Wat moet je doen met een paard met manenschurft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Wat moet je doen met een paard met manenschurft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 22:37

Als ik ooit op concour zou gaan. Zou het dan veel uitmaken als ik de manen en staart van de pony los laat? Ze heeft namelijk manenschruft en schuurt bijna al haar manen af. Ook de staart is heel kaar bij de staartwortel en je kan er echt niks meer invlechten. Of onder de staartwortel dan.
Ik zou echt niet weten wat ik dan daarmee zou moeten doen. Zelf denk ik dat ik alleen maar alles beter los kan laten.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:42

gewoon los laten, doet een stalgenootje van me ook.

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:46

Een meisje van mijn ponyclub had een pony die dat ook had, daarbij hebben ze de manen iedere keer afgeschoren, zodat het wat netter leek. Wat betreft de staart, die zou ik ook loslaten.

carow

Berichten: 362
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 12:30

Het is niet verplicht om iets in de manen te doen maar ze moeten volgens mij wel naar 1 kant hangen.
En ze afscheren vind ik inderdaad ook netter staan *LOL*

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 14:58

Ik heb ook zo'n pony gehad, heel erg zonde van de staart telkens maarjah, niks aan te doen he. Alles inderdaad naar een kant proberen te krijgen (dat mag nl gewoon, ook met gewone pony zo de manen los). En als het er echt niet uit ziet of kort is, bijscheren. Ik deed er trouwens altijd wat zalf op (staart en manen).
succes!!
=x=

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:06

Die van mij heeft ook zomerexceem (neem aan dat je dat ook bedoelt) Toen hij nog schuurde had ik zijn manen gewoon kort en kon ik er net knotjes in maken. Tegenwoordig zijn z'n manen weer zo lang dat er weer een mooie hengstenvlecht in kan!

Waar behandel je je paard mee, als ik dat mag vragen?

Leelo

Berichten: 200
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:58

Ik zou het gewoon heel kort knippen zodat het rechtomhoog staat bij de manenkam. Dan ziet het er toch wel netjes uit. Staart is wel vervelend ja. Heb je al eens een eczeemdeken overwogen? Dat helpt hartstikke goed. Mijn eczeempaard houdt nu al z'n manen en zelfs zijn staart!!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 23:44

wat is dat? een eczeemdeken..nog nooit van gehoort Bloos! Bloos! en...ik heb knoflookpoeder dat ik haar voer in de zomer en ook sweet itch, dat zou tegen de jeuk helpen.
de manen bij het paard zijn zo kort dat ze al rechtop staan. en je zou er heel erg moeilijk iets in kunnen doen. als je de manen vastpakt dan gaan ze al eraf zegmaar. Huilen

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 02:19

Ik heb zo geen idee wat je ermee aan moet op wedstrijd, maar ik weet misschien nog wel een interessant artikel voor jou om te lezen, het staat in de Mensport num. 8 2004.

Het gaat dus over paarden met staart- en maneneczeem , volgens Leen Taal is het geen eczeem of allergie maar een stofwisselingsprobleem.
Met zijn wijze van diagnostiek en zijn therapie geneest 87-90% van de paarden met deze aandoening. De rest, waar de stoornis al zo ver is doorgeslagen dat het niet om te keren is, daar neemt de ernst van de ziekte en het schuren wel af. Het is een of andere plantaardige therapie. Die staat dan weer niet precies beschreven in het artikel. Verder staat er nog wel meer in het artikel. Een brochure over SeMe (staart- en Maneneczeem) en de therapie kun je aanvragen via leen.taal@tiscali.nl


Misschien dat je hier ook wat aan hebt?

anja88
Berichten: 55
Geregistreerd: 14-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:53

gatver zeg Verward .. maarjah schurft duurt maar 6 weken toch Nagelbijten / Gniffelen:D

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:28

Ik rij een paard met lichte exeem aanvallen, ik scheer de manen af en ik scheer de staart op (langs de zijkanten). En het ziet er allemaal heel netjes uit.