pony van een ander losgereden door er gewoon naast te lopen met een dressuurzweep in de rechterhand. Vergt wel enige conditie maar als het resultaat opleverd is dat niet zo erg. (deed het bij een kleine eigenwijze C-pony waarbij het ruitertje zelf nog niet de handigheid had om even voorwaarts over de rug te laten lopen) Gebruikte dan mijn zweep aan de ene kant om te drijven en heup aan de ander kant.

Als zo'n jochie vervolgens met een stralende glimlach een proefje kan rondsturen met een pony die lekker over de rug loopt en niet loopt te sterrenkijken vind ik dat geweldig. Was ook niks onregelementairs aan, heb er niet opgezeten....

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 01:35

Geldt dit eigenlijk voor alle organisaties?
Ik kan me herinneren dat toen ik nog wedstrijden reed, we regelmatig van pony wisselden om even uit te proberen. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:35

Ook dat mag niet annegeti

Citaat:
een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoor-beeld
de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:29

Het mag idd niet, bij de eerste (bixie) wedstrijd van Hof en mij, ging Alet er eerst even op. Omdat Hof in die tijd nog wel eens een sprintje met me wou trekken op een ander terrein. Toen kregen we ook gelijk commentaar.

En dan nog, ik zou toch liever zelf mn pony losrijden...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:10

en als je nou de ander "in wedstrijdtenue" even je pony laat inrijden de eerste 10 minuten ofzo... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:11

Wat denk je na het lezen van bovenstaande reacties?

Lachen