Wedstrijden rijden: waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:06

Hoewel ik nu geen wedstrijden meer rijd (ben van plan volgend jaar weer te starten,of er moet zich een sponsor aandienen Schijnheilig ) Vind ik het erg prettig om te trainen met een doel..Ben geen recreatie ruiter, een keer naar het bos vind ik leuk,maar om dat dagelijks te doen niet.
Wedstrijden zijn voor mij echt een dagje uit,het brengt afwisseling en ik zie of ik juist bezig ben met mijn training.
Verder vind ik het geweldig om te zien hoe mijn paard reageerd in een andere omgeving en is het een hele overwinning als we netjes onze rondjes hebben gelopen.
Last van erge stress of spanning heb ik tot nog toe nooit gehad gelukkig.Reed dus redelijk helder mijn rondjes.
En als je een net protocol krijgt,geeft dat natuurlijk weer een 'kick'... Een extra drive om op juiste voet door te gaan.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 03:39

Ik rijd al een tijdje geen wedstrijden meer, maar ik ga weer starten, dit keer met mijn tinker i.p.v. een warmbloedje.
Ik wil gewoon kunnen toetsen hoe het gaat, en gewoon voor de lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:36

Ik vraag het me ook vaak af hoor.
Mijn doel was om ooit Z met winst te rijden. Dan mag je mee doen aan alle cursussen van de KNHS. En nu ben ik Z+4 dus is er geen reden meer om wedstrijden te rijden.
Motivatie hou ik genoeg want ik ga echt met hart en ziel voor de training. De training is iets waar ik helemaal naartoe werk en niet zo zeer de wedsrijd. Stress op een wedstrijd heb ik niet dus ik kan er echt van genieten. Maar wat me tegenstaat is dat het zo vreselijk veel geld kost en dat geld geef ik liever uit aan instructie. Ik baal ook wel eens van de protocollen en het commentaar dat er op staat.
En toch rij ik nog wedstrijden. Het rijden van een wedstrijd is nl iets anders dan een training, voor mij voegt het wel iets toe. Het is weer een andere discipline.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:04

Ik vind wedstrijden rijden gewoon heel erg leuk!
Het is een doel om naar toe streven en ik vind het leuk om in de baan te kunnen laten zien wat mijn training opgeleverd heeft. Jesper vindt het ook leuk, dus die zie echt genieten als hij de baan in kan (losrijden tussen de andere paarden vindt hij namelijk maar niets), dan gaan de oren erop, kijkt hij even of iedereen wel op hem let Knipoog en dan gaat hij er ook voor.
Soms is hij echter ergens bang voor langs de ring en komen we niet eens voorbij de X. Dan zitten we op/tegen de verliespunt, maar ook dat kan me niets schelen, zo is hij nu eenmaal. Hij is dan echt bang, doet het niet om onder het werk uit te komen, dus volgende keer maar weer beter.

Wat ik wel merk is dat het halen van winstpunten en zo verder te komen ook voor mij toch wel belangrijk is. Het je verder ontwikkelen.
Ik heb nu de punten voor de ZZ-licht, maar wil dit niet gaan starten. Winstpunten in de Z2 heb ik dus niet meer nodig en ik merk dat dat toch een stukje motivatie weg neemt. Ik hoef niet meer echt ergens voor te vechten. (Hoewel ik daarvoor ook weinig hoefde te vechten voor een winstpunt, maar dan had je wel wat aan je punten.)
Daarom rij ik nu voornamelijk nog kür op muziek. Daarin ben ik nog lang niet zover dat ik in de top van het klassement mee draai, dus zit daar nog erg veel uitdaging in. (Waarbij ik natuurlijk ook wel besef dat ik de prof. ruiters en amazones er nooit af zal rijden.) Ik krijg nog steeds kippevel als ik het seintje geef en de muziek begint en ik ga de ring in. Zo mooi en zo heerlijk om te doen. Zo veel mogelijk één met de muziek zijn!!
Wedstrijd zenuwen heb ik geen last van, dus ik kan ook van de hele dag genieten, van het invlechten tot en met de proef. Het wachten na de proef op de uitslag vind ik minder, maar dat heeft niets met stress te maken. Haha! Ik kan en wil mijn paard niet alleen laten op de trailer dus moet bij de trailer blijven en verveel me rot als het lang duurt.
Voorlopig kan ik met mijn rugproblemen helemaal niet rijden, heb in augustus voor het laast gestart en weet niet of het ooit wel weer zover komt dat ik kan starten.
Maar dan nog is het veel erger om niet meer te kunnen trainen dan te starten. Eerst maar weer eens zien dat ik weer op het paard kom.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:03

Ik vind het ook echt iets toevoegen aan mijn rijden, hoewel ik het weer niet nodig vind om elke week weg te gaan. Want dat ben ik na 3 weken alweer zat.
Ik ben gewoon trots op mijn paard en wil mezelf graag meten met anderen om te weten waar ik sta.
Ik blijf toch trainen en zou het niet uit mijn strot krijgen om te spreken over een bepaald niveau wat ik heb als ik dat zonder een wedstrijdresultaat.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:47

om te kijken of het paard werkelijk kan wat ik denk dat ie kan. ook om het dier nieuw indrukken te geven want altijd thuis en in de omgeving rijden wordt ook zo saai. het geeft je een doel.
en paarden voor anderen rijdt ik op wedstrijden zodat zij deze beter kunnen verkopen. een geklasseerd paard verkoopt nou een maal beter dan een niet geklasseerd paard.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:14

Bij dressuur vind ik het leuk om mijn paard aan anderen te laten zien en om te kijken of alles waar ik thuis op oefen ook in de proef wil lukken. Dressuur vind ik alleen als het nivo wat hoger wordt (Z) leuk, die klassen daaronder vind ik echt saai en sla ik ook het liefste over.

Bij de SGW is het gewoon heel erg gaaf om op wedstrijd te gaan....alleen het crosslopen al..je bent al zo benieuwd wat voor hindernissen er gebouwd zijn, dat het crosslopen op zich al heel leuk is.
Dan heb je ook nog 3 onderdelen, die alle 3 goed moeten gaan wil je bovenaan eindigen. Daarbij kun je een fantastische dag hebben terwijl je een weigering in de cross hebt. Je bent de hele dag lekker druk en het is een gemoedelijk sfeertje. OK dan!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:27

Wedstrijden rijden is voor mij een manier om me te meten met anderen. Ik zou er geen zak aan vinden als ik elke wedstrijd onderaan zou eindigen. En ik vind het hartstikke leuk als ik er weer vooraan bij zit. Ook als ik heel hard met een paardje heb getraind en dan mijn eerste winsptunt rijdt in weer een hogere klasse dan ben ik happy. Geeft me toch het gevoel dat ik het paardje weer iets geleerd heb Lachen . En natuurlijk baal ik als een stekker als het bagger ging.

En zoals Marieke al zegt. De SGW's zijn echt heel tof. Er heerst net een iets andere sfeer als op een gewone wedstrijd. Je loopt het crosparcours en dan sta je te dubben over welke manier je die hindernis nou gaat nemen. En opeens staat er een wildvreemde gewoon met je mee te denken Lachen . Ik krijg op zo'n wedstrijd niet zozeer het concurrentie gevoel wat ik op 'gewone' wedstrijden wel krijg. Het is gewoon heel gezellig. Vooral als je met een jong paard je eerste winstpunt binnenrijdt.

Als ik ooit geen zin meer zou hebben in wedstrijden dan koop ik liever een iets ouder en braver paard waarmee ik gewoon lekker in het bos ga rijden of bij een veteranenclub ga.
Ach je moet toch een hobby hebben. Er is ook niks aan om altijd thuis achter de tv te zitten?

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:39

Ik rijd (nog) geen wedstrijden, heb wel is onderling gestart op manegepony's. Dat vond ik hardstikke leuk
Misschien dat ik wel ga starten, maar eerst wil ik haar thuis goed hebben en daar train ik nu dus voor Lachen
Met wedstrijden weet je in ieder geval beter op wat voor niveau je werkelijk rijd en of je echt vooruit bent gegaan.

Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:55

Ik heb ooit een seizoen wedstrijdjes gereden, ging erg goed. Daarna alleen maar recreatief gereden, en sinds 2 jaar weer goed aan t werk dressuurmatig. Nog geen wedstrijden gereden, maar dat vind ik niet zo belangrijk, ik kan dmv lessen en flink oefenen zelf ook wel zien of ik vooruitga. Ik ben zeker van plan om van de zomer weer wat wedstrijden mee te pakken, maar het hoeft allemaal niet fanatiek, ik zie wel hoe het gaat.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:42

Waarom zou een "recreatieruiter" nou alleen maar in het bos rijden??

Ik heb 4 jaar geleden een pony gekocht. Werd door veel mensen voor gek verklaard: wat moet je nou met een pony? Daar kan je niet eens mee starten!! (ben de 18 ruim gepasseerd Knipoog) (en ze was ook nog eens groen, terwijl ze al bijna 7 jaar oud was... gekker kan niet....)

Ik rij zeer serieus dressuur met haar, heb ontdekt dat je best kan starten in de endurance (en dat doen we met heel veel plezier! ondanks dat ik de nacht ervoor meestal niet slaap: bang dat ik de wekker niet zal horen en me derhalve altijd weer afvraag waar ik het voor doe als ik met enorme wallen uit m'n bed kruip... totdat ik klaar sta voor de start met mijn beest en er weer vre-se-lijk veel zin in heb!) en noem mezelf toch nog steeds wel een recreatieruiter. Ik rij toch voor de hobby, voor m'n plezier? Dressuurwedstrijden heb ik niet nodig als doel om mijn paard netjes te rijden: goed recht, op 4 benen en gehoorzaam is een vereiste voor ieder paard, ook als je alleen maar "door het bos crosst". Goed gebruik van lichaam en spieren betekent immers dat je paard een stuk langer gezond mee zal kunnen en plezierig oud zal kunnen worden. En niet te vergeten: een goed getraind/ bespierd paard is erg fijn om naar te kijken! Je maakt je paardje met een goede training als het goed is steeds mooier....

En ik kan er van genieten als het goed gaat, terwijl ik niet in de stress hoef als iets een keer minder gaat of niet met het gewenste tempo. Wil niet zeggen dat nou altijd alles in goede harmonie gaat, want helaas heb ik wel een vreselijk eigenwijs kreng getroffen (hoewel dat haar nou vaak ook juist weer zo leuk maakt Knipoog), maar ik haal de lol echt uit mijn paard en niet uit een wedstrijddoel om naar toe te trainen. En dat bevalt me prima!

Annash
Blogger

Berichten: 26549
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:51

ik wil weten wat mijn ambities zijn, en die van de pony. gewoon om te kijken hoever ik hem kan krijgen in 2 jaar (inmiddels L2), nog 1 jaar enuh.. 9 maanden te gaan ofzo Tong uitsteken

en tja.. hoe komt dat bij jou? allemaal van de spanning? mzz.. minder!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:13

Ik rij nu geen wedstrijden meer.
Maar ik reed ze omdat ik er lol in had en om te kijken hoever ik en mijn paard konden komen.
Ik had nooit last van stress het enige nadeel van mij was dat ik altijd erg pietje presies was en veel eisend, alles moest tiptop zijn.
Maar met mijn volgende paard ga ik zeker weer starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:16

Op dit moment rij ik geen wedstrijden. Van de zomer ga ik weer starten met 1 of 2 paarden. Dat ligt nog even aan de planning. De enige reden dat ik wedstrijden rij is voor de paarden. Die klasseren zich dan en zijn dan meer waard. De beesten die ik start zijn namelijk altijd voor de verkoop.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:52

Voor de lol Haha!

Ik ben absoluut niet nerveus voor wedstrijden, dus ik kan gewoon net zo rijden als ik thuis doe. Het is soms wel net dat beetje extra motivatie dat ik nodig heb als het regent en koud is en ik weer met de trailer op stap moet (denk dan overigens vaak genoeg waarom ik niet op dammen zit of iets dergelijks).

Komt bij dat het een extra controle is of je idd zoveel vooruit gaat als je zelf denkt.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:06

voor de lol.. op wat te presteren..

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:54

Grinnik, dat vraag ik me soms ook wel eens af. Wat een werk en stress voor 7 minuten in de ring.... Maar, nu ik weer een paar heb moeten afzeggen ga ik het toch missen. Zo vreemd....

Moet wel zeggen dat ik altijd start voor mijzelf, niet voor de punten of prijzen. Ik wil zien wat wij als combi kunnen doen in de ring en dat steeds verbeteren. Merk dat deze instelling goed werk bij mij en daardoor de stress stukken minder is. Ook kan ik zo meer 'genieten' van een wedstrijd dan voorheen. En het is ook een beetje dat ik graag aan de 'anderen' wil laten zien dat er steeds verbetering in zit.

Tja, verder. Pokke-werk wedstrijden. De tijd en geld die je erin steekt. Vlechten, wassen, poetsen. Alles weer schoon hebben. De was erna, noem maar op. En dan dit nog in te plannen in al je andere drukke werkzaamheden..... En toch blijf ik het maar doen.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:41

Ik heb het mezelf ook al verschillende keren afgevraagd. Vorig jaar op 15 maart was mijn laatste rampzalige wedstrijd. Paard op zijn achterste benen. Heb toch het proefje gereden (hoe ik dat heb gedaan weet ik nog niet) volledig in de schouderbuitenwaards op de linkerhand. Achteraf bleek mijn paard pijn in zijn rug te hebben, dus eigenlijk best wel zielig. Na een langdurige herstelperiode van zijn rug en mijn vertrouwen, eerst een onderlinge wedstrijd gereden: 157 punten! Toen afgelopen januari eerste officiele KNHS wedstrijd, toevallig in onze eigen manege: 159 punten! Paar weken geleden eerste keer weer in andere manege. Ik ..... 7 kleuren en nog niet de goeie. Onderweg heb ik steeds weer gevraagd: Waarom doe ik dit? Wanneer wordt dit leuk? Mag ik naar huis? Toch gegaan en weer 159 punten gehaald! Afgelopen zondag met iets meer vertrouwen op pad, wel met hoofdpijn en ± 5 Nervovitjes achter de kiezen, nu 151 maar wel heel tevreden over mijn brave paard. Het was zo'n rare bak, half open dus best apart. Weet ook waar het aan lag dat het geen winstpunt waard is, dus het is altijd leerzaam. Als je dan weet dat voor die tijd mijn hoogste punten 146 waren, dan weet je ook dat ik best vooruit ben gegaan. En iedere keer een winstpunt is ook niet goed, dan krijg je misschien wel teveel zelfvertrouwen. Maar ik vraag me nog steeds wel af wanneer het ook vooraf leuk wordt en niet alleen achteraf leuk blijkt omdat het goed is gegaan? Waarom ga ik dan toch? Ik denk ook om te zien waar ik sta, en het paard idem dito. Dus ik ga toch nog maar weer een keertje, denk ik..... Succes allemaal!!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:09

carlinsky schreef:
Afgelopen zondag met iets meer vertrouwen op pad, wel met hoofdpijn en ± 5 Nervovitjes achter de kiezen, nu 151 maar wel heel tevreden over mijn brave paard. Het was zo'n rare bak, half open dus best apart.


even off-topic: toevallig in Zeyen??

Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:24

Eleonoor schreef:

Tja, verder. Pokke-werk wedstrijden. De tijd en geld die je erin steekt. Vlechten, wassen, poetsen. Alles weer schoon hebben. De was erna, noem maar op. En dan dit nog in te plannen in al je andere drukke werkzaamheden..... En toch blijf ik het maar doen.


Dat kan ik me nog wel herinneren ja Haha!

De hele week druk oefenen, dan de hele zaterdag die rottige knotjes maken waardoor m'n handen kapot gingen, alles op en top schoonmaken en klaarzetten. Dan vroeg naar bed (lukte vaak niet omdat ik toen al dj was en vaak op zaterdag moest draaien) om de volgende ochtend heel vroeg op stal komen waar Mevrouw met een triomfantelijk gezicht en alle vlechtjes eruit of alle kanten op je opwacht, dan kwam de grootste ellende; Mevrouw in de trailer krijgen...pfffff En dat inderdaad voor 2x een paar minuten in de ring. Maar toch was het elke keer weer hartstikke leuk ook, hoezo tegenstrijdig?! Lachen

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:46

ik rij vooral wedstijden omdat het me motiveert, daarnaast vindt ik het altijd een voldaan gevoel als ik goed heb gereden voor mijn gevoel op wedstrijd je traint dan toch ergens voor.
daarnaast wil ik graag laten zien wat mijn paard en ik kunnen, en waar op wedstrijd kan dat zeker toch.
en daarbij vindt ik het heerlijk om mijn paard zijn kwaliteiten te meten op wedstrijden onder toch andere omstandigheden.

ik heb gelukkig geen last van zenuwen en vindt het altijd heel leuk, maar moet wel alles tot in de puntentjes geregelt hebben en tijd genoeg hebben, en dus echt geen tijd te kort komen. ik denk dat dat averrechts werkt op je paard, ik denk dat je in alle rust moet kunnen deelnemen aan een wedstrijd zonder stress.

ik probeer alles altijd te plannen ik heb nu net mijn zomerprogramma in gevuld en denk daar goed over na, ik probeer natuurlijk op lang termijn naar de kampioenschappen toe te werken, op wat korter termijn naar de 1e selectie wedstrijd, ik probeer daarnaast met regelmaat wedstrijden te rijden en dat is eigenlijk om de 2 weken.

voor wedstrijd stress, raad ik het het boek, "WINNEN door de kracht van positiefdenken". mijn mening is dat je een heel ander beeld krijgt na het lezen van dat boek. ik vind het een super boek en ben het nou voor de 2e keer aan het lezen en ik geniet er weer van en leer er weer van.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 20:51

De meesten van jullie willen graag toch zien hoe de training uitpakt op de wedstrijden en zich meten met anderen.

Maar wat als je dan totaal blokkeert? Dan kun je het in de training nog zo goed doen, maar in de ring pakt het allemaal verkeerd uit. Een jury zal zich afvragen waarom je in godsnaam start. (Overigens, zo dramatisch waren mijn punten nu ook weer niet Knipoog )
Ik ben nl. zelf ook niet vrij van die gedachte bij sommige mensen die ik zelf moet jureren Schijnheilig

Mijn instructeur vond dat ik voortaan ieder weekend 2 dagen aan de start moet verschijnen om die blokkades te verhelpen, maar dat lijkt me wat ver gaan.
Ik ga dus de volgende keer maar aan de 'pillen', moet alleen nog even uitzoeken wat werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:56

Ze zeggen dat een rondje Almelo ook goed werkt tegen de wedstrijdstress, maar dat was bij jou toch uiteindelijk ook niet zo??
Twee dagen per weeken, men ik krijg al slaaptekort als ik er aan denk Haha!.

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 21:06

Lovely schreef:
Ze zeggen dat een rondje Almelo ook goed werkt tegen de wedstrijdstress, maar dat was bij jou toch uiteindelijk ook niet zo??


Ik ben echt een hopeloos geval.

Hoe heetten die blauwe pillen van jou ook al weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:07

Plantival Lachen.