proef B2 OP de letter overgang?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SimoneDV

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Rotterdam

proef B2 OP de letter overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 21:13

Ik heb morgen onderling proefje B2.

Nu zitten er wat dingetjes in die ik anders vind dan als bij de andere B proefjes die ik tot nu toe heb gedaan (dat waren 5 & 6)
11 E-B-E Grote volte, daarna doorzitten
12 A Grote volte en arbeidsgalop links aanspringen
13 A Hoefslag volgen en overgang arbeidsdraf
14 Voor B Arbeidsstap

Moet je nu dus echt OP A in galop aanspringen, en moet je dan ook echt op A overgang arbeidsdraf? Of mag je ook nog iets na de A ofzo? Omdat ik tot nu toe bij de B altijd had gezien dat je overgangen tussen letters moet rijden?

En dit stukje:
19 B Afwenden
E Rechterhand en overgang arbeidsdraf

Ik reed dus altijd in mijn wending de overgang naar arbeidsdraf, maar heb dus al 2x het commentaar gekregen eerst wenden dan draf? Er staat alleen niet rechterhand en DAARNA arbeidsdraf dus ik vind het een beetje verwarrend :?

SimoneDV

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:06

niemand die weet hoe dit officieel zit? Of kan ik dat ergens vinden?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: proef B2 OP de letter overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:09

Je moet op de grote volte aanspringen.Het gaat in de B om een goede overgang en niet of je hem precies kunt plaatsen.Ik laat mijn lesklanten altijd in de hoek aanspringen als ze snel verkeerd zitten.Dan is de volte wel niet rond maar dat is altijd nog minder erg dan verkeerde galop.Neem dus de tijd voor je overgang!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:11

O trouwens:je overgang in de wending rijden.Dit hebben ze expres zo gedaan omdat ze dat makkelijker vinden.Ik ben bij de intro vd nieuwe proeven toen geweest en daar is mij dit zo uitgelegd.Helaas zijn niet alle jury's daar van op de hoogte...

SimoneDV

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 22:16

ambre schreef:
Je moet op de grote volte aanspringen.Het gaat in de B om een goede overgang en niet of je hem precies kunt plaatsen.Ik laat mijn lesklanten altijd in de hoek aanspringen als ze snel verkeerd zitten.Dan is de volte wel niet rond maar dat is altijd nog minder erg dan verkeerde galop.Neem dus de tijd voor je overgang!


ok bedankt. Wel apart dat er in de andere proefjes wel wordt aangegeven dat je tussen letters de overgang moet rijden, bijv. op de volte tussen B en E arbeidsgalop aanspringen.
Gelukkig springt het paard waarmee ik ga rijden vrijwel altijd goed aan maar ik zal er opletten geen gehaaste overgang te rijden omdat ik het persee op A wil doen :)

ambre schreef:
O trouwens:je overgang in de wending rijden.Dit hebben ze expres zo gedaan omdat ze dat makkelijker vinden.Ik ben bij de intro vd nieuwe proeven toen geweest en daar is mij dit zo uitgelegd.Helaas zijn niet alle jury's daar van op de hoogte...


Jammer dat ik er dan 2x commentaar op kreeg inderdaad. Maar het leek mij zelf dus ook al dat de overgang in de wending moet, omdat er niet staat daarna overgang...
Maarja ik rijd m gewoon in de wending dan en jammer als de jury het weer anders denkt...

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: proef B2 OP de letter overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:19

Ik denk idd dat je OP de letter de overgang moet rijden. Paar passen later zal niet heel erg zijn, maar het staat er wel op die manier dat je bij A al aan moet springen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:10

Dit is hetzelfde idee als je daaronder beschrijft:
E rechterhand en arbeidsdraf --> Dan rijdt je dus tijdens je wending die overgang.

A grote volte en arbeidsgalop --> Dan rijdt je dus tijdens de inzet van je volte die overgang naar galop. Dus op de eerste kwart van je volte.
A hoefslag volgen en arbeidsdraf --> wanneer je dus bezig bent om de hoefslag te gaan volgen, maak je ook je overgang naar draf. Hierbij zou ik ook kiezen voor het stuk op de korte zijde en zeker zorgen dat je na de hoek in draf bent. De hoek zelf is ook hier nog wel een mooi punt om te gebruiken.

Echter, hoe eerder je de overgang doet, hoe minder risico je loopt dat je 'te laat' op je coupon terug krijgt. Dus ben jij zover in je africhting dat je op A een mooie overgang naar galop kan laten zien, probeer dat dan ook. Maar heb je nog even die wending nodig voor een mooie overgang, maak daar dan ook gebruik van.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:55

WD --> MA

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: proef B2 OP de letter overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:29

Nell:Nee hoor,is veel te moeilijk voor de B dressuur.Pas in het M worden overgangen galop op de letter gevraagd.Dus in het eerste gedeelte van je volte je overgang rijden.

Destino

Berichten: 13293
Geregistreerd: 01-04-08

Re: proef B2 OP de letter overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:50

Het is volgens mij inderdaad niet precies op de letter, dat zou wel erg lastig worden.
Zoals sjonniej beschrijft, moet je inderdaad in het eerste stukje van je volte aanspringen.

SimoneDV

Berichten: 3388
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:23

bedankt voor de reacties.
Uiteindelijk moest ik ineens proef B3 rijden omdat ze hadden besloten van proef te veranderen omdat B2 dus eigenlijk geen "normale" B proef is ofzo, alleen dat wist ik pas 5 minuten van te voren :+
Maar goed, ik kan nu dus niks zeggen over het eventuele commentaar bij die onderdelen omdat proefje B3 die allemaal niet heeft.