discussie over wedstrijdniveau

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:33

Ctal schreef:
Er zit nog steeds contragalop in de M1, alleen tis n miniem stukje Knipoog


Je moet bijv van K naar X rijden, en dan van X naar A. Dat vind ik niet echt contragalop . Voorheen was het echt een halve grote volte in contragalop.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:32

Ik heb er ook standaard een 7 of 8 voor, toch zie ik wel veel mensen die er moeite mee hebben hoor. Vooral als je dan van k naar x bent geweest en je je recht moet stellen op de ac-lijn, dan zit er vaak een zwiepje in.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:16

Ik vind het terecht...
Wat nou als iemand met zn pony door de ring heen sjouwt en hij loopt niet aan de teugel en krijgt toch 165 punten? Dan word je lax, want dan denk je:"Hoe ik ook rij, ik kom toch wel aan mn punten.." Dan zie je zoiemand later terug in het M1 ofzo, en dan zit ie vast, EN JE KAN NIET MEER TERUG. Veel mensen hebben er last van dat ze te snel overstappen, en dan vastlopen in de klasse waar de lat een stuk hoger ligt.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:20

Scum schreef:
Je moet bijv van K naar X rijden, en dan van X naar A. Dat vind ik niet echt contragalop . Voorheen was het echt een halve grote volte in contragalop.



In het M1 moet je ook een gebrokenlijn rijden in contragalop, en het omzetten op X is niet voor iedereen een makkie... Het is wel een ieniemienie stukje, maar voor sommige mensen wel moeilijk.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:01

ik moet zeggen dat ik nageeflijkheid in de B wel erg belangrijk vind! Maar als ik het goed heb is nageeflijk niet per definitie "aan de teugel". Een paard hoeft in de B niet aan de teugel, maar wel degelijk een voor die klasse nette aanleuning en nageeflijkheid tonen.

Over bij 10 promoveren, ik heb de mazzel dat ik met dit paard gelijk in de L2 mocht starten, want anders had ik er best van gebaald om helemaal in de B te moeten beginnen. (paard is 8, start sinds april dit jaar met eigenaresse M1, ikzelf was M1 met een pony en L2 met een ander paard)
Ik ben sinds januari/februari op dit paard aan het rijden en nu beginnen we pas een combi te worden. Heb gister 4 wp gereden (2 verdiend en 2 onverdiend) heb er nu 12. Ik ga toch nog niet over naar de M1, ik vind dat we daar nog niet aan toe zijn, dus ik ben erg blij dat je niet met 10 al moet.
Toch zie je vaak (in alle klassen eigenlijk wel) starters waarvan je je afvraagt hoe diegene daar gekomen is!

Wel ben ik het eens dat het duurder is geworden allemaal, maar ik vind het vd KNHS wel een goede regeling dat boven een bepaald bedrag prijzengeld uitgekeerd MOET worden!

Over het moeilijker worden van de proeven ben ik het gedeeltelijk eens.
De overgang B => L1 => L2 vind ik heel prima, alles gaat redelijk gelijdelijk. L2 => M1 vind ik qua oefeningen heel weinig verschil (schouderbinnenwaarts ipv wijken, voltes 10 ipv 15 en contragalop.) Er wordt uiteraard al wel meer oprichting en verzameling verwacht, maar al met al vind ik deze overgang eenvoudiger dan vroeger. MAAR de overgang M1 => M2 vind ik daarentegen wel zwaarder dan voorheen, maar hier is ook weer wat voor te zeggen, de overgang naar de Z1 is nu wel geleidelijker. Dus het is maar net hoe je het bekijkt

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:17

Ik vind niet dat het moeilijker is geworden om een winstpunt te krijgen. Maar misschien komt dat doordat ik door de jaren heen meer ervaring heb gekregen en anders ben gaan rijden? Ik weet het niet.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:28

Ik vind het helemaal niet verkeerd dat het zwaarder is geworden.. Bij de pony's ben ik ook in een keer doorgestroomd doordat ik veel winstpunten kreeg. En als ik dan genoeg punten had om door te kunnen naar de volgende klasse kon ik eigenlijk pas redelijk de proeven van die klasse rijden (vond ik zelf!) Nu moet je de proeven zelf al redelijk kunnen rijden voordat je winstpunten krijgt en zo hoort het ook!!
Dat je punten af en toe wel eens raar uitvallen zal je altijd houden bij een jurysport!! Dan moet je gaan springen als je er niet tegen kan....

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:49

Het is inderdaad wel moeilijker geworden, met die 10 winstpunten, vind ik het ook veel minder leuk. Ze hadden naar mijn mening gewoon strenger moeten zijn maar wel na 5 wp over gemogen, want als juries strenger zijn, heb je dus minder vaak een winstpunt maar als je zo iemand bent die 3 wp per wedstrijd haalt, is het wel fijner als je er maar 5 hoeft, zodat je gewoon sneller in de klasse zit die op jou niveau zit. Nu zijn EN de juries strenger EN moet je 10 wp halen. Het duurt wel lang zo en stel dat je (tenminste bij mij is dat zo en volgens mij gemiddeld bij de meeste wedstrijdruiters) 1 (รก 2) wp per 2 proeven haalt, dan moet je dus 8 wedstrijden rijden om over te mogen. Het kost wel veel geld op die manier.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:43

Ik kan me wel voorstellen dat het nodig was de eisen op te schroeven. Maar ik vind het jammer dat de prijzen ook erg opgeschroefd zijn...
Vroeger was het 8 gulden per proef (voor euro) nu betaal je meestal 8 a 9 euro per proef... Dat scheelt nogal!!!
Als je goed rijd, dan krijg je je punten wel, maar echt snel overgaan als je wel het niveau hebt, maar nog niet de ervaring (en plaatsingen) wordt moeilijker. Vooral in het winterseizoen als je maar 1 proef kunt rijden.

Voor mij is het nu wel prettig. Ik zit met 5 wedstrijden, en 9 proeven voor winstpunten al op 12 winstpunten terwijl zowel de pony als ik groen waren. We hebben nog wel even tijd nodig om straks met mooie punten door de L te komen om van de M nog maar niet te spreken. Heb me dan ook voorgenomen het van de winter rustig aan te doen en van de zomer met de kringwedstrijden kun je dan misschien weer snel doorgaan. Die zijn ook zo duur niet en je rijd 2 proeven.
Als je goed rijd, dan haal je een deel van de kosten van de concoursen er zo weer uit met prijzengeld. Maar ja, dat zijn maar maximaal 6 combinaties van de 25 a 30, per proef...

Overgang B/L is in mijn ogen kleiner gemaakt, zowel door de L1 in te voeren als de eisen voor de B op te schroeven naar een betere aanleuning. Ik zag in de L regelmatig mensen rijden met een paard wat erg tegen de hand was. Voor die mensen wordt het nu moeilijker om de B uit te komen. Als je paard bijna altijd nagevelijk is in alle gangen en overgangen, je je proefje netjes afwerkt en niet te veel domme fouten maakt, dan kun je een winstpunt eigenlijk niet mislopen, en met een beetje geluk rijd je er twee. Hoe streng ze in de L zijn is nog afwachten voor mij. Spannend!

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:46

Wat ik er van gehoord heb ( van een van de personen die het nieuwe proevenboekje heeft geschreven) is wat hier al eerder op dit topic is gezegd, dat de promotieregeling van 5 naar 10 is gegaan, omdat mensen te snel promoveerde, er waren teveel mensen die rond reden in klassen waar ze niet thuis hoorden was het verhaal, ik denk alleen dat het uiteindelijk niet werkt, mensen gaan nu nog meer proeven rijden, omdat ze graag in een hogere klassen willen rijden, dus nog vaker op wedstrijd, je hebt echt een hele boel mensen die ieder weekend het liefst zaterdag en zondag 2 proeven starten, dus ik denk dat de regel er zeker niet is om paarden te sparen Verward als je maar vaak genoeg start ( en je het geld er voor hebt) sprokkel je toch wel die 10 puntjes bij elkaar, al ben je nog lang niet klaar voor een klasse hoger, zelf denk ik dat je niet moet promoveren bij 10 WP. omdat je dan 10 WP. hebt maar dat je moet promoveren wanneer je constant je WP. rijd, dus voortdurend op of boven de 156/180 punten grens en dan nog komt er vaak een terugval bij een hogere klasse, de mensen die doorrijden tot 20 WP. rijden vaak direct WP in een hogere klasse *LOL*

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:33

Natuurlijk rijden er teveel mensen in een te hoge klasse, maar dat moeten ze toch zelf weten? Laat de jury ze afstraffen als ze in de M met een niet nageeflijk paard aankomen, en niet alvast in de B en 2 geven als ze kort tegen de teugel komen( onder het motto, als ze straks in de M zitten is het een grove fout). Als er meer verliespunten worden gegeven dan passen die ruiters wel op. Maar heeft iemand ooit gehoord dat er iemand gedegradeerd is? Dus moet er(m.i.)gemakkelijker gedegradeerd kunnen worden, dat is met alle sporten zo, dus waarom wordt het niet toegepast in de ruitersport? De jury moet afleren om medelijden in een klasse te hebben en gewoon ook onder de 4 durven te punten. Als je dan tegen degradatie aan zit kun je ervoor kiezen om thuis je paard beter voor elkaar te krijgen en dan pas weer te starten.

en dan nog het andere uiterste, hoe vaak kom je niet in de B en L ruiters tegen die de klasse helemaal uitrijden alleen vanwege het prijzengeld? Ik geef ze geen ongelijk. Maar sportief gezien horen ze er gewoon niet meer thuis,.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:44

Ja, dat komt inderdaad ook voor, maar dan vraag je je toch af wat belangrijker is... Zo hoog mogelijk rijden, of zo lang mogelijk in je eigen klasse rijden om het prijzengeld binnen te halen...
Ik kies dan om zo ver mogelijk te komen... Wedstrijden zijn erg duur. Wat dat betreft zijn de kringwedstrijden ook weer een voordeel. Het heeft geen zin om lang te blijven hangen als je er aan toe betn over te gaan, want je krijgt toch alleen een lintje... En die heb je al snel in overvloed Haha!
(ik weet nu al niet waar ik ermee heen moet en ben net begonnen) Maar bij de concoursen is het inderdaad wel eens verleidelijk denk ik...

Wat dat betreft geniet ik nu ook van de goede resultaten, want straks in de L en als we dat ooit redden de M moeten we tegen heel veel (semi)beroepsruiters die al tig paarden voor anderen uitbrengen in de L, M en Z... Denk niet dat we dan nog veel kans maken om prijsjes weg te kapen Schijnheilig (en dan ook nog eens als pony tussen die goede paarden)

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:35

joyce B schreef:
(ik weet nu al niet waar ik ermee heen moet en ben net begonnen)

Ik geef mijn gewonnen prijzen altijd terug aan het secretariaat. Ik doe er toch niets mee en zij hebben mij graag als deelnemer (kan van pas komen bij een wachtlijst).

Tenzij het geldprijzen of waardebonnen betreft natuurlijk! Haha!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:31

De eigenaar van ons paard ziet ook liever promotie, de prijzen houdt sas zelf dus daar hebben ze weinig aan. Gelukkig is het hier in Friesland gewoon om kringwedstrijden te hebben, alleen voor de eer en de punten. Dat zouden meer regio's moeten doen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:22

Nou ik sta wel steeds vaker met open mond weg te zwijmelen op het wedstrijdterrein.. wat een paarden!
En ik denk ook wel eens dat hoe Vaan en ik vroeger reden in de L (want ik schrik me dood als ik die video's zie), en altijd een winstpunt kregen, dat we dat tegenwoordig echt niet gekregen hadden. Maar op zich vind ik dat strengere alleen maar goed, hoewel je daardoor wel steeds 'professioneler' lijkt te moeten zijn.

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:07

Hartstikke goed dat je nu met 10 over mag en met 20 over moet Ik rijd zelf ook wedstrijden en ben expres doorgegaan tot 19 winstpunten, omdat ze gewoon nog niet klaar was voor de volgende klasse. Veel mensen zien dat niet in en gaan dan maar gewoon dommerwijs naar ene klasse hoger en komen dan in de knel Verward hun eigen schuld! Cool

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:15

nou ik vind juist beter dan vorige en ik krijg nu meer uitleg en rij ook beterder je moet juist blij zijn Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 00:39

Gioiello schreef:
Dat ze het zo moeilijk maken voor de hobby-ruiter is wel nodig, want anders blijven ze allemaal rond de Z hangen. Als je over de B, L en M wat langer doet, ga je sneller door de Z en blijf je dus minder snel ergens hangen.


Volgens mij hebben ze maar vrij weinig M en Z ruiters, dus dat zouden ze toch alleen maar moeten stuimuleren? Tong uitsteken Haha!
Bij ons zijn die ringen bijna altijd in combinatie met andere klasses vanwege de lage deelname...
Bij kampioenschappen is zelfs vrije opgave...