5 jarige in het Z1 starten????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:32

Sjuimpje schreef:
Een goed paard loopt het Z1 met 2 hoeven in zijn neus,
het zijn vooral de mindere goden die het afleggen als ze op jonge leeftijd in het Z worden gestart,
niet omdat die Z proef zo zwaar is, maar omdat er zoveel training aan vooraf is gegaan.


Helemaal mee eens. Het ligt er zeker ook aan hoeveel moeite het voor het paard kost, een goed paard pikt die oefeningen zonder al te veel moeite op, een mindere heeft daar erg veel tijd en training voor nodig.
Een vriendin van mij had ook een 5-jarige in de Z, commentaar was niet van de lucht hier.... Paard heeft nog nooit ergens last van gehad.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:45

ja je mag een 5 jarige in het Z starten, het paard van mijn instructrice liep op 5 jarige leefdtijd ook al Z2....

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 07:51

roxie schreef:
dank je runninkawa, ik vind het niet verstandig, zeker niet met de wetenschap dat het paard gisteren nog op een kampioenschap M2 liep, en vandaag voor het eerst alweer in het Z1, sommige mensen zeiden dan ook: die zal wel een foutbrief van de knhs krijgen

Als het degene is waarvan ik denk dat jij het over hebt, dan zou ik zeggen: 'Laat je paard lekker nog een jaartje doorgroeien, dat paard had er zooo ontzettend veel moeite mee Scheve mond ', maar regels bepalen nou eenmaal dat het wel mag.
Diegene waarover jij het waarschijnlijk hebt krijgt echt de knhs niet op z'n dak hoor, dat heeft diegene al uitgebreid uitgezocht en anders heeft diegene daar wel weer zijn 'connecties' voor.
Volgens mij wilde diegene die merrie ook voor a.s. zaterdag Keur verklaard hebben, dan kon diegene die merrie nog voorbrengen op de CK in Midden-Beemster, maar dat gaat nu niet door, aangezien diegene geen punt had (en terecht Knipoog )

Groetjes lisette

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 09:36

ja ja volgens mij hebben we t over dezelfde, triest hoor! inderdaad het paard was er echt niet aan toe, wat een swabberaar, maar net wat jij zegt al zou er een brief komen diegene heeft altijd wel foefjes om zich eruit te l..llen.

groetjes lies.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:28

Magic was ook 5 toen ze de punten voor de Z1 binnen had. Echter hebben wij toen besloten om ons even terug te trekken en het wat rustiger aan te doen.
We hadden absoluut geen haast en het was gewoon heel snel gegaan (wel met oude proeven dus geen L1 en met 5 punten mocht je over).
Ze had dan ook wel de punten voor de Z1, maar waren er nog helemaal niet klaar voor.

Inderdaad is een M proef voor een bevestigde 5-jarige goed te lopen, maar zeker een wat groter paard zou ik nog even iets meer tijd geven om door te groeien.
En met een 6-jarige in de Z1 is ook niets mis Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:06

Het ligt er maar net aan wat de intensitiviteit van de training en wedstrijden is.

Het niveau is per paard verschillend om aan te kunnen. Je hebt laatbloeiers en je hebt paarden die het zo onder de knie hebben.

Maar elke week op wedstrijd of intensief rijden is natuurlijk een ander verhaal.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:16

Zelke schreef:
een paard wat op 5-jarige leeftijd in de z loopt leeft niet lang meer....


Bonfire liep als 5-jarige Z en als 7-jarige GP, ik meen dan die nog leeft....

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:32

tutje schreef:
een jong paard kan het lichamelijk en fysiek meestal nog niet aan....zo heb je je paard snel versleten..... Schijnheilig



jah, hier ben ik het helemaal mee eens! OK dan!

Kijk, het paard kan de truckjes wel kennen en ook kunnen uitvoeren, maar het lijkt mij dat je een paard ook de kans moet geven om zich zelf optimaal te ontwikkelen en vervolgens ook echt volop de Z (en verder) aan te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:35

Ik vind he zelf nogal een verschil of je hem wekelijks mee neemt naar cocnurs en bijna elke dag traint,
of hem 1x in de maand mee neemt, 3x in de week een half uurtje rijd en de rest n de wei staat

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:37

ja, daar heb jij weer gelijk in...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:43

Als je een goed paard hebt dat zelf veel aanbiedt en geen moeite heeft met het nivo, waarom zou je die niet in het Z kunnen starten? Ik zou het zelf liever wat rustiger aan doen, maar het ene paard is nu eenmaal sneller als de ander.

selnik
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:48

Je mag een vijfjarig paard in de Z1 starten. Zie website KNHS, daar kun je zo de regelementen downloaden, daar staat het allemaal in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:24

Zover waren we al Selnik Haha!
Het ging er ondertussen meer over of het ook verstandig is of niet Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:30

Sommige paarden bieden het zelf voor het grootste gedeelte aan........ en die zijn er ook met 3 keer per week trainen en eens in de maand een keer starten. even nadenken........... das drie dagen werken en 4 dagen vrij............. Ik wou dat ik met zo weinig inspanning zoveel kon bereiken Haha! Haha! Haha! Haha!

Hiermee wil ik zoveel zeggen dat als men dat op een gezonde manier en op een verantwoorde wijze SAMEN met het paard bewerkstelligd dat het dan zeker niet verkeerd is.

Helaas heb je ook veel mensen die het paard overvragen............ zonder naar het paard te kijken of te voelen wat er onder hun gebeurt....... en daar krijg je trieste berichten van.........

Ik vergelijk het altijd een beetje met de turnsters .......... die doen al mee met de olympische spelen voordat ze ongesteld worden............ en das ook niet niks....... Ik weet dat ik daar niet geschikt voor ben....... mijn ouders gelukkig ook.... anders had ik als jarige misschien wel in de ringen gehangen, of was ik over het paard getild geweest Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:00

De KNHS kampioen van vorig jaar was ook een 5 jarige. En de merrie van Tineke Bartels in de Prix st. Georges is 6. Zoals al eerder gezegd: het is maar net hoe je het bereikt.