Welke overgang is moeilijker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Welke overgang is moeilijker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 21:17

van de B naar de L1
of van de L1 naar de L2

Ik heb altijd geroepen dat Mirk wel L2 klaar was. Maar nu heb ik met me grote mond gezegd dat ik zaterdag wel officieel L2 kan starten. heb nu 9 winstpunten in de L1, en nog 4 proeven te gaan, moet willen dus

Brrr... begin nu de L2 in zicht komt wel lichtelijk benauwd te worden *LOL*

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:22

Hmm..ik heb het natuurlijk nog niet meegemaakt, maar meerdere mensen van mijn club die de L1 zo door waren bleven opeens gigantisch hangen in de L2. Daar kregen ze nooit een wp...maar ik weet het verder niet.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:56

Ik heb pas moeite gekregen bij de overgang M1 naar M2, maar dat kwam ook vanwege de blessure van mijn paard.
L1 naar L2 was eigenlijk niet moeilijk.

andrea16

Berichten: 6239
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:03

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar 2 mensen van de club hebben nog geen winstpunt gehaald in de L1 terwijl ze in de B altijd een winstpunt hadden en meestal 2 of 3 en een prijs. Dus dat kan ook wel lastig zijn.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:04

ik hoor ook best vaak gehoord dat de overgang van de L1 naar de L2 moeilijker is.
omdat je veel moet doorzitten.
maar je hoort ook wel weer van veel mensen dat ze liever doorzitten dan lichrijden.
ach ja het ligt er ook aan met wat voor paard je start Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:23

Ik vond de overgang L1-L2 wel iets moeilijker, maar ook leuker..Het ligt ook aan je pony en jou.

Kan je goed wijken, a.w en dan gaat t wel lukken, het was nog niet een heel erg grote verandering..

hopperdehop2
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-02-04
Woonplaats: Fryslàn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:32

als je je paard of pony rijtechnisch goed voor elkaar hebt is het niet moeilijk.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:22

L1-L2 is niet een gigantische stap hoor, van L2 naar M1 en verder wel...
Je paard moet wat meer gesloten gaan in de L2 dan in de L1, alles net wat meer afgewerkt...
Ik ga nu sneller in de L2 dan in de L1!!! Pling

afgelopen weekend 2x 176 punten gereden in mijn 3e L2-wedstrijd

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:43

ja inderdaad, tussen de L1 en L2 zit niet zoveel overgang, maar tussen de L2 en de M1 wel.. maar dat hou je met elke overstap.
je paard moet er in ieder geval klaar voor zijn, er zijn mensen die alleen mnaar doorstampen en steeds meteen overgaan als ze genoeg punten hebben, maar die gaan ineens in de L2 op hun bek.. gek he zeg ikd an altijd maar.. je moet er gewoon aan denken dat jullie als combi er klaar voor zijn

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:29

danifur schreef:
ja inderdaad, tussen de L1 en L2 zit niet zoveel overgang, maar tussen de L2 en de M1 wel.. maar dat hou je met elke overstap.

Ben het er niet helemaal mee eens, vind L2 naar M1 nog wel meevallen.
Vooral M1 naar M2 blijkt voor veel mensen een probleem te zijn! Daar wordt toch ineens verzameling en minder progressieve (zeg ik t nou goed??) overgangen gevraagd. Toch best wel een verschil.
Ik vind juist L1 naar L2 groter dan van L2 naar M1.
maar als je paard/pony rijtechnisch goed loopt levert het allemaal niet zoveel problemen op.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:48

Vond zowel overstap van B naar L1 als van L1 naar L2 beiden niet zo moeilijk. Ik denk altijd maar: als je in een klasse altijd ruim in je winstpunten zit en in je training ben je al bezig met een klasse verder, dan lukt het wel. Als jij altijd je winstpuntjes met net aan 156 punten rijdt, zou ik toch nog even verder oefenen.

En mensen die altijd met het minimum aantal punten overgaan omdat ze snel vooruit willen komen, gaan indd vaak op hun bek. Zo ken ik iemand bij mij op stal die in dezelfde periode als ik is begonnen te starten met haar paard, met 5 winst overging naar de L1 en toen nooit meer een winstpunt reed. Ondertussen heb ik lekker gewoon 13 puntjes in de B gehaald, ben toen overgegaan en reed m'n eerste L1 wedstrijd 3 winst Haha!

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:19

ik vind doorzitten zo lastig!dat word nog wat in de L2.ik heb het gevoeldat ik mijn ppony in de weg zitmetdoorzitten(dat ze korter loopt) iemand tips?anders pb even:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:54

In principe komen er in de L2 niet veel nieuwe onderdelen bij. Er wordt alleen strenger gelet op hoe je je paard laat lopen dwz constante aanleuning, constant tempo, mooie inzet en afwerking van de oefeningen. In de L2 wordt je meer op het rijden beoordeeld en niet op hoe braaf je paard de baan door fietst.
Ik zou gewoon de overgang maken. Als het heel erg tegenvalt train je thuis gewoon nog eventjes verder en dan ga je het weer opnieuw proberen. Ik zie er echt het nut niet van in om alle klasses helemaal uit te rijden, tenzij je het super leuk vind natuurlijk.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:00

danifur schreef:
er zijn mensen die alleen mnaar doorstampen en steeds meteen overgaan als ze genoeg punten hebben, maar die gaan ineens in de L2 op hun bek


Dit geld niet voor iedereen hoor! Toen ik 10 maanden geleden met Oki begon kende ze nog helemaal niks, moest nog ingereden worden. Omdat ik dacht er wel klaar voor te zijn ben ik meteen L1 gestart (had zelf m1 gereden). Dit ging in het begin niet geweldig maar na de eerste ervaringen stroomden de wp binnen en met 10 zijn we meteen naar de L2 over gegaan. En nee, ik ging niet op mijn bek. Mijn tweede wedstrijd (2 proeven) was ik 2x 1ste met beide 168 punten, ook daarna reed ik in de wp en prijzen (afgelopen weekend 1st, 2x 2de en 3de). Nu hoef ik nog maar 1 wp en ik ga weer naar de M1, dus weer met 10. En als je sommige ruiters ziet rijden in de M1, dat moet ik ook kunnen. Rijd met oki nu ook al veel beter als met haike er daar reed ik toch M+8 mee.

De moeilijkse overgang die ik gehad heb is die van de L (in dat jaar werd net de L1 ingevoerd) naar de L2, het begin ging goed maar toen kwamen we in een dip. Maar denk dat dat voor iedereen anders is.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:53

bealy23 schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens, vind L2 naar M1 nog wel meevallen.
Vooral M1 naar M2 blijkt voor veel mensen een probleem te zijn! Daar wordt toch ineens verzameling en minder progressieve (zeg ik t nou goed??) overgangen gevraagd. Toch best wel een verschil.
Ik vind juist L1 naar L2 groter dan van L2 naar M1.
maar als je paard/pony rijtechnisch goed loopt levert het allemaal niet zoveel problemen op.


Mijn mening ook.
Ik vond van het B naar het L1 niet echt spectaculair. Ik heb wel wat moeite gehad van het L1 naar het L2. Ik reed op een supergevoelig paard en die kon het nog niet echt waarderen dat ik opeens wilde doorzitten. Dat probleem is inmiddels opgelost. Kun je nagaan dat een paar jaar geleden je meteen op L2 niveau moest rijden omdat het L1 toen afgeschaft was... Haha!

Van het L2 naar het M1 valt ook nog wel mee. Met hetzelfde paard waarmee ik die probleempjes in het L2 had van het doorzitten wil ik nu het liefst zo snel mogelijk door naar het M1. Normaalgesproken rij ik het liefst alle klasses helemaal uit, maar ze voelt gewoon veel beter aan nu en ik denk zelfs dat het M1 gemakkelijker zal zijn (alles doorzitten dus beter zithulpen geven).

Van het M1 naar het M2 wordt veel meer verwacht. Zo mogen overgangen dan minder progressief worden, wordt het halthouden toch echt vierkanter verwacht en meer geslotenheid.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:27

Ik hoop dit weekend te gaan uitproberen hoe de overgang van de B naar de L1 is met een jong paard. Voorheen vond ik het allemaal niet zo spannend, maar nu is dat toch anders. Tot nu toe gaat het goed, dus we zullen zien van t weekend!

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:57

de overgang L1-L2 is wel wat pitterger dan van de B-L1.
maar als het in de l1 goed gaat zal het ook wel lukken in de l2.

Annash
Blogger

Berichten: 26508
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:56

Ik stoomde flink door van de L1 naar de L2. Heb nergens last van gehad, dus tja.. De B-L1 vond ik ook meevallen (wel met andere pony)

Ik denk toch dat L1-L2 wat pittiger is omdat je ook kleinere wendingen e.d. moet rijden.

Maar het lukt je vast Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 10:59

Shanna16 schreef:
Maar het lukt je vast Knipoog


denk je Nagelbijten / Gniffelen Haha!
Ben altijd wat onzeker. Mijn juf zegt wel dat ik er klaar voor ben. In de bak wil het wel, maar goed; iedereen is in zijn achtertuin een kampioen. Het moet nog bewezen worden op de wedstrijd...

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:19

Ik vond B-L1 wel makkelijker dan L1-L2, maar L1-L2 is nog wel goed te doen!
Nou scheelt het ook dat ik voor de overgang naar de L1 wel beter had geoefend dan voor de overgang naar de L2 Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:47

Scum schreef:
Kun je nagaan dat een paar jaar geleden je meteen op L2 niveau moest rijden omdat het L1 toen afgeschaft was... Haha!


Jaaa, dat kan ik me helaas nog herinneren... vooral met een groene pony was dat geen pretje , een enorme overgang...
De overgang B naar L was toen echt groot als je paard of pony nog niks kende...

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:11

ik heb die overstap nog niet gemaakt, ben nu van B naar L1 gegaan, maar volgens mij valt het best wel mee.

Ik denk aleen wel dat als je in een bepaalde klasse goed gaat, je wel wat moet gaan oefenen alvast voor de volgende klasse. Sowieso, de basis is het belangrijkste, als die goed is kan je je goed focussen op de moeilijkere oefeningen en dan voorbereiden op een wedstrijd met goede resultaten!

gewoon lekker relaxt rijden, geen haast maken,m anders gaan het alleen maar mis! lekker rustig aan en gewoon genieten van wat je aan het doen bent. dan komt alles van zelf goed!

succes!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:44

En je hoeft toch sowieso je eerste wedstrijd geen idioot goede resultaten te boeken? Ervaring kost tijd toch Knipoog Dus er gewoon lekker voor gaan en je ziet wel waar het schip strandt.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:35

bealy23"]
[quote="Scum schreef:
Kun je nagaan dat een paar jaar geleden je meteen op L2 niveau moest rijden omdat het L1 toen afgeschaft was... Haha!


Jaaa, dat kan ik me helaas nog herinneren... was dat geen pretje , een enorme overgang...
[/quote]

Helemaal mee eens, van daar naar de M1 was niet zo moeilijk.
Ga met oki 6 juni debuut M1 starten, weet ik meteen hoe deze overgang is. Met Haike vond ik het op het begin niet moeilijk en reed ik wp, daarna kwamen we in een dip.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:50

L1-L2 is moeilijker. In de B en L1 kon je nog een klote proef neerzetten en kreeg je soms nog een wp maar in de L2 kun je dat echt niet meer.