Juryleden moeten gesplitst worden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Juryleden moeten gesplitst worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 00:18

Onderstaand een stukje wat geschreven is door het Amerikaanse jurylid en publiciste Anne Gribbons

Het gaat hier om het volgende: Anne heeft geconstateerd dat het bijna onmogelijk is om als jurylid tijdens een kür op muziek alles goed te beoordelen.

Zij stelt ondermeer dat de juryleden die zeggen dit wel te kunnen, geniën zijn of maar aanlullen. (mijn vertaling).

Kortom er wordt gedacht aan het instellen van aparte juryleden voor de kür op muziek. Haar voorbeeld 3 juryleden voor het technische gedeelte en 2 voor the artistieke gedeelte .

Begin maar te schieten Boos! of te applaudiseren OK dan!

Theo


Citaat:
I''ve read the article and here are the key points made by Anne:

1. The article was prompted by Anne''s conversation with a noted and respected judge who stated after judging a Grand Prix freestyle class, \"Any judge who proclaims that he or she is able to take in and apprise every nuance of every ride is either a genious or faking it.\"

2. At the 2002 national judges forum that focused on freestyles, some of the judges told Anne about the pressure they felt to take in and process all of the facets of a freestyle and get it properly sorted. Some even admitted to disliking judging freestyles, not because they didn''t like them, but because the system makes them feel at a disadvantage.

3. At the international level, the technical quality of the rides is always improving, so the artistic side of the score sheet is often a \"tie breaker.\"

4. Because of the time, effort, and expense involved in creating a truly uplifting program, it behooves judges to devote attention to the efforts put out.

5. Although the idea of splitting the judging into two categories has been discussed, it died out. She believes the time may be right for trying that system again. The judge Anne was talking to proposed a panel of five regular dressage judges, with three judging the technical aspects and two the artistic aspects. This way each part of the test would get the full attention of judges who understand what they''re looking at and know their jobs.

6. Because of computerized scoring, score sheets are quickly taken from the judges because the next horse is entering. This leave absolutely no time to write closely comments of any kind, particulary on the artistic side.
An artistic judge would have time to do that.

7. Marianne Ludwig, chairman of the USEF Dressage Committee told Anne the issue could be added to the agenda at one of their committee''s future meetings. Anne suggests readers write to the USEF Dressage Committee and let them know your feelings on the issues.

I believe Anne is right on target and I applaud her for bringing the issue forward for discussion. My letter is heading to the USEF Dressage Committee. I encourage you to do the same, whatever your opinion on the issue. I know from my experience that you can influence the dressage community through such actions because we are a small community and a few voices can get things started (or stopped).




Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:13

5 zal zo wie zo onmogelijk zijn, maar 2 zal denk ik wel moeten. Of van te voren(dagen van te voren) een beschrijving van de kür aan de jury geven zodat hij/zij weet in welke volgorde er wat gereden gaat worden. Meer werk vooraf maar voor de jury veel duidelijker.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 08:50

Ik had dit al veel eerder in gedachten.
De kur mag wat mij betreft meteen op een andere manier beoordeeld worden:

* Verschillende jury's voor het artisitieke en technische gedeelte (conservatorium lijkt me toch minstens vereist voor het artisitieke)
* Kur van te voren inleveren met het technische deel.

Dat laatste is eigenlijk zo-ie-zo veel beter.
Te vaak zie ik ruiters op Z2 niveau teveel improviseren in de proef omdat er het een en ander misging. (iemand rijdt een stuk contra op de hoefslag en het paard verspringt keurig bij E, terwijl V de bedoeling was. Als dat niet in de muziek verwerkt zat kun je dat als jury nooit doorzien als de ruiter dat de 2e maal op de andere zijde dan ook maar met opzet bij B doet.......... wel het verschil tussen een 4 en een 8 op die wissel)

Maar soms kun je als jury ook niet zien welke oefening iemand rijdt.
Hypothetisch voorbeeld: In de Z2 moeten zowel drafappuyementen als travers getoond worden. ALs ik nu die travers ga rijden OP DE DIAGONAAL (welke schuinte dan ook) wordt het voor de jury ondoenlijk om een verschil te constateren met het appuyement en krijg ik vast en zeker een NUL op de travers en wordt het appuyement tweemaal beoordeeld.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 16:38

Citaat:
* Kur van te voren inleveren met het technische deel.


Destijds is dit voorstel al eens ter sprake geweest, de ruiters en amazone's waren hier echter falikant op tegen. Éen van de stellingen was dat ze vaak moeten gaan improviseren, b.v. als een paard schrik heeft in een bepaalde hoek van de arena etc. Dit improviseren valt dan wel heel erg op. Dus voorlopig geen routebeschrijving denk ik.

Verder natuurlijk geen muzikaal geschoolde mensen, dat is al zo vaak gebeurd (Woerden, Devon, Raleigh etc..), en altijd volledig mislukt. Heb je wel eens een Eurovisie Songfestival gezien waar de vakjury het eens was met het publiek ?

Nee ik zie in het voorstel van Anne best wat, maar dan gewoon met de reguliere juryleden, anders zie ik Strauss, Mozart en Bach weer terugkeren in de arena.

Theo

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 16:45

Horsedances schreef:
Destijds is dit voorstel al eens ter sprake geweest, de ruiters en amazone's waren hier echter falikant op tegen. Éen van de stellingen was dat ze vaak moeten gaan improviseren, b.v. als een paard schrik heeft in een bepaalde hoek van de arena etc. Dit improviseren valt dan wel heel erg op. Dus voorlopig geen routebeschrijving denk ik.

Maar dat valt dan wél onder dressuur.
Schrikken moet op dat niveau nu eenmaal bestraft worden.
Dat is gewoon gehoorzaamheid.
Nu wordt je olympisch kampioen "improviseren".

Het valt me trouwens wel op dat er inderdaad amazones zijn die eerst kijken welke jurys er zitten en dan hun CD-tje komen brengen.
Dat zou toch helemaal niet nodig moeten zijn????
Zegt genoeg over die jury's.

Oh ja.......... van mijn mag het gewicht van de kur wel meer op het rijtechnische komen te liggen.
Die muziek is wel leuk voor het publiek, maar mag van mij NOOIT het rijtechnisch deel zóver overtreffen dat er daardoor een "verkeerde volgorde" ontstaat.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 17:03

Citaat:
Het valt me trouwens wel op dat er inderdaad amazones zijn die eerst kijken welke jurys er zitten en dan hun CD-tje komen brengen.


Trouwens niet alleen amazones hoor de ruiters hebben ook hun poetsdoos vol met muziek, die ze afhankelijk van het jurycorps kunnen inzetten. Mijn ervaring echter is dat het met onze Nederlandse juryleden wel meevalt, die kunnen best eens een leuke sidestep appreciëren. Els Mouw gaaf eens een 10 voor de Boogie Woogie uitvoeringen van In een groen groen knollenland, en roodborstje tikt. Het probleem zit veel meer bij de buitenlandse juryleden (vooral Frankrijk en Oostenrijk).

Citaat:
van mijn mag het gewicht van de kur wel meer op het rijtechnische komen te liggen


Op bladzijde 24 van het boekje Freestyle to Music (Rules and regulations for riding and assessment of the Freestyle to Music staat te lezen.
Citaat:
The artistic component of a Freestyle to Music must be related to the technical performance. That is to say : a tecnically moderate performance will not be receive high score for the artistic component.


Dit boekje is gratis te downloaden via mijn website onder het kopje download !

Theo

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:16

Dat die link tussen het technische en artistiek er lag is me bekend.
Maar persoonlijk vind ik dat iemand die rijdt voor 65%, met een vreselijk geknipt en geplakt cassette-bandje altijd VOOR iemand moet eindigen die rijd voor 57% maar toevallig concervatorium heeft als uitvoerend muzikant en een vader met een professionele opname-studio..........
Maar dat is PERSOONLIJK hoor..........

Van mij mag er een extra PUBLIEKSPRIJS worden weggegeven voor de mooiste kur (maar technisch minimaal 55% of zo).
Net als bij het TOBBEDANSEN......... een snelste en een mooiste........
folklore >;)

En jij refereert aan Els Mouw.
Dat is dan wel even op LT of ZT niveau.
Ik bedoel meer op het niveau Z2, waar veredelde IZ-jury's de kuren mogen punten.
De gemiddelde leeftijd ligt daar ongeveer op 60 en die hebben bijvoorbeeld nog nooit van DJ Tiesto gehoord denk ik....... en staan absoluut niet open voor dat genre.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:18

CGJ12 schreef:
De gemiddelde leeftijd ligt daar ongeveer op 60 en die hebben bijvoorbeeld nog nooit van DJ Tiesto gehoord denk ik....... en staan absoluut niet open voor dat genre.


Hmmm... wat zou de gemiddelde leeftijd van de LT en ZT juryleden zijn? Haha!

Weliswaar jonger dan dat er in de Z zijn, maar een paar nieuwe verse gezichten kan geen kwaad lijkt me? Lachen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:25

Volgens mij is die club recent aangevuld en die gaan iets professioneler met hun taak om is mijn ervaring....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:27

Is dat zo? Ga ik binnenkort eens goed rondkijken op de wedstrijden!

En een handje geven. En lief lachen Haha!

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 17:27

Citaat:
En jij refereert aan Els Mouw.
Dat is dan wel even op LT of ZT niveau.


Nee, dat was Z2 niveau, maar het voordeel van Els Mouw is dat ze altijd een hond bij zich heeft die de cijfers voor de muziek geeft. Misschien een idee voor het voorstel van Anne Gribons Haha!

Theo
Laatst bijgewerkt door Horsedances op 08-07-04 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:29

Els Mouw is in ieder geval iets meer dan een veredelde IZ jury, daar waren we het geloof ik al over eens.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 17:34

Ik weet niet of het nou wel echt beter zal worden als je voor ieder gedeelte een apart jurilid krijgt.....

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-04 17:54

Citaat:
Ik weet niet of het nou wel echt beter zal worden als je voor ieder gedeelte een apart jurilid krijgt.....


Even terug naar het topic AUB.

Als (sommige) juryleden zelf vinden dat ze niet verantwoord de punten kunnen geven bij een kür op muziek dan moet hier wat aan gebeuren.

Theo

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:31

Je kunt toch ook de volgorde van de onderdelen van te voren opgeven, als je dan wat moet improviseren voor de letters dan weet de jury in ieder geval welk technisch gedeelte moet worden afgehandeld, of weten de kür ruiters dat ook niet van te voren?

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:47

Bij de junioren hebben wij standaar 2 of 3 juryleden en internationaal zelfs 5 ( heb 1 keer internationaal gestart in Roosendaal! was mega! t ging alleen niet goed maar dat terzijde)
Maar dat zegt nog niet altijd veel zit soms wel 20 tot 25 punten verschil tussen de hoogste en laagste jury
Dan denk je ook? wie heeft er nou gelijk? Goed of juist slecht???
Springen is toch beter balk is balk.... Scheve mond

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:48

Maar oh ja over de kur... het blijft toch lastig denk ik omdat de ene jury wat anders wil zien dan een andere jury dat geld natuurlijk ook voor de verschillende dingen van de kur artestiek en technisch...