Knotjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Knotjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 13:43

Hoi, ik rijd af en toe wedstrijden, maar mijn knotjes worden nooit echt mooi. Misschien hebben jullie tips voor mij. Ik zou er echt blij mee zijn want ik heb meestal een 7 voor mijn verzorging van het paard. Er staat soms ook bij knotjes kunnen beter!!! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen OK dan! OK dan!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:03

Gewoon veel doen

En verder.. zorg dat de manen niet te kort en dik zijn, dat maakt het weer iets lastiger. Het wil ook een stuk straker lukken als je de manen een beetje nat maakt voordat je gaat vlechten.
En maak voordat je begint alvast plukjes zodat je zeker weet je je mooi uit gaat komen.
Succes OK dan!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:10

Nog een aanvullende vraag van mij wat dat betreft!! Ik heb een IJslander en in September gaan we voor het eerste een wedstrijd rijden (springen en dressuur), officiƫel dan. Ik ben van plan zijn manen gewoon los te houden, hij heeft hele mooie volle manen, niet heel lang (zie foto's in profiel en voor z'n manen iets beter, deze foto: http://img51.photobucket.com/albums/v15 ... 0_3935.jpg ). Op foto's van vorig jaar die wedstrijd zag ik dat de andere IJslanders van mijn ponyclub ook de manen los hadden. Ik vind hem er zelf wel erg verzorgd uitzien als zijn manen en staart en de rest gewoon mooi geborsteld zijn, maar zal de jury het hier niet mee eens zijn?

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 14:13

Maar de manen van mijn wedstrijd paard zijn heel dunen glat ik heb zelfs hulp gevraagt van een meisje dat heel goed knotjes kan maken haar lukte het zelfs niet!!! Ik hou heel erg van mijn wedstrijdpaard en ik wil geen andere!!! Ik hoop echt dat jullie goede tips voor mijn hebben!

miepiemaaike
Berichten: 88
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:17

gewoon veel oefenen, misschien eerst natmaken Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:29

Bij dunne manen kun je grotere plukken pakken. Eerst de manen verdelen is straatjes, zodat je allemaal gelijke vlechtjes krijgt, dan begin je bij de manen met het eerste vlechtje, de eerste pluk telkens van dezelfde kant pakken, strak vlechten, elastiekje omdoen laatste omslag het eindplukje dubbelvouwen. Dan de rest. Daarna eerste vlechtje 2 x dubbelvouwen. En klaar is Kees.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:27

Een beetje wax (gewoon voor mensen) wil ook goed helpen om wat meer grip op de manen te krijgen, dan schieten ze ook niet zosnel uit de knotjes. Het helpt trouwens ook erg goed voor paarden met springerige manen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:38

Dat is een tip die ik ga proberen. Was je het er na de wedstrijd uit?
Blijft er geen vuil aan plakken?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:52

Marliesje schreef:
Dat is een tip die ik ga proberen. Was je het er na de wedstrijd uit?
Blijft er geen vuil aan plakken?


Het verdwijnt vanzelf wanneer ze de wei ingaan, na een dag of drie is alles eruit. Ik heb nooit last van vuil, maar je moet er natuurlijk ook niet te veel in doen.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:16

Hmm wat is je probleem dan en hoe lange manen heeft je paard? Hoeveel knotjes heb je m meestal in en hoe doe je dat vast en hoevaak vouw je de knotjes dubbel? Misschien is dat handig om te weten, voordat we je tips kunnen geven.. En anders kun je misschien ook nog een foto maken van de knotjes die jij altijd maakt, dan kunnen we hier zien wat anders/beter kan. Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:30

Romano_lover schreef:
Ik hou heel erg van mijn wedstrijdpaard en ik wil geen andere!!! Ik hoop echt dat jullie goede tips voor mijn hebben!


Hmmm, ik vind het wel erg vreemd overkomen als je je paard weg zou doen omdat je er geen nette knotjes in kunt maken en je een 7 voor de verzoriging krijgt i.p.v. een acht... Verward

Ik heb een keurig getoiletteerde pony, nette knotjes, echt witte blouse,plastron, chabrak en rijbroek, een keurig jasje en een vlecht in mijn haar omdat een knot in mijn haar niet blijft zitten omdat mijn haar te zwaar is, en krijg ook vaak 7ens voor de verzorging...
Het is echt afhankelijk van de jury wat je krijgt. En die ene punt verschil doet het hem echt niet als je netjes je proefje rijdt! Tong uitsteken
Als je verder komt dan krijg je zelfs geen punten meer voor de verzorging...

Succes met het uitproberen van de tips, maar ik zou me er verder maar niet zo druk meer om maken...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 26-06-04 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:31

Als je de plukjes allemaal netjes even groot maakt en niet zomaar een pluk pakken maar echt in strakke vakjes delen ben je al een heel eind *LOL*

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:47

joyce B schreef:
Hmmm, ik vind het wel erg vreemd overkomen als je je paard weg zou doen omdat je er geen nette knotjes in kunt maken en je een 7 voor de verzoriging krijgt i.p.v. een acht... Verward

Joyce B, Romano_lover rijdt op een manegepaard wedstrijden, niet op een eigen paard. Dit zal wel waarschijnlijk verklaren dat een andere ook een optie is Knipoog Cool

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:31

Veel oefenen werkt vaak het best. Heel veel oefenen. Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:25

Jackim: ja, dat kreeg ik later door... Maar dan nog... Je kiest toch een paard omdat die fijn rijd en het goed klikt? En niet omdat je hem mooi in kan vlechten Verward
Maar goed, zal wel aan mij liggen Haha! (en bedoel het niet lelijk hoor Knipoog )

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 10:58

joyce B mijn proefjes gaan ook nooit echt super dus ik doe er alles aan om meer puntjes te krijgen, dus hij moet er zo mooi mogelijjk uit zien toch!!!

annepan
Berichten: 303
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:12

Het is misschien wel handig als een vriendin je helpt met vlechten, maar ik heb zelg iig altijd er last van dat mn vriendin anders vlecht dan ik, en dan krijg je dus ongelijke knotjes. maar je kan natuurlijk wel de 1 laten vlechten en de andere knotjes draaien ofzo. of gewoon advies geven:D

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:48

oke ik doe het altijd zo:

-manen uitkammen
-manen in 8 gelijke plukken verdelen
-die plukken in 8 strakke vlechtjes doen (vlechtje maken, uiteinde met een stiekje vastmaken)
-vlechtjes afhankelijk van de lengte van de manen oprollen (naar onderen) of 2x dubbel slaan, dan een stiekje om het knotje heen.
-als je 8 knotjes hebt, kijk je welke er scheef zit of niet goed is, en die doe je dan overnieuw.
-over alle knotjes nog 1 extra stiekje wikkelen zodat ze stevig blijven zitten.

Als het niet stevig is moet je de manen nat vlechten, dus natmaken en dan vlechten. Verder echt na ieder steekje goed aantrekken en tot onder aan toe doorvlechten. Zorg dat de stiekjes er vaak genoeg omheen zitten.
En zeker bij een pony met dunne manen geen 30 knotjes maken Tong uitsteken

Ohja, en het zijn niet alleen de knotjes he Knipoog
Zorg dat je laarzen goed gepoetst zijn, en je zadel en hoofdstel ook, het moet wel blinken Haha! In de staart en rondom de ogen en neus kun je ook een beetje zwitsal babyolie doen, dat gaat ook mooi glimmen. Dus alles moet eigenlijk glimmen Tong uitsteken
Je haren zou ik in een net knotje doen en verder gewoon een net wedstrijdtenue zonder losse flodders en zo Haha!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:54

Roskur schreef:
Nog een aanvullende vraag van mij wat dat betreft!! Ik heb een IJslander en in September gaan we voor het eerste een wedstrijd rijden (springen en dressuur), officiƫel dan. Ik ben van plan zijn manen gewoon los te houden, hij heeft hele mooie volle manen, niet heel lang (zie foto's in profiel en voor z'n manen iets beter, deze foto: http://img51.photobucket.com/albums/v15 ... 0_3935.jpg ). Op foto's van vorig jaar die wedstrijd zag ik dat de andere IJslanders van mijn ponyclub ook de manen los hadden. Ik vind hem er zelf wel erg verzorgd uitzien als zijn manen en staart en de rest gewoon mooi geborsteld zijn, maar zal de jury het hier niet mee eens zijn?


Volgens mij staat er zelfs in het proevenboekje dat ijslanders, friezen, shetlanders, fjorden en haflingers (weet niet zeker hoor) niet volgens de regels getoiletteerd hoeven te zijn? Als je pony en jij er voor de rest netjes uit zien, is het denk ik niet noodzakelijk.

En trouwens, sommige jury's geven uit princiepe geen 8en voor de verzorging, (of alleen bij schimmels Verward ) omdat ze vinden dat je je punten daar niet mee hoort te verdienen en zo...dus dan kan je er nog zo netjes uitzien

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:02

Als je het proevenboekje er even bijpakt: daar staat alles in over de verzorging van paard en ruiter. Knipoog

Mara

Berichten: 961
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:23

eerst staartjes maken van 3 a 4 vingers breed en dan vlechten en die dubbelslaan en ikzelf doe er ook nog lak in...heel makkelijk en als ik de knotten er weer uithaal is het er alweer uit!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:28

Ik maak eerst altijd de manen een beetje nat, dan pak ik mijn kammetje. Op 3/4e van het kammetje heb ik een elastiekje gedaan zodat ik alles in gelijke (strakke!!)vlechtjes doe(bij mijn paard pak ik gewoon de hele lengte van het kammetje omdat die wat dunnere manen heeft) en dan vouw ik ze meteen om en een elastiekje dr om. En zo werk ik de hele manen af Tong uitsteken. Meestal zit het bij mij al zo stevig dat er niet eens lak in hoeft, maar ik doe ook altijd 2 elastiekjes om het knotje. Meestal heb ik een 8 en soms n 7 Tong uitsteken:D

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:29

Hoeveel knotjes maken jullie trouwens altijd?? Ik zit meestal op 8, en heb dan redelijk(tot aardig bij mijn pony) dikke knotjes, maar dat vind ik wel netjes, maar sommigen hebben ook wel n stuk of 30. Wat is mooier en krijg je ook hogere cijfers op een bepaald aantal knotjes??

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:18

Nou ik sluit me eigenlijk bij veel mensen aan.. Nat maken niet te klein staartjes maken.. en dan heel strak vlechten dan blijft het bijna altijd wel zitten. Ik deed altijd de dag ervoor vlechten en dan deed ik er altijd een btje gel in dan bleef het zitten. Nu vlecht ik met naald en draad en dan gaat het neit meer los. Maar dat zou ik met manege paarden niet doen.. En indd zoals Benneton al zij de meeste jury's geven standaard een 7.. Maar het is natuurlijk altijd leuk als je meer krijgt. Heel veel succes en oefening baard kunst..!!! Knipoog

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 00:41

benneton schreef:
oke ik doe het altijd zo:

-manen uitkammen
-manen in 8 gelijke plukken verdelen
-die plukken in 8 strakke vlechtjes doen (vlechtje maken, uiteinde met een stiekje vastmaken)
-vlechtjes afhankelijk van de lengte van de manen oprollen (naar onderen) of 2x dubbel slaan, dan een stiekje om het knotje heen.
-als je 8 knotjes hebt, kijk je welke er scheef zit of niet goed is, en die doe je dan overnieuw.
-over alle knotjes nog 1 extra stiekje wikkelen zodat ze stevig blijven zitten.



wauw 8 vlechtjes ..ik heb er meestal 17 en dan nog krijg ik de elastiekjes er nauwelijks om heen omdat ze zo dik zijn... manen trekken ben ik mee opgehouden heeft me twee keer een halster gekost en daarna mag ik maanden nog niet eens naar zijn manen wijzen..kan nu eindelijk weer eens fatsoenlijk vlechten zonder dat ie de stal afbreekt..