vlechten? elastiek of naald en draad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

hoe vlechten jullie

elastiekjes
79 (53%)
naald en draad
65 (43%)
anders (?)
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 149


New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:42

Met het 4-tal moeten wij met elastiekjes vlechten maar normaal gesproken doe ik altijd met naald en draad. Ik vind het alle twee even makkelijk dus heb niet echt een voorkeur. OK dan!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:47

Ik heb naald en draad ingevuld, omdat ik dat mooier vind voor dressuurpaarden. Moet er wel bij schrijven dat ik steeds zo heb gevlochten als ze op de stallen wouden waar ik reed/ werkte. Op de ene stal moest het met grote roosjes (n&d), de andere met elastiekjes en dan oprollen, de volgende stal wou het met elastiekjes op de 'doorhaal'-methode enz. enz.
Binnenkort moet ik weer voor mezelf vlechten.... en dat is hééél lang geleden.... Bloos! misschien nog maar eens oefenen voor wat ik nog het beste kan.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 13:50

Oké, wij doen het vlechten met naald en draad altijd zo (hoop dat het een beetje duidelijk is):

-Nodig:
- Krukje/opstapje
- Grove kam/schaar
- Wasknijper
- Sprayflacon met water met een drupje betadine
- Stopnaald
- Gewaxt garen/ijzergaren

-Werkwijze:

1. Meet een “kambreedte” af en trek een scheiding.
Zet manen ernaast vast met een wasknijper

2. Nat sprayen

3. Vlecht maken (niet te strak)

4. Zet draad onderaan vast door een paar keer door te steken

5. “Rest-plukje” onder de vlecht duwen, garen er 2 keer omheen slaan, hier van boven naar onder doorheen steken

6. Halverwege de vlecht van onder naar boven insteken en vlecht dubbeltrekken; steek dan op het uiteinde van de vlecht van boven naar onder

7. Strak tegen de manenkam aan van onder naar boven insteken, vlecht voorzichtig dubbeltrekken tot knotje.

8. Draad afhechten door aan een zijde 2 a 3 keer door te steken= dus laatste steek herhalen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 14:53

Ik doe dus ook de vlechtjes met elastiekjes, waarna ik het opsteek met naald en draad. Is niet moeilijk, blijft altijd goed zitten en het ziet er net even wat netter uit. Ik vind het op deze manier ook makkelijker om een mooie knot te maken, met het omwurgen van de elastiekjes vielen die van mij altijd desastreus uit elkaar of kwam er een belachelijke vorm knot uit die vervolgens ook niet al te best bleef zitten onder het lopen Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 14:58

Ik vlecht met naald en draad.
Dat gaat vind ik veel mooier staan.

Over het algemeen maakt het qua tijd niet eens zo heel veel uit.
Alleen met uithalen ben ik met naal den draad veel langer bezig om het uit te halen. (Al schiet het met een tornmesje ook aardig op Knipoog )

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 15:46

Ik heb lang gewoon stiekjes gebruikt omdat ik dacht dat ik dan sneller klaar was, ondertussen ben ik er wel achter dat ik met naald en draad nog sneller klaar ben. Dat blijft dan ook een nachtje erin zitten, wat bij stiekjes echt niet ging omdat mijn paard het niet zo op knotjes heeft Knipoog. Qua moeilijkheid maakt het me niet uit. Zie trouwens wel dat veel mensen een verschillende techniek hebben bij het met naald en draad vlechten.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:10

Ik heb altijd met elastiekjes gevlochten (manegepaarden), maar bij mijn bijrijdpaard heb ik met naald en draad leren vlechten (nouja, één keer gedaan Knipoog) en ik vind dat veel mooier staan.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:03

Ik vlecht nu bijna een jaar met naald en draad. En ik vind het echt veel beter staan! Ook kan ik het veel mooier met naald en draad dan met elastiekjes.

Celeste
Berichten: 1777
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 11:23

Ik vlecht met naald en draad, ik vind het mooier staan en het blijft ook beter zitten Lachen

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:43

Ik vlecht met elastiekjes omdat ik niet met naald en draad kan vlechten Haha!
Binnekort ga ik het leren en dan ga ik wel met naald en draad vlecht want dat staat veel mooier Haha!

Kikka

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 15:52

Ik kan sowieso niet vlechten Haha!

Maar als ik eens een poging waag is het met elastiekjes, gewoon omdat ik altijd wel stiekjes heb en dat lekker makkelijk is.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:14

elastiekjes..

ben niet zo handig met naald & draad

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 17:36

k vlecht met stiekjes vind ik makkelijker

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:30

Deed het beiden regelmatig maar nu gaat mijn voorkeur uit naar naald en draad mooier en steviger en inderdaad ik doe het ook heel anders met naald en draad dan hier boven staat beschreven .

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:00

Ik vlecht ook met naald en draad, omdat ik het mooier vind staan.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:06

Ligt aan de gelegenheid.
Voor klanten of een onderling gebeuren ga ik voor snel, dus met elastiek, is er ook weer lekker snel uit.
Voor wedstrijden kies ik vrijwel altijd voor naald en draad.

Zijn er trouwens nog mensen die een knotje met bijv. witte tape omwikkelen?

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:14

Sjuimpje schreef:
Ligt aan de gelegenheid.
Voor klanten of een onderling gebeuren ga ik voor snel, dus met elastiek, is er ook weer lekker snel uit.
Voor wedstrijden kies ik vrijwel altijd voor naald en draad.

Zijn er trouwens nog mensen die een knotje met bijv. witte tape omwikkelen?


Vroegah deed ik dat altijd wel, met witte tape. Wat een geklooi was dat.
Volgens mij heb ik ook weleens, (toen was ik echt klein) alleen de vlechtjes 1 keertje dubbel geslagen..

Laatst zag ik trouwens iemand die wel heel apart had ingevlochten.
Het leken net soort van half hangend, half opstaand stokjes. Heel smal en een centimeter of 3 lang. Zag er niet uit btw.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:17

ik doe het met naald en draad, ik maak namelijk roosjes en dat ziet er veel mooier uit!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:22

essie79 schreef:
Laatst zag ik trouwens iemand die wel heel apart had ingevlochten.
Het leken net soort van half hangend, half opstaand stokjes. Heel smal en een centimeter of 3 lang. Zag er niet uit btw.

Die methode ken ik wel,
ik heb op een stal gelopen waar een Braziliaan werkte, die vlocht ze ook altijd zo. Het zat super netjes, het zag er heel strak uit, maar het totaalplaatje vond ik niet mooi...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 12:27

Ik vlecht met naald en draad (de uiteinden van de vlechtjes wel met elastiek), ik vind het mooier en het scheelt me afgeknelde vingers van de tig elastiekjes Haha!

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:41

Kent iemand een site waar stapsgewijs met plaatjes(!) uitgelegd wordt hoe je met naald en draad kan vlechten?

Ik rijd zelf geen wedstrijden meer, maar word regelmatig gevraagd om paarden van anderen te vlechten. Ik zou het leuk vinden om het eens met naald en draad te proberen.

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:55


Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:58

Elastiekjes.

Ten eerste kan ik helemaal niet met naald en draad vlechten.
Ten tweede zou het een gevaar zijn voor mezelf en voor mijn paard. Het is echt een verschrikkelijk paard om in te vlechten. Zwaaien met zijn hoofd, schudden. Benen constant verplaatsen. Zelfs met elastiekjes moeten we al met 2 personen zijn om hem in te kunnen vlechten.
Ten derde; elastiekjes kun je hergebruiken.