los rijden met slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:28

Citaat:
Artikel 145 Hulpmiddelen
Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) is in de klassen B t/m L2 toegestaan.
Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan gebruik te maken van:- een bit of stang niet voorkomend op de lijst van geoorloofde bitten/stangen;
- een martingaal en van alle andere hulpteugels, zoals slofteugels, gogues e.d.***;
- oorkappen, vliegennetjes, oogkleppen, bontje om de neusriem of elke andere voorziening, die het oriëntatievermogen
van het paard beperkt.
- borsttuigen, voortuigen, staartriemen dan wel van elke andere voorziening die ervoor is bedoeld
het zadel op zijn plaats te houden, met uitzondering van de (voor)singel;
- een ''Easy Boot'';
- een (losse) tonglepel voor de klassen Z1-dressuur en hoger;
Voor pony's behorende tot de categorie A, B, en C is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem
toegestaan.
Het gebruik in de ring van bandages, pijpkousen, peesbeschermers, strijklappen e.d. is niet toegestaan, behalve
bij een prijsuitreiking.
Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders -
mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de
proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
- alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde
neusriem,
- glijdende martingaal, alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel,
- springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d.,
- enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen echter tijdens het longeren op
het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe. De bijzetteugels
dienen te zijn bevestigd aan het bit en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van welke
andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
- een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp vanaf de grond bij bijvoorbeeld
de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Middentour.)
- oorkappen/vliegennetjes ter bescherming tegen insecten, echter alleen dan wanneer het oriëntatievermogen
van het paard hierdoor niet beperkt wordt en uitsluitend onder extreme omstandigheden, dit
ter beoordeling van de afgevaardigde en/of de (voorzitter van de) jury.
Zie verder FEI-reglement Dressuur, artikel 428, Harnachement.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:58

Bollee schreef:
Ik weet het niet, maar het lijkt me niet. Een slof kan men gebruiken om een paard in de krul te trekken (niet altijd) , en mij lijkt het niet dat ze het toelaten dat dat misschien gaat gebeuren bij sommige mensen...


Het is juist niet de bedoeling hoor om met een slof je paard in de krul te trekken!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:25

Daar is het het inderdaad niet voor bedoeld, en mensen die er écht mee kunnen omgaan zullen dit dus niet doen, ik denk dat Kawa bedoelt dat veel mensen die denken dat ze er wel mee om kunnen gaan maar het in feite niet kunnen, zo misbruik maken van die slof. (En daar ben ik het mee eens)
En dat is verschrikkelijk voor hun paard dan. Ik ken toch een paar mensen die een slof gebruiken maar er niet mee omkunnen..
Nooit gehoort van uitstappen, direct in de krul trekken...Als het paard dan protesteert, vinden ze dat het werkt want 'hij gaat zo mooi showen en stoer doen'
*trekt vies gezicht*
Daarom sta ik vaak wat skeptisch tegenover het hele slofteugel gedoe.
Maar in bekwame handen zal het inderdaad wel een goed hulpmiddel zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:03

Nee, je mag niet losrijden met een slofteugel voor een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:09

idd Yuna
ik zie de slof 99 van de 100 keer gebruikt worden als trekmiddel.
Niet als hulpmiddel.
De gewone teugels kunnen ze er dan beter afslopen, hangen er toch maar voor jan... bij.
gebruik van het achterbeen word al helemaal niet meer opgelet.

Maar al die 99 roepen dat ze weten hoe je een paard van achter naar voor moet rijden
roepen alle 99 dat ze de slof alleen erbij hebben als het nodig is enz.

waarom zie je dan vaak zo anders?

nee, mooi zonder op wedstrijd, als jij je paard op wedstrijd niet zonder kunt sturen, hoor je ook nog niet op het terrein aanwezig te zijn.

En ik weete echt wel wat het is om jonge sportpaarden op vreemd terrein te hebben, dus spreek echt uit ervaring en niet omdat ik graag zomaar wat roep of andere na l*l

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 12:19

zo is het maar net RK, mensen verwarren ook aanleuning en nageeflijkheid met een krul Haha! Haha! maargoed

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 13:19

Heb trouwens gezien dat ik uitstappen ipv instappen heb geschreven in m'n vorige post Verward enfin instappen dus

Verder ben ik het er ook mee eens dat het gewoon gevaarlijk is om jonge paarden met een slof te rijden, zeker op wedstrijd.
Heb zo al eens iemand om zien kukkelen... Vanaf dat je paard opgewonden is (en dat zijn jonge paarden vaak) is het imho om ongelukken vragen.
Maar ik geef toe dat ik bevooroordeeld ben, om de redenen hiervoor vermeld verafschuw ik slofteugels gewoon
Ik weet dat ze in feite waarschijnlijk wel kunnen 'helpen' maar het is voor veel mensen gewoon te verleidelijk om mee te beginnen prutsen...

Maar nou ga ik ophouden, anders zeg ik toch maar steeds hetzelfde Haha!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:11

runningkawa schreef:
als jij je paard op wedstrijd niet zonder kunt sturen, hoor je ook nog niet op het terrein aanwezig te zijn.



Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:21

runningkawa schreef:
idd Yuna
ik zie de slof 99 van de 100 keer gebruikt worden als trekmiddel.
Niet als hulpmiddel.
De gewone teugels kunnen ze er dan beter afslopen, hangen er toch maar voor jan... bij.
gebruik van het achterbeen word al helemaal niet meer opgelet.

Maar al die 99 roepen dat ze weten hoe je een paard van achter naar voor moet rijden
roepen alle 99 dat ze de slof alleen erbij hebben als het nodig is enz.

waarom zie je dan vaak zo anders?

nee, mooi zonder op wedstrijd, als jij je paard op wedstrijd niet zonder kunt sturen, hoor je ook nog niet op het terrein aanwezig te zijn.

En ik weete echt wel wat het is om jonge sportpaarden op vreemd terrein te hebben, dus spreek echt uit ervaring en niet omdat ik graag zomaar wat roep of andere na l*l


Juist OK dan!

Moef
Berichten: 83
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:06

No way...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 16:35

Als het al zou mogen vind ik een ieder die het doet in en in en in triest! Boos!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:13

Losrijden met een slof vind ik ongelooflijk dom.
In de ring mag een slofteugel uberhaupt niet. Dus waarom tijdens inrijden ? Je paard gaat eerder opgelucht zijn als ie uit is. Oefen gewoon zonder, en als dat je goed lukt mag je je zelf een beste ruiter noemen.
Ik ben alleen tegen de slof als ie verkeerd word gebruikt. Want net zoals Runningkawa zei, word die vaak verkeerd gebruikt. Dus afschaffen maar.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:14

Tja als je voor je proef de slof er nog even aan moet hangen weet ik überhaupt niet of je wel moet gaan starten. Verward

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:23

Stom, triest, dom, vind ik ook allemaal weer een een beetje overdreven..

Ik ben van mening dat met slofteugel losrijden moet kunnen, maar dan wel voor de mensen die er mee om weten te gaan.
Het lijkt me dat je in het Z en het ZZ dusdanig kunt rijden dat je er goed mee om kunt gaan.
Ik heb een tijdje bij een springstal gewerkt, daar werd ieder paard met een slofteugel gereden. Tijdens Indoor Brabant reden veel (inter-)nationale springruiters met slofteugel los.

Deze mensen verdienen er hun brood mee, en hebben de beste paarden ter wereld die op t hoogste niveau springen dus zo slecht zal het niet zijn.

Ik rij thuis 9 vd 10 keer ook met een slofteugel en het is dat ik bij de pony's Z spring en niet bij de paarden anders had ik het ook met het losrijden van springwedstrijden gedaan! Paard is makkelijker te buigen (dus kortere wendingen), zonder dat je hoeft te trekken in barrage-ritten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:25

Maar als je de b tot m zonder hebt gedaan, waarom heb je hem dan ineens in de Z wel nodig?
Zou het me eerder voor kunnen stallen bij een jong paard, wat nog niks gezien heeft. (wat ik dan wer fout vind met het beleren van het paard, want eerst wat andere plaatsen bezoeken voor een concours terrein is ook wel eens prettig)

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:37

De B en L strompel je nog wel door zonder dat je paard echt heel lekker springt, dat is nog niet zo hoog en technisch gebouwd. M wordt het al een stuk lastiger. Maar zeker nu in het Z merk ik echt wel dat mijn pony niet altijd helemaal even los is (op concours is ze veel minder makkelijk los te werken dan thuis alleen in de bak) dus zou opzich best handig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 19:42

Toch schort er dan wat aan je basis, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Dus extra dressuurls, misschien voor het los werken.
En idd, de meeste paarden zijn op concours anders in het los werken.
dat hoort nu eenmaal bij een wedstrijdruiter om dat ook te leren.

En kan me bij die wedstrijd ruiters die 4 paarden in de Z hebben nog eens voorstellen dat ze ff vlug met slof losrijden, maar als je er maar 1 of 2 bijhebt als niet prof zijnde, nope, hoop dus dat slof gebruik nooit toegestaan word.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:41

Ik ga helemaal met RK mee. Laat maar lekker zo houden en die slof verbieden... (op wedstrijdterrein).
Ik stoor me er zowiezo aan bij het inrijden, je ziet de helft er al rukkend op zitten om te laten zien hoe goed hun paard is en te laten zien hoeveel concurentie je hebt? Nee bedankt..

Nu heb ik de pech dat die van mij op het inrijterrein altijd super loopt (nog beter als thuis), alleen mij in de ring laat zitten (hij gaat rustig even stilstaan om iets engs te bekijken Scheve mond ).

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 18:42

Over rukken en plukken gesproken...... Ik heb daar zo'n giga hekel aan!!!! En je ziet het helaas zo ontzettend vaak, die paarden krijgen amper adem!! En met de juiste instructie en training is het echt wel voor elkaar te krijgen!!!
Over slof, vind ik ook dat het nooit toegestaan moet worden, dat je het gebruikt voor de training, ok, maar wedstrijd is geen training!
Sinds een week rijden wij Oli4 ook met een slofteugel, maar dan alleen met de galoptraining, dan klik ik m vast, want verder is het ECHT niet nodig! De reden voor de slof is de volgende, het is een vrij groot (1.75) en lang paard, hij heeft ontzettend moeite om in de galop gesloten en aan elkaar te blijven, zn draf en stap loopt ie op M1/2 niveau en zn galop, L1, net. Hij wordt met galop zooooo ontzettend sterk, dat het haast niet te doen is. Nu met slof, kan ik m er een stuk beter bijrijden, ZONDER dat ik kracht gebruik (dit heeft toch geen nut, dit verlies je toch altijd en je paard wordt alleen maar sterker en stugger aan de voorkant, en uiteindelijk valt er helemaal ni meer mee te rijden!) Op deze manier kunnen we hem op een goede manier leren om gesloten te blijven, en wordt ie sterker in zn bespiering maar niet in zn mond! (want in de stap en draf hebben we gewoon "nix" in onze handen, aanleuning, meer niet!

Femmie
Berichten: 74
Geregistreerd: 05-05-01
Woonplaats: NIEUWEGEIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 18:20

je mag niet losrijden met hulpteugels en ook niet je paard door iemand anders los laten rijden.

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 13:44

runningkawa schreef:
Toch schort er dan wat aan je basis, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Dus extra dressuurls, misschien voor het los werken.
En idd, de meeste paarden zijn op concours anders in het los werken.
dat hoort nu eenmaal bij een wedstrijdruiter om dat ook te leren.

En kan me bij die wedstrijd ruiters die 4 paarden in de Z hebben nog eens voorstellen dat ze ff vlug met slof losrijden, maar als je er maar 1 of 2 bijhebt als niet prof zijnde, nope, hoop dus dat slof gebruik nooit toegestaan word.


* Zou aan de basis kunnen liggen, maarja beetje lastig om die helemaal goed te krijgen als je je pony op 10 jarige leeftijd hebt gekregen en alles er al in geprent zit.
Daarbij komt dat ik alleen maar dressuur rij voor mezelf en ook nog eens dressuurles heb.
* En dat het bij mensen met 4 paarden een keer voor te stellen is, vind ik helemaal raar - Je zult tijd in je paard moeten steken.
* En ik bedoel er alleen mee te zeggen dat het bij een aantal paarden gewoon een goede optie zou zijn om even helemaal los te werken met behulp van een slofteugel. En niet dat als ik bijvoorbeeld mijn ene paard met slof rij dat ik dan ook automatisch het andere paard met slofteugel zou rijden terwijl dat niet nodig is.
Ik zou nooit een paard dat supermakkelijk los te werken is met hulpmiddelen rijden, maar in sommige gevallen is het gewoon een zeer goede oplossing..

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:24

sedar schreef:
* Zou aan de basis kunnen liggen, maarja beetje lastig om die helemaal goed te krijgen als je je pony op 10 jarige leeftijd hebt gekregen en alles er al in geprent zit.


Dan heb je dus de verkeerde pony gekocht. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:29

Met die 4 paarden, dan doel ik op de beroeps, die een vrachtwagen vol bij hebben.
dan moet er wel eens wat snel gebeuren.
want soms plannen ze je aardig gek in.

En idd als je paard de eerste 7 jaar zo weinig basis heeft mee gekregen dat hij niet eens gewoon los te rijden is, heb ik toch ook vraagtekens.

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:51

bubbels"]
[quote="sedar schreef:
* Zou aan de basis kunnen liggen, maarja beetje lastig om die helemaal goed te krijgen als je je pony op 10 jarige leeftijd hebt gekregen en alles er al in geprent zit.


Dan heb je dus de verkeerde pony gekocht. Schijnheilig
[/quote]

Er is niets verkeerds aan, de basis zit er alleen niet helemaal goed in maarja ik werk er superhard aan omdat bij te schaven.. En sorry ik kan er niets aan doen dat we nu eenmaal het geld niet hebben voor een perfecte pony en ik red me er uitstekend mee (op mijn manier). Ben er toch Z mee geworden.. dus het rijden met slofteugel zal zo slecht niet zijn, als mijn pony er onder zou lijden zou ze zich niet zo keihard voor me inzetten als ze nu doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:53

vergeet niet dat er hier geen discussie is, of het er wel of niet rijden ervan slecht is.
het is de discussie of het nodig is op het concours terrein.
Imo ogen al weer heel at anders als in een training.