Maakt een hoedje zoveel verschil in de L1.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:42

Cinzano schreef:
Dan vinden ze mijn grijze schimmel zeker niet wit genoeg Haha!


Grijnzzzz.... ziet nog zwart van het stof, hihihiihii

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:46

ik ben het met cinzano eens, een hoedje moet je verdienen !!!
dat hoort bij de M2 of de Z
niet in de L
ik zou het dus belachelijk vinden als de daardoor een hoger punt kreeg !!!!!

en dat een schimmel hogere punten voor verzorgning krijgt ???
NOOIT iets van gemerkt !
ik heb 2 schimmels en altijd brandschoon, maar nooit meer dan een 7 gehad hoor Knipoog

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 11:48

Mijn cap is gewoon een oude cap, niet het nieuwe model veiligheidshelm achtige ding. En ja mijn klep zit scheef maar dat zie je alleen van dichtbij. Dat ken je jury zeer zeker niet zien, op foto's van dichtbij zie je het niet eens. Ik voel met net altijd Calimero met zo;n lomp ding op mijn hoofd en dan hoor je Domingo denken, het is niet eerlijk, wat zij zijn groot en ik ben klein.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 11:59

volgens de regelementen mag je vanaf de B met een (veiligheids)cap, hoedje of bolhoed rijden

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:00

ja volgens de regelementen wel, maar in de B vind ik het geen porum
vind het lichtelijk overdreven om in de B al met een hoedje te gaan rijden !

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:32

Om even terug te komen op vraag van TS: ik zou het echt belachelijk vinden als jij minder punten had gekregen vanwege je cap.
Kan er toch niet iets anders geweest zijn?
Had je bv. je singelstoten wel weggewerkt of de lusjes van je schabrak?
Dat vind ik nl. ontzettend slordig en is bij mij goed voor aftrek Knipoog

Verder vind ik het niet gek om een lichte schimmel hogere punten te geven voor de verzorging. Die mensen hebben gewoon echt meer werk.
Als ik geen zin heb, hoef ik mijn donkerbruine paard niet te wassen en dat is ook een smeerpoets eerste klas maar om een schimmel wit op wedstrijd te laten komen moet ie echt wel gewassen zijn. Maar goed, die discussie is ook al meer gevoerd.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:35

lynn schreef:
L1 en een hoedje??? Dat zie je bij ons niet op concours.


Hier in het noorden zie je het vrijwel niet!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:37

bij ons gelukkig ook niet !
degene die ermee rijden worden vaak ook raar aangekeken
okej het is een ieders goed recht om te kiezen wat je op je hoofd zet
maar ik vind het altijd zo lijken van "ik ben goed , ik mag in de B wel een hoedje op " zoiets , of ik vind het mensen die wel errug voorbarig zijn Knipoog

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:28

Nou, hier in het noorden wordt er ook pas vanaf ze Z1 met een hoedje gereden door de meesten. Inderdaad "je zou 'm moeten verdienen..." Gewoon doen wat je zelf mooi vindt. Als ik zelf jureer krijg je meestal een 8 (ongeacht dekleur van je paard of het puntentotaal tot dan) Uiteraard moet het er allemaal netjes uitzien. Je ziet heus wel of iemand uren heeft (laten) zwoegen of er geen ruk aan gedaan heeft.
Het geven van punten is maar al te vaak een vaag gedoe. Ook tijdens de bijscholing kan hier niet echt een lijn in gevonden worden, je hebt juryleden die er soms echt geen kijk op hebben en trouw hun bischoling volgen en zo weer een jaar "vage punten" kunnen geven...

Tja, jurysport

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:29

Mijn mening: Pas als je Z start mag je met hoedje rijden, daaronder gewoon met cap!
Ga je daarna met een jonger/ander paard weer L ofzo starten, gewoon weer een cappie op Knipoog

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:32

Nog een vraag aan TS: Zijn beide paarden keurig getoileteerd (benen opgeschoren, staart netjes verzorgt en is de conditie/vacht van beide paarden hetzelfde. Heb jullie beiden je haren vastgezet en losse plukken weggewerkt en het zadel mooi gepoetst?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:41

Eigenlijk vind ik een hoedje sowieso nergens op slaan. Puur met de achterliggende gedachte dat een hoedje totaal geen bescherming biedt aan de hersenpan. Tja, op een gegeven moment word je geacht je paard onder controle te hebben maar het blijven vluchtdieren en ik heb óók Anky wel eens nog nét aan op haar paard zien blijven zitten!

Ik rij meestal zonder hoofddeksel los, puur vanwege het feit dat ik áls ik van mijn paard mocht vallen, het zonde vind van mijn (dure) hoedje: hoedje aan puin én hoofd aan puin (dan kies ik toch maar voor alleen hoofd aan puin). Verder kan ik met losrijden geen cap op doen (omdat ik de proef met hoedje rij) omdat dat niet past met de knot. Verder zit er nu ook niet bepaald een goede ventilatie in zo'n hoedje en lopen de stroompjes zweet al door mijn ogen (gevolg: oorlogsstrepen van de make-up) voordat ik de proef gereden heb. (Als de organisatie me vraagt om een hoofddeksel op te zetten, zet ik natuurlijk wel mijn hoedje op met losrijden.)

Ik rij ZZ-licht en L2. In heb ervoor gekozen om de L2 met een hoedje te rijden. Púúr omdat ik het gewoon mooi en verzorgd vind staan. Mijn paard is op zich een heel braaf dier (wel groen) en daarom kies ik voor een hoedje. Nu ben ik wel zo dat mocht ik op de wedstrijd zelf vinden dat mijn paard nogal gespannen is, ik zó van gedachten verander en tóch maar voor de cap kies.
Tóch kan mijn ZZ-l paard gekker doen dan mijn L2 paard en is het risico van vallen op mijn ZZ-l paard dus groter.

Ik vind het dus wel héél mooi staan en verzorgd (behalve meiden met een piekerig kapsel die het niet in een netje stoppen) maar vanuit het oogpunt van veiligheid waar we toch altijd aan moeten blijven werken en denken vind ik het klinklare onzin om met een hoedje te rijden en vind ik het sowieso onzin om eventueel een punt hoger te geven voor de verzorging. Het stáát natuurlijk wel heel verzorgd!

Verder heeft Fitz gelijk wat betreft uitstekende lusjes etc. Daar irriteer ik me ook te pletter aan! Heel herkenbaar dus *LOL*

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:42

Oh ja, wat betreft het schimmel-verhaal kan ik goed inkomen alhoewel een bruin paard ook heel smerig kan zijn en dus gewassen moet worden, alleen is dat niet te 'tonen c.q. bewijzen'.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 13:51

Cil_ schreef:
Nog een vraag aan TS: Zijn beide paarden keurig getoileteerd (benen opgeschoren, staart netjes verzorgt en is de conditie/vacht van beide paarden hetzelfde. Heb jullie beiden je haren vastgezet en losse plukken weggewerkt en het zadel mooi gepoetst?


Ik had mijn paard gewassen, heeft 3 witte benen en gelijk maar helemaal gedaan. Ik rij met een andalusier en idd zijn sokken weggeschoren. Ik had net 2 dagen daarvoor een nieuw zadel gekocht die er spik en span uitzag en ik heb mijn hoofdstel zelfs helemaal schoongemaakt. Zij allemaal niet. Plukt haar paard uit de wei, haalt er een bostel overheen en vlecht hem en klaar was ze.

Domingo is nogal Macho(zo heet hij eigenlijk ook) en staat alleen op de wei, zit er goed uit. Haar paardje zit onder de trappen, krassen en alles van de andere paarden.

Het enige verschil wat er was was dat zij knotjes heeft en ik een hengstenvlecht.

Alles zat goed, ik zorg dat mn singelstoten erin zitten en alles was gewoon weggewerkt, doe ik thuis ook altijd want anders gaan mn dekje nogal eens naar achter. Ik heb kort haar en van achter helemaal dus alles wat lang is zit al onder mijn cappie.

Ik weet echt niet waar het aan lag. Zal de volgende keer mijn digi eens meenemen en dan mogen jullie beslissen.


PS, dus als ik volgende week met beide paarden rij, bruine anda en bonte kwpn-er vinden jullie dat ik bij die bonte een puntje meer moet krijgen. Ik ook hoor want ik begin al 5 dagen van te voren met wassen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:39

misschien toch het typpe paard dan ?
een barok paard krijgt over het algemeen ook wat minder punten , evenals een hengstenvlecht, omdat knotjes dus ook meer moeite is als een hengstenvlecht Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:52

Ja, je heb ook nog jury's die niet van bont houden, en je hebt jury die er wel van houden. Dus er valt niks van te zeggen denk ik.
Besteed maar aandacht aan de andere punten (het rijden). Daar moet je uiteindelijk mee scoren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:00

haha ja idd wat marliesje zegt is een hele goeie Knipoog Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:47

Daar gaan we weer over de hoedjes... Laat iedereen het toch lekker zelf weten.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 17:19

Het gaat mij ook om die punten van het rijden zelf maar ik vind niet dat er zoveel verschil moet zitten tussen een hoedje of cap.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:20

nee dat vind ik ook , een hoedje moet zeer zeker geen verschil maken
want sommige mensen hebben nu eenmaal geen geld voor zo'n duur ding!

ik denk eerder dat jouw type paard en de hengstenvlecht , dat ene puntje verschil hebben gemaakt Knipoog

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:36

Ik ben het helemaal met je eens ieniemienie. Ik vind ook dat het geen verschil moet uitmaken of je met een hoedje of een cap rijd. Ik blijf ook stug met een cap rijden uit veiligheidsoverwegingen (heb laatst al bewusteloos in de ring gelegen omdat ik met paard en al was gevallen)

Wat mij wel een aantal keren is opgevallen toen ik als schrijfster werd ingezet is dat een hoop juryleden de laatste vier onderdelen niet zomaar invullen. Er moest dan eerst geteld worden hoeveel punten de combinatie had en daarvandaan werden dan de laatste vier onderdelen ingevuld. Zo kan je iemand net wel of net niet een winstpunt geven.

Dat vind ik ook zo raar aan de punten voor het gereden zijn in het algemeen of houding en zit. Ik heb wel gehad dat ik in mijn ene proef een 6 had en mijn tweede een 8 terwijl ik toch echt niet even snel mijn houding had bijgewerkt (was bij dezelfde jury)

Ik vind trouwens wel dat je gewoon altijd met losrijden een hoofddeksel op moet, dat staat nou eenmaal in de regelementen en ik vind persoonlijk dat je je daaraan moet houden.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:07

Ienemienie schreef:
Het gaat mij ook om die punten van het rijden zelf maar ik vind niet dat er zoveel verschil moet zitten tussen een hoedje of cap.


Was niet naar jou bedoelt maar meer naar die discussie die gelijk weer ontstaat

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:44

[quote]Daar gaan we weer over de hoedjes... Laat iedereen het toch lekker zelf weten.[quote]


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:48

LuvdaTossa schreef:
Hier in het noorden zie je het vrijwel niet!


Dan sta je voor l*l als je L1 rijdt en je komt met een houdje aan *LOL*

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:50

frunnik schreef:
Dat vind ik ook zo raar aan de punten voor het gereden zijn in het algemeen of houding en zit. Ik heb wel gehad dat ik in mijn ene proef een 6 had en mijn tweede een 8 terwijl ik toch echt niet even snel mijn houding had bijgewerkt (was bij dezelfde jury)


Beetje off-topic, maar dat is heel goed mogelijk. Als ze ene proef gewoon veel bter gaat dan de ander is het totaalbeeld beter en krijg je ook hogere cijfers voor de laatste onderdelen. Als het niet lekker loopt kun je ook niet goed en netjes zitten maar als hij wel lekker loopt wel.
Als je Anky op een rotknol zet die bokt en weet ik wat in de proef krijgt ze ook geen 8 ofzo, snappie?

Sorry voor het off-topic! Lachen