Zuiverheid van de gangen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:52

Scum schreef:
En zo is het Missouri!


Daar ben ik het niet mee eens. ulisse´s stap is niet geweldig, vrij kort, heeft moeite haar rug echt mee te geven. Als ze het heel spannend vind dan gaat ze "tellen".

En bij ons is nog een paard dat heel kort stapt, en eigenlijk altijd telt, maar dat is een springpaard, en blijkbaar niet belangrijk Verward

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:00

Mijn vorige paard had vaak een 8 voor de zuiverheid van de gangen maar die draafde vooral heel spectaculair. Soms wel wat ongelijk in het voorbeen en echt mega galopperen en stappen deed ie niet, gewoon normaal.

Er wordt toch wel wat gekeken naar de ruimte en de schwung, veer etc.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:41

GeJe schreef:
Paarden die gewoon alles zuiver lopen moeten standaard een 7 krijgen. Helaas zijn er hier en daar in de proef toch vaak wat "onzuiverheden".... en dus een .... 6-je maar Verward

Eens, als een gang dan nog eens extra kwaliteit heeft wordt het weer wat hoger.

Je moet naar de grijze zonnes kijken in de proef, als echter het totaal beeld gedurende de gehele proef vooral tijdens de normale oefeningen zo nadelig beinvloed wordt door onregelmatigheid maar niet stokkreupel, dan zet ik het toch ook hier neer, niet alleen bij de oefeningen. Soms kan je niet duidelijk genoeg zijn en een wisntpunt was het dan toch al niet.

Eigenlijk zou een onvoldoende moeten betekenen dat de proef wordt afgebroken (uitsluiting), een 4 kan dus eigenlijk niet. Een 5 is op het randje.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:44

Ik krijg altijd een 6, Ik dacht eigenlijk dat zuiverheid vd gangen was van regelmatig tempo, en regelmatig lopen.. Dat doet mijne wel, alleen mijne heeft geen spectaculaire gangen, niet lelijk maar gewoon normaal.. Hij si alleen vréselijk lui, dus ga voorlopig ook even niet starten en hem eerst maar eens goed aanpakken en leren die luiheid om te zetten in een paard wat wel wat doet( moet zeggen dat het al aardig lukt) hopelijk gaat die zuiverheid vd gangen dan ook wel omhoog Verward Haha!

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:54

bij stap is bij mij onregelmatig en galop soms dus altijd een 6 Bloos

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:58

Het gaat er ook om hoe constant het ritme is. Bv als je een korte wending inkomt, is het mogelijk dat je paard trager of uit zijn ritme valt.

Wat betreft telgangen. Mijn paard stapt niet ruim. Integendeel. Toch telgangt ie al 10 jaar. Oorzaak is een gespannen rug. Blokkade van kruis naar schoft, waardoor er geen dürchlassigkeit meer is.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:51

Suzanne F. schreef:
Mijn vorige paard had vaak een 8 voor de zuiverheid van de gangen maar die draafde vooral heel spectaculair. Soms wel wat ongelijk in het voorbeen en echt mega galopperen en stappen deed ie niet, gewoon normaal.

Er wordt toch wel wat gekeken naar de ruimte en de schwung, veer etc.


Ik heb dan nu ook nu 4 wedstrijden achter de rug met mijn 4 jarige.
En nu is de balans voor een 4 jarige natuurlijk ook best wel moeilijk voor een jong paard laat staan de zuiverheid van de gangen.
Ik denk ook dat ze hier de regelmaat ook mee beoordelen op de stap draf en galop.
Tot nu toe heb ik daar ook alleen nog maar 7ens en 8ten mee behaald op dit onderdeel wat ik al best wel een prestatie vind voor een 4 jarige.
Wil niet meteen zeggen dat ik een spectaculair bewegend paard heb maar heb wel 2x op mijn protocol gehad dat ik een goed paard heb.

Maar de ene paard is het andere niet en heeft misschien inderdaad net iets extra bewegingen als de ander....maar volgens mij moet dat los staan van de zuiverheid van de gangen Scheve mond Ik denk ook dat de ruiter hier zeker ook grote invloed op heeft, dus dat je je paard wel constant blijft rijden en niet van harder naar zachter maar gewoon vloeiende en regelmatige bewegingen heeft gedurend de proef.

en WWWwiske, "helaas" kan de jury niet tig keer terug kijken of hij nu struikelde op dat moment of geen tact had, maar waarschijnlijk twijfelde jij zelf er ook er een beetje aan als je dat tig keer terug moest zien op de video Knipoog blijkbaar was het in ieder geval niet duidelijk zichbaar Haha!
Ik denk ook niet dat je meteen de blame aan de jury moet geven, zij kunnen immers vanaf hun auto ook geen kuilen of gaten zien en volgens mij wordt je ook niet meteen negatief beoordeeld als je paard per ongeluk struikeld of uit glijd....maar dat is wat ik gehoord heb. Bloos
Ik heb het namelijk ook wel eens mee gemaakt op wedstrijd dat Tamor even weg gleed in de hoek maar ik ben daar niet negatief over beoordeeld....maar ook hier geld natuulijk de ene jury is de ander niet

Primadonna

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:11

ja hoor dat klopt, ik wist dat het een gat in de grond was en daarom dus verbaasd als je op je protocool terug ziet dat het een takt fout is, dan ben je blij dat je op video kan terug kijken hoe "chocking" het er wel niet uit gezien heeft, want een 4......maar goed een jury is ook maar een mens, en de een ziet dat wel en de ander ziet dat niet, that's all, het maakt mij verder ook niet uit, alleen, zo zie je maar weer hoe moeilijk het is om "die zuiverheid" van de gangen te beoordelen, want door "taktfouten" in de proef, gaat wel het eindcijfer, die voor de zuiverheid van de gangen ook naar beneden.

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 00:39

WWWiske schreef:
het maakt mij verder ook niet uit, alleen, zo zie je maar weer hoe moeilijk het is om "die zuiverheid" van de gangen te beoordelen, want door "taktfouten" in de proef, gaat wel het eindcijfer, die voor de zuiverheid van de gangen ook naar beneden.


Wat jezelf dus al aan geeft "tactfouten"!? Knipoog

Maar was die 4, de beoordeling op de zuiverheid of was dat een 4 op dat onderdeel. Want als het een 4 was voor zuiverheid denk ik niet dat het alleen maar om die struikeling ging maar toch echt wel de proef in het algemeen hoe die gereden is en als het een 4 was voor dat onderdeel, kan ik alleen maar zeggen dat het dan wel erg jammer is dat je daar dan zo op negatief op beoordeeld bent!

Primadonna

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:10

Nee, die 4 was alleen voor dat onderdeel, en als dat juist een van je sterke onderdelen is dan baal je daar natuurlijk van, de gangen was weer wel een 7, maar ik ga hier niet een discussie voeren of struikelen wel of niet tot de categorie taktfouten behoort, naar mijn idee niet, maar goed zoveel mensen zoveel wensen, het blijft een jurysport en ook daar ziet de een het dus anders dan de ander, wat zijn echt taktfouten, wat is echt onregelmatig? als je 20 jury's naar 1 proef laat kijken krijg je 20 verschillende antwoorden, maar als je aardig rijdt, rijd je uiteindelijk toch wel je punten toch?

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:31

WWWiske schreef:
...struikelen wel of niet tot de categorie taktfouten behoort...
Niet om in discussie te gaan, maar tijdens de laatste wedstrijd in wassenaar was het echt heel slecht weer. Glad en hobbelig. Toch is er een wereld van verschil te zien tussen de balans van de verschillende paarden.
Ondanks de ondergrond zijn er een aantal paarden waar het nog steeds klink als een klok zo zuiver en tactmatig. Deze paarden lijken gewoon geen last van hobbels en kuilen te hebben. Als een paard dan wel "last" heeft van de hobbels, en struikel passen laat zien, moet dat toch lager gewaardeerd worden. Van mij mag dat best tactfouten heten.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:17

nee die discussie kan maar beter niet gevoerd worden Knipoog maar vind de reactie wel wat overtrokken, of is het de bedoeling om elkaar aan te vallen op wat iemands ervaring is? ik wilde er alleen nog over kwijt dat de meeste wedstrijdterreinen altijd goed en glad zijn, ze gaan geen ring uitzetten op een ongelijk knollenveld, het voorbeeld dat ik aanhaalde ging niet over een onregelmatig terrein waar een verwend achterberg bodem paard niet op kan lopen Haha! noch over een paard dat om de meter struikeld, maar het ging over een enkel incident op de X, waar na 30 combinaties (omdat iedereen z'n paard daar op de handrem zet) een paard 1 struikelpas maakt door een gat in de grond!!! het beestje is gedurende de rest van de proef goed, (getuige het eindcijfer van de zuiverheid van de gangen) maar goed laten we terug gaan naar waar het over ging op dit topic: hoe beoordeeld een jury de zuiverheid van de gangen.....

Ambertjuh

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:33

Bij de zuiverheid van de gangen wordt je beoordeeld op het tactmatig lopen van je paard, dat betekend dat ze er naar kijken op je paard regelmatig en zuiver loopt, dat hij in de draf bijvoorbeeld niet kreupel draaft.
Struikelen hoort niet bij tactfouten, maar ik heb wel eens gehad dat mijn paard tijdens de schouderbinnenwaarts struikelde en dat ik daardoor wat later in de volte kwam. Daarop kreeg ik als commentaar dat ik de volte eerder moest draaien (duh)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:18

Carly22 schreef:
als je paard telgangt in de stap ligt de fout bij jou.
ik doe dat ook wel eens FOUTT haha
dan zit je met een hand zachtjes steeds eraan te trekken zonder dat je het zelf vaak merkt. op het moment dat hij/zij zijn been naar voor zet trek je aan die kant aan de teugel zodat hij/zij meteen zijn/haar voet neerzet. ik merk zelf vaak niet dat ik trek maar ik weet dat ik het doe omdat ze gaat telgangen.


Da's dus niet waar
Misschien ken je Tyrza??? Haar paard Tolstoi telgangt ook in de stap.... en toch rijdt ze er zo hoog mee Verward Zal zij het ook fout doen??


Mijn paard telgangt zodra hij door moet stappen, of je je teugels nu los laat hangen of een aanleuning hebt... daar gaat je theorie Tong uitsteken
Het is niet af te leren maar wel te vermininderen door veel zijgangen te stappen zoals schouderbinnenwaarts.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:28

Tolstoi heeft een heel moelijke stap.

Hij spant gauw zijn rug en gaat daardoor onregelmatig en kort lopen, soms telgangen. In de loop van de jaren is dit wel verbeterd, maar hij zal nooit een super geweldige stap krijgen.

Frappant is dat de stap onmiddelijk regelmatig wordt, zodra ik midden-/ uitgestrekte stap doe. Dit komt, omdat hij zijn rug meer kan ontspannen/verlengen en dus niet in dat stukje (vanaf de schouder tot achter het zadel)blokkeert.

Btw: Bonfire had ook geen goede stap. Ik denk niet dat dat Anky d'r fout was? Tong uitsteken

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:42

Tyrza schreef:
.

Frappant is dat de stap onmiddelijk regelmatig wordt, zodra ik midden-/ uitgestrekte stap doe. Dit komt, omdat hij zijn rug meer kan ontspannen/verlengen en dus niet in dat stukje (vanaf de schouder tot achter het zadel)blokkeert.



Maar dat zie je juist ook vaak bij paarden met een van nature ruime stap. Op het moment dat ze dan eindelijk hun passen 'af' mogen maken worden ze wel regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:48

Paarden die van nature ZO ruim stappen dat ze het niet kunnen verwerken in hun lichaam, kunnen dus helemaal niet ruim stappen (omdat ze het anders wel verwerkt hadden). Telgangende paarden zijn slecht stappende paarden, dat verhaal van tè ruim voor hun eigen lijf is gewoon een slap excuus.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:03

Die paarden stappen dus wel ruim, moet je maar eens in de wei kijken. En heet in de wei niet van nature Knipoog
Echter, het wordt moeilijk voor ze op het moment dat er verzameld moet gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 19:17

nu gaat het opeens over verzameling, dat is wel iets wat pas vanaf M2 gevraagd wordt in een proef. Tot die tijd mag je gewoon arbeidsstap laten zien en daar zie je al vaak genoeg telgang. Verzamelen is trouwens maar al te vaak verkorten.