Waarom is jureren ook al weer leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:18

Ik vind idd dat je het goed en netjes hebt afgehandeld.

Ik zou niet goed functioneren als jurylid denk ik
Ik krijg van jouw verhaal gelijk lichtelijke wraakgevoelens..

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:21

chantal_cs schreef:
Als mij zoiets zou overkomen (jury zegt mij dat paard dus niet rad is) zou ik me diep schamen ipv boos worden.


Toch zijn er helaas veel mensen die het op een ander persoon (in dit geval de jury) afreageren en op het paard. Eigenlijk zou iemand die vervolgens gaat afreageren op het paard een startverbod voor bepaalde tijd moeten krijgen. Dit gebeurd gewoon veel te vaak. Stelletje frusto's.

Geld ook voor bedreigen van de jury, heel simpel geef een startverbod voor een half jaar.

Nu doet iedereen maar omdat er geen maatregelen worden genomen.
Vriendin van me heeft dit een keer meegemaakt als afgevaardigde van de KNHS, werd ook bedreigd omdat ze een amazone vroeg of ze alsjeblieft wilde ophouden met het slaan van haar paard (zat haar paard met zweep in elkaar te raggen). De andere ruiters in de baan hadden mijn vriendin al een paar keer aangekeken, zo van, zeg er maar wat van. Nou bleek de amazone een goede bekende van de wedstrijdorganisator te zijn en zelfs die vond dat mijn vriendin maar weg moest gaan. De amazone had duidelijk last van wedstrijdstress die ze op het paard afreageerde alleen vond de amazone zelf dat hij lastig was.... Nou ja waar voor stuurt de KNHS dan mensen ter controle naar een wedstrijd als je toch niets mag zeggen!?

mylo

Berichten: 748
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:23

Hey Mismuts,
Jury zijn kan een heel ondankbaar beroep zijn. Vooral bij de hele brutale en ongemanierde ruiter. Gelukkig zijn er ook (meerendeel) leuke ruiters en amazones. Mijn ervaring leert dat bij punten die ik niet begrijp omdat ik het anders heb ervaren ( te hoog en te laag ) een gesprek met een jury lid vaak uitkomst en vooral inzicht geeft. Hiermee bedoel ik niet dat je een hoger of lager cijfer krijgt maar wel weet waarom je dat cijfer hebt.
Soms zijn die korte aanwijzingen op protocollen net niet voldoende om het te snappen. Verder vind ik het super van je dat je met de ruiter overleg gepleegd hebt over het wel of niet kreupel zijn en haar een keuze geven. Je kunt het toch nooit goed doen. Zeg je niets dan krijg commentaar van de kant waarom je er niks van zegt dat dier is toch overduidellijk kreuper en zeg je er wel wat van dan krijg je dus dit. In mijn ogen is een stukje overleg altijd nog het beste.
Gewoon door blijven gaan en de volgende keer als ze met een klacht dreigen dan gewoon terug dreigen met een klacht tegen hun! Laat je niet in een hoekje drijven door een stel van die verwaande meiden !! Samen durven ze wel maar alleen had ze mooi haar mond gehouden!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:34

Insider schreef:
Toch zijn er helaas veel mensen die het op een ander persoon (in dit geval de jury) afreageren en op het paard. Eigenlijk zou iemand die vervolgens gaat afreageren op het paard een startverbod voor bepaalde tijd moeten krijgen. Dit gebeurd gewoon veel te vaak. Stelletje frusto's.

Geld ook voor bedreigen van de jury, heel simpel geef een startverbod voor een half jaar.

Nu doet iedereen maar omdat er geen maatregelen worden genomen.
Vriendin van me heeft dit een keer meegemaakt als afgevaardigde van de KNHS, werd ook bedreigd omdat ze een amazone vroeg of ze alsjeblieft wilde ophouden met het slaan van haar paard (zat haar paard met zweep in elkaar te raggen). De andere ruiters in de baan hadden mijn vriendin al een paar keer aangekeken, zo van, zeg er maar wat van. Nou bleek de amazone een goede bekende van de wedstrijdorganisator te zijn en zelfs die vond dat mijn vriendin maar weg moest gaan. De amazone had duidelijk last van wedstrijdstress die ze op het paard afreageerde alleen vond de amazone zelf dat hij lastig was.... Nou ja waar voor stuurt de KNHS dan mensen ter controle naar een wedstrijd als je toch niets mag zeggen!?



Idd, het is te zot voor woorden! Zodra ruiter, of mensen die bij de ruiter horen zich niet kunnen gedragen, schorsen!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 09:38

Dank je wel mylo. Let wel: ik heb het woord KREUPEL niet in mijn mond gehad. Ik heb gezegd dat het paard in mijn ogen tactmatig niet correct liep. Ik ben immers geen dierenarts Knipoog

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:45

ook ik vind dat je supercorrect gehandeld hebt en ik ben zelf ook een keer op aandringen van een jury gestopt met rijden. Zelfs al had ik zelf mijn twijfels (op de rechte lijn en lange teugel niks aan de hand), ik ga op zo'n moment absoluut niet in discussie want daar schiet je zowiezo niets mee op. Daarna zijn we nog harder aan het trainen gegaan om dat ene pasje net zo groot te maken als de andere drie en tegenwoordig scoren we hardstikke leuk. Als iemand niet tegen jurysport kan, moet ie er niet aan meedoen!

meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:32

Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt, zouden meer jury's moeten doen.
Ik ga regelmatig kijken bij wedstrijden en wat ik dan soms op het losrijterrein wordt ik ook niet echt vrolijk van. Al zou er een keuring zijn op regelmatigheid voordat iemand mag starten zou er toch een gedeelte zijn die zijn paard weer af kan zadelen en op de trailer zetten.
Voor een jury is het erg lastig om een opmerking hierover te maken, stel dat ze de volgende dag de dierenarts er toch maar eens bij halen en hij zegt dan dat er niets mis is met het paard. Dierenartsen kijken daar soms ook te laks naar, en belast en onbelast bewegen scheelt ook wel eens voor een paard.
Ik vraag me inderdaad ook af welke instructie zo'n ruiter heeft, die behoort dit soort dingen toch te zien en dan iemand te adviseren niet te starten.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:23

Ik vind dat je goed gehandeld hebt (dat je geen vechtersbaas bent pleit voor je Haha! ).

Van een clubgenootje met een (inmiddels gestorven) ex-Z paard ken ik het fenomeen 'veel te dik paard kan zich niet bewegen in de ring'. Ze reed een L2 proef die ik haar voorlas, terwijl het dier na een rondje al zwaar pufte (neigend naar cornage) en z`n ene beentje amper voor het andere kon krijgen. De middendraf was een drama, heel naar.

Als jury heb je het recht om een paard in bescherming te nemen tegen zulke bizarre eigenaars.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:45

Ik vind ook dat je goed gehandelt hebt hoor! Zou ik zelf ook gedaan hebben. Nou ben benieuwd waar ik volgende week aan begin dan... Tong uitsteken Knipoog

Vraag me af wat ze daar op de cursus over vertellen?! Nou krijg de cursus van Dhr. Hamoen dus ik kan mn lol op... Haha! Schijnheilig

Suusiej
Berichten: 2755
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:55

Idd niet leuk, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Ik vind de actie die je hebt ondernomen goed, hou je taai!

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:03

Ik zou gewoon niet het lef hebben om tegen een jury in te gaan als deze op het feit wijst dat er iets mis is met de gezondheid van je paard. De gezondheid van je paard gaat toch voor Verward
En ik vind dat je veel respect moet hebben voor jury leden want deze zitten meestal ook 2 uur in deze hitte voor een klein bedragje!
Ik vind dat je ook netjes hebt gehandeld in deze situatie en ik vind de amazone hooguit egoistisch omdat bij haar presteren voor de gezondheid gaat.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:33

Ik zou willen dat meer juryleden zouden doen wat jij gedaan hebt. Ik vind het super van je!!! En ik zou bij een jurybijeenkomst dit even aankaarten. Want die andere jury heeft jou nu keihard laten vallen in feite. Jurybijeenkomsten zijn er voor (verplicht!!! anders mag je niet meer jureren) om de jury's weer zo'n beetje op 1 lijn te krijgen. Dus moet een jury ook duidelijk te horen krijgen wanneer hij/zij er iemand uit mag halen.

Ik rij zelf dressuur en endurance (en heb heel veel geschreven bij mijn vriend die jury is) en als een paard telkens wordt afgekeurd op lichte onregelmatigheid bij de endurance zeggen we: gaan we toch dressuren, daar wordt er toch niet opgelet. Kun je dus nagaan.....

Nogmaal, super gedaan dus!!!! En nog een keer nogmaals, ik zou willen dat meerdere jury's beter zouden opletten wat betreft het onregelmatig lopen van een paard. En of dat nou in de "maar" B is of in de Z.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 16:27

Dank je wel. Maar ik snap ook wel dat het een moeilijk punt blijft. Dit persoon zag en voelde gewoon echt niet dat haar paard niet goed liep.

Goed idee! Ik zal dit volgend jaar inderdaad melden op de bijeenkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:30

Maar helaas zijn er ook jurys die niet kundig genoeg zijn om te kunnen zien of een paard kreupel is of hij niet in takt loopt door spanning.

Dus aan beide zijdes is het niet altijd correct.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:31

Maar Kawa, spanning kun je toch wel redelijk uitsluiten door ze aan een lange teugel over de rechte lijn te laten draven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:32

klopt
Maar als een jury dat niet laat doen en de deelnemer er zo uit knikkert?
(en de 2e jury het ook onzin vond)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:33

Dan nog blijft ze een verliespunt bespaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:35

Ze had nooit een verliespunt gehaald omdat er bijna allemaal voldoendes stonden wat er tot dan toe was gereden (6 voor 60 meter middendraf zonder opmerking als voorbeeld)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:43

Dan is het tandenknarsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:45

Daarom zei ik, bij beide partijen gaat wel eens wat mis Lachen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:48

regel 1: de jury heeft altijd gelijk
regel 2: als de jury geen gelijk heeft wordt onmiddellijk regel 1 van kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:51

haha Haha!
Das een goeie

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:53

idd gaat bij beide partijen wel wat mis................... alleen komt het vaker voor dat een deelnemer (of diens vertegenwoordigers) een jurylid onheus behandeld dan dat een jurylid een deelnemer onheus behandeld Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:58

weet ik niet een 6 krijgen als je een 8 verwacht is ook onheus behandelen Tong uitsteken Clown




Nee, zonder gekheid, daar heb je gelijk in.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:50

Ik vind ook dat je harstikke correct hebt gehandeld. Als de amazone was, zou ik ten eerste mijn paard al niet zo dik laten worden(al helemaal niet als ie er last van heeft), ten tweede zou ik hem/haar nooit starten. Als je dan commentaar krijgt van de jury, heb je helemaal geen recht om er iets tegenin te brengen, lijkt mij. Bij mij wordt er ook wel eens getoeterd(niet zo vaak hoor.. Lachen ) als ik bijvoorbeeld even verkeerd rij, dan stap ik ook altijd even naar de auto en dan zegt de jury meestal wat er is. Waarschijnlijk was de amazone al redelijk pissed omdat ze zo tegen je uitviel, ze had gewoon moeten luisteren en het moeten accepteren, jij bent immers de jury Knipoog. Kom maar eens in Friesland jureren, daar zijn we allemaal heel lief tegen jury's (A) Tong uitsteken