In de B met sporen en zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:30

Oef de eeuwige sporendiscussie Haha!

Ik neem aan dat je zelf wel aanvoelt of je die dingen echt nodig hebt en om even ontopic te blijven: dit mag dus gewoon.
Oja, en ik ben het met het onderschrift van Runningkawa eens Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:41

runningkawa schreef:
Helaas zien veel mensen de sporen niet als verfijning, maar als een gashendel omdat die van de kuithulp kapot is.

Daarom ben ik ook wel iemand die zich afvraagt of het wel allemaal nodig is in de B.
En ben ook iemand die het raar vind dat vanaf de M sporen verplicht zijn.
Jaja, ik weet dat het is om te laten zien dat je er mee om kan gaan.
maar laten zien dat het zonder ook goed kan, zou ook niet verboden mogen zijn.

Voor mij zouden dus de regels aangepast mogen worden
B/L2 geen sporen, dan kun je laten zien dat je paard aan de gewone hulpen staat, vanaf de M een keuze.


Ik ga een heel eind met je mee moet ik zeggen, maar door te zeggen dat je juist in die lagere klassen geen sporen zou mogen dragen, ga je ook weer generaliseren, net zoals het generaliseren is door het vanaf de M verplicht te stellen.

Daarom pleit ik er meer voor om het in alle klassen als keuze te stellen, en geen enkele keer te verplichten. Juist die verplichting vind ik namelijk erg raar.

En dan nog: er zijn B-ruiters die beter met een spoor overweg kunnen dan sommige Z-ruiters zie ik soms op wedstrijden. Van die sporen die heel hoog op de laars worden gedragen zodat je eerder met je spoor raakt dan met je kuit, brrrrrrrrrr, niks aan!

Ik blijf bij mijn mening dat ik gerust met wielsporen kan rijden, juist omdat ik ze nauwelijks of niet gebruik. Waarom dan juist toch deze spoor? zul je je dan afvragen. Nou, ik vond het toevallig een hele mooie spoor om te zien, ik ken mijzelf en mijn beenhulpen en weet dus dat ik er zuinigjes aan mee rijd, en ik vind juist die hamer- en puntsporen weer helemaal niets! Dit grove wiel rolt juist af op de huid waardoor je een in mijn ogen rustiger effect krijgt, dan een -hoppa- ram van een hamerspoor.

BTW: ik zie genoeg ruiters die met een klein knopje nog een paard kaal krijgen, dat is mij nooit "gelukt" moet ik zeggen.

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:04

Op zich ga ik ook een heel eind met RK mee, een B of L proef is makkelijk zonder sporen te rijden. Ik hoor mensen vaak om het hardst roepen dat ze ze alleen gebruiken voor de verfijning van de hulpen, maar welke hulpen moet je verfijnen in die proeven? Zeker in een B-proef zijn alle figuren groot en de overgangen hartstikke progressief. Ik zou in een B-proef eigenlijk niets kunnen bedenken waarvoor ik sporen nodig zou hebben....

Maar.... ik rijd zelf met Jordy nog geen wedstrijden (in het verleden wel met andere paarden), en Jordy rijd ik ook weleens met een spoortje.
Met het aanleren van wijken, schouderbinnenwaarts e.d. heb ik ze zeker gebruikt, om af en toe mijn hulp wat te verduidelijken. Maar toen het duidelijk was heb ik ze ook niet meer nodig gehad eigenlijk.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:09

Supertje schreef:
Op zich ga ik ook een heel eind met RK mee, een B of L proef is makkelijk zonder sporen te rijden. Ik hoor mensen vaak om het hardst roepen dat ze ze alleen gebruiken voor de verfijning van de hulpen, maar welke hulpen moet je verfijnen in die proeven? Zeker in een B-proef zijn alle figuren groot en de overgangen hartstikke progressief. Ik zou in een B-proef eigenlijk niets kunnen bedenken waarvoor ik sporen nodig zou hebben....

Maar.... ik rijd zelf met Jordy nog geen wedstrijden (in het verleden wel met andere paarden), en Jordy rijd ik ook weleens met een spoortje.
Met het aanleren van wijken, schouderbinnenwaarts e.d. heb ik ze zeker gebruikt, om af en toe mijn hulp wat te verduidelijken. Maar toen het duidelijk was heb ik ze ook niet meer nodig gehad eigenlijk.


Ook ik gebruik eigenlijk mijn sporen alleen in dergelijke oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts etc) maar dan ook zeker niet elke pas!

Eerlijk gezegd heb ik ook weleens zonder sporen gereden en kwam ik er halverwege pas achter.... dus wat dat betreft valt mijn spoorgebruik al helemaal mee!

Weet je WAT ik pas erg vind? Als je gaat kijken naar een paard en de eigenaar komt gelijk met sporen en een zweep aanzetten. Ik ga altijd blanco naar een paard kijken, hij moet ook al lekker voor het been zijn zonder gelijk te rammen met een spoor!

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:24

Ik kan me daar ontzettend aan ergeren als mensen sporen contant gebruiken om een paard vooruit te krijgen (wat ik dus vaak zie in de lagere klassen, en helaas ook nog in de hogere klassen *pas-prik-pas-prik-pas-prik*) en als er gezegd wordt 'zonder sporen loopt ie niet'. Dan heb je je sporen flink fout gebruikt Lachen Het eerste wat ik van een paard eis, is dat hij aan het been is, en met sporen krijg je dat niet voor elkaar.
Ik ga echt niet zeggen dat ik nooit eens sporen gebruikt heb als voorwaartse hulp, maar dat is toch eigenlijk zeer zelden geweest.....
Spoor heb je om dingen als buiging even te corrigeren, of om even een hulp iets te verduidelijken, niet als vooruit-schop-middel. Daar heb je evt. een zweep voor Lachen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:32

Dus.. Veel mensen hier vinden (net als ik) dat sporen en zeker wielsporen niet bedoeld zijn om een paard vooruit te krijgen, daarvoor moet hij aan het been staan. Helaas begrijpen anderen dat dus niet en zeggen dingen als"zonder spoor is mijn paard niet vooruit te branden" Nou dan blijf ik erbij dat je eerst een paard aan het been moet leren rijden voordat je een B proef start. Spoor is een hulpmiddel en geen dwangmiddel.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:27

Als een ruiter een stil been heeft en weet hoe hij een spoor moet gebruiken zie ik het probleem niet zo? Wat is er zoveel erger aan dan aan een zweep?

Supertje

Berichten: 7092
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:32

Misser schreef:
Als een ruiter een stil been heeft en weet hoe hij een spoor moet gebruiken zie ik het probleem niet zo? Wat is er zoveel erger aan dan aan een zweep?


Waarvoor moet je je spoor dan gebruiken in de B? Er is, goed gebruikt, helemaal niets erger aan dan aan een zweep, maar het is IMO simpelweg onnodig in een B-proef.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:33

Het paard wat ik rij is over het algemeen super voorwaarts. Alleen wil hij soms nog wel eens over de binnenschouder wegvallen. Luistert hij dan niet naar m'n been is 1x spoor genoeg om m weer naar m'n been te laten luisteren. Daarvoor dus bijvoorbeeld.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:35

Maar eerlijk is eerlijk, ik wist ook pas na 15(manege) jaren wat aan het been rijden was. Daarvoor dacht ik ook dat sporen bedoelt waren om een paard vooruit te drijven. schop schop schop en het beest liep eindelijk. Ik hoop maar dat de instructie van tegenwoordig dat de mensen niet meer aanleert.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:19

Ik rij in de B ook met sporen en zweep.

Nu heb ik een instructeur die er over het algemeen goed op let dat er niet onnodig met spoor wordt aangedreven, maar alleen met kuit. Standpunt was ook: je kunt beter nu al met sporen leren rijden omdat het in het M moet. De eerste keren met sporen vond ik dat echt eng rijden. Heb geprobeerd mn been heel erg stil te houden om zo te voorkomen dat ik aan mn paard zat Haha!.

Overigens rij ik alleen met sporen als ik mn dressuurlaarzen aan heb, dus dat zal max 2 keer per week zijn.

Mn zweepje is trouwens slechts 80 cm en is vooral een psychische hulp Haha!.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:29

Ik vind het idd ook maar niks dat je in de B sporen met wieltjes rijdt

Ik zelf rij sins kort (4 mnd) met knopspoortjes en ik leer nu ook met de privelessen dat een paard uit zich zelf moet leren lopen zonder dat je hem continu hoeft aan te sporen.
Dit doe je oa in combinatie hem wel die ruimte voor te geven om te kunnen lopen en als hij wat terug valt wat actiever bij sporen met je been net achter de singel en dan daarna weer je benen stil houden en mocht hij daar nu niet meteen op reageren nog een keer alleen wat feller aansporen en als er dan nog geen reactie is, dan iets wat bij tikken met de zweep!

Als het goed is, hoef je je paard niet steeds maar vooruit te porren om hem aan het lopen te houden laat staan dat je er wieltjes bij gaat gebruiken als de basis toch niet goed is van de ruiter. (wil niet zeggen dat die van mij goed is maar ben daarvoor dus ook in de leer gegaan!)

Nu gaan zich denk ik wel een paar personen dit aanvallend opvatten wat ik nu neer ga zetten maar dit is éénmaal mijn mening: sporen met wieltjes te gebruiken om het paard / pony voorwaarts tehouden en zeker pas in de B vind ik geen grondige reden om die dingen er voor te gebruiken en kan je beter basislessen nemen in, idd hoe je paard actiever aan het been kan houden. Scheve mond

De zweep heb ik er alleen bij om hem NIET te slaan maar aan te tikken als hij niet of te traag op een hulp reageer, maar goed, mijn paard is pas 4 en die moet het dus ook nog allemaal leren en ik mag hopen dat ik de zweep in de M zeker niet meer nodig heb voor de actviteit!

Primadonna

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 01:03

Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 01:07

Ik heb het weleens gedaan met een zeer hengstige merrie. Op kuitdruk ging mevrouw juist staan... Aan het begin van het seizoen wist ik nog niet dat ze juist dan hengstig zou zijn. De rest van het seizoen startte ik geen dressuur als ze hengstig was.(gewoon rekening mee houden met opgeven) Zo gauw ze hindernissen zag was ze de hengstigheid spontaan vergeten.

Sall

Berichten: 6716
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:14

Margreet schreef:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.


OK dan!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:50

amondi schreef:
Ken jij ontzettend veel mensen die met wielsporen in de B rijden? Bij ons hierboven zie ik het gelukkig nooit. als je een B proef niet op een knopspoor kunt rijden kun je( mijn mening) beter op les gaan.


Je mag geloof ik nie met wielsporen in de B rijden... ik rij zelf met zweep en sporen.. En ik oefen al voor de L dus Haha!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:10

ik rij mn paard nu ook in de B met knopsporen en een zweep. dit is alleen maar om mijn beenhulpen te verfijnen. en mijn paard is lui aan het been en d.m.v. de zweep rijd ik dr ook naar voor.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:20

Dus is hij niet voorwaarts aan je been, maar aan je sporen en zweep>> fout dus.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:21

Ik rijd mijn jonge paardje zonder sporen en zweep en dat bevalt me heerlijk!! Ik heb wel een tijd gehad dat hij niet aan mijn been was, en elke keer als hij kuitdruk voelde, ging hij dus niet vooruit, dit heb ik op een andere manier opgelost dan er sporen om doen, met het resultaat dat ik geen andere hulpen nodig heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 11:52

Ik rijd ook met sporen en soms met zweep in de B.
Met m'n sporen kan ik prima overweg, ik gebruik ze zelden om mee te prikken, maar zoals gezegd: beter mee verlegen dan om verlegen.

Sjimmy schreef:
Lisa is een mooi paard en jij zit er keurig op! 't viel me trouwens op dat jij tenminste je sporen gebruikt zoals het hoort. en er niet elke stap mee aanspoort. Lachen


De zweep heb ik erbij als Lisa een hysterische bui heeft, ze kan dan recht overeind komen en een goede lel herinnert haar er aan dat ik daar niet van gediend ben Knipoog

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:10

Zweep en sporen niet in de ban! alleen de ruiters duidelijk maken dat je de zweep en sporen op een wedstrijd( en daarbuiten) niet nodig MOET hebben om je paard vooruit te krijgen, daar is alleen je kuithulp voor nodig.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:33

Ik vind het allemaal wel lekker l*llen vanachter je computer Scheve mond , elk paard moet als individu gezien worden, dus je kunt vanachter je schermpje nooit zeggen of iemand het wel of niet goed doet Knipoog

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:38

Ik rij thuis met knopspoor of zelfs zonder spoor, als ik wedstrijd heb (L2) rij ik met schultheiss spoor (grove wielen) ten eerste is hij voldoende voor mijn been, waar ik overigens wel iedere dag aan moet blijven werken want hij is het zo weer vergeten. De reden dat ik op wedstrijd met wieltje rijdt, is dat hij in mijn proef nog wel eens tegen mijn beenhulp "aan wil hangen". Om te voorkomen dat ik in de proef constant moet "schoppen" wat ten koste gaat van mijn zit en mijn humeur, draag ik tijdens de proeven die wieltjes-sporen. Dan hoef ik maar 1x been te geven en daar loopt hij de rest van de proef op. Het is puur bedoeld als correctie indien hij niet voldoende reageert op mijn beenhulp. Naar de zweep slaat hij als ik deze gebruik, alhoewel ik hem wel bij me heb voor als ik hem nodig heb.

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het gebruik van sporen en/of zweep niet "in plaats van" een beenhulp moet zijn, toch ben ik van mening dat het gebruik va sporen en zweep óók in de B niet bijvoorbaat verkeerd hoeft te zijn. Als het gebruik ervan door de ruiter terecht en eerlijk is, maakt het mij niet uit of je nou in de B rijdt of in de Z.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 12:43

Toen ik in de B een keer naar de jury ging na de proef, vroeg hij waarom ik geen zweep en sporen gebruikte Verward Het is blijkbaar erg raar als je dat niet doet Knipoog

Ik zie ook bijna niemand die geen zweep en geen sporen gebruikt. Ik moet nu de sporen zelfs gebruiken.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:23

Quellian schreef:
Ik vind het allemaal wel lekker l*llen vanachter je computer Scheve mond , elk paard moet als individu gezien worden, dus je kunt vanachter je schermpje nooit zeggen of iemand het wel of niet goed doet Knipoog


Inderdaad.

Verder: wat een onzin dat je standaard in de B geen sporen nodig hebt? Waarom hier niet en in de M of Z wel? Ik wil dat mijn paard zowel in de B als in de M voorwaarts zijn. En niet omdat ik met mijn sporen zit te prikken, maar ook ze inderdaad te hebben op het moment dat ik ze nodig heb. En juist op een wedstrijd - en juist de eerste wedstrijden dus in de B of L - zijn paarden vaak geimponeerd door de omgeving waardoor ze iets terug komen. Fijn als je dan even een korte prik kan geven zo van 'opletten'. Nix mis mee. Ik erger me meer aan dat geschop van sommige mensen zonder spoor.

het is met sporen en zweep net zo als met slof en weet ik veel wat: het is maar net HOE je het gebruikt...