Hoe snel van B naar Z (dressuur en springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 10:49

Daarom ook is het belangrijk dat mensen weten dat het niet zomaar gaat dat promoveren, al denken ze dat vaak wel. Als je veel PAARDEN hebt meegemaakt die NIET zo makkelijk zijn weet je dat de rit van B naar Z in ieder geval niet altijd over rozen gaat. Deze paarden waren of heel moeilijk of kompleet verpest, des te mooier is het dan voor de ruiter (lees Ikke dus) dat je dan toch ook heel ver komt met zo'n paard.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:58

Ach, promoveren is niet zo belangrijk voor me. Ik, en ik denk nog heel wat meer bokkers, mogen met elke 5jarige gewoon Z starten Haha!

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 15:47

Fijn, maar dat is dus vaak het probleem dat mensen die nou niet bepaald goed kunnen rijden, dit soort acties ook willen gaan uithalen (als ze er de kans voor krijgen) Sommige paarden kunnen dit dan ook wel aan, maar heel veel paarden geven veel maar hebben er ruiters opzitten die gewoon NIET rijden kunnen en worden op zo'n manier dus de vernieling in gereden. Kan er weer iemand komen opdraven om het weer een beetje goed te krijgen of die paarden staan om de haverklap met een blessure. Dan hebben diegene met een merrie nog wel een gelukje kunnen ze er een veulentje mee fokken, maar toch zonden als zo'n paard met een goede ruiter veel verder had kunnen komen en ook nog heel had gebleven. Maar vandaar ook dat het belangrijk is dat mensen er van op de hoogte zijn dat je niet zomaar met elk paard als een idioot er de diverse klasses mee door moet schieten, zonder goed te weten waar je mee bezig bent en dat zijn er helaas veel te veel.

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:31

je moet denk ik maar gewoon rustig rijden, gewoon 1x in de 2 weken ofzow. Waarom zou je het snel willen doen? Gewoon de tijd nemen. Het is toch (voornamelijk) je hobby! dus lekker plezier erin hebben (en houden) en rustig aan doen, dan kom je er snel genoeg! Lachen

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 10:45

Haha! Haha! OK dan! Ja het is voor de meesten onder ons toch ook echt hobby. We kunnen niet allemaal mee met de top en dan moet je dat ook niet willen proberen ten koste van het paard.

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:56

Met mijn vorige paard promoveerde ik een klasse per jaar. Ik reed alles helemaal uit ik had totaal geen haast en in de winter ging ik al helemaal niet op concours.
Toen hij 3 was begon ik in de B dressuur
4 was begon ik in de L dressuur
5 was begon ik in de M dressuur
en toen hij bijna 6 was ging ik voor het eerst Z starten en in dat zelfde jaar ben ik ook Z2 met hem gaan rijden

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:05

Ik heb mijn paard binnen een half jaar naar de M1+winst gereden en moest toen voor school een half jaar naar het buitenland. Mijn paard is toen alleen voor de kar en recreatief doorgereden. Toen ik terug was hebben we de draad gewoon weer opgepikt en waren we weer binnen een half jaar de M1 en M2 door. Het was voor mijn paard wel goed om even een half jaartje rust te hebben, ze was een stuk volwassener toen we weer begonnen.

Dit is het eerste paard waarmee ik in de Z rijd. Mijn vorige paarden werden altijd weer verkocht wanneer ze L+winst waren. Ik ga zowieso pas op concours wanneer het paard goed op eigen benen kan lopen en minstens L klaar is. Ik wil niet lopen stuntelen op concours, krijg je alleen maar extra stress van. En voordat ik promoveer moet het paard alweer klaar zijn voor de volgende klasse. Ik heb op deze manier altijd in de punten en de prijzen gereden.

Het heeft geen zin je paard en jezelf te kwellen als jullie er nog niet aan toe zijn. Het wedstrijdrijden moet wel leuk blijven..........

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:06

verschild nogal per paard, maar meestal duurt het ongeveer een jaar van het L tot het ZZ. (als ik ze zolang mag houden *LOL*

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 18:06

verschild nogal per paard, maar meestal duurt het ongeveer een jaar van het L tot het ZZ. (als ik ze zolang mag houden Lachen )

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:08

Jeetje, wat gaan veel snel hee Bloos!

Met Hof rijd ik nu bijna een jaar, en hebben 9 wp's. We gaan gemiddeld 1x in de maand weg... Maar het is niet echt een dressuurpony, en we hebben beide nog nooit wedstrijd gereden. Ik heb er dus ook nog niet bepaald handigheid in zeg maar Tong uitsteken Het ligt aan ons beiden in dit geval Lachen

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 00:47

de mensen die in 1 jaar van de B naar de Z gaan, gaan die dan elke week op wedstrijd of wat?dat zou ik nooit redden, de B ben ik zo doorgevlogen en bij de L1 haal ik ook bijna elke wedstrijd een wp, maar om in een jaar naar de Z te komen zou mij denk ik nooit lukken!Hoe doen jullie dat dan?elke week op wedstrijd?En in de maanden juli en augustus zijn er al bijna geen wedstrijden!

Olrike

Berichten: 1227
Geregistreerd: 27-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 09:11

Hoi

ik heb Olrike N in mei vorrig jaar gekregen, en ben in Juni begonnen met wedstrijden rijden. We moesten wel in het L1 beginnen (ik mocht geen B) en nu zijn we een jaar verder en zijn we M2. Tussendoor heb ik denk ik ongeveer 2/3 maanden geen wedstrijden gereden in verband met schooldrukte.

Asmila: Je moet proberen om zeker 2 klasses vooruit te trainen. Dus als je nu L1 rijd zou je bezig moeten zijn met de oefeningen van het M1. Op deze wijze word je paard veder doorgetraind, waardoor hij sterker zal worden, en natuurlijk zal een L1 proef dan een makkie voor je worden. Wanneer een proef een makkie voor je is, kun je alles netjes afwerken, en kun je op je eigen houding, zit enz.. letten.
Dit is hoe ik het probeer te doen.Soms lukt het wel, en soms niet.

Maar overvraag een paard nooit.

Ik heb alles speel en der wijs gedaan, en als Olrike N een dag niet zoveel zin heeft, doen we alleen laag en rond.

Het gaat er niet om hoe lang je er over doet, maar wat het uiteindelijke resultaat is. Ik doe er liever een paar maanden langer over dat ik elke keer 65% haal dan dat ik snel snel overga en elke keer 58% / 62% haal.

Verder iedereen succes met de wedstrijden.

Groetjes Sanne Lovers Olrike N

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:49

Asmila schreef:
de mensen die in 1 jaar van de B naar de Z gaan, gaan die dan elke week op wedstrijd of wat?dat zou ik nooit redden, de B ben ik zo doorgevlogen en bij de L1 haal ik ook bijna elke wedstrijd een wp, maar om in een jaar naar de Z te komen zou mij denk ik nooit lukken!Hoe doen jullie dat dan?elke week op wedstrijd?En in de maanden juli en augustus zijn er al bijna geen wedstrijden!

Je kan meerdere wp op een wedstrijd halen en bovendien zijn er ook meerdaagse Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:19


Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:34

Met [***] deed ik er 1,5 jaar over van de B naar de M+9
En met Prinses... tsja,vorig jaar startte we voor het eerst B springen toen was ze 5,en ze vond alles er om heen heel erg intressant Haha! en nu zijn we net L+2

Ohh ja,[***] had daarvoor wel Z gesprongen,maar was er een tijdje uit geweest.Daar kwam nog bij dat ze heel erg eigenwijs was,en altijd deed waar ze zelf zin in had....
Prinses had trouwens nog geen wedstrijden gereden.