los rijden met slofteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 13:24

In principe zou het niet nodig moeten zijn om met slofteugel los te rijden, maar het zou met jonge paarden wel eens handig kunnen zijn. Ik ben nogal een lichtgewicht en kan mijn paard dus absoluut niet met kracht rijden. Is ook nooit nodig, maar als je voor het eerst naar een groot concours gaat (en eens moet de eerste keer zijn) kan ik mij toch wel voorstellen dat een slof wel eens makkelijk kan zijn. En dan nog niet eens om hem met zijn kop in de krul te trekken, maar mocht je paard schrikken en gaan rennen heb je toch net wat meer te vertellen.

Een thiedemann teugel mag je trouwens wel mee losrijden. Vind ik net zoiets.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 17:49

Je mag absoluut niet met hulpteugels losrijden Frunnik, of het nou een Thiedemann is of een slof... dat maakt niet uit.

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:10

Okeej mijn laatste bericht in dit topic Haha!
Ik vind de regel dat er in het Z en ZZ springen met slofteugel mag worden losgereden wel kunnen! Ik zou er met mijn paardje wel gebruik van maken. Ze zou gewoon veel makkelijker zijn tijdens het parcours.
Voor diegene die er absoluut niet aan willen hoeft het natuurlijk ook niet, diegene die het zonder slofteugel kunnen/willen doen is alleen maar goed, maar ik denk dat het bij sommige paarden beter is om wel los te rijden met slof.
Vandaar dus dat ik vind dat t wel moet mogen Lachen

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:31

ik vind eerlijk gezegt dat je je paard maar zonder moet kunnen rijden, je mag er in de proef immers ook niet mee rijden en dat vindt ik maar heel normaal. ik heb jammer genoeg een tijdje met de slof gereden omdat mijn paard wel zo loei sterk was, ik heb ruim 1 1/2 jaar met mijn instructrice aan gewerkt maar hij bleef maar terug keren in zijn ongelofelijke sterrekijk gedrag, was hier zo ontsettend sterk in dat hij echt niet te rijden was, na 1 1/2 jaar hebben we besloten om met de slof te rijden maar we dachten van te voren dat hij zich dan ook niet meteen er bij neer zou leggen, ik rijdt nu alweer een hele lange tijd zonder slof en vind niets zo fijn als dat ik zou echt niet meer met willen, als mijn instructrice nu ooit zegt dat het misschien makkelijker zou zijn om hem met slof bij een bepaalde oefening te rijden roep ik kei hard NEE. ik heb op dit moment een paard waar super mee kan werken.

ik vind het dus maar heel normaal dat je het zonder moet kunnen als je thuis niet zonder kan zou dat beteken dat je in de proef eigenlijk ook niet zonder zou kunnen, maar door het effect van de slof je paard misschien voor die paar min nog blijft lopen als met de slof. en ik zeg altijd maar wat je thuis niet hebt krijg je in de proef "vaak" ook niet.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:50

Het mag ook alleen met losrijden voor het Z en ZZ springen bij de paarden Marloezzke. En laat het krulletje daar nou net niet belangrijk zijn in de ring Knipoog
maar het kan wel heel fijn zijn om het paard op een simpele, rustige manier even goed los te werken voor het parcours. Soms zijn die dieren zo heet op het voorterrein dat er bijna niet mee te werken valt...