Verslag springwedstrijd

Moderators: A_nouk, chocobroodje

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Marengo_82

Verslag springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 15:23

Vorige zondag, 18 juli en gisteren, woensdag 21 juli (Belgische nationale feestdag, dus een vrije dag bij ons) ben ik weer eens op springwedstrijd gegaan. Zondag ging ik met Syrah, het paard van vrienden van ons en woensdag met Marengo, mijn eigen paardje.

Even de situatie schetsen:
Van 1999 tot 2002 heb ik springwedstrijden gereden met Marengo (hoogte 60-70-80 cm) en heel vaak reden we in de prijzen. Van 2000 tot 2002 heb ik met Syrah springwedstrijden gereden op een hoogte van 90 cm. Ook met haar zat ik vaak in de prijzen. Wegens omstandigheden + verhuis heb ik een tijd weinig gereden en ben ik uit de 'running' geweest tot november 2003. In de periode van november 2003 tot maart 2003 weer gaan springen met Marengo, maar het was niet meer zoals ervoor. Het was een wonder als we eens niet uitgebeld werden, het was een zware periode, want zowel Marengo als ikzelf vonden er niets meer aan. Dus zijn we ons deze zomer gaan toeleggen op dressuurwedstrijden. Maar woensdag was er een fijn wedstrijdje in de buurt, dus ik kon het niet laten om het toch nog eens te proberen. Syrah had ik door de verhuis niet meer kunnen meenemen op wedstrijd, maar deze zomer staat ze bij ons op stal dus zijn we zondag weer gestart.

Zondag met Syrah
We gingen 1m springen, zij kon dat gerust aan, maar ik was minder zeker van mezelf. Tong uitsteken
Het parcours was technisch enorm moeilijk, alles volgde heel snel op elkaar, er waren veel felle kleurtjes en de meeste sprongen stonden op meer dan 1m. Wetende dat het twee jaar geleden is dat ik mijn laatste wedstrijd reed met Syrah en dat we altijd 90cm gereden hebben, kunnen jullie misschien begrijpen dat de moed mij in mijn laarzen zonk. En alsof dat nog niet genoeg was, zijn er in de 90cm proef enkele paarden onderuit gegaan omdat de piste op sommige plaatsen gleed. (Syrah staat niet stabiel op haar benen)

Met een heel klein hartje ben ik gaan opzadelen en opwarmen. Ze was enorm kijkerig en heel de tijd aan het hinniken op Nobel die ook in de piste was. (Mijn zus sprong vlak voor mij met Nobelstar, 1 van onze paarden) Syrah is een paar keer gestruikeld in de opwarmingspiste dus ik ben ten einde raad hulp gaan halen bij mijn zus (die toch een pak meer ervaring heeft). Ze zei dat ik haar maar moest laten struikelen, vw-nw rijden, tempowisselingen en dat Syrah het maar zelf moest zien op te lossen. En inderdaad na een 5tal minuutjes liep ze op haar eigen benen en weg was het struikelen. Dank u zusje!

Het springen in de opwarmingspiste ging goed en met al iets meer moed (en allebei helemaal bezweet) ging ik richting piste. Mijn zus en Nobel hebben 1 balkje laten vallen, fout van mijn zus, maar het resultaat was goed (Nobel straft normaal alles af en laat gemiddeld een balk of 4 vallen in één parcourtje). Dan was het aan mij, Syrah ging braaf binnen, was niet meer kijkerig, het was precies of we twee jaar terug in de tijd gegaan zijn. Mijn zus riep nog vlak voor mijn start dat ik haar meteen bij mij moest hebben voor de eerste want daar werden veel fouten op gemaakt. Sprong 1 ging goed, we lieten een balkje vallen op sprong 2 en nog eentje verder in het parcourtje. Maar ik ben heel tevreden over het resultaat. De twee balkjes waren mijn fout, Syrah heeft het prachtig gedaan!

Mijn zus reed met haar eigen paard 1m10 en 1m20 (derby). De eerste proef liet ze 3 balken vallen, ze kon haar paard niet houden. De tweede proef (derby op 1m20) reed ze heel netjes, maar liet ze spijtig genoeg 2 balkjes vallen. Eén minder en ze was derde geworden.

Woensdag met Marengo
Marengo en ik gingen 60 cm en 70 cm springen. Tijdens de opwarming van de 60 cm was Marengo enorm lui, maar eens dat we het eerste sprongetje namen is hij wakker geworden. Het parcours stond heel laag en heel gemakkelijk, de ideale wedstrijd om weer op het 'goede pad te' komen. Ons tempo lag veel te laag tijdens de 60 cm, maar we maakten er een foutloze rit van. Het was een Clear Round, dus het was niet op tijd. We mochten rechtstreeks naar de prijsuitreiking. Voor de 70 cm bleef het parcours staan en werden alle sprongen met 10 cm verhoogd en enkele wat verbreed. Ons tempo lag veel hoger, Marengo tikte een balkje aan, maar dat is blijven liggen. Weer foutloos en weer naar de prijsuitreiking. We zijn dus eindelijk weer op de juiste manier aan het werken, dankzij mijn stage bij AdB en dankzij mijn nieuwe instructrice. Deze winter zullen ze weer met ons moeten rekening houden op de springwedstrijden. Haha!

Ook mijn zus reed met een pony van vrienden tweemaal foutloos.

You touched my heart you touched my soul. Goodbye my friend.
~Snifje: 09/07/1989 - 08/06/2005~
~Baloo: 01/04/2004 - 11/02/2006~

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:55

Goed zeg, netjes gereden!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie