In de B met sporen en zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:29

DePennyBitch schreef:
En dan is het aan JOU om dat paard in zoverre opgevoed te hebben dat je het toch voor elkaar krijgt zonder sporen!
Kwestie van hoe je er mee omgaat, zoals ik het bij jou lees rijd je dus meer op spoor dan op been. En dat is imo fout.

Ligt eraan hoevaak die prik moet komen.
Is dat 1x in de 10 min, of elke pas Haha!
Dat laatste zie je gewoon veel. En dan maar leuren dat de L van levenslang is.
Maar dat lees ik dan weer niet in het bericht van Ilindra

Ik heb niks tegen sporen, maar wel als dat de enige manier is om een paard voorwaats te krijgen of opzij te krijgen.
Dat je ze af en toe ff attent maakt, daar zijn ze imo voor, maar niet omdat bv wijken anders niet kan. En dat zie je nu juist zoveel, dan zeg ik, af die dingen, leer het eerst zomaar.

En in de proef geen hengstige knol gehad, zo wel gereden.
En dat was geen reactie giga knal met de zweep, veel onthouden dat wel ff Lachen
Want extra drijven, zelfs met spoor heeft bij die echte zeik merries geen zin, is alleen maar, nog eens nog eens, is zo lekker Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:37

Wat ik lees in de reactie van Ilindra is dat ze niet elke pas de sporen gebruikt. Ik probeer mn sporen ook zo te gebruiken. Gewoon aandrijven met mn kuit en als we dan tijdens de wedstrijd langs een kijkerige plek komen dan kan ik eventueel met binnenbeen even een prikje geven om de aandacht bij mij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:38

Zo las ik het bericht van Ilindra dus ook

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:45

runningkawa schreef:
Ligt eraan hoevaak die prik moet komen.
Is dat 1x in de 10 min, of elke pas Haha!
Dat laatste zie je gewoon veel. En dan maar leuren dat de L van levenslang is.
Maar dat lees ik dan weer niet in het bericht van Ilindra

Ik heb niks tegen sporen, maar wel als dat de enige manier is om een paard voorwaats te krijgen of opzij te krijgen.
Dat je ze af en toe ff attent maakt, daar zijn ze imo voor, maar niet omdat bv wijken anders niet kan. En dat zie je nu juist zoveel, dan zeg ik, af die dingen, leer het eerst zomaar.

En in de proef geen hengstige knol gehad, zo wel gereden.
En dat was geen reactie giga knal met de zweep, veel onthouden dat wel ff Lachen
Want extra drijven, zelfs met spoor heeft bij die echte zeik merries geen zin, is alleen maar, nog eens nog eens, is zo lekker Haha!


En daar ben ik het weer helemaal mee eens Maar volgens mij blijven we in dit topic steeds weer dezelfde conclusie trekken Schijnheilig
Het hangt denk ik ook wel een beetje van het karakter van het dier af, of een knal met de zweep het gewenste effect heeft.... er zijn er namelijk ook die daar zo van schrikken dat je het komende uur weinig meer met ze kan beginnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:49

Soms heb ik dat er zelfs voor over. Bloos!
Als ze echt aan mijn been blijven plakken bij van die hengstige merries, probeer ik het eerst aardig,maar later niet meer.
dan maar een uur over de zeik, als ze dan maar niet meer blijven plakken. daar heb ik zo'n hekel aan.
Merk dat ze dat trouwens de hengstigheid erop nog wel herrineren Lachen

En een knal bij de ene, daar is een flinke tik bij de andere ook genoeg, dan ga ik natuurlijk geen knal geven, maar wel zoveel dat ik duidelijke reactie krijg.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:52

Richtje schreef:
Zoals ik het lees, heb ik het idee dat Ilindra op eenzelfde manier als ik het spoortje gebruikt. Er wordt niet meer met spoor dan op been gereden, maar bij onvoldoende reactie op het been, volgt er een prik waar anderen misschien het zweepje gebruiken.
Het is dus, bij mij iig, ook een manier van opvoeden. Maar voordat je zover bent dat ze opgevoed zijn gebruik je dus even dat spoortje als middel om ze op te voeden.


Juist, die van mij vliegt altijd, maar heeft ozoooo snel door als ik met wat minder uitrusting op haar rug zit Knipoog Daarnaast rijden sporen voor niks mee, dus ik zou niet weten waarom ik zonder zou rijden. Heb trouwens de B zonder sporen gereden hoor, omdat ze er wat heet van werd als ik ze gebruikte. Ben ze gaan gebruiken met de zijgangen en de middendraf, en zodra ze niet de gewenste voorwaartse reactie op mijn kuitdruk geef, fungeren ze idd óók als gashendel. Ik zie niet in wat daar verkeerd aan is? Ik drijf niet om de pas en al helemaal niet met een spoor. Ik heb wel de afspraak met mijn paard kuit = gaan en zo ? SPOOR!!!

Net zoals Runningkawa zegt, je kan ermee verfijnen door net dat beetje extra te scharen in een appuyement. Ik ga hierbij vanuit dat je je spoor dus ff in je paard drukt. Als je je paard zo africht dat ie ook extra gaat zonder spoor, dan kun je dat beetje extra toch ook eruit krijgen zonder spoor? anders rijd je je paard alsnog op sporen (ik snap wel wat je bedoeld hoor Knipoog wil alleen ff duidelijk maken dat jij een bepaald punt in de africhting voor ogen hebt wanneer je dus wel met sporen zou kunnen rijden, voor anderen ligt dat moment misschien al veel eerder Knipoog )

Ben zelf nu bezig met travers, mijn paard kan het nog niet goed genoeg dus van hulpen verfijnen is nog geen sprake. Ik gebruik de spoor hier om extra aanwijzingen te geven. Wat is dan het verschil tussen de verfijnende hulp en de extra aanwijzing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:01

Dat extra kun je er imo ook uitkrijgen zonder spoor, als je niet alles heel snel opelkaar krijgt, dus thuis met oefenen.
In de ring komt alles vlot achter elkaar, minder voorberedingstijd, dus dan is het NU Haha! Wat meestal ook gewoon gaat, behalve als het paard naast je raar aan het doen oid.
En dan gebruik je ff een spoor, Nu zei ik.
In de B neem nog een paar pasjes extra de tijd totdat het weer ff lekkerder voelt, want dat mag in de B
Dat is wat ik eigenlijk met het verschil tussen B en bv Z bedoel.

Mocht niemand nu in het B en l met sporen rijden, heeft ook iedereen kunnen laten zien dat het paard aan de kuit is, ook aan eenzijdige been hulpen als wijken.
En daar ligt toch de basis.
Ook van bv de travers.
Dat jij met aanleren daarvan af en toe een spoor nodig hebt, niks mis mee, als het later maar veel minder nodig is.
Maar imo is de kans daar klein op als je paard niet eens een pasje kan wijken zonder spoor.

pff, hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel (zal wel niet Haha! )

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:08

Toch wel RK, is voor mij nu iig helemaal duidelijk wat je bedoelt Lachen
En ik denk dat je daar ook wel gelijk in hebt

Wat betreft de hengstigheid en wel of niet een knal geven, soms moet je die keus idd maken. Ik heb haar idd ook wel eens, ondanks het explosiegevaar daarna een flinke knal gegeven, maar dat was op buitenrit en dan vind ik het wat minder erg als ze daarna niet meer zo erg geconcentreerd is, of als ze een keer wegvliegt.
Doe ik dat in de bak (hoewel het al veel minder is dan het geweest is) kan ik net zo goed afstappen daarna, puur omdat er dan niets meer met 'r te beginnen is en ik me ga ergeren wat elkaar alleen maar versterkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:11

Daar moet je idd je paard voor kennen, dus natuurlijk ff makkelijk gezegt op i-net.
Maar ik tollereer het iig niet als ze door hengstigheid gaan plakken, bokken op het been oid.
Ken mensen genoeg die hun paard daarom eeen week niet rijden, ik zou ze juist pakken en zeggen, dat moet ze ook maar leren, maar wat dat betreft ben ik gewoon een keiharde, sorry Bloos

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:12

runningkawa schreef:
Dat extra kun je er imo ook uitkrijgen zonder spoor, als je niet alles heel snel opelkaar krijgt, dus thuis met oefenen.
In de ring komt alles vlot achter elkaar, minder voorberedingstijd, dus dan is het NU Haha! Wat meestal ook gewoon gaat, behalve als het paard naast je raar aan het doen oid.
En dan gebruik je ff een spoor, Nu zei ik.
In de B neem nog een paar pasjes extra de tijd totdat het weer ff lekkerder voelt, want dat mag in de B
Dat is wat ik eigenlijk met het verschil tussen B en bv Z bedoel.

Mocht niemand nu in het B en l met sporen rijden, heeft ook iedereen kunnen laten zien dat het paard aan de kuit is, ook aan eenzijdige been hulpen als wijken.
En daar ligt toch de basis.
Ook van bv de travers.
Dat jij met aanleren daarvan af en toe een spoor nodig hebt, niks mis mee, als het later maar veel minder nodig is.
Maar imo is de kans daar klein op als je paard niet eens een pasje kan wijken zonder spoor.

pff, hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel (zal wel niet Haha! )


zal wel niet? eje je gaat toch niet twijfelen aan mijn intelligentie he? Knipoog

ik snap heel goed wat jij bedoeld, alleen vlak jij uit dat er paarden zijn die lui en flegmatiek zijn. Sommige paarden kunnen ontzettend tegen je been aan gaan hangen, als je ze dan even lostikt met een spoor zijn ze ineens weer wakker. Dat is gewoon per paard verschillend. In de B zie ik liever iemand zijn slome paard een keer een flinke opdonder geven met sporen (paard moet voor het been en niet voor de zweep imo) dan om de pas zonder sporen drijven.

Die van mij is zonder sporen goed te rijden, ook wijken en schouderbinnenwaarts etc. Een zweep gebruik ik eigenlijk niet. Het is idd zo dat ik straks minder druk hoef te geven. Paarden kiezen toch liever eieren voor hun geld, die van mij wacht de spoorprik liever niet (meer) af. Zo gaat het straks bij travers ook.

Ik zie het altijd zo: je begint met vrij lompe hulpen om je paard iets duidelijk te maken, maar als de training vordert worden die steeds kleiner en verfijnder. Maw een spoorprik is imo een vrij lompe hulp, maar als je consequent bent wacht je paard de spoor niet meer af maar gaat ie na verloop van tijd op de lichtste kuitdruk weg. Dit bedoel jij volgens mij ook, alleen heb jij waarschijnlijk een paard wat nooit aan je been gaat hangen Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:16

runningkawa schreef:
Daar moet je idd je paard voor kennen, dus natuurlijk ff makkelijk gezegt op i-net.
Maar ik tollereer het iig niet als ze door hengstigheid gaan plakken, bokken op het been oid.
Ken mensen genoeg die hun paard daarom eeen week niet rijden, ik zou ze juist pakken en zeggen, dat moet ze ook maar leren, maar wat dat betreft ben ik gewoon een keiharde, sorry Bloos

Wegzetten doe ik ook echt niet, mocht ze willen Haha!
Ik moet zeggen dat ik soms wel wat minder van 'r vraag, puur omdat we op zo'n moment al een 3 kwartier bezig zijn met haar aan het been te krijgen en normaal rechtuit te laten lopen. Ik houd het dan allemaal wat simpeler.... Er komt ongetwijfeld een moment dat ik haar er wel een keer goed door heen rijdt en een keer flink boos wordt, maar nu is ze daar imo gewoon nog niet aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:17

Ik heb onder tussen honderden paarden gerden, van groen tot verpest. En ook fijne paarden.
En ik ben altijd erg consequent wat betreft (been)hulpen.
En ook de flegmatieke paarden zijn voorwaarts zonder spoor.
Daar gaat idd net wat meer tijd overheen, dan de gewoon reageerende, maar voor het been worden, dat zullen ze.
Mijn stem speelt daarbij trouwens ook een grote rol bij paarden aanleren wat hulpen zijn. (ook bij paarden die van nature bang zijn voor het been)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:19

Richtje schreef:
Wegzetten doe ik ook echt niet, mocht ze willen Haha!
Ik moet zeggen dat ik soms wel wat minder van 'r vraag, puur omdat we op zo'n moment al een 3 kwartier bezig zijn met haar aan het been te krijgen en normaal rechtuit te laten lopen. Ik houd het dan allemaal wat simpeler.... Er komt ongetwijfeld een moment dat ik haar er wel een keer goed door heen rijdt en een keer flink boos wordt, maar nu is ze daar imo gewoon nog niet aan toe.

En dat kun jij alleen bepalen, niet wij hierachter de pc

Ik durf wel te zeggen dat elk paard zonder spoor redelijk moet kunnen lopen, zonder het paard ooit gezien te hebben.
Dat je da niet in een uurtje oplost, snap ik wel, maar als mensen hier op bokt bij zoiets roepen, jij kent mijn paard niet dus jij weet het niet, durf ik hard te zeggen dat ik daarin genoeg weet Haha!
Verwaand hè Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:24

Heel verwaand Lips are sealed Haha!

Maar idd, elk paard moet zonder spoor kunnen lopen (dat kan ze overigens ook hoor, mijn bijrijdster rijdt haar zonder spoor). En misschien ben ik soms ook wel wat te lief, of heb ik niet altijd genoeg dressuurmatige ervaring om het op de goede manier op te lossen. Maar goed, dan duurt het maar wat langer, we hebben begeleiding en komen er ooit wel (hoop ik Knipoog).
Dat is overigens ook gelijk de reden, waarom ik graag een tijdje op een verder doorgereden paard zou willen rijden, puur om mijn dressuurmatige kennis wat bij te spijkeren en dat gevoel wat te ontwikkelen, maar ja als die mogelijkheid er niet is, is ie er simpelweg niet.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:30

runningkawa schreef:
En ik ben altijd erg consequent wat betreft (been)hulpen.
En ook de flegmatieke paarden zijn voorwaarts zonder spoor.


Hoe heb je ze dat geleerd dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:34

Vooral de stem Haha!
In het begin dat ik ze rij met zweepje, maar dat kan na een paar weken voor de sier mee en na een maand al weer op de bakrand Lachen
Nooit met spoor op (jonge) paarden die alles nog moeten leren.
Die leren de kuit maar aan en wat ze niet kennen (spoor) hoef je later ook niet meer af te leren

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:46

runningkawa schreef:
Vooral de stem Haha!
In het begin dat ik ze rij met zweepje, maar dat kan na een paar weken voor de sier mee en na een maand al weer op de bakrand Lachen
Nooit met spoor op (jonge) paarden die alles nog moeten leren.
Die leren de kuit maar aan en wat ze niet kennen (spoor) hoef je later ook niet meer af te leren



Ja maar het kenmerk van een flegmatiek paard is dat ze altijd zullen proberen er onderuit te komen en dat je ze hierom zo goed in het gareel moet houden en bij de minste twijfeling zo op hun mieter moet geven (sorry voor het oneerbiedige taalgebruik Tong uitsteken ) omdat ze een kuit alleen allang best vinden.

Ben het absoluut met je eens dat je deze paarden echt zo geweldig consequent moet blijven rijden omdat het anders niks word, maar dan zul je toch iets achter de hand moeten hebben, anders zou het knopje 'kuit = gaan' altijd werken en heb je ineens geen flegmatiek paard meer Knipoog

imo als je zon paard zonder spoor rijd en hij probeert dan net weer een x om onder je kuit uit te komen en je kan geen sporen gebruiken, het paard alweer 'gewonnen' heeft, er komt nl geen gepaste straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:48

ow ja wel, dan schop ik zo giga hard zonder spoor, met een brul erbij dat daarna een gewone kuithulp weer fijn is.
En dat hoef ik dan echt geen 10 keer in een uur Lachen
En mocht hij echt lopen kl*te, grijp ik de zweep wel van de bakrand.
En dan zo'n optater, dat ook dan reageren op de kuit weer heel fijn is.

verder vind ik dagelijks een spoor bij een flegmatieke ook gevaarlijk, want ook dat vinden ze na een tijdje wel weer goed, want het is toch maar een prikje.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:55

Sja, ik ken er die van een schop zonder spoor niet onder de indruk zijn, maar je hebt gelijk, dat ligt eigenlijk voor 100% aan de ruiter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:56

Dat ligt zeker aan de ruiter, vandaar dat ik zeg, eerst wat anders, dan pas sporen Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:01

runningkawa schreef:
ow ja wel, dan schop ik zo giga hard zonder spoor, met een brul erbij dat daarna een gewone kuithulp weer fijn is.
En dat hoef ik dan echt geen 10 keer in een uur Lachen
En mocht hij echt lopen kl*te, grijp ik de zweep wel van de bakrand.
En dan zo'n optater, dat ook dan reageren op de kuit weer heel fijn is.

verder vind ik dagelijks een spoor bij een flegmatieke ook gevaarlijk, want ook dat vinden ze na een tijdje wel weer goed, want het is toch maar een prikje.

Maar dat moet je denk ik ook maar net op de goede manier kunnen toepassen Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:02

Ik zie een flegmatiek paard trouwens meer als een paard dat liever lui dan moe is. Niet zozeer een paard dat altijd onder het werk uit probeert te komen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:02

leer je vanzelf Haha!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:08

Richtje schreef:
Ik zie een flegmatiek paard trouwens meer als een paard dat liever lui dan moe is. Niet zozeer een paard dat altijd onder het werk uit probeert te komen....


ja dat bedoel ik eigenlijk ook Knipoog
een paard wat flegmatiek is wil liever altijd onder het werk uitkomen omdat ie te lui daarvoor is, maar niet ieder paard wat onder het werk uit wil komen is flegmatiek Haha!

@ kawa, vind je dan niet dat als je zon paard in de proef rijd en hij laat je zitten, je dan op dat moment beter een spoor kan geven ipv een megaschop en een grote brul? Die schop ziet er dan niet uit en je mag je stem niet gebruiken in een proef.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:17

Starbreeze schreef:
ja dat bedoel ik eigenlijk ook Knipoog
een paard wat flegmatiek is wil liever altijd onder het werk uitkomen omdat ie te lui daarvoor is, maar niet ieder paard wat onder het werk uit wil komen is flegmatiek Haha!

@ kawa, vind je dan niet dat als je zon paard in de proef rijd en hij laat je zitten, je dan op dat moment beter een spoor kan geven ipv een megaschop en een grote brul? Die schop ziet er dan niet uit en je mag je stem niet gebruiken in een proef.

Maar een paard dat flegmatiek is is idd gewoon lui. Bij een paard dat onder het werk uit wil komen, denk ik aan een paard dat allerlei trucjes verzint om er onderuit te komen. Ach, maakt ook niet uit.... volgens mij bedoelen we hetzelfde maar verwoorden het gewoon anders.

Wat betreft het in de proef een spoortje om doen of niet.... Ik rijd verder zelf geen wedstrijden dus heb makkelijk praten, maar in principe neem je hem denk ik pas mee als dat gebrul en geschop niet meer nodig is. Daarbij heb ik iets tegen de manier waarop veel mensen wedstrijd rijden, dan moet het allemaal netjes zijn voor de punten en worden bepaalde dingen die thuis niet mogen wel toegestaan of heel ander opgelost. Terwijl ik meer ervoor voel om een paard op gelijke manier te behandelen als thuis en dan misschien maar ergens een keer wat punten te verliezen.