Waarom is jureren ook al weer leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:38

Jorie schreef:
Ik rij zelf dressuur en endurance (en heb heel veel geschreven bij mijn vriend die jury is) en als een paard telkens wordt afgekeurd op lichte onregelmatigheid bij de endurance zeggen we: gaan we toch dressuren, daar wordt er toch niet opgelet. Kun je dus nagaan.....


Haha!

Gevleugelde uitspraak... "Als het met de endurance niets word kun je altijd nog gaan dressuren..." Haha!

Zonder gekheid, het zou mij geen slecht idee lijken om steeksproefsgewijs een paar vets naast een monsterbaan te zetten op grotere wedstrijden. Voor je gaat losrijden eerst effe monsteren graag. Hopelijk kijken mensen dan beter uit om met een kreupel paard toch lekker op wedstrijd te gaan op de gok dat een jury niets zegt, en de mensen die het niet doorhadden word het verliespunt bespaard...

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 21:06

Voor de juryleden (maar ook anderen natuurlijk) die zich afvroegen hoe dit zou aflopen.

Ik heb een brief van de KNHS ontvangen waarin staat dat zij een brief van dhr X hebben ontvangen. Hij schrijft dat ik de meisjes zou hebben uitgesloten wegens kreupelheid. De KNHS wilde een schriftelijke verklaring mijnerzijds.

Daarop heb ik een brief terug gestuurd, met kort en zakelijk het verloop van de gebeurtenissen.

Gister kreeg ik een afschrift van de brief van de KNHS aan dhr. X ter kennisname. (volgen jullie het nog Haha! )

Ik citeer:

' Naar aanleiding van....blabla.....komen wij tot de volgende conclusie: Het beoordelen van een dressuurproef en daarbij het correct bewegen van een paard bestaat uit het voortdurend "vertalen" van een visuele waarneming in een cijfermatige waardering; daarbij is er uiteraard sprake van de nodige sublectiviteit. Spijtig genoeg moeten wij helaas met u vaststellen dat er in de praktijd regelmatig verschillen van inzicht manifesteren.

Mevrouw Koning schrijft in haar brief dat zij nooit het woord kreupelheid in haar mond heeft genomen en dat zij de deelneemsters de kans heeft willen geven om de oorzaak van de tactfouten van hun paard te traceren. Zij heeft de deelneemsters om die reden dan ook niet uitgesloten, maar de keuze bij de deelneemsters zelf gelegd. Dat dit niet zo is overgekomen als bedoeld, betreuren wij ten zeerste.

Dat deze hele situatie is ontstaan door miscommunicatie, mag dan ook wel duidelijk zijn. Wij spreken de hoop uit dat dit soort situaties in de toekomst niet meer voor zullen komen en beschouwen deze zaak als afgesloten.'

Ik ben blij dat ik er vanaf ben, want het zat me natuurlijk niet lekker.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:14

Joh, ik ben echt verbaasd dat ze het toch doorgezet hebben en een brief naar de KNHS hebben gestuurd.
Wel netjes dat de KNHS het zo afhandelt.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:17

CGJ12 schreef:
Waarom jureren leuk is?

Omdat je 6 minuten voor God mag spelen..... Knipoog

Doet me denken aan Bruce All Mighty --> I 've got de power.

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 21:29

Toppie dat je bent doorgegaan, die brief van de KNHS stelt dus eigenlijk niet veel voor. Die wordt nu onderin de la gelegd *LOL* .

Veel succes met de verdere jurering, en mocht je deze amazones nog eens tegenkomen, het is dan misschien zielig voor het paard, maar laat ze rijden, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Laatst bijgewerkt door confetti op 29-08-04 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-04 21:33

Dank je wel.

Komend weekend ga ik ook jureren waar zij moeten rijden, maar gelukkig krijg ik hun niet in de ring...

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 22:16

Las dit topic pas een beetje laat, maar ik wou dat ik met mijn paard bij jou in de ring had gestart want ik ben doorgereden terwijl ik voelde dat hij echt niet goed liep maar niemand zag iets.
Ik begreep ook echt niet dat de jury er niets van zei (wel 18x op mijn protocol impulsverlies, terwijl ik dit normaal nooit heb) maar de dag erna bleek hij wel echt kreupel te zijn en heeft hij nog 9 weken kreupel gestaan.
Naar aanleiding van deze topic weet ik dat ik volgende keer het meld bij de jury want de kans is groot dat ook al ziet de jury het, hij of zij er waarschijnlijk niets van zal zeggen door dit soort akkefietjes.

Ik vind het goed dat je kies voor 'gerechtigheid' en hoop dat de jury's die bij mij ook in toekomst doen mocht het nodig zijn.
Eerlijk duur het langst......

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:36

Ik vind dat je correct heb gehandelt.
Zoals al eerder is gezegd ik zou me doodschamen als me paard kreupel zou lopen.
Helaas heb ik dan al is gehad dat ik volgens de jury bij een springwedstrijd gewoon door kon rijden maar de man die aanwees waar je heen moest heeft gezegd dat ik moest stoppen.
Helaas had ik niet door dat ze niet lekker liep mijn paard gaat gewoon net zo lang door tot ze niet meer kan.
Toen is iemand anders er even opgegaan en toen zag je het toch wel.
Ben toen ook gelijk gestopt.
Gelukkig is het met jou wel goed afgelopen en ik vind dat meisje erg onterecht heeft gehandelt ook tegenover der paard.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:00

Fijn dat de KNHS jouw kant heeft gekozen. Ik kan me voorstellen dat jureren op deze manier echt niet meer leuk is.
Hopelijk krijg je die combinatie nooit meer in de ring. Maar.. helaas lopen er nog meer van zulke mensen rond.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:28

Wat een onduidelijke brief. De schuld leggen ze bij miscommunicatie en dat is wat anders dan achter je jurylid blijven staan.
Ze hadden meneer X er gewoon op moeten wijzen dat een paard dat onregelmatig loopt op alle punten een onvoldoende gaat scoren en dat er dus een verliespunt uit voort kan komen.
Ik blijf het jammer vinden dat de volgende jury dat beestje wel gewoon punten heeft gegeven. Dat heeft naar mijn mening de mensen gesterkt in het idee dat jij fout zat en niet zij.

Geef je bij zo'n dik paard dat duidelijk niet in wedstrijd conditie is ook een onvoldoende op verzorging? Moet m.i. namelijk wel kunnen.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 10:39

Amondi: ik ben blij dat je het zegt, want dat was ook mijn mening. Ik heb bewust de tekst letterlijk overgenomen. Nogmaals: ik ben blij dat ik er vanaf ben, maar eigenlijk is dit vreemd: iemand dient een klacht in. Ze horen mijn verhaal, maar geven geen waarde-oordeel. Meer van: we hebben u beiden gehoord en oliebol-happens...

Ik ben nooit tot het punt verzorging gekomen, anders was het inderdaad geen voldoende geweest.

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:11

Ik vind het volkomen terecht dat je als jury zo iets doet! Ik snap mensen niet die op wedstrijd gaan met een paard zonder sportconditie, dat kreupel loopt of weet ik wat voor narigheid. Ik zou zeggen: bespaar je paard en jezelf die ellende. Ik was van het voorjaar op een superleuk, groot concours met prachtig weer. En op het voorterrein liep mijn paard de sterren van de hemel. Maar toen trapte ze een ijzer af. Sja, en vond ik haar dus niet meer helemaal zuiver lopen. Ik heb me dus afgemeld, mijn paard weer op de trailer gezet en ben naar huis gegaan. Punt 1 wil ik voorkomen dat de hoefgaten verder uitscheuren zodat de smid er nix meer mee kan, en punt 2 ..... ik moet er niet aan denken dat de jury je komt vertellen dat je paard kreupel is en dat je moet stoppen ...wat een blamage!

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 21:34

missmuts schreef:
Ik heb een brief van de KNHS ontvangen waarin staat dat zij een brief van dhr X hebben ontvangen. Hij schrijft dat ik de meisjes zou hebben uitgesloten wegens kreupelheid.
...knip...
Mevrouw Koning schrijft in haar brief dat zij nooit het woord kreupelheid in haar mond heeft genomen en dat zij de deelneemsters de kans heeft willen geven om de oorzaak van de tactfouten van hun paard te traceren. Zij heeft de deelneemsters om die reden dan ook niet uitgesloten, maar de keuze bij de deelneemsters zelf gelegd. Dat dit niet zo is overgekomen als bedoeld, betreuren wij ten zeerste.

Op zich vind ik dat je het netjes hebt gedaan. Het is een herkenbare situatie met een tweifel geval van kreupel of niet en voorkomt een verliespunt (feitelijk is het het uitleggen van de regels in het voordeel van de ruiter).
Ik vraag me nu eigenlijk af wat de KNHS zou hebben gedaan als er wel wegens kreupelheid zou zijn uitgesloten en er komt een boze brief?

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:05

tsjeej wat een gedoe zeg!!!!!!!
ik rijd gewoon voor de lol wedstrijden op manegepony's/paarden en dan heb je sowieso nooit geklooi met of het paard wel goed loopt, want dan oordeelt de jury alleen over jou, niet over de pony/het paard.
Maarja, ik rijd natuurlijk niet op zo'n hoog niveau, maar dat hoeft ook niet, recreatief rijden is veel leuker! *LOL*

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 13:43

Ja zeg als alle jury's maar voor de goede vrede hoge punten blijven geven en geen commentaar meer geven dan hebben we straks
een Z klasse met allemaal onnageeflijke en onverzamelde beesten in de ring !dat kan toch ook niet?
Als je op concours wilt moet je je goed voorbereiden en heb je dat niet
gedaan dan val je door de mand .Helaas maar zo is het wel!
En het welzijn van het paard telt volgens de knhs toch ook zwaar mee of niet????
Ik vind dit wel correct gedaan, dat die mensen nu meteen agressief worden Verward
Ze komen er heus nog wel achter.
Net als al die dommeriken die veel te snel promoveren!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:19

je bedoelde het goed!!
van zulke juries moesten er meer zijn hoor! Haha!:D:D:D

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: Waarom is jureren ook al weer leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:03

Ik vind dat je het juiste hebt gedaan hoor!

(mijn paardje begint ook een grasbuikje te krijgen Bloos , ben druk aan het trainen om het er weer af te trainen Tong uitsteken . En natuurlijk wat minder ruwvoer naast gras)

mylo

Berichten: 748
Geregistreerd: 15-06-04

Re: Waarom is jureren ook al weer leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:04

Ik wil heel graag bij jou de baan in !! Sjapo voor je correcte wijze van handelen!! Laat je alsjeblieft niet het plezier ontnemen door dit soort DOMME en NIET paarden mensen!! Succes met jureren!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Waarom is jureren ook al weer leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:22

Aangezien dit topic ongeveer 10 maanden oud is, denk ik niet dat het zin heeft het nog open te houden .