Puissance, nog van deze tijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:35

Vanvond heb ik puissance zitten kijken op Eurosport, helft van de tijd met mijn hand voor mijn ogen, net als vroeger op concours.
Ik vond en vind het vreselijk om naar te kijken. Paarden die er niet over durven en uitbreken, staken, weigeren of in de muur klappen. En er dan soms door de overredingskracht van de ruiter toch nog over gaan, meestal niet eens foutloos, omdat ze er echt niet over kunnen. Na de muur ook nog het nodige protest, ik vind dat geen plezierige sport. Het verbaasd me dat er nog ruiters zijn die inschrijven, zeker een sensibel paard zoals de bloedpaarden van tegenwoordig kan je er geestelijk goed mee verknallen, over lichamelijk risico begin ik niet eens.

Ben ik tegen springen? Nee natuurlijk niet, maar ik vind puissance een te extreme vorm van springsport. In gewone parcoursen wordt meestal de grens van de ruiter/amazone opgezocht en verlegd. Bij puissance wordt de grens van het paard opgezocht en overschreden (tot een fout gemaakt wordt).
Nu welzijn ter discussie staat vind ik dat puissancewedstrijden misschien niet meer georganiseerd moeten worden. Ja het publiek vind het leuk om naar te kijken, maar er is ook publiek voor stierengevechten. Honden- en hanengevechten schijnt ook spectaculair te zijn om naar te kijken maar in alle gevallen vind ik het dierenmisbruik en mishandeling, net als puissance.
Jullie?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 11:36

1e vraag die bij mij oprijst; Waarom kijk je ernaar als je het zo verschrikkelijk vind?

Persoonlijk vond ik het bijzondere sport om te zien gisteren. De manier van rijden was zelfs bijzonder netjes, zeker in vergelijking met de rijstijl op de meeste andere springwedstrijden. Paarden die weigerden werden beloond en niet gestraft, heb je dat wel eens gezien op een normaal concours???? Als je goed hebt gekeken zag je ook dat dit behoorlijk andere paarden waren dan de 'normale' springpaarden. Allemaal grote, lange, sterke paarden.
Natuurlijk worden er grenzen opgezocht en misschien overschreden, maar dat is in elke sport. Waarom zou een paard wat getraind wordt op 2m er slechter af zijn dan een paard wat getraind wordt op 1.60 hoog én 1.60 breed???

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 13:53

Tja, in mijn tijd was de puissance heel normaal. Het sluitstuk van een springconcours. Ik kon dan ook niet wachten totdat ik 18 was en ook mocht inschrijven. Heb nu na ca. 25 jaar nog steeds een wauw gevoel Lachen Heb een muur van 1.95 gesprongen toen, alleen het bovenste blokje eraf. Wat was ik trots op mijn paard! Mijn ervaring is dat het er toen altijd heel netjes aan toe ging. Paarden die het echt niet zagen zitten (mn de muur dus), werden beloond en de ruiter haalde een keer zijn schouders op, tis gewoon niet anders, paard heeft zijn best gedaan en tis goed zo. Er werd ook niet tot 3x aan toe geprobeerd om de muur dan nogmaals te nemen. Ik denk zelf dat voor alles geldt, ken je paard, weet wat ie wel/niet kan/aandurft, ken jezelf. Zolang als dit voorop staat bij de puissance, heb ik er geen moeite mee.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:33

Tja, ik vind het een bijzonder tak van de springsport. En heus niet alle paarden zijn geschikt voor het puissance springen, daar heb je gelijk in. Moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit met mijn hand voor mijn ogen heb zitten kijken. Zolang een ruiter zijn paard kent heeft het alleen maar iets te maken met opzoeken van de grenzen van de combinatie. In een gewoon parcours heb je ook wel eens een wiegering en vliegen de balken je ook wel eens om de oren. Ik vind dit niet anders. Puissance springen is absoluut geen dierenmisbruik of mishandeling in mijn ogen.

_danieke_

Berichten: 2374
Geregistreerd: 07-11-08

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:41

ik vind het altijd wel spannend om te zien ( als het goed gaat dan Haha!) maar zou het zelf nooit durven maar om het nou dieren mishandeling te noemen ???

Anoniem

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:43

Sjonniej schreef:
1e vraag die bij mij oprijst; Waarom kijk je ernaar als je het zo verschrikkelijk vind?

Persoonlijk vond ik het bijzondere sport om te zien gisteren. De manier van rijden was zelfs bijzonder netjes, zeker in vergelijking met de rijstijl op de meeste andere springwedstrijden. Paarden die weigerden werden beloond en niet gestraft, heb je dat wel eens gezien op een normaal concours???? Als je goed hebt gekeken zag je ook dat dit behoorlijk andere paarden waren dan de 'normale' springpaarden. Allemaal grote, lange, sterke paarden.
Natuurlijk worden er grenzen opgezocht en misschien overschreden, maar dat is in elke sport. Waarom zou een paard wat getraind wordt op 2m er slechter af zijn dan een paard wat getraind wordt op 1.60 hoog én 1.60 breed???


je slaat de spijker opzijn kop !

Imaginaerum
Berichten: 3694
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:00

Jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ze alles zijn en daarom maar arrogante afkrakende reacties plaatsen. Slapen
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 23-12-08 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:29

Je kent de regels niet en toch vind je het niets?
Verdiep je eerst eens in de regels, misschien kijk je er dan anders tegen aan.

Imaginaerum
Berichten: 3694
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:32

Juk. Sigaar
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 23-12-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:35

Ik vind het altijd wel indrukwekkend om te zien. En roekeloze ruiters die koste wat kost erover willen? Nog niet echt gezien hoor. Eerder nette ruiters, die hun paard zeker niet erover slaan. Daarnaast is zo'n puissance ook nooit met 100 deelnemers, er zijn ruiters die hebben er een paard voor, en ruiters die hebben er het paard niet voor, die doen niet mee.
Ik zal het blijven kijken, blijf het indrukwekkend vinden. En dierenmishandeling? Nee zeker niet.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:07

Puissance schreef:
Jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ze alles zijn en daarom maar arrogante afkrakende reacties plaatsen. Slapen


Ik denk helemaal niet dat ik alles ben en plaats ook geen afkrakende reactie. Jij hebt je post verandert na het plaatsten van mijn bericht, ik niet.
Jij plaatst dat je de regels niet kent, ik geef alleen maar aan dat als je je zou verdiepen in de regels, je er misschien anders tegen aan zuo kijken. That's it....

Imaginaerum
Berichten: 3694
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:15

Kris schreef:
Puissance schreef:
Jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ze alles zijn en daarom maar arrogante afkrakende reacties plaatsen. Slapen


Ik denk helemaal niet dat ik alles ben en plaats ook geen afkrakende reactie. Jij hebt je post verandert na het plaatsten van mijn bericht, ik niet.
Jij plaatst dat je de regels niet kent, ik geef alleen maar aan dat als je je zou verdiepen in de regels, je er misschien anders tegen aan zuo kijken. That's it....

Ik zeg dat ik de precieze kleinere regeltjes niet ken, dus het is maar wat jij er van maakt hoor. Gestoord
Ik ga verder niet in op kansloze off-topic discussies. Lachen
Au revoir!

Edit: Typo.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:26

@ Puissance

Jammer dat je zo reageert. Met een goede discussie is niets mis.


Even in het algemeen. Er zijn in elke tak mensen die het goed doen en mensen die het absoluut niet goed doen. Helaas is dat zo.

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:00

Ik ben het wel eens met de ts. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het gaaf vind om te zien, hoe die dieren álles overhebben voor hun ruiter en over de hoogste muren springen, heb ik ook regelmatig paarden niet helemaal goed weg zien galopperen na een sprong. Paarden die door hun voorbenen zakken na de sprong, soms zelfs eentje die echt met zijn hoofd de grond raakt.. Je kan mij echt véél wijsmaken, maar dat dit goed is voor de gewrichten van een paard écht niet Nagelbijten / Gniffelen

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:08

Precies, het is misschien geen dieren mishandeling, en er zouden ook zat paarden zijn die alles over hebben voor zo'n sprong. Maar zou een ander paard het echt leuk vinden denkje om zo ongelofelijk over het uiterste te gaan?

Ik vind het geen mishandeling, zolang je kunt zien dat ook het paard en niet onderlijd..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:25

Maar dan vraag ik me nog steeds af;
Waarom is een paard wat 2 meter springt zoveel slechter af dan een paard wat 1.60 hoog en 1.60 breed moet springen??

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:16

Sjonniej schreef:
Maar dan vraag ik me nog steeds af;
Waarom is een paard wat 2 meter springt zoveel slechter af dan een paard wat 1.60 hoog en 1.60 breed moet springen??


Ik zeg ook niet dat me dat goed lijkt voor gewrichten, spieren en pezen van het paard. Maar wat ik wel zie, is dat die vaak mooiere landingen maken, dan de landingen die ik voorbij zie komen in puissance wedstrijden af en toe. Want daar word ik echt vrolijk van, noem me maar een zeikerd, maar ik geloof nooit dat dat helemaal goed gaat daar in die benen.. Nagelbijten / Gniffelen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:42

Als ik zie hoe paarden landen in een 1.60 parcours is dat niet veel beter dan de landingen die een puissance paard maakt. Houd ook vooral in het achterhoofd dat een puissance maar 1 hindernis is en geen 15 hindernissen vlak achter elkaar.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:53

persoonlijk vind ik het helemaal niets,zelfs een gewone springwedstrijd kijk ik niet naar....want ik weet hoe het soms achter de schermen er aan toe gaat....
wel begrijp ik dat er genoeg mensen zijn die het we leuk vinden en er graag naar kijken...dat mag,dat is hun goed recht....
net als dat het mijn goed recht is het niets te vinden....en daar hoef ik de regels niet voor te kennen hoor!

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:04

geerke schreef:
persoonlijk vind ik het helemaal niets,zelfs een gewone springwedstrijd kijk ik niet naar....want ik weet hoe het soms achter de schermen er aan toe gaat....
wel begrijp ik dat er genoeg mensen zijn die het we leuk vinden en er graag naar kijken...dat mag,dat is hun goed recht....
net als dat het mijn goed recht is het niets te vinden....en daar hoef ik de regels niet voor te kennen hoor!


En dat geldt m.i. voor alle takken van paardensport, dus helemaal niets meer kijken dan maar?

Jolienn

Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:10

De ruiters die mee doen aan de puissance weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Ze rijden hun toppaarden hier heus niet mee naar de knoppen hoor, tis hun broodwinning Knipoog Ik heb het ook gezien, en idd 1 ruiter gezien, waarbij het helaas mis ging, de commentator zei dat er niets aan de hand was, maar toen je het paard weg zag stappen liep ie toch duidelijk niet rad. Maarja, die ruiter weet dat nu ook echt wel, en zal volgende x niet doordrukken, want dit was duidelijk een zeer grove ruiterfout. Verder springen die paarden echt niet als ze het niet aankunnen, en zoals eerder gezegd, breekt een paard uit, weigert of op welke manier dan ook de hindernis niet wil springen halen de ruiters hun schouders op en belonen het paard.

Ik heb respect voor deze mensen én paarden, en puissance springen doen ze echt niet elke dag Lachen

*typefout

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: Puissance, nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:21

Ik ken er teweinig van om er echt een oordeel over te vellen !
Maar ik weet wel dat er wetenschappelijk bewezen is dat het minder goed is om hoger dan 1m60 te springen . Het zou toch gevolgen hebben , die landingen zijn niet van de poes , er komt behoorlijk veel druk op de voorste voeten .

Verder weet ik er niets van , lijkt me leuk als je het kan maar niet mijn ding :p