Angst tijdens de prijsuitreiking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:06

lailapri schreef:
Bij honden met vuurwerk kun je een cd opzetten om te winnen, eerst zachtjes en steeds wat harder. Verder zijn er natuurlijk meerdere methodes. Zo gebruikt T-team bijvoorbeeld een doolhof om later de spanning af te vloeien. Eerst oefen je die gewoon thuis en dan als het paard het doolhof van balken van binnen en buiten kent kun je deze gaan gebruiken bij enge dingen. denk aan dan je een geluid gaat toevoegen, bijvoorbeeld zacht/rustig geklap en dan uitbouwen. Doordat de oefening bekend is en je afspraken hebt gemaakt over waar op te letten (bochtjes, stilstaan, kijken naar de balkjes en wat je doen, misschien pasje achteruit, etc) weet het paard wat verlangd wordt en is de setting zo dat je juist niet moet gaan vluchten maar juist rustig moet blijven en blijven nadenken. Maar er zijn meer methodes zoals hierboven al wat is aangegeven. Je kan met grondwerk ook veel bereiken, dan kan uiteindelijk iemand ernaast je paard helpen als jij erop zit.


Had ik nog niet eerder over gehoord. Ik hou deze zeker in mijn achterhoofd. Bedankt!

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:09

Cioccolato schreef:
Nou liever een goede proef en kampioen en geen ere ronde rijden, dan andersom hoor :))

Ik zou het niet eens gaan trainen.. maar als je daar echt de noodzaak van in ziet zou ik het heel rustig aan pakken wat je al aangeeft en tot die tijd niet forceren om die ereronde te rijden. Je paard wordt er niet beter van en noodzaak is het niet, hou dat in je achterhoofd. Neem de tijd die jullie nodig zijn


Haha, ja, in de dressuurring loopt ze super stoer en zelfzeker rond en heeft ze me nog geen enkele keer in de steek gelaten. Dus daar heb je helemaal gelijk in ;)

Ik ga het inderdaad rustig aanpakken en dan kijken we wel hoe ver we komen.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:20

prugelpiet schreef:
Een ereronde op een vreemd, maar braaf paard is vast nog relaxter dan een ereronde op die van jezelf :))

Hoe verplicht is verplicht? Je mag echt niet gewoon te voet je prijs ophalen? Dat er iemand met je paard buiten de ring is en je vervolgens er weer op stapt voor de demonstratie?

Ererondes zijn iets wat eigenlijk niet te trainen valt. Je gaat thuis nooit dezelfde setting nabootsen als die op concours. Het is alles bij elkaar wat er toe doet dat de emmer van je paard overloopt. Je kan thuis wel met knallende muziek gaan rijden, maar dat betekent niet dat je paard op concours niet meer reageert op de muziek.

Persoonlijk zou ik het laten voor wat het was. Veel valt te trainen, maar het is niet iets dat perse moet. Lekker een ander paard pakken, en een rustige ereronde rijden. Desnoods in een drafje.

En een handig persoon kan een paard dat achteruit loopt en omhoog komt gewoon netjes vast houden aan een touwtje. Op het moment dat je paard zo over de zeik gaat dat die zelfs dan los zou breken, heb je niks te zoeken in de ring want dat is voor de rest ook niet zo fijn.


Ja, klopt, dan nog liever een paard van een ander inderdaad :o

Het is wel echt een verplichting om te paard te komen. Kom je te voet, krijg je geen medaille, geen winstpunten en geen selectiepunten. Wel laten ze toe dat je met een ander paard komt, of dat iemand anders in jouw plaats de prijs komt afhalen als je belet bent. Dus jouw suggestie vind ik wel een goeie. Iemand anders zou de ereronde kunnen rijden en ik zou zelf even buiten de ring kunnen wachten tot de demo begint. Hopelijk laten ze dat toe, maar wegens veiligheidsredenen kunnen ze toch haast niet anders... :o

Maar goed, eerst maar eens in het ZZ geraken en dan nog in de top 3 eindigen :+ Daar gaat nog heel wat tijd overheen. Wie weet hebben we tegen dan wel zo veel vorderingen gemaakt dat de prijsuitreiking geen issue meer is.
Laatst bijgewerkt door Orlinapaard op 07-04-24 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:23

Zoolgangster schreef:
Orlinapaard schreef:
Goede tip, Marigold! Oordoppen heb ik geprobeerd, maar daar werd ze alleen maar heel boos van. Maar misschien is dat kwestie van vaker oefenen thuis.

Oogkleppen heb ik nog niet geprobeerd. Kan je dat makkelijk aan een hoofdstel bevestigen? Vinden sommige paarden dat niet juist enger, omdat ze dan wel vanalles horen wat ze niet kunnen zien?


Dat kan inderdaad, dat ze het met oogkleppen juist enger vinden. Een collega van me had het vroeger tijdens een optocht met ruiterclub pony's. Oogkleppen waren verplicht, maar bij haar pony ging dat echt niet, die werd er juist veel te onrustig van.

Ik zou kijken wat er toegestaan is aan hulpmiddelen, zijn geluiddempende "oren" voor onder het oornetje misschien iets, in plaats van oordoppen?
Ik bedoel zoiets: https://www.dekroo.nl/products/qhp-geluiddempende-oren-voor-oornet?channable=00337769640031313034373737cd&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwiMmwBhDmARIsABeQ7xRzsNBFgJ1JpmWeZRE-4WnyIKt4EOLXe6lAmx9RP0MVVucF9kwXR4saAohwEALw_wcB


Oohja, kan ik ook nog proberen. Ik heb een oornetje met geluiddempende stof thv de oren, maar die van het linkje hierboven lijken me effectiever.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Re: Angst tijdens de prijsuitreiking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:35

Ik wil iedereen alvast erg bedanken voor het meedenken en voor alle tips! Ik voel me soms echt zo'n dressuurmiep en dikke amateur, zeker als ik die springruiters dan in volle galop met 1 hand hun ereronde zie rijden. Dus het doet me goed dat iedereen hier het erkent als een lastig probleem, waar sommigen onder jullie er zelfs niet aan zouden beginnen en het gewoon zo zouden laten. Ik ga met alle tips aan de slag en neem alle tijd die we nodig hebben. En lukt het ons nooit, dan is het ook zo en dan zal ik me dankzij jullie niet gefaald voelen ;)

Koekie73

Berichten: 2671
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 18:36

Ik weet niet hoe het bij de paarden gaat, maar bij de pony's leent de 1 zijn/haar pony ook wel eens uit voor de ereronde als de desbetreffende pony niet erg veilig mee kan lopen.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 18:40

Koekie73 schreef:
Ik weet niet hoe het bij de paarden gaat, maar bij de pony's leent de 1 zijn/haar pony ook wel eens uit voor de ereronde als de desbetreffende pony niet erg veilig mee kan lopen.


Klopt, zo los ik het nu op. Maar omdat de kans om te kunnen demonstreren in het ZZ nu steeds dichterbij komt, wil ik toch graag proberen om met mijn eigen paard de prijsuitreiking te kunnen rijden ;-)

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Angst tijdens de prijsuitreiking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:27


Bielsje

Berichten: 1394
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 19:31

Orlinapaard schreef:
Ik wil iedereen alvast erg bedanken voor het meedenken en voor alle tips! Ik voel me soms echt zo'n dressuurmiep en dikke amateur, zeker als ik die springruiters dan in volle galop met 1 hand hun ereronde zie rijden. Dus het doet me goed dat iedereen hier het erkent als een lastig probleem, waar sommigen onder jullie er zelfs niet aan zouden beginnen en het gewoon zo zouden laten. Ik ga met alle tips aan de slag en neem alle tijd die we nodig hebben. En lukt het ons nooit, dan is het ook zo en dan zal ik me dankzij jullie niet gefaald voelen ;)


Springruiters zijn zo gek nog niet :Y). Ik ben altijd enorm benieuwd wat er zou gebeuren als je zo'n (wel goede) springruiter dan op een dressuurpaard zet in dezelfde situatie. Gewoon om eens te kijken wat nu bij ons weg komt en wat bij het paard :+

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 19:50

missfalki schreef:
Dit biedt misschien mogelijkheden

https://esdrtherapy.com/

Groet Karin.


Apart! Wist niet dat dit ook voor paarden bestond! Bedankt, Karin :-)

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:12

Heel herkenbaar, ik rijd ook lrv. Winnen in zz zal er voor mij wel nooit inzitten :D

Wat ik ook herken, is dat jij zelf ook spanning voelt voor springterrein & prijsuitreiking. Dit geef je ongetwijfeld door.

Bij mij liep het altijd goed, deed mijn paard wat gek, dan kon ik er mee lachen. Tot ... ik een paard had dat mij regelmatig op een echte rodeo trakteerde. Stapje voor stapje kroop de spanning onder mijn vel, ik vertrouwde hem niet meer, wist dat hij me er af kreeg. Nadat hij achterover kwam, midden een prijsuitreiking, liet ik een betere springruiter hem rijden en ... hij deed het bij hem niet! Een paar maanden later heb ik hem verkocht, naar een gepast adres.

Nu heb ik een bijna bomproof paard, maar die prijsuitreiking blijft moeilijk.

Het moeilijkst is het rustig in de bende wegstappen nadat hij lang moest stilstaan. Langs het publiek en vooral langs die schetterende luidsprekers geven veel stress.
Wat ik doe?
- vanalles doen: buitenritten alleen of in groep, springlessen, als het past eens een springwedstrijdje ( vind ik een aanrader.)
- groepsdressuur zeker niet overslaan.
- de kurkentrekker meerijden als het kan. ( ideaal, het is op hetzelfde terrein, hetzelfde publiek en ze kunnen in de voorwaartse beweging stoom aflaten)
- na de prijsuitreiking is de ereronde per drie naast elkaar, ik spreek altijd af met mijn clubgenoten dat ik naast ervaren paarden en aan de binnenkant kan rijden. Overstrest hij, dan laat ik hem naar binnen toe een volte draven. Het is al gebeurd dat ik vroeger uit de ereronde buiten rijd.
- ik gebruik soms geluiddempende oortjes.

Goede moed in je zoektocht.

Getup

Berichten: 8284
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:24

Ik ben er eens goed vanaf gevlogen tijdens een prijsuitreiking en daarna mocht ik elke wedstrijd te voet komen bij de prijsuitreiking :Y)

Er valt wel iets te trainen. Maar eigenlijk is t ook wel n beetje sneu dat een paard na een goede prestatie nog die spanning van n ererondje etc erbij krijgt.

Dat van een relaxte springruiter er op zetten zou ook wel n idee zijn, mocht je iemand kennen ?

Wel raar dat jij niet te voet mag, maar er wel iemand anders voor je waar mag nemen.

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:47

miss is akisni ranch, zit in belgie, iets voor je, zij heeft regelmatig voor 90% wilde mustangs uit amerika die ze in 100 dagen zadelmak moeten hebben een show moeten kunnen rijden in aken voor een grote veiling van deze "geredde" mustangs die in de usa gevangen zijn, (mustang make over) daar vraagt ze ook regelmatig bij demo's om klap en geluidssessies aan het publiek, waar vrienden kennissen en collegas fanatiek aan meewerken.

ruitje

Berichten: 12324
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:03

Wat voor proppen heb je ingedaan?

Bij een hele drukke doen we proppen of watten in, dan rubber oren en dan daarover een vaste kap. Je kan eventueel ook nog een Fenwick kap met oren nemen, werkt niet bij ieder paard maar heb er wel resultaten mee gehad :)

Dan maak je 3 dubbel doof, dat werkt vaak wel :)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 21:18

Ik heb ook zo'n rillerige merrie. De eerste keer op wedstrijd heb ik confidence gebruikt. Voor het eerst lade ze goed zonder gedoe en ik kon 2 rustige proefjes rijden naast de springring. Helaas was op het eind de confidence uitgewerkt en was laden achter de springring een drama.

Nu heeft ze een veulen gehad en is ze veel minder pieperig. Nog steeds is er snel spanning, maar het gaat er ook sneller af en ze ontploft niet meer.

Ik heb ook keuringen met haar gelopen en haar veulen werd 2 maal kampioen. Ze kon de ererondes aan de hand lopen en nu ze dat een beetje kent is onder het zadel minder vreselijk. Ze is super voorwaarts, maar als ik niet aan haar zit, dan loopt ze alleen flink, maar blijft netjes op de vloer.

Mijn merrie wil alleen nooit vooraan. Die wil achteraan.

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 21:58

koend schreef:
Heel herkenbaar, ik rijd ook lrv. Winnen in zz zal er voor mij wel nooit inzitten :D

Wat ik ook herken, is dat jij zelf ook spanning voelt voor springterrein & prijsuitreiking. Dit geef je ongetwijfeld door.

Bij mij liep het altijd goed, deed mijn paard wat gek, dan kon ik er mee lachen. Tot ... ik een paard had dat mij regelmatig op een echte rodeo trakteerde. Stapje voor stapje kroop de spanning onder mijn vel, ik vertrouwde hem niet meer, wist dat hij me er af kreeg. Nadat hij achterover kwam, midden een prijsuitreiking, liet ik een betere springruiter hem rijden en ... hij deed het bij hem niet! Een paar maanden later heb ik hem verkocht, naar een gepast adres.

Nu heb ik een bijna bomproof paard, maar die prijsuitreiking blijft moeilijk.

Het moeilijkst is het rustig in de bende wegstappen nadat hij lang moest stilstaan. Langs het publiek en vooral langs die schetterende luidsprekers geven veel stress.
Wat ik doe?
- vanalles doen: buitenritten alleen of in groep, springlessen, als het past eens een springwedstrijdje ( vind ik een aanrader.)
- groepsdressuur zeker niet overslaan.
- de kurkentrekker meerijden als het kan. ( ideaal, het is op hetzelfde terrein, hetzelfde publiek en ze kunnen in de voorwaartse beweging stoom aflaten)
- na de prijsuitreiking is de ereronde per drie naast elkaar, ik spreek altijd af met mijn clubgenoten dat ik naast ervaren parden en aan de binnenkant kan rijden. Overstrest hij, dan laat ik hem naar binnen toe een volte draven. Het is al gebeurd dat ik vroeger uit de ereronde buiten rijd.
- ik gebruik soms geluiddempende oortjes.

Goede moed in je zoektocht.


Wat apart dat hij het bij die springruiter niet deed! Een goede vriendin die ZZ dressuur en Z springen is, heeft een tijdje met mijn merrie gereden tijdens mijn zwangerschap (wel niet op wedstrijd geweest) en toen kwam ze tijdens een wandeling zonder enige waarschuwing steil omhoog toen ze in de verte koeien zag staan. Als het emmertje overloopt bij haar, is het meteen een zondvloed zeg maar... :+ Ik twijfel vanwege die ervaring of een andere ruiter bij mijn merrie zou helpen, maar ik hou het in mijn achterhoofd!

Meer buitenritten maken ben ik inderdaad ook van plan nu de dagen langer zijn en het beter weer wordt. Van buitenritten leren ze zo veel en worden ze dapper! En inderdaad van springen ook. Moet wel even kijken hoe ik dat doe met mijn hoge laarzen en dressuurzadel... Harnachement voor het springen kopen terwijl ik geen springcarriere ambieer, gaat me net wat te ver :o

Groepsdressuur deed ik al als kopman, maar ik wil nu inderdaad ook achteraan oefenen en tussenin, zodat ze dit normaal gaat vinden.

De kurkentrekker... ooh help, het angstzweet breekt me al uit bij het idee! Als er dan iets misgaat, zit je toch gevangen zonder dat je de mogelijkheid hebt om een volte op te draaien ofzo? Ik zou echt bang zijn dat ik daar als een kamikazepiloot alle naburige paarden omver kegel.. :') In Antwerpen rijden we trouwens nooit de kurkentrekker, enkel op het provinciale en nationale kampioenschap. En de prijsuitreiking rijden wij ook gelukkig nooit met 3 naast elkaar, maar altijd achter elkaar. Van welke provincie ben jij?

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:17

Getup schreef:
Ik ben er eens goed vanaf gevlogen tijdens een prijsuitreiking en daarna mocht ik elke wedstrijd te voet komen bij de prijsuitreiking :Y)

Er valt wel iets te trainen. Maar eigenlijk is t ook wel n beetje sneu dat een paard na een goede prestatie nog die spanning van n ererondje etc erbij krijgt.

Dat van een relaxte springruiter er op zetten zou ook wel n idee zijn, mocht je iemand kennen ?

Wel raar dat jij niet te voet mag, maar er wel iemand anders voor je waar mag nemen.


Ja klopt, als je paard er tegen kan is het natuurlijk prachtig! Maar mijn merrie krijgt nog net geen hartstilstand van de stress... Sneu inderdaad... Maar net daarom wil ik er ook mee aan de slag. Want zelfs als het einddoel niet haalbaar blijkt te zijn, heb ik haar dan toch kunnen helpen/zelfzekerder maken door enkele tussendoelen te stellen (bvb relaxed tussen andere paarden kunnen stilstaan).

Ik ben nogal terughoudend om er iemand anders op te zetten. Niet dat ik denk dat ik beter kan, zeker niet, maar ik zou het vreselijk vinden moest iemand anders van mijn paard vallen. Bovendien heeft er al eens een ervaren, relaxte springruiter opgezeten, maar toen flipte ze even goed toen ze koeien zag tijdens een wandeling.

Ja, iemand anders mag de prijs afhalen, want bij LRV-wedstrijden is het zo dat tijdens de prijsuitreiking nog wedstrijden doorgaan op andere delen van het terrein. Als je meerdere paarden moet rijden, kan het dus gebeuren dat je niet present kan zijn tijdens de prijsuitreiking. Vandaar twijfel ik wel of ze het ok zouden vinden dat iemand anders mijn prijs in het ZZ afhaalt, om vervolgens wel zelf vrolijk de demonstratie te rijden. Ik heb dan immers geen 'excuus' waarom ik niet zelf de prijs kon komen afhalen...

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:19

speurneusc schreef:
miss is akisni ranch, zit in belgie, iets voor je, zij heeft regelmatig voor 90% wilde mustangs uit amerika die ze in 100 dagen zadelmak moeten hebben een show moeten kunnen rijden in aken voor een grote veiling van deze "geredde" mustangs die in de usa gevangen zijn, (mustang make over) daar vraagt ze ook regelmatig bij demo's om klap en geluidssessies aan het publiek, waar vrienden kennissen en collegas fanatiek aan meewerken.


Oeh, dat vind ik wel een hele interessante! Ga ik opzoeken! Bedankt!

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:26

ruitje schreef:
Wat voor proppen heb je ingedaan?

Bij een hele drukke doen we proppen of watten in, dan rubber oren en dan daarover een vaste kap. Je kan eventueel ook nog een Fenwick kap met oren nemen, werkt niet bij ieder paard maar heb er wel resultaten mee gehad :)

Dan maak je 3 dubbel doof, dat werkt vaak wel :)


Dat waren toen cilindervormige, indrukbare foam(?)-proppen die ik geleend had van een clubgenootje. Met watten heb ik nog niet geprobeerd. Klinkt goed, ik ben helemaal pro 3 dubbel doof maken! :D

Orlinapaard

Berichten: 260
Geregistreerd: 21-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 22:41

Melvern schreef:
Ik heb ook zo'n rillerige merrie. De eerste keer op wedstrijd heb ik confidence gebruikt. Voor het eerst lade ze goed zonder gedoe en ik kon 2 rustige proefjes rijden naast de springring. Helaas was op het eind de confidence uitgewerkt en was laden achter de springring een drama.

Nu heeft ze een veulen gehad en is ze veel minder pieperig. Nog steeds is er snel spanning, maar het gaat er ook sneller af en ze ontploft niet meer.

Ik heb ook keuringen met haar gelopen en haar veulen werd 2 maal kampioen. Ze kon de ererondes aan de hand lopen en nu ze dat een beetje kent is onder het zadel minder vreselijk. Ze is super voorwaarts, maar als ik niet aan haar zit, dan loopt ze alleen flink, maar blijft netjes op de vloer.

Mijn merrie wil alleen nooit vooraan. Die wil achteraan.


Bedankt voor de tip van confidence! Ik vind het apart dat wat feromenen zo'n effect kunnen hebben, maar baadt het niet, dan schaadt het niet natuurlijk! :)

Ja, dat hoor je wel vaker idd dat hun karakter verandert eenmaal ze een veulen hebben. Mijn merrie heeft vorig jaar een veulen gehad, maar ik merk geen verschil in haar gedrag.

Apart hé, hoe ieder paard zijn eigen voorkeuren heeft? Dat maakt onze sport zo boeiend, maar niet altijd makkelijk! :')

Balou_k

Berichten: 14063
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:43

Ik heb geen advies, maar vraag me wel enorm af wat ‘de kurkentrekker’ is.

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:51

Balou_k schreef:
Ik heb geen advies, maar vraag me wel enorm af wat ‘de kurkentrekker’ is.

Nou dit :Y) . Klinkt uit wat ik hier lees echt als iets heel chaotisch met heel veel paarden in een bak?

Als tip zou je ook eens contact op kunnen nemen met Marieke Wuyts, zij is onwijs goed met paarden die spanning hebben.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:54

Ik rijd lrv West-Vlaanderen, daar komen we wat "achterop" in de gewoonten op tornooi en ik ben er absoluut niet rouwig om. ;)

Ik had mijn flippie paard ook bij die springruiter gestald en reed er zelf niet meer op. Ik geloof ook niet dat 1x een relaxte ruiter er op zetten alle verschil kan maken.

Maar wij dressuurruiters moeten wel toegeven dat het stressie zijn van onze paarden ook aan onze rijstijl ligt.
We trainen gewoon onze paarden om scherp aan de hulpen te zijn. We willl3n eigenlijk een scherp afgestelde turbo.
Ze moeten ook alle aandacht bij de ruiter houden en als ze aan iets anders beginnen denken eisen we direct al hun aandacht weer op door oefeningen te rijden. Veel zelfvertrouwen kunnen ze daarvan dus niet leren, ze moeten alle vertrouwen aan hun ruiter geven. En als ze dan voelen dat die zenuwachtig wordt ...
Bij onszelf zit de reflex ingeslepen : achterhand er onder, in het frame en gaan met die banaan.
Ja, ontspanning oefenen we ook, maar dan in prikkelarme omgevingen zoals een dressuurring.

Als een paard dan ook nog wat rillerig is gefokt ... tja.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 22:56

Wat is het toch ook raar dat die ere ronde zo “heilig” is! Stress voor de paarden, de kans op ongelukken, al het ongemak voor mens en dier. Jammer dat ze daar zo strikt in zijn.

Ik hoop dat het je lukt om een manier te vinden dat het een beetje te doen is, en je nog vele prijzen in de wacht kunt slepen.

Slmt9

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Angst tijdens de prijsuitreiking

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 23:11

Ik denk dat je TRT echt een eind gaat komen om je paard te leren zelf af te vloeien. Ik denk ook dat elk paard dit kan leren. Leg daarbij vooral veel focus op de tension release points, dat is hier echt altijd weer de redding. Daarmee verleg je de aandacht van het paard naar zichzelf om dat te gaan loslaten.
Er zit ook een onderdeel bij met hoe op wedstrijd met spanning om te gaan. Heb je daar al naar gekeken?