Degradatie ook in de hogere klasse ?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Degradatie ook in de hogere klasse ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 17:27

Ik vernam zojuist dat er voorstellen zijn om ook zware en lichte toer combinaties te laten degraderen.

In het kort komt het er op neer dat wanneer iemand in bijvoorbeeld de grandprix 5 x achter elkaar of 15 x in totaal een onvoldoende score haalt ze teruggezet kunnen worden naar de lichte toer enzovoorts.

Wat is jullie idee hierover. We zouden hier een Poll van kunnen maken, maar ik weet niet hoe dat moet.


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:39

Nou als het in de lagere klasses kan, waarom dan ook niet in de hogere klasses?? Ik heb er op zich niks op tegen. Het probleem is denk ik alleen dat er al maar zo weinig LT en ZT ws zijn (vooral in het noorden)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:42

YvonneS schreef:
Nou als het in de lagere klasses kan, waarom dan ook niet in de hogere klasses?? Ik heb er op zich niks op tegen. Het probleem is denk ik alleen dat er al maar zo weinig LT en ZT ws zijn (vooral in het noorden)


Klopt in het noorden is het echt een probleem!
Ik zou er ook niet tegen zijn! Als het zo in de lagere klassen gaat, dan ook maar in de hogere klassen!

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 17:47

Het inititiatief komt vanuit Duitsland waar je bijvoorbeeld in de grandprix 's morgens om 06.00 de eerste start hebt en 's avonds om 11.20 de laatste start. In Nederland zal het er binnen een aantal jaren ook zo gaan uitzien.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:04

Heet dat bij de OS geen 'vormbehoud tonen' Haha!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:25

hoeveel combinaties kennen jullie die ooit gedegradeerd zijn in de dressuur? Ik ken er drie die ooit een minpunt gehaald hebben (en bij 5 moet je pas degraderen geloof ik) , dus dit lijkt me vrij zinloos.

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 19:30

Ik ken er genoeg die in de grandprix al 5 maal onder de 60% gescored hebben en in de lichte toer veel meer.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:34

maar onvoldoende scoren is onder de 50 % Knipoog

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:53

En om een verliespunt te halen moet je volgens mij onder de 45% halen!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:09

ik denk dat als je in de lagere klasses teruggezet kan worden omdat je het (schijnbaar) nog niet aan kunt, dat ook in de hogere klasse moet hebben, misschien is het wel té snel gegaan en loop je ergens vast. dan kan je beter een stapje lager gaan en weer goede punten scoren, dan maar blijven aanmodderen in die hoge klasse en het niveau maar niet halen!

.....

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:01

Ik vind vlak onder de 60% geen optie. Iedereen kan een paar keer slecht zijn gegaan. dan is onder 55% een betere optie.

Xhaltengroet
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:41

Citaat:
Ik vind vlak onder de 60% geen optie. Iedereen kan een paar keer slecht zijn gegaan. dan is onder 55% een betere optie.


Ja maar 5 keer achter elkaar of 15 keer in het totaal, dan hebben toch heel wat juryleden hun mening gegeven over de combinatie. En alles onder de 60% is onvoldoende. En moet je dan maar blijven rondrijden op achteraf wedstrijdjes met foutenkijkers als jurylid ? Nee ik zou de eer aan mijzelf houden en lekker in het bos gaan rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:45

Ik ben het daar niet met je eens, xhaltengroet.

Ik grijp elke GP wedstrijd nu aan om ervaring op te doen. 65% is zeker onhaalbaar voor ons, maar wat we nu samen in de ring leren, kan van onschatbare waarde zijn in de toekomst.

En ervaring haal je zeker niet uit een bos...
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 30-04-04 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 22:46

Xhaltengroet, in de basis wordt het cijfer 5 gegeven voor iets wat voldoende is, een proef van 50% zou dus voldoende zijn, maar niet bevredigend (60%). Een 5 voelt natuurlijk nooit als voldoende, maar staat wel als zodanig in het proevenboekje. Is dat bij de ZZGP proeven ook zo??

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-04 23:39

Tyrza schreef :

Citaat:
Ik grijp elke GP wedstrijd nu aan om ervaring op te doen. 65% is zeker onhaalbaar voor ons, maar wat we nu samen in de ring leren, kan van onschatbare waarde zijn in de toekomst.


Maar de ervaring die je opdoet moet ook wel terug te zien zijn in je volgende prestatie, dus daarom ook 15 keer onder de 60%. En op lager niveau roept ook geen enkele jury "ach ze doet mee om ervaring op te doen". Dat zijn toch geen uitgangspunten. Ik persoonlijk verwacht van een grandprix topsport, en zit echt niet te wachten op een hele rits van combinaties die, steeds maar weer, ervaring komen opdoen.

Xhaltengroet
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:53


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 06:56

Daar zou ik nou eens graag een video van zien! Voor houding en zit had ze toch een dikke voldoende dus hoe doet ze dat?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 06:56

valencia schreef:
ik denk dat als je in de lagere klasses teruggezet kan worden omdat je het (schijnbaar) nog niet aan kunt, dat ook in de hogere klasse moet hebben, misschien is het wel té snel gegaan en loop je ergens vast. dan kan je beter een stapje lager gaan en weer goede punten scoren, dan maar blijven aanmodderen in die hoge klasse en het niveau maar niet halen!


dat kan dus formeel wel, maar om te degraderen moet je 5 * onder de 45% rijden en dat gebeurt nou niet vaak Frusty

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:08

Xhaltengroet"]
Autodropje, misschien geeft dit wel aan wat je bedoel :

http://www.badminton-horse.co.uk/2004_event/results/dressage_sheets/dressage001.html

Het zou leuk zijn als we in Nederland dit ook allemaal konden opvragen. De naam van het paard beloofde al niet veel goeds Haha!
[/quote]

Dit is natuurlijk wel een uitzondering. Zo ben ik ze in ieder geval de laatste tijd nog niet tegengekomen.

[quote="autodropje schreef:
Maar de ervaring die je opdoet moet ook wel terug te zien zijn in je volgende prestatie, dus daarom ook 15 keer onder de 60%. En op lager niveau roept ook geen enkele jury "ach ze doet mee om ervaring op te doen". Dat zijn toch geen uitgangspunten.


Een hele rits? Die 5 of 6 combinaties die rond de 60% scoren lijken me niet bepaald storend.

Uiteraard heb je de "elite": het A en B kader, maar ook buiten deze kaders mag er m.i. toch wel gereden worden?

Citaat:
Ik persoonlijk verwacht van een grandprix topsport, en zit echt niet te wachten op een hele rits van combinaties die, steeds maar weer, ervaring komen opdoen


Maar jij bent geen jurylid. Of toch wel?

Iedereen heeft recht op het starten in een bepaald niveau. Of moet je dan perse minimaal 65% kunnen scoren om te "mogen" starten? (Daarvoor zijn juist de kaders opgesteld om een onderscheid te maken.)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 08:12

en voor alle duidelijkheid, die score is een dressuurscore van Badminton, dus bij Eventing

Ik snap het eigenlijk niet zo. In de basissport is bij dressuur degradatie ook een absolute uitzondering (kent iemand een voorbeeld?), maar er zijn er meestal maar een kwart die boven de 60 % scoren. Nou weet ik ook wel dat de jurering in de GP toch iets anders is (anders mag je mij nog wel eens bepaalde scores uitleggen, evt per PB) maar feit is dat daar toch zeker 80 % (ff op gevoel, zal nog wel hoger liggen) boven de 60 % rijdt.

Opnieuw krijg ik het gevoel dat hier de problemen met het jureren worden aangepakt over de rug van de ruiter.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:37

Xhaltengroet schreef:
Autodropje, misschien geeft dit wel aan wat je bedoel :

http://www.badminton-horse.co.uk/2004_event/results/dressage_sheets/dressage001.html


Het zou leuk zijn als we in Nederland dit ook allemaal konden opvragen. De naam van het paard beloofde al niet veel goeds Haha!


Dit geeft juist totaal niet aan wat er bedoelt wordt. Dit is een protocol van Badminton. Dressuur ging desastreus voor deze combinatie, springen redelijk en de cross was gewoon ok. Uiteindelijk is deze combinatie in de einduitslag terug te vinden op de 43ste plaats. Niet eens zo slecht dus na een totaal verprutste dressuurproef.

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:21

Het enige dat ik heb willen stellen, is dat als er regels zijn om basisruiters een klasse terug te zetten, dit ook gedaan moet kunnen worden in de hogere (FEI) klasse. Maar we kunnen het natuurlijk ook vriendelijk oplossen en een A-, B-, C-, D- en E-kader creeren, waarbij het E-kader uitgenodigd wordt om het programma op te vullen als alle andere niet willen of geen tijd hebben. Verder kan het natuurlijk niet anders dat deze regel aanstaande is. Vroeger hadden we geen selecties voor Haaksbergen/Nijmegen voor de GP-ruiters, we waren al blij als er een paar kwamen, nu hebben we deze selecties wel. De volgende stap is dat alleen de A, B en C ruiters zich voor deze nationale kampioenschappen kunnen selecteren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:14

...waarbij de kloof nog groter wordt tussen de gesettelden en de nieuwkomers...

Ik zou zeggen: doe een voorstel bij Mariette en Volker Lachen

Ik vind eerlijk gezegd de overbevolking eerder toeslaan bij de Lichte Tour, dan bij de GP.

Maar ik ben het wel met je eens dat, indien het in de basis gebeurd, het in de ZZGP ook moet gebeuren. Alleen is dan de vraag waar de puntengrens gesteld wordt. Daar blijven de meningen over verdeeld.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:20

Ik vind onder de 60% echt totale onzin... Dat kan iedereen overkomen, en sommigen ook vaker. Als je dit soort mensen niet de kans geeft om het te proberen is dat toch oneerlijk Verward

Suzanne F.

Berichten: 48949
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:17

sjaantje schreef:
Ik vind onder de 60% echt totale onzin... Dat kan iedereen overkomen, en sommigen ook vaker. Als je dit soort mensen niet de kans geeft om het te proberen is dat toch oneerlijk Verward


Vind ik ook, dat kan iedereen overkomen. Maar wie ZZGP 10 x onder de 55 % rijd, vind ik het ook niet waard om daar te starten. Deze scores geven toch aan dat er iets heel erg fout zit. Dit kan ook een keer gebeuren natuurlijk maar 10 x is geen ongelukje meer.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers