Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:37


upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:42

Op de filmpjes in je beginbericht stuwt ze zichzelf recht de grond in aan de voorkant.

Je wil een paard dragend hebben op achter zodat ze balansverdeling kunnen gaan krijgen (voorkant is zwaarder dan achter dus achter moet leren meer gewicht te kunnen dragen en niet stuwen) en zichzelf kunnen gaan dragen.

Maargoed, dat is boerenwijsheid, I guess.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 13:48

Koekie73 schreef:
Wat is precies de gedachte achter hoe jij rijdt op dit filmpje?
Oprechte vraag, want als ik het filmpje zie, zie ik een paard dat de rug weg drukt en niet lekker door het lijf loopt.


Dat doet ze soms als ze moe wordt en/of de buiging verliest, maar ik ervaar juist dat ze over het algemeen haar rug wel gebruikt en wel lekker door het lijf loopt. Dit kan je zien als de boog in der hals mooier wordt. Misschien kun je aangeven waar je dat ziet?

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 13:55

TS, weet niet wanneer je wedstrijden gaat rijden, maar dat is de beste graad meter voor jou of je goed bezig bent.
ga je bij de KNHS rijden, of zijn er wedstrijden speciaal voor 4DD ruiters

xPabloBokt

Berichten: 9451
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:06

Eerlijk?

Ik zie een paard dat niet voorwaarts is, niet buigt en op de voorhand loopt en ik zie een ruiter die geen balans heeft en daardoor het paard in de weg zit. Op een gegeven moment moet je van je instructie de volte op draaien. Die wending bereid je niet voor, je binnenhand komt te ver van de hals af en je valt zelf naar binnen met je lijf. Je paard buigt niet, is niet aan de hulpen en je verliest in het filmpje regelmatig het contact met de mond van je paard.

Ik zou heel rap een andere instructrice zoeken, want hier ga je echt niets mee opschieten. Het is totaal niet duidelijk naar je paard toe. Zoek vooral ook iemand die je begeleid bij je houding, want je brengt je paard uit balans door zo voorover te zitten. Ik mis hier echt een basis waarop je verder kunt bouwen.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:17

Je zegt ergens bij een foto dat ze in haar hoofd-hals houding meer verzamelen kon maar dit achter niet kon verwerken maar verzameling komt toch juist van achter uit en werkt dan naar voren door? En van daaruit krijg je dan een schoft lift en verandert de hoofd-hals houding en dan wordt die hals automatisch ook korter toch?

Mijns inziens zie ik daar dus geen verzameld paard. Op geen enkele manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:20

Melzazu schreef:
Je zegt ergens dat ze in haar hoofd-hals houding meer verzamelen kon maar dit achter niet kon verwerken maar verzameling komt toch juist van achter uit en werkt dan naar voren door? En van daaruit krijg je dan een schoft lift en verandert de hoofd-hals houding en dan wordt die hals automatisch ook korter toch?
Nog los van het feit dat je in dit stadium nog helemaal niet aan verzameling toe bent. Ik snap die huidige trend echt niet van pre-B ruiters die het al hebben over verzameling. :') Het zit niet voor niets in de top van de piramide van het Skala.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:24

Ik denk dat je zelf ook wat kennis mist. Er is geen sprake van verzameling, dan moeten ze namelijk meer gewicht op achter nemen. Ook de stukken waar jij van zegt dat ze het doet omdat hals hoger komt zijn niet correct. Verzameling begint bij de achterhand en de balans en dan gaat de hals vanzelf. Dat een paard de hals eens omhoog brengt heeft niet meteen met verzameling of schoftlift te maken. Daar heb je namelijk eerst activiteit voor nodig en gewicht verdeeld over 4 benen(of meer richting achter al eigenlijk) ipv de voorhand zoals nu. Dus als er geen activiteit is en er niet meer gewicht op achter komt kan er ook geen schoftlifr of oprichting zijn. Niet op de correcte manier iig. Verzameling is ook niet langzaam lopen bijvoorbeeld.

Op de filmpjes vind ik jullie zo erg bezig met het hoofd en de hals dat de complete achterhand vergeten wordt. Ook met voltes rijden heb je regelmatig alleen maar contact op jouw binnenteugel om haar de volte op te trekken. Dan kan je nooit lengtebuiging krijgen, je moet juist vanuit zit draaien met eventueel buitenteugel erbij maar zeker niet met alleen de binnenteugel. Jullie versterken elkaar in het op de voorhand vallen, door het langzame tempo zonder activiteit, jouw manier van zitten brengt de balans extra voorover en ook het proberen de hals te verlengen zonder dat er balans is. Ik denk dat je je vergist hoeveel kracht en balans het vraagt om die lengte te pakken terwijl het gewicht wel over vier benen blijft. Maar ook een langzaam tempo vraagt heel veel kracht als je dat wel met de benodigde activiteit wil.

Dus eigenlijk richt je je veel te veel op de voorkant en ben je niet van achter naar voren aan het rijden. In het filmpje wat je plaatst van Karin zegt zij zelf ook dat ze soms wat onder het tempo kan rijden wanneer paard gaat rennen bij het geven van lengte ALS het paard maar actief blijft. Dat mist bij jullie al.

Dus nee, ik zie dit niet als voorbeeld voor meer halslengte. Je wilt geen te korte hals, maar je wilt wel activiteit, balans en nagefelijkheid, recht op twee teugels en twee sporen. Jouw paard pakt geen halslengte in de nagefelijkheid, maar zet zich juist vast met de neus naar voren gestoken. Ook met halslengte wil je dat het neusje net voor de loodlijn komt, niet extreem naar voren gestoken.
Daarbij zie ik jou heel vaak schrijven en hoor ik je zeggen wat het paard verkeerd doet, maar besef je dat 99 procent van de tijd dat uit de ruiter komt. Ik zou dus juist heel hard aan jouw houding werken, want wat jij schrijft te willen vragen gaat niet eerlijk zijn of lukken als jij niet goed mee kan zitten. Zowel in de wendingen als de rechte stukken. Onafhankelijke zit waarbij je dus wel kan draaien, benen en handen op de plek kan houden en zelfs in balans zitten.

Wedstrijden zou ik nog niet aan denken als je bij de knhs wil starten. Daarvoor moet je toch echt al een stuk verder voor zijn en anders naar dingen gaan kijken/de echte definitie van dingen gaan leren, anders raak je echt heel teleurgesteld. Want daarvoor missen jullie nog een stuk basis.

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 14:29

Mkango schreef:
Melzazu schreef:
Je zegt ergens dat ze in haar hoofd-hals houding meer verzamelen kon maar dit achter niet kon verwerken maar verzameling komt toch juist van achter uit en werkt dan naar voren door? En van daaruit krijg je dan een schoft lift en verandert de hoofd-hals houding en dan wordt die hals automatisch ook korter toch?
Nog los van het feit dat je in dit stadium nog helemaal niet aan verzameling toe bent. Ik snap die huidige trend echt niet van pre-B ruiters die het al hebben over verzameling. :') Het zit niet voor niets in de top van de piramide van het Skala.


Ja ook helemaal eens.

En wat MyWishMax ook noemt over dat je vooral heel veel bezig bent met de voorkant dat vind ik ook een grappige. Het hele idee is volgens mij ervan dat die voorkant dus niet zo belangrijk is zoals sommigen doen die hun paarden in de Krul trekken en vervolgens wordt er niets van achteraf bewerkstelligd maar is er alleen maar aandacht voor de voorkant. Wel op lengte dat dan wel maar dit is net zo goed geen fijne manier als wanneer je de voorkant kort “trekt”. Alles begint aan de achterkant.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:15

Wat is jullie analyse van deze foto?

Afbeelding

Wat ik zelf haat zijn mijn Quasimodo schouders :(

rien10
Berichten: 14738
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:18

Dat ligt er aan wat het doel is. Als het doel is "paard beweging geven onder het zadel" zeg ik: missie geslaagd. Als het doel is "achterhand eronder, voorbereiding op een B proef" zie ik werk liggen.
Ik zou eerst beginnen met werken aan je eigen houding. Niet "ik haat mijn schouders" maar "welke oefeningen helpen mij om mijn schouder houding te verbeteren."

Lente
Berichten: 27803
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:20

Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik zelf haat zijn mijn Quasimodo schouders :(


Jij bent niet in balans, paard drukt neus eruit en rug weg. Achterbenen zijn niet onder de massa en lijken breed weggezet.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:28

Als je graag hko of een pees blessure aan de voorhand wilt ontwikkelen raad ik je aan zo door te gaan.
Is dit niet het doel dan aub hier mee stoppen.

Paard loopt compleet scheef op de voorhand met een ruiter die daar ook nog eens bij hangt.

Ik ben oprecht benieuwd hoe jij en je instructrice werkelijk denken dat dit goed is?

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:28

Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik zelf haat zijn mijn Quasimodo schouders :(


Je gaat nergens op in, wat voor een nut heeft het om foto,s te analyseren als videomateriaal al genoeg zegt en iedereen hier eensgezind over is?

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:30

Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik zelf haat zijn mijn Quasimodo schouders :(

Dat je zadel aan de achterkant 10 cm omhoog komt. (zie je ook in het filmpje klapperen)
De rest is al geschreven.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:46

Elisa2 schreef:
Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik zelf haat zijn mijn Quasimodo schouders :(


Je gaat nergens op in, wat voor een nut heeft het om foto,s te analyseren als videomateriaal al genoeg zegt en iedereen hier eensgezind over is?


Omdat bewegend beeld onrustig is en ik en mijn instructrice en een andere instructrice dit zelf een mooi beeld vonden. Moet er een beetje om lachen dat mensen zo kunnen verschillen van mening.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:47

DuoPenotti schreef:
Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat ik zelf haat zijn mijn Quasimodo schouders :(

Dat je zadel aan de achterkant 10 cm omhoog komt. (zie je ook in het filmpje klapperen)
De rest is al geschreven.


We zijn op zoek naar een nieuw zadel ;-)

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 15:49

Maar je rijd ondertussen wel met een niet passend en plaatst dat trots op yt en bokt.

Daarvan lijkt de kunde net zo hoog als van het hele rijden.

Ik snap dat niet. :)

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:50

rien10 schreef:
Dat ligt er aan wat het doel is. Als het doel is "paard beweging geven onder het zadel" zeg ik: missie geslaagd. Als het doel is "achterhand eronder, voorbereiding op een B proef" zie ik werk liggen.
Ik zou eerst beginnen met werken aan je eigen houding. Niet "ik haat mijn schouders" maar "welke oefeningen helpen mij om mijn schouder houding te verbeteren."


Houding en zit oefeningen en daar gaat ook gewoon tijd overheen ;-)

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 15:52

DuoPenotti schreef:
Maar je rijd ondertussen wel met een niet passend en plaatst dat trots op yt en bokt.

Daarvan lijkt de kunde net zo hoog als van het hele rijden.

Ik snap dat niet. :)


Dacht dat dat probleem al redelijk was opgelost door de pad, maar blijkbaar niet.

Bielsje

Berichten: 1400
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:00

Nits schreef:
Elisa2 schreef:

Je gaat nergens op in, wat voor een nut heeft het om foto,s te analyseren als videomateriaal al genoeg zegt en iedereen hier eensgezind over is?


Omdat bewegend beeld onrustig is en ik en mijn instructrice en een andere instructrice dit zelf een mooi beeld vonden. Moet er een beetje om lachen dat mensen zo kunnen verschillen van mening.


Terwijl de bokkers in dit topic ineens verbazingwekkend eensgezind zijn!

Ik zag net wel een filmpje dat iemand les had van Karin zelf, dat was een wat ander beeld.

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:05

Ik ben niet bekend met 4D dressage, maar het zou logisch zijn als zij meer aandacht besteden aan het goed opleiden van een paard. Dat kost tijd en soms moet je door een proces wat zeer nodig is voor een goede opleiding van je paard. Maar in dat soort perioden kun je dus niet op wedstrijd omdat je daar dan niet aan toe bent. Ik hoor je over verzameling, maar dat is iets wat voor jullie fase van africhting nog heel, heel ver weg is. Zelfs een B proef is nog niet heel verstandig.

Doordat je zonder fijn contact rijdt en haar zo met haar hoofd in de lucht laat lopen komt haar rug niet omhoog. Je ziet een flinke deuk achter het zadel en ze laat flink zien met haar staart dat ze daar niet fijn kan bewegen. Een gelifte swingende rug heeft een pendelende staart. Dit is echt een van de basisprincipes van het rijden, je zult je paard daar echt in moeten begeleiden, zeker een Arabier die de rug al graag wegdrukt. Doorzitten mag je echt niet op zo’n rug, het maakt de spanning in de rug alleen maar erger.

Doordat je de balken laat liggen voor je les, en daar dus mee in de knoei komt, verpest je eigenlijk je balans. Je paard zal op zo’n moment direct de binnenheup omhoog drukken, om de bocht nog te kunnen halen. Alles wat je bereikt had, moet je dan dus opnieuw opbouwen.

Lengtebuiging is iets dat je dus niet hebt, een paard kan pas LB hebben als de heup zakt. Je kleinere voltes hebben 0 lengtebuiging en daar is je paard ook nog niet aan toe. Ze heeft haar hoofd naar buiten, wat ze nodig heeft om haar balans überhaupt te kunnen bewaren op deze voor haar te kleine volte. Als je nu zelf een buitenstelling gebruikt zou ik dat snappen, maar ik zie in het commentaar van je instructrice niets terug wat het paard fijner gaat laten bewegen. Geen hulpen die je paard helpen, echt helemaal niets.

Eerst werken aan balans en fijn contact (nageefelijkheid), goed ruggebruik, zakken van de heup, schoudervrijheid, buiging enz, enz voor je ook echt maar over verzameling kunt gaan nadenken. Ik ben helemaal voor biomechanisch correcte dressuur, maar je mist hier echt een paar hele belangrijke basisstappen.

Iedereen heeft zijn of haar weg te gaan. Dit is mijn rug wegdrukker toen ik hem net had. Hard lopen en groot bewegen kon hij. :o En ik had mijn handen er vol aan.
Afbeelding

Dit is later, mooie balans over 4 benen, fijn contact (niets aan afgedwongen met de hand)
Afbeelding

De foto vertekent natuurlijk omdat ie niet recht van de zijkant genomen is, maar inmiddels komt de achterhand veel verder onder, is er veel meer schoudervrijheid en zijn we aan het verzamelen. Denk erom dat er nog veel meer moet gebeuren bij jou voordat je aan een schoftlift kunt gaan denken. In spanning kan namelijk nooit goede beweging plaatsvinden. Ik laat mijn paard bij het opwarmen zeker nog heel veel lager in de hals, omdat anders de onderrug niet omhoog komt. Het is onzin dat je dan een schoft drop zou krijgen, dat hangt allemaal af van de bouw van je paard.
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 19-08-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:12

Nou die laatste foto kan dan wel vertekenen volgens jou Esperanza maar dat is een heel fijn beeld om te zien *\o/*

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:33

Snapt iemand het doel nog van dit topic? Ben het een beetje kwijt.
De reacties zijn behoorlijk eensgezind, maar verder zit er niet echt beweging in, zeg maar. TS heeft haar eigen sterke overtuigingen, zegt net dat ze erom moet lachen dat anderen het anders zien.
De vragen zijn volgens mij beantwoord - er zijn weinig mensen te vinden die wedstrijden rijden vanuit deze methodiek.
Ik haak af :)

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:34

TS, je hebt het in je filmpje over dat je paard draagt, dat ie een goede lengte buiging heeft. Er is werkelijk in de verste verte geen sprake van dragen of lengebuiging.

Je baseert je progressie kennelijk op basis van een aantal foto's, foto's die in een verkeerde hoek, met een verkeerde horizon zijn genomen om er iets van te zeggen. Kijk zelf eens kritisch naar de bewegende beelden, die vertellen de waarheid en die laten zien dat je paard enorm op de voorhand is, niet voorwaarts neerwaarts maar je paard sjokt op een manier dat er geen enkele sprake is van correct lichaamsgebruik.

En dat is allemaal niet erg voor een beginnende ruiter en beginnende combinatie maar is zeker geen instructiemateriaal voor ruiters of een voorbeeld voor een andere manier van rijden. De rijkunst van lengte in de hals is op lengte in de hals rijden bij een paard dat in verbinding en in horizontaal evenwicht loopt. Lengte in de hals door gewoon de voorkant los laten, hem rond laten sjokken, daar wordt een paard niet beter van.