Topsport: goed voor je ontwikkeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:19

dat is geloof ik wel bijgeschaaft ja, er zijn nu meerdere speciale scholen voor "topsporters" (hier in de omgeving dan) dan krijg je een soort van ingekort les programma, je kan er wel gewoon je diploma's mee halen.

een aantal mensen die ik ken hebben op zo'n school gezeten in eindhoven (o.a maikel v/d vleuten, en nog een aantal uit het dorp waar ik woon

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:20

Ik kwam niet in aanmerking voor de school in Eindhoven, die ook met het LOOD-systeem werkt, omdat ik op mavo nivo zat en daar niet geweldig in mee kwam. En waarom dat was, werd niet over nagedacht!
Ik kreeg welliswaar wel vrij voor concoursen, maar studiebegeleiding of verplaatsen van toetsen, ho maar.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 18:47

Ik zat ook op de Mavo. Ik kwam zelfs in mijn examenjaar op een dergelijke school.

Ik denk dat er groter over wordt gedaan dan het daadwerkelijk is.

Ik heb de indruk dat de leraren zoiets hebben van: niet zeuren, gewoon leren. En als je dan een dag anders ingepland hebt, kost het blijkbaar teveel moeite om eea bij te scholen?

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:05

tja ik denk dat die leraren het zelf nooit zullen begrijpen zolang ze zelf geen topsporter zijn geweest.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:17

Ik moest naar een internationaal pony concours, en vroeg aan mijn leraar of ik dan gewoon een herkansing kon doen.
kreeg ik als antwoort: "als jij met anky van grunsven naar de olympische spelen mag, kunnen we misschien wel wat regelen"
Kun je nagaan hoe goed die leraren op de hoogte zijn, aangezien ik springruiter ben, en anky volgens mij toch niet!
En ik zat op dat moment in het pony team voor het EK, wat de NHS toen ook kon bevestigen.

En voor die LOOT-schoolwaren mijn schoolresultaten niet goed genoeg, ik kon de mavo maar net aan.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:30

Ik vind ook dat je je op diverse gebieden moet ontwikkelen zoals ook al op pagina één werd gezegd.
Juist om er voor te zorgen dat je beseft dat er nog meer is dan paarden en paardrijden. Wanneer je dan iets overkomt kun je makkelijker terug vallen op andere gebieden die je ook hebt ontwikkeld.
Natuurlijk is het geweldig als je een groot talent bent en je de sterren van de hemel af kunt rijden, maar wat als er opeens iets gebeurt waardoor je nooit meer op paard mag zitten ivm je eigen gezondheid. Wat moet je dan als je alleen maar gefocusd was op het rijden en het rijden van prijzen.
Dan moet je opeens gaan leren hoe je sociale contacten moet onderhouden waarvoor je vooraf misschien geen tijd had.
Moet je gaan nadenken wat je wil gaan doen om je brood te verdienen als je niet meer mag rijden...

Ik denk dat wat jij hebt gedaan Tyrza, niet eens zo stom is geweest.
Je bent even uit het paardenwereldje gestapt en bent in een nog bredere wereld terecht gekomen. Door die ervaringen leer je altijd weer en die ervaringen neem je weer mee als je besluit om bijvoorbeeld toch terug te keren in de paardenwereld. Maar je hebt er in ieder geval aan geproefd Knipoog

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:42

daarom moeten ze die kinderen juist iets meer ruimte geven op school!
Zodat hun leven niet alleen bestaat uit sport en school. als ik vrij was, dan kon ik achterstallig en vaak onzinnig huiswerk gaan doen, zoals een tekening afmaken of dat ene beeldje afkleien!

Ik heb na de mavo geen school meer gedaan, maar voor halve dagen op kantoor gaan werken bij mijn vader. en verschillende cursussen gedaan, waaronder al mijn rijbewijzenen later de masterclass in Deurne. De vrachtwagen zie ik nu gewoon als 2e beroep.
School was voor mij gewoon geen optie, omdat ik het naar die jaren vechten om mijn school te halen gewoon echt beu was. school was voor mij verschrikkelijk en dat had weinig met de sport te maken, maar meer met het onbegrip van de leraren...

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:45

Ik wou ook altijd dolgraag in de paarden, maar degene van wie ik les krijg(Folkert Kelderman, rijdt voor z'n beroep Knipoog) zei dat ik beter gewoon een opleiding kon gaan doen. Dan kun je altijd de paarden in maar heb je wel iets achter de hand. Nu ben ik net geslaagd voor de HAVO en ga hierna PABO doen, tijdens de opleiding kan ik dan gewoon blijven paard(en wedstrijd)rijden en als ik afgestudeerd ben kan ik altijd nog de paarden erbij blijven doen(misschien dat ik dan een eigen stal en bak wil bouwen en dan paarden voor mezelf of voor andere mensen op wedstrijd uit wil brengen). Ik ben nu blij dat ik me ook altijd op school en vrienden gericht heb en niet alleen op het rijden, hierdoor heb je tenminste een beetje een normaal leven. Ook denk ik dat het paardrijden dan leuker blijft als je het ''erbij doet'' dan dat je fulltime met de paarden bezig bent en bovendien ben je dan ook verzekerd van een goed inkomen. Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 21:52

Paardensport wordt meestal geromantiseerd, terwijl het toch keihard werken voor weinig is.

Slechts enkelen bereiken de top. En daarvoor is niet alleen inspanning en spirit voor nodig. Je moet ook een flinke portie geluk hebben.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:03

marije1987 schreef:
Ook denk ik dat het paardrijden dan leuker blijft als je het ''erbij doet'' dan dat je fulltime met de paarden bezig bent en bovendien ben je dan ook verzekerd van een goed inkomen. Lachen


maar de paardewereld is zo slecht nog niet! je moet wel even de juiste baas vinden. Lachen
Ik heb naast mijn baan een heel normaal leven, met vrienden, op stap gaan, m'n hondjes en m'n huisje. En ik heb een heel goed vast inkomen!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:11

schoentje schreef:
maar de paardewereld is zo slecht nog niet! je moet wel even de juiste baas vinden. Lachen
Ik heb naast mijn baan een heel normaal leven, met vrienden, op stap gaan, m'n hondjes en m'n huisje. En ik heb een heel goed vast inkomen!

Nee dat bedoel ik ook niet, maar als je bijvoorbeeld zelf een heel vervelend paard hebt om te rijden en die gewoon de capaciteiten niet heeft, dan kun je die beter voor de hobby dan voor je werk hebben lijkt mij. Want als je m voor je hobby hebt, kun je m zo verkopen en een ander paard kopen. Maar is het je werk, dan zul je gewoon moeten doorrijden en is er dus geen lol aan. Maar als je goede, fijn te rijden paarden hebt en een goede baas, dan wil ik ook zo wel vóor m'n beroep gaan rijden! (en dat doe ik sowieso ook wel als ik de kans krijg) maar ik vind het altijd handig om m'n Havo (en straks waarschijnlijk PABO) diploma te hebben. Lachen

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:23

schoentje schreef:
je moet wel even de juiste baas vinden.

En dat is volgens mij juist in de paardenwereld zo moeilijk!
Er zijn er zoveel waar je zowat voor niks je een slag in de rondte werkt en veel te veel uren maakt, laat staan dat je je sportieve ambities enigszins waar kunt maken...

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 22:26

Dickie schreef:
En dat is volgens mij juist in de paardenwereld zo moeilijk!
Er zijn er zoveel waar je zowat voor niks je een slag in de rondte werkt en veel te veel uren maakt, laat staan dat je je sportieve ambities enigszins waar kunt maken...

En dan nog.. heel belangrijk: je salaris ligt meestal ook niet zo hoog.. Scheve mond

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:37

Ik denk dat de tijd (als het gaat om uren training) in onze sport relatief meevalt. Als je puur afhankelijk bent van je eigen lichaam (harlopen, schaatsen oid) ben meer tijd kwijt en moet je meer concessies doen. Als het gaat om wat topsport verder inhoud (richten op een doel, daarvoor veel laten, keuzes maken ed) is topsport altijd zwaar. En moet er denk ik erg voorzichtig met je omgegaan worden als young rider.
Ik denk dat ik in de jaren dat ik naar het EK en WK ging een goede balans had tussen wat ik wel en niet wilde doen. Ik heb altijd heel erg duidelijk voor ogen gehad dat ik ook andere dingen wilde doen dan trainen en met endurance bezig zijn. Nu heb ik wel veel geluk gehad als het gaat om mijn begeleiding, ze hebben me veel trainigsuren uit handen genomen.

Persoonlijk heeft het me alleen maar voordelen opgelevert denk ik. Ik wilde (wil eigenlijk) altijd vreselijk veel tegelijk en dat betekende dat ik hele duidelijke keuzes moest maken en goed moest plannen. Dat had niet alleen te maken met trainen, want dat viel nog wel mee. Ik reed een aantal keer per week met het paard, en daarnaast fietste ik voo rmijn eigen condititie. Wat er bij kwam was dat ik alles zelf moest organiseren. Mijn ouders hebben me wel gesteund, maar ik moest het toch grotendeels zelf uitzoeken, helzelfde gold voor mijn trainster (in de endurance is de begeleiding naar wedstrijden en alles wat er voor je geregeld word door de KNHS minimaal, alleen het kampioenschap wordt voor je geregeld).

Toen ik terug kwam van het EK en nog ergens met mijn hoofd ver in de 7e hemel zweefde begon mijn introductie van de universiteit. Die omslag was heel erg extreem. Op het Ek sta je in de belangstelling, ben je het middelpunt van alles wat er gebeurd en dan ben je ineens 1 van de 1000 anonieme eerstejaars.

Dat jaar heb ik besloten voor mijn studie en studietijd te gaan en niet voor het paardrijden. Studententijd is een belangrijke tijd in je leven en ik had het idee dat ik daar even tijd in moest steken om de jaren daarna leuk door te komen (mensen leren kennen, het op kamers wonen leren kennen ed).

In 2001 ben ik toen gevraagd het WK te rijden. Ik kreeg af en toe wat ruimte in mijn rooster van de UT om naar wedstrijden te gaan ed. De voorbereiding was heel erg moeilijk en ook daar wordt je sterk van. We hebben echt meoten vechten om in MAdrid te komen. Veel onenigheid met de bond en binnen het begeleidingsteam. Moeilijke tijd... Toen ging het WK ook nog eens volledig mis omdat het paard heel erg ziek werd en alleen maar in een kliniek heeft gestaan. Door dit soort desillusies wordt je even uit het veld geslagen maar leer je ook weer opkrabbelen en doorgaan...

Inmiddels ben ik ook geen YR meer en de overstap naar de senioren kun je als student, zonder sponsoren ed niet maken. Dus besloten even rustigaan verder te gaan.

Ik denk dat dat misschien niet heel erg standaard is als je eenmaal naar een kampioenschap bent geweest, maar voor mij wel de beste optie. Ik heb ook heel bewust geen eigen paard. De verleiding heb ik wel gehad omdat ik een aantal ele goede paarden langs heb zien komen. Maar ja, eerst mijn studie maar Lachen

I'll be back Cool Tong uitsteken

(zo en nu weer lekker aan de studie Haha! )

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:52

Ik meld me ook even (beetje laat Haha!)

Ik denk dat er idd 2 kanten zitten aan topsport. Zoals Danielle al zei, als je echt in de topsport zit op jonge leeftijd, dan leer je ook veel qua taal e.d.

Maar topsport en topsport zijn 2 verschillende dingen (volgens mij was het Bibi die het zei..) Niet alleen omdat de 1 elke dag traint, en de ander niet, maar ook omdat het een vrijwillige keuze is, of niet.

Heb ooit eens een documentaire gezien, ik dacht dat het op Net 5 was. Een jong meisje uit Amerika, haar moeder weg van modellen. Het meisje moestte, kostte wat het kostte, ook model worden. Al vanaf baby ging moeders met het kind op pad. Meisje groeide op, werd wat ouder, en was alleen maar druk druk druk. School, in de auto, huiswerk maken in de auto, omkleden in de auto, snel naar balletles, dan door naar turnen en weet-ik-het-allemaal. Commentaar van het meisje was heel enthousiast: "Ik vind het helemaal geweldig. Er zitten 2 kanten aan. Ik kan niet afspreken met vriendinnetjes om eens een keer film te kijken. 's Morgens om 5 uur ben ik uit bed, 's avonds rond 12 uur lig ik erin."

Overigens was duidelijk te zien dat het meisje verplicht werd dat te zeggen, ze dacht er heel anders over Knipoog

In zo'n geval denk ik dat het absoluut niet goed is voor je ontwikkeling. Geen vrije tijd, geen echte vrienden, altijd maar druk druk druk, en dan nog tegen je zin ook. Scheve mond
Ik dacht nog: "Moeders, kijk naar je kind en ga leven!" Maar nee.. Tong uitsteken

Natuurlijk moeten de kansen je ook geboden worden. Je kunt nog zo'n talent zijn, als je, in dit geval, niet het goede paard onder je kont hebt, kom je er ook niet. Afgezien van het feit of dat het paard al verder is of groen. De echte topsport, mensen die hun brood ermee kunnen verdienen, is maar klein. Als het je lukt, prima, ik gun het ze. Anders: get a life and do something Knipoog

Mijn conclusie: zolang het vrijwillig is, en met mate, kan het geen kwaad. Zodra het tegen je zin gaat, is het niet goed.

Lijkt me duidelijk.... Haha!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 10:37

De vrijwillige keuze heeft ok wel twee kanten. Als je vanaf je vroege jeugd opgeleid wordt (turnsters bijvoorbeeld), dan is het moeilijk te spreken van een vrije keuze. Maar ze kunnen het best erg leuk vinden. Maar topsport is nooit altijd leuk, het is vooral heel erg hard werken en keuzes maken en die zijn niet altijd leuk. belangrijk is denk ik dat de sporters het alternatief kennen, *weten* wat ze opgeven, pas dan is het een vrijwillige keus.
Mijn ouders stonden amper achter mij. Ze probeerden mij vooral tegen mijn eigen enthousiasme te beschermen. Pas na het EK werden ze echt zelf ook enthousiast (al zie ik mijzelf toch niet echt als topsporter...)