In de B met sporen en zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:17

Als jij hem thuis gewoon kan laten lopen, word het op concours ook een stuk makkelijker en is een hey, al genoeg voor aandacht. Lachen
Ze weten wat er achteraan komt.

Verder nogmaals, ik heb niet perse wat tegen sporen een slof enz.
Maar wel op verkeerd gebruik ervan, en dat zie je zoveel.
Lees maar eens, ik heb sporen anders wijkt hij niet (ze hebben het niet over wedstrijd of enge omgeving)
Nee gewoon thuis. Dan denk ik, wat ben jij aan het doen?
dat je hem in de proef eens aantrekt en goed gebruikt oke, maar kijk eens om jee heen..?

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:18

Jep! Helemaal mee eens Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:19

Richtje schreef:
Maar een paard dat flegmatiek is is idd gewoon lui. Bij een paard dat onder het werk uit wil komen, denk ik aan een paard dat allerlei trucjes verzint om er onderuit te komen. Ach, maakt ook niet uit.... volgens mij bedoelen we hetzelfde maar verwoorden het gewoon anders.

Wat betreft het in de proef een spoortje om doen of niet.... Ik rijd verder zelf geen wedstrijden dus heb makkelijk praten, maar in principe neem je hem denk ik pas mee als dat gebrul en geschop niet meer nodig is. Daarbij heb ik iets tegen de manier waarop veel mensen wedstrijd rijden, dan moet het allemaal netjes zijn voor de punten en worden bepaalde dingen die thuis niet mogen wel toegestaan of heel ander opgelost. Terwijl ik meer ervoor voel om een paard op gelijke manier te behandelen als thuis en dan misschien maar ergens een keer wat punten te verliezen.

Juist, jij verwoord nu wat ik eigenlijk bedoel

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:58

Ik denk verder ook nog dat je ieder paard (flegmatiek of niet) scherp aan het been kunt krijgen en houden. Eigenlijk is dat een kwestie van opvoeden en consequent blijven. Geen reactie? knal! (met zweep. spoor, schreeuw oid) en dit blijven eisen, steeds maar weer.....

Ik krijg - klinkt ook heel verwaand - IEDER paard scherp aan het been, flegmatiek, loperig, whatever. Kwestie van zeer consequent omgaan met je hulpen. Dus ja, ook de meest afgestompte, luie rotknollen van een manege.

Enne... ja, ook zonder sporen Knipoog

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:21

Ik heb absoluut een paard wat lichtelijk flegmatiek is (was wel wennen na een "vlug" paard!). Sjors rijd ik met gewone sporen (geen knopje, rechte, niet te lang) en zonder zweep. Nu is het terug rijden eerder eeb probleem dan het naar voren gaan. Maar ook dat is een "voorwaarts" probleem. Ik kan hem wel terug krijgen, maar ik wil hem voorwaarts terug rijden. En dat is nog moeilijk.

Ik gebruik ook mijn stem, of klik even om hem bij te zetten van stap naar draf. Van draf naar galop, zeg ik op het moment dat ik mijn hulp geef: "Galop!" en dan springt hij eigenlijk meteen aan. Dat moet nog verfijnd worden, maar eerst maar zorgen voor een goede reactie, dan ga ik dat wel weer afbouwen.

Mijn spoor gebruik ik alleen als hij even twijfelt of niet snel genoeg naar mijn been luister. Dan gaat die spoor er 1 keertje in en dan wil ik een flinke reactie. Is die niet flink genoeg, krijgt hij een nog hardere. Na een paar keer heeft hij echt geen zin meer in een schop en gaat hij al op een kuitdruk weg (en goed van achteren ook, want dat is het streven natuurlijk). Verder heb ik mijn spoor nauwelijks nodig.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:23

DePennyBitch schreef:
Ik denk verder ook nog dat je ieder paard (flegmatiek of niet) scherp aan het been kunt krijgen en houden. Eigenlijk is dat een kwestie van opvoeden en consequent blijven. Geen reactie? knal! (met zweep. spoor, schreeuw oid) en dit blijven eisen, steeds maar weer.....

Dat ben ik ook helemaal met je eens In principe moet het met elk paard kunnen (met de juiste ruiter), maar bij de één duurt het nou eenmaal iets langer dan bij de ander.

@Anoukie, en dat vind ik dus op een goede manier de spoor gebruiken Lachen

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:08

Wat zijn er toch een hoop perfecte ruiters hier zeg....
Allemaal zoooo consequent met zulke perfect opgevoede paarden die daarom ook aaaaltijd luisteren wat er ook gebeurt en dat kunnen ze natuurlijk ook met ieder paard bereiken. Laat ik er nou geen reet van geloven

Ik rij B en ik rij regelmatig met een spoortje en ook nog met een zweep Nagelbijten / Gniffelen Shoot me!!!

Wat ik al eerder zei: Beter mee verlegen dan om verlegen!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:13

In de B reed ik altijd zonder sporen en zweep alleen als het echt nodig was...

Thuis altijd met schoenen en chaps, dus geen sporen... zo waren ze altjid lekker aan het been en had je op wedstrijd net dat beetje extra...

Margreet: je hoeft het niet te geloven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:13

Margreet schreef:
Wat zijn er toch een hoop perfecte ruiters hier zeg....
Allemaal zoooo consequent met zulke perfect opgevoede paarden die daarom ook aaaaltijd luisteren wat er ook gebeurt en dat kunnen ze natuurlijk ook met ieder paard bereiken. Laat ik er nou geen reet van geloven

Ik rij B en ik rij regelmatig met een spoortje en ook nog met een zweep Nagelbijten / Gniffelen Shoot me!!!

Wat ik al eerder zei: Beter mee verlegen dan om verlegen!



Haha! Haha!

Ik rijd over het algemeen altijd met zweep. En eigenlijk altijd met spoor.

In Duitsland mag je zelfs in het GP je zweep erbij houden. En daar weten ze heel wat meer wat rijkunst is dan in dit kikkerlandje. Dus ik snap werkelijk niet waarom wij hollanders zo hypocriet moeten zijn om vanaf het M al zonder zweep te rijden................maar goed, onze prestaties zijn natuurlijk veel beter dan die van die Duitsers Schijnheilig Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:26

runningkawa schreef:
Voor mij zouden dus de regels aangepast mogen worden
B/L2 geen sporen, dan kun je laten zien dat je paard aan de gewone hulpen staat, vanaf de M een keuze.



Grappig, dus je vind dat in de B tot en met L2 het paard perfect aan de hulpen moet staan en geen hulpmiddel ( spoor/zweep) gebruikt mag worden Verward Maar zodra je hoger rijd en je paard voorelkaar hebt dan mag je wel sporen........................tja klinkt bij mij als mosterd na de maaltijd.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:31

mmmm, ik zie sporen meer als een verfijning van de hulpen; niet als hulp middel op zich. Die verfijning heb je misschien nog niet echt nodig in de B en het L.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:45

Sprintje schreef:
mmmm, ik zie sporen meer als een verfijning van de hulpen; niet als hulp middel op zich. Die verfijning heb je misschien nog niet echt nodig in de B en het L.

Maar (en ja we vallen in herhaling volgens mij Haha!), sporen kunnen imo wel als hulpmiddel dienen om bepaalde hulpen aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:56

Pipo schreef:
Grappig, dus je vind dat in de B tot en met L2 het paard perfect aan de hulpen moet staan en geen hulpmiddel ( spoor/zweep) gebruikt mag worden Verward Maar zodra je hoger rijd en je paard voorelkaar hebt dan mag je wel sporen........................tja klinkt bij mij als mosterd na de maaltijd.

nee mosterd voor de maaltijd Haha!
je hebt laten zien dat het paard aan de kuit is, ipv aan de spoor.

idem met stang en trens, daar heb je toch ook laten zien dat je tot de M2 met trens ook kunt rijden.
Zo zie ik dat met een spoor ook.
Anders kunnen we in de B ook we met stang en trens gaan rijden voor het verfijnen van de hulpen.
Voor mij dus hetzelfde idee.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:09

Onder het mom: zoek de fout eerst bij uzelf en dan bij het paard, cross ik ook gewoon rond zonder sporen etc. Het is míjn probleem dat een paard evt niet aan het been is dus waarom zou ik hém dan straffen om meteen met sporen/zweep te rijden in de B ? Bovendien ben ik van mening dat een ruiter er ook nogal eens lui van kan worden om meteen maar met die dingen te beginnen . ( uitzonderingen daar gelaten )

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:32

In het dagelijks leven gebruik ik geen sporen en zweep. Het paard is voorwaards genoeg en is dat al geweest vanaf ik haar kocht. Ze doet alle oefeningen die ik van haar vraag, (wijken, schouderbinnenwaards, travers, wending om de achterhand) maar nu we in de L1 zitten en we moeten wijken al lichtrijdend op het goede been Verward , gebruik ik dus alleen op wedstrijden een spoortje (knopje van wel 1 cm!). Deze heb ik gewoon nodig, omdat IK niet fatoenlijk de beenhulpen kan geven als ik aan het lichtrijden ben en al zeker niet als ik op het goede been moet wijken . Dit is mij ook nooit zo geleerd.

Zodra we in de L2 zitten, heb ik het spoortje niet meer nodig, omdat ik dan mag doorzitten tijdens het wijken. Alhoewel ik denk dat ik dan wel met het spootje op de wedstrijden door blijf rijden, want vanaf de M1 ben je toch verplicht om er mee te rijden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:56

cornelie schreef:
Onder het mom: zoek de fout eerst bij uzelf en dan bij het paard, cross ik ook gewoon rond zonder sporen etc. Het is míjn probleem dat een paard evt niet aan het been is dus waarom zou ik hém dan straffen om meteen met sporen/zweep te rijden in de B ? Bovendien ben ik van mening dat een ruiter er ook nogal eens lui van kan worden om meteen maar met die dingen te beginnen . ( uitzonderingen daar gelaten )

Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, maar soms is het voor het paard ook fijner om een keer een duidelijke hulp te krijgen, dan 60 halve hulpen.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:33

Margreet schreef:
Wat zijn er toch een hoop perfecte ruiters hier zeg....
Allemaal zoooo consequent met zulke perfect opgevoede paarden die daarom ook aaaaltijd luisteren wat er ook gebeurt en dat kunnen ze natuurlijk ook met ieder paard bereiken. Laat ik er nou geen reet van geloven

Ik rij B en ik rij regelmatig met een spoortje en ook nog met een zweep Nagelbijten / Gniffelen Shoot me!!!

Wat ik al eerder zei: Beter mee verlegen dan om verlegen!


Nou, Amen!
Zit met stijgende verbazing te lezen. Ik rij Bruun zonder zweep (want met flipt ze de pan uit), maar vrijwel altijd met sporen. Als ik ze niet om heb, neemt ze me niet eens serieus.
En ik rij niet eens wedstrijden Nagelbijten / Gniffelen

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:46

Pipo schreef:
Grappig, dus je vind dat in de B tot en met L2 het paard perfect aan de hulpen moet staan en geen hulpmiddel ( spoor/zweep) gebruikt mag worden Verward Maar zodra je hoger rijd en je paard voorelkaar hebt dan mag je wel sporen........................tja klinkt bij mij als mosterd na de maaltijd.


Maar de B en L is meer basis.. en de basis bestaat niet uit verfijning enzo..
Als je zonder hulmiddelen rijdt thuis, weet je zeker dat je paard aan de hulpen staat en dan kun je op de wedstrijd een spoor aan doen, dan heb je nog net een beetje extra (vind ik.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:50

denk dat het niks met de perfecte ruiter te maken heeft.
maar waar jij als ruiter grenzen legt voor jezelf.
Ik leg de grens bij zo min mogelijk hulpmiddelen, maar perfekte ruiter, verre van dat.
En ik merk wel dat het znder ook goed gaat, bij bijna alle paarden en dat vind ik dan wel weer heel "toevallig"

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:50

benneton schreef:
Margreet: je hoeft het niet te geloven Knipoog


Gelukkig niet zeg! Stel je voor... Haha!

Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:45

Ik denk zelfs dat hier in Belgie wielsporen niet toegelaten zijn, ook niet in de hoogste klassen. Alleen de gewone sporen worden aanvaard. Verder zijn andere sporen (jammergenoeg) ook verplicht vanaf M1.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:05

Ach, in theorie kan een B-ruiter prima met spoor en zweep rijden terwijl hij ze beiden helemaal correct gebruikt en een paard heeft wat goed voor het been is.

In theorie kan een hoop, in de praktijk is 99 van de 100 ruiters die met beide rijdt constant aan het prikken en als het paard daar ok niet meer op reargeerd wordt er nog een keer met de zweep overheengegaan.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:37

xxappiexx schreef:
Als je deze hulpmiddelen in de B al hard nodig hebt betwijfel ik of je dan ook wel veel verder zult komen dan de B...


dit is toch niet nodig?? ik heb mijn pony toch ook met sporen en zweep gereden in de b en ben ook verder gekomen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:49

Margreet schreef:
Wat zijn er toch een hoop perfecte ruiters hier zeg....
Allemaal zoooo consequent met zulke perfect opgevoede paarden die daarom ook aaaaltijd luisteren wat er ook gebeurt en dat kunnen ze natuurlijk ook met ieder paard bereiken. Laat ik er nou geen reet van geloven

Ik rij B en ik rij regelmatig met een spoortje en ook nog met een zweep Nagelbijten / Gniffelen Shoot me!!!

Wat ik al eerder zei: Beter mee verlegen dan om verlegen!


Nou nou, kan het ook minder???

Je hoort mij iig niet zeggen dat ik een perfecte ruiter ben, verre van dat.
Maar ik durf hardop te zeggen dat ik idd (vrijwel) ieder paard kan laten lopen ja, gelukkig een gevolg van jarenlange ervaring met allerlei soorten paarden en niet omdat ik zo goed ben, alsjeblieft niet he Knipoog

Consequent? Jazeker! Opgevoed? niet allemaal en je blijft er zeikzakken tussen hebben. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat niet alleen ik, maar ook zeker vele anderen, allemaal een redelijk basisniveau kunnen bereiken met ieder soort paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:55

DPB, je hebt het dus voornamelijk over paarden waar je niet voor een lange periode mee hebt gewerkt?
(ik heb niet het hele topic gelezen)