Jury voor het leven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:21

Natuurlijk is eea afhankelijk van welke klasse gejureerd wordt. Bij de reining zien beide jury's natuurlijk alleen maar dezelfde ruiter (hij is tenslotte alleen in de bak), maar ook hier blijft de jurering een kwestie van smaak. De een zal een spetterde snelle doch wat slordige proef hoger waarderen als een rustiger maar technisch goed uitgevoerde mooiere proef.
Bij de pleasure, waarin de bak behoorlijk vol kan zijn met starters, kan de ene jury de ene ruiter meer volgen dan een andere jury. Ook heb je dan dat jury's niet alles zien, ze hebben tenslotte geen ogen in hun achterhoofd (als wil de schrijver daar wel eens in meehelpen). En bij 2 evengoede ruiters kan de kleur van het paard de doorslag geven Schijnheilig

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:53

Het gebeurd vrij vaak dat je als jury nog even napraat, zeker als je dezelfde proeven hebt gekeurd.
Het is daarom zeker wel zinvol als je met meer zit, ook al bespreek je het niet op het moment zelf.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:39

De laatste opfris cursus was wel aardig in de zin dat er van een bepaalde oefening cijfers gegeven moesten worden (bordje opsteken) en degene die hoog en laag zaten moesten vertellen waarom. Het idee was niet om fouten te zoeken, maar om het cijfer te ijken met de grote gemene deler.
Feit is wel dat er per oefening soms meer dan 4 punten verschil was.

Dit was trouwens de IL IM opfrissing, of datzelfde geldt voor de GP-juryleden??? Ik zie Peters nog geen verantwoording afleggen van zijn score.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 16:23

Maar loop je met zo'n systeem niet erg de kans dat mensen geen zin hebben in 'verantwoording afleggen over hun gegeven cijfer' en dus maar een middenmoot cijfer gaan geven Verward

Kortgeleden is er door de AQHA een video uitgegeven waarin men aan de hand van voorbeelden laat zien wat niet gewenst is en dus laag beoordeeld hoort te worden.
(Of het ook gebeurt is een tweede natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:09

ART_UMA schreef:
Dit was trouwens de IL IM opfrissing, of datzelfde geldt voor de GP-juryleden??? Ik zie Peters nog geen verantwoording afleggen van zijn score.

Zolang meneer Peeters gewoon netjes en weloverwogen zijn puntjes geeft, hoeft hij zich toch nergens zenuwachtig over te maken??? Hij zal die toelichting best willen geven wellicht Knipoog.

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:14

Tyrza schreef :

Citaat:
Ik denk dat dat in de dressuurwereld een hoop etentjes zal schelen?


Lees je hier voor uit eigen werk Tyrza ?

Want jouw vader heeft destijds ook altijd de juryleden aan zijn tafel uitgenodigd. Of was je dat even vergeten ?


Verder vindt ik het echt top dat juryleden met deelnemers praten, en hun motivatie geven. Deze week was er weer een clinic van Jan Peeters bij Coby van Baalen, Jan kon voor iedereen heel begrijpelijk uitleggen, waarom juryleden op een bepaalde manier naar de uitvoering van een bepaalde oefening kijken. En ik zie niet in waarom daar een chaperonne bij moet zijn.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:03

Ik vind dat praten tijden een clinic heel iets anders is als met de jury praten tijdens een wedstrijd (als deelnemer zijnde).
Bij ons (western) worden er soms ook door de jury clinics gegeven nadat er een wedstrijd geweest is. Daar kun je veel van leren mbt de manier van jureren (van deze bepaalde jury dan Haha!)

Verder vind ik de vergelijking mbt Tyrza en haar vader een beetje een steek onder de gordel

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:43

Ik blijf erbij dat juryleden gewoon op hun jurering moeten kunnen worden aangesproken. Uit ervaring weet ik dat alle juryleden dat helemaal niet erg vinden, (als het op een nette manier gebeurd). Iedereen (jury en deelnemers) leren daar heel veel van. Ik heb het zelf maar een paar keer gedaan, maar mijn trainster des te meer, want dan wist ze in ieder geval waar ze met mij en mijn paard aan moest werken.

Citaat:
Verder vind ik de vergelijking mbt Tyrza en haar vader een beetje een steek onder de gordel


Mijn vader is jarenlang sponsor geweest van de junioren en young riders, ook het team waaring Tyrza deelnam, dus ik spreek geen onzin, het hoort er allemaal bij. Je denkt toch niet dat als je een week lang elke dag ontbijt, luncht en dineert met o.a. de juryleden dat er alleen maar over het weer gesproken gesproken wordt.
Laatst bijgewerkt door autodropje op 30-04-04 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:43

Sugarmiss schreef:
Maar loop je met zo'n systeem niet erg de kans dat mensen geen zin hebben in 'verantwoording afleggen over hun gegeven cijfer' en dus maar een middenmoot cijfer gaan geven Verward
Als je altijd een middenmoot cijfer geeft is er niets aan de hand, want afstemmen op de middenmoot was het doel juist. Verder zijn ze bij de KNHS nog echt zoekende naar een goed systeem ter verbetering/gelijk punten van de jury's, dit was voor het eerst.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:46

autodropje schreef:
Ik blijf erbij dat juryleden gewoon op hun jurering moeten kunnen worden aangesproken.
Volgens het KNHS regelement moeten ze (eigenlijk) ook wachten om juist antwoord te kunnen geven op vragen. Hoewel ze er (de ruiters) nauwelijks gebruik van maken.

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:59

Je hebt natuurlijk altijd verschillende juryleden, maar de juryleden die achter hun cijfers staan zullen nooit bang zijn deze te verdedigen. De anderen springen na afloop van de proef in hun auto en scheuren naar huis. Tijdens Indoor Brabant werd een Z ruiter (tijdens de kür op muziek) gediskwalificeerd, door een heel goed en betrouwbaar jurylid, aan de hand van de videobeelden en de regelementen werd later aan hem (door een collega) uitgelegd dat hij fout zat. Dit jurylid heeft zijn excuses aangeboden en het verschil in prijzengeld uit eigen zak betaald aan betreffende deelnemer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:04

autodropje schreef:
Citaat:
Verder vind ik de vergelijking mbt Tyrza en haar vader een beetje een steek onder de gordel


Mijn vader is jarenlang sponsor geweest van de junioren en young riders, ook het team waaring Tyrza deelnam, dus ik spreek geen onzin, het hoort er allemaal bij. Je denkt toch niet dat als je een week lang elke dag ontbijt, luncht en dineert met o.a. de juryleden dat er alleen maar over het weer gesproken gesproken wordt.

Dus jullie zaten zelf (ook) aan tafel met o.a. de jury's ??? Gezellig Lachen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 21:22

autodropje schreef:
Tyrza schreef :

Citaat:
Ik denk dat dat in de dressuurwereld een hoop etentjes zal schelen?


Lees je hier voor uit eigen werk Tyrza ?

Want jouw vader heeft destijds ook altijd de juryleden aan zijn tafel uitgenodigd. Of was je dat even vergeten ?


Ja, dat is gebeurd. Maar meer met het oog op de sponsorevenementen. Zo werd oa. de WEG in Den Haag en het CHIO te Rotterdam gesponsord door mijn vader. Voorafgaand aan dit evenement werden vaak de betrokkenen uitgenodigd voor een diner. Uiteraard komt het dan ook voor dat enkele juryleden en ruiters een vorkje meeprikken.

Dit speelde zich 10 jaar geleden af. Over oude koeien uit de sloot halen gesproken…

Citaat:
Lees je hier voor uit eigen werk Tyrza ?


Eigen werk? Ik heb nooit een diner met een jurylid gehad...

autodropje

Berichten: 83
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Schoten-Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:33

Tyrza,

Ik heb je het afgelopen weekend zien rijden en vond dat je best wat meer punten had mogen krijgen, maar je kent dat verschijnsel toch zelf ook wel. Op een bepaald moment zit je bij de jury in een vakje, en daar kom je niet zo gauw meer uit.

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:52

Tyrza schreef:
dat er best eens over de schouder meegekeken kan worden bij een dergelijke wedstrijd. En dan niet alleen bij de groentjes, maar juist bij de gesettelde orde.


Bij sommige (grote) wedstrijden kan het publiek gelijk zien welke punten gegeven worden door welke jury, dus meegekeken wordt er dan wel, toch Knipoog
en dan bedoel ik niet het totale maar elke puntje uitzonderlijk !

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 22:45

Autodrop: inderdaad, ik weet er alles van. Dat is dressuur: incasseren en relativeren Tong uitsteken

Magique: ik vond het perfect wat in Den Bosch werd gedaan, dat de punten gelijk getoont werden. En ook daar verschilde het af en toe behoorlijk. Het is alleen jammer dat dit niet bij meerdere (grote) wedstrijden gedaan wordt.

En dan blijf ik nog steeds bij het standpunt: wat als het jurylid er meerdere malen naast zit?

Xhaltengroet
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 23:29

Citaat:
Magique: ik vond het perfect wat in Den Bosch werd gedaan, dat de punten gelijk getoont werden. En ook daar verschilde het af en toe behoorlijk. Het is alleen jammer dat dit niet bij meerdere (grote) wedstrijden gedaan wordt.


Claartje van Andel heeft hier een stukje over geschreven, en ik sta hier compleet achter. Het laten zien van punten tijdens de wedstrijden niveleert de verschillen in jurering. Maar dat is nou net niet wat we willen, we willen toch allemaal juryleden die punten wat ze zien, en die niet na de eerste vier scores denken "my god ik zit veel te hoog of te laag". Tijdens de nationale kampioenschappen in Nijmegen kan slecht 1 jurylid de tussenscores zien, maar heb je de rest wel eens uit hun hokjes zien hangen om het ook te volgen. Scores per onderdeel zichtbaar maken voor het publiek "JA GRAAG", maar dan wel buiten beeld voor de juryleden.