Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:59

Eens met Caira. Het is een constructieve en hopelijk ook voor veel mensen nuttige discussie +:)+

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:02

oji schreef:
Skala is in mijn ogen enigszins een trap, geen absolute. Het geeft handvaten. Aan bv takt en losgelatenheid werk ik wel tegelijktijdig. Als je paard op 2 teugels gaat en loslaat in het lijf zal het taktmatig beter gaan lopen. Net zoals rechtrichten en verzamelen vaak hand in hand gaan naar steeds een stapje meer. Maar werken aan rechtrichten (en dan bedoel ik niet recht lopen maar echt rechtrichten en verzameling zoals het in het skala is bedoeld) als takt, ontspanning, aanleuning en impuls niet op orde zijn, is in mijn ogen een zinloze exercitie.
En in die zin is het voor mij een trap, dat als ik een trede omhoog ga, bv door veel te gaan schakelen om de impuls te verbeteren, check ik eerst hoe ver ik kan gaan met het schakelen dat ik wel de voorgaande basisvoorwaarden behoudt. Dus niet maar zo ver naar voren en terug als kan, maar eerst een stapje schakelen, en als in die stap de takt, losgelatenheid en aanleuning voor elkaar blijven, dan pas een tandje meer schakelen en zo meer en meer aan de impuls.
Net zoals schouderbinnenwaarts. Eerst werken met beetje schoudervoor en als je daarin alles voor elkaar houdt, dan een stapje meer richting schouderbinnenwaarts. Dus als je een trede kwijt raakt, eerst in die oefening die trede weer vinden en pas als dat daar is weer een stapje verder.

Ik bedoelde ook te zeggen dat TS NIET bezig is met de schouder voor de voorhand te plaatsen om haar paard recht te krijgen, maar dat wel zou moeten doen.


Hier ben ik het mee eens, en wat onder verticale balans verstaan wordt is dus simpelweg rechtstellen. It,s all in the name. :-)
Helaas verwarren veel mensen rechtstellen wel met rechtrichten.
In die zin is dat verticale balans noemen wel verstandiger denk ik. En voor mij zoiets vanzelfsprekends dat het onder de eerste basis valt.

Van echt lengtebuiging kan geen sprake zijn zolang een paard niet nageeflijk loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:10

Caira schreef:
Ik heb er lang over nagedacht of ik dit ging posten want het laatste wat ik wil is collega’s afkraken, maar ik denk dat het best fijn is om te sparren of mijn bevindingen ‘hout snijden’. Er komen steeds meer 4d instructeurs bij en ik ben onvoldoende bekend met de methode om er echt een mening over te vormen. Alleen nu krijg ik soms mensen die bij een 4d instructeur gelest hebben en door welke reden dan ook daarna bij mij terecht komen of tegelijk bij 2 instructeurs willen lessen. Dat laatste doe ik al niet meer omdat de door mij gebruikte inzichten en die van 4D zo verschillend zijn dat ze in mijn ogen niet naast elkaar gebruikt kunnen worden. In het eerste geval zie ik voornamelijk paarden met weinig tempo, weinig schoudervrijheid, veel stuwen en ruiters met een zwaartepunt ver naar voren. Nu volg ik op Facebook ook mensen die al langer via deze methode trainen en het valt mij (en anderen) op dat er geen ‘stap 2’ is. Als je naar het scala kijkt dan komt na het evenwicht de draagkracht en de verzameling en ik heb nog niemand gezien die daarnaartoe aan het werken is. Mensen die al meerdere jaren zo trainen zie ik nog steeds aan dat vwnw werken en eerlijk gezegd raak ik daarvan in de war. Want wat is het ‘einddoel’ wanneer is je paard genoeg in balans om door te gaan naar die oprichting? Ook bij dit paard op bovenstaande video zie ik een paard wat in mijn bewoording: met de voorbenen de grond in gereden wordt. Door het stuwende achterbeen en het vele gewicht voor worden bochten hopeloos ingewikkeld en gaat het tempo steeds weer omlaag. Ik heb paarden in mijn lessen gezien die enkel nog met het hoofd omlaag en volledig afgesloten rondjes konden lopen. Waarna we eerst meerdere maanden aan het mentale stuk moesten werken om ze weer reactief en happy te krijgen. Hoe graag ik me ook in andere methodes verdiep, van deze krijg ik echt geen hoogte, en ik ben bang juryleden ook niet als ze dit in de ring krijgen.
Helaas is dat ook iets wat je veel ziet bij “nieuwe” methodes (die vaak gewoon oude wijn in nieuwe zakken zijn): er is een stap 1 die inspeelt op de vraag van een bepaalde markt, vaak mensen die ergens vastlopen en op zoek gaan naar iets om die impasse te doorbreken en in sommige gevallen naar een soort heilige graal en ontwikkelen daarin een tunnelvisie voor die methode waar ze zelf niet vanaf durven te wijken. Daarin zie je inderdaad heel vaak dat er een basis is, maar na die basis is er niks meer, want dat is niet waar die (vaak commerciële) methodes op gericht zijn. Die cateren voor de onzekere eigenaar die niet op eigen initiatief aan de slag durft of kan, niet voor mensen die in wezen gewoon weten waar ze mee bezig zijn en alleen een extra paar ogen nodig hebben vanaf de grond of vanaf een afstandje. :=

Ik zeg niet dat dat hier het geval is, want ik ben niet voldoende bekend met de methode, maar het is inderdaad wel iets wat je vaker ziet.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:16

Janneke2 schreef:
Plantje15 schreef:
Ik vind het een commercieel goed opgezette methode. Het is iets waar je vrij simpel een visueel resultaat mee krijgt. Paarden een beetje laten rondsloffen met lange hals is nu eenmaal niet zo moeilijk te bereiken.


Klopt.
Heel makkelijk.

Maar niet het doel.
Zoals ik meldde in de post in reactie op Oji - je kunt op verschillende manieren over dressuur denken.

En wat mij in dit topic opvalt: hoe slecht mensen kijken en lezen.

Uiteraard 'wat de boer niet kent, dat vreet hij niet' is je goed recht.
Maar zoals de boer bij wie ik jaren gestaan heb zei:
'Als je er niets van af weet, hoe kun je er dan een mening over hebben...?'

Bijvoorbeeld het promoten van de kiepbeweging van de ribkorf.
Iemand beweerde 'deze instructrice helpt je niet om de kwaliteit van de voltes te verbeteren'.
... pardon?
Wat dacht je van deze instructie, dan?
(En nee, het is niet hetzelfde als inwerken op de schouders...)

Even goede vrienden 'als je er niets mee hebt', maar beoordeel wel wat je ziet - niet wat je uit gewoonte denkt te moeten zien.


Ik zie het juist andersom..heb het idee dat de meeste mensen die hier reageren heel goed een paard voorwaarts neerwaarts kunnen rijden en de absolute basisbeginselen snappen. Maar dat de aanhangers van deze methode de meerdere stappen die nodig zijn om een paard op te leiden niet kennen. En deze basisstap zien als een soort heilig doel, waarbij terminologie gebruikt wordt die nog lang niet aan de orde is.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:38

Ik heb een minuut van je filmpje gekeken en als dit 4D dressage is, stop er dan accuut mee en ga op zoek naar een betere instructrice! Even voor opgesteld dat ik echt geen top ruiter ben en zelf werk aan de basis, is dit de basis die ik hoor van mijn instructrice:
- paard moet impuls vanuit achter hebben en niet op de voorhand lopen. Dus motor vanuit achter aan!
- buiten teugel eraan, die zorgt bijvoorbeeld in de volte voor begrenzing
- binnenteugel licht kneden om wat buiging te vragen
- overgangen rijden zodat paard beter reageert op beenhulpen

Als ik dit 20 minuten consequent doe, heb ik ineens geen flegmatiek paard meer, maar een lekker voorwaarts paard wat in verbinding staat, zijn hals loslaat en gaat zakken en reageert op steeds kleinere hulpen.
Maar wat echt vooral belangrijk is, is activeren vanuit de achterhand. Als je dat doet, laat het paard vanzelf de hals los en gaat die verbinding met jouw hand zoeken.


Wat ik dus zie in jouw filmpje is een niet voorwaarts paard wat onmogelijk kan gaan zakken met de hals. Ze lijkt ook haar neus eruit te drukken ipv verbinding met jou te zoeken.
Ik las ook iets over dat het zadel misschien niet goed ligt, zou dat eerst aanpakken. Een paard kan geen ontspanning zoeken zonder passend haranchement.

Qua houding… weet je paardrijden is moeilijk. Ik zie soms foto’s van mijzelf en dan denk ik: oei hier kantel ik naar voren. Dat geeft niet, maar probeer wel aan je houding te werken. Rechtop, schouders laag en naar achter. Niet een overdreven holle rug! En dus niet naar voren. Ik zou daaraan als eerste werken. Niet zo naar voren zitten.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:28

Zertab schreef:
Ik heb een minuut van je filmpje gekeken en als dit 4D dressage is, (...)
- paard moet impuls vanuit achter hebben en niet op de voorhand lopen. Dus motor vanuit achter aan!


'Meer energie', sprak de instructrice - kennelijk na deze minuut.
Citaat:
- buiten teugel eraan, die zorgt bijvoorbeeld in de volte voor begrenzing

+:)+
Citaat:
- binnenteugel licht kneden om wat buiging te vragen

Hoort met goed recht niet tot deze methode.
Citaat:
- overgangen rijden zodat paard beter reageert op beenhulpen

In deze vijf minuten van een les ging het for some reason or the other over voltes en buigen.
Citaat:
Wat ik dus zie in jouw filmpje is een niet voorwaarts paard wat onmogelijk kan gaan zakken met de hals.

Interessant.
Ik zie veel minder snelheid dan bij mijn stalgenoten, maar in het filmpje wel een verend paard.
En een hals die van tijd tot tijd keurig 'valt'.
(En ik ken het paard niet, ik weet alleen van deze vijf minuten film. 'Waar het dier vandaan komt' weet ik niet. Het is beslist geen eindstadium.)



Citaat:
maar probeer wel aan je houding te werken. Rechtop

In de remontezit zit je niet rechtop. En volgens Caprilli en alle goede springinstructeurs: de verlichte zit zet een paard niet op de voorhand.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:33

mce schreef:
TS, weet niet wanneer je wedstrijden gaat rijden, maar dat is de beste graad meter voor jou of je goed bezig bent.
ga je bij de KNHS rijden, of zijn er wedstrijden speciaal voor 4DD ruiters


Als jury met meer dan genoeg uren aan de ring is mijn advies: geen wedstrijd rijden op dit moment, de B klasse ben je gewoon niet aan toe, je doet jezelf, je pony en de jury geen plezier.
Eerlijk gezegd ben ik na het kijken van je video teleurgesteld in de mensen die dit durven uitdragen, en onzin die er geventileerd wordt. Je houding is zo verdrietig slecht, je pony loopt heel lief zijn rondjes maar heeft geen idee wat het baasje op zijn rug nu precies wil, en de instructie die je krijgt is gewoon triest.

Mijn advies: laat dit los aub en zoek goede instructie.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:40

Het idee erachter, is imo helemaal niet slecht. Een filmpje wat ik op YT zag van een les die Karin gaf, ook helemaal niet slecht. Voorwaarts en verbinding voerden in die les de boventoon had ik het idee.

Ik had afgelopen week een discussie met mijn instructeur. Ik vond dat hij te snel wilde, hij vond dat ik "revaliderend" reed terwijl dat niet nodig was. We hadden een paar weken geen les gehad en ik heb hem gezegd zijn kont op de bank te parkeren, van zich af te kletsen over alles behalve rijden en te kijken wat er zou gebeuren. In 30 minuten heeft hij 3 dingen aangegeven wat anders moet, waar hij absoluut gelijk in heeft, en de laatste 10 minuten heeft hij enkel gekeken. We hadden een uur les maar na 40 minuten mocht mijn paard welverdiend stoppen :Y). Instructeur was verbaasd, het ging zoveel beter dan de laatste lessen. "Revaliderend" rijden zoals hij dat noemt werkt, ik zie het aan mijn paard en aan een paar mensen die ik heb geholpen nadat hun paarden blessure na blessure kregen. En dan heb ik weinig verstand van de medische kant wat Karin dan weer wel heeft, ik heb alleen mijn Orun diploma en ik rij al 30 jaar.

Maar, ik heb het idee dat de drempel om les te geven een stuk lager is geworden. En dan doel ik niet persé op 4DD, maar in het algemeen. En doordat die drempel lager is, mensen instructeur worden die er misschien nog niet kundig genoeg voor zijn en vervolgens cruciale dingen vergeten of er een eigen draai aan geven die niet erg positief is. De laatste 4 jaar heb ik op stallen gestaan waar iets van 5 mensen reden die een paarden opleiding deden, en daar ook een instructeurs diploma kregen, en bij die mensen deed het me bijna pijn om ze te zien rijden. Paarden vol op de voorhand, stokkreupel niet voelen, niet uitkomen bij hindernissen maar een paard dat zooo braaf is dat hij alles uit de kast trekt om het te redden, om vervolgens afgestraft te worden...

Ik denk dat wij met 10 personen bij de Orun waren, allen hadden we minimaal 10 jaar rij ervaring. Er zijn mensen gezakt op theorie, op rijden, het rijden van een ander paard (mijn paard zn schuld :o) en op lesgeven. Ik haalde met mijn hakken over de sloot het lesgeven, en waarom? Omdat ik zo heel m.o.n.o.t.o.o.m praat :').
Het was echt heftig en ik heb het idee dat dat nu niet meer zo is. Wat zonde is, en ik begrijp niet helemaal dat iemand als Karin die op me overkomt als iemand met veel gedegen kennis, deze aanpak hanteert. Je krijgt imo instructeurs die de klok wel hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt....

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:51

Janneke2 schreef:
Ik zie veel minder snelheid dan bij mijn stalgenoten, maar in het filmpje wel een verend paard.
En een hals die van tijd tot tijd keurig 'valt'.

Vreemd dat we de dingen zo verschillend zien...
Ik zie een paard dat vrij lusteloos braaf zn rondje loopt waarbij het de hoefslag ingraaft met de voorbenen, hoopjes zand opscheppend (beslist niet verend). Beweegt achter omhoog, terwijl het onder de massa zou moeten schuiven.
Citaat:
Janneke2 schreef:
In de remontezit zit je niet rechtop. En volgens Caprilli en alle goede springinstructeurs: de verlichte zit zet een paard niet op de voorhand.


Het paard loopt enorm op de voorhand. Zijn houding is ahw een wip (voorkant naar beneden, achterkant omhoog, waarbij de zit van TS de houding van het paard nog eens versterkt.

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:53

oji schreef:
Ik bedoelde ook te zeggen dat TS NIET bezig is met de schouder voor de voorhand te plaatsen om haar paard recht te krijgen, maar dat wel zou moeten doen.


Dat begreep ik prima

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:55

Nits schreef:
Bedankt voor je analyse. Je hebt goed gezien dat haar voorhand niet direct voor haar achterhand staat. Het interessante hieraan is dat om haar voorhand direct voor haar achterhand te plaatsen hier juist lengtebuiging voor nodig is. Het doel van haar buik naar buiten drukken is dat ze holler wordt aan de binnenkant en haar lengtebuiging wordt gestimuleerd. Zie onderstaande post.

https://www.facebook.com/37156226656663 ... UQjYiXeKl/

Verder wat betreft de takt, schrijft Karin Leibbrandt: “Uit biomechanisch onderzoek blijkt dat het meer dragen van de achterhand niet zo zeer gaat over dat er meer gewicht in kilo's naar de achterhand gaan, maar dat het achterbeen langer op de grond blijft staan. In absolute zin gaat er dan geen extra gewicht naar de achterbenen, maar omdat de achterbenen langer aan de grond staan dragen ze langer gewicht. Er wordt dus in de tijd gezien WEL meer gewicht gedragen”

https://www.facebook.com/37156226656663 ... Kne8ac4El/


TS ik snap dat jij in verwarring wordt gebracht door deze teksten over lengtebuiging en dragen. Ik moet zeggen dat door deze teksten Karin Leibbrandt voor mij behoorlijk in achting gaat dalen, als je zo verwarrend de biomechanica probeert uit te leggen. In mijn ogen klopt het ook gewoon niet wat ze daar schrijft, of ze bedoelt het goed maar schrijft het op een manier die voor hele verkeerde interpretatie vatbaar is.
Ik wil daar best een keer dieper op ingaan, maar eerlijk gezegd is het daar voor mij nu te mooi weer voor om daar een heel epos over te typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:27

Janneke2 schreef:
Zertab schreef:
maar probeer wel aan je houding te werken. Rechtop

In de remontezit zit je niet rechtop. En volgens Caprilli en alle goede springinstructeurs: de verlichte zit zet een paard niet op de voorhand.
Een goede verlichte zit doet dat inderdaad niet nee. Er is echter een verschil tussen voorover hangen en in verlichte zit gaan. Voorover hangen is geen kunst, in verlichte zit gaan wel en ik zie op de beelden van TS toch echt eerder iemand die voorover hangt met ronde schouders, vaak haar balans wat verliest, daardoor onrustige benen krijgt en niet de juiste (gewichts)hulpen kan geven. Dan kun je imo beter "gewoon" blijven zitten, dus rechtop, dan dat je in verlichte zit (of in de hippere term 'remontezit') gaat en eerst zorgt dat je die verlichte zit onder de knie krijgt voordat je er allerlei andere dingen bij probeert te doen, zoals voltes rijden.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:31

Dat schreef ik ook al, Mkango. Niemand zegt dat er iets mis is met lichter zitten, als je dit maar in balans en correct doet. Als dat niet is breng je paard nog meer uit balans.

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:42

Precies. TS (en het andere beeldmateriaal waar naar verwezen wordt) is voorover met de kont niet in het zadel zitten bij gebrek aan balans en onafhankelijke zit. Met een goede verlichte zit, zit je je paard totaal niet in de weg en is juist het toppunt van ruiterbalans. Dat 10 minuten of langer volhouden is topsport en maar weinige gegeven (lees toppers als Michael Jung etc).

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:14

Ik heb bokt zelden zo eensgezind gezien, er is er maar eentje die er iets positiefs in ziet. Ik sluit me echt bij de meerderheid aan, ik wil iets normaal best van meerdere kanten bekijken, maar de huidige weg lijkt echt niet tot verbetering te leiden, hoe goed de intenties ook zijn.

Anoniem

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:18

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van hoe je in januari begon TS? Misschien zien we dan wat meer wat jij ziet?

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 15:22

Lente schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van hoe je in januari begon TS? Misschien zien we dan wat meer wat jij ziet?


Bedoel je hoe ik reed voor 4d? Of gewoon de eerste lessen?

Anoniem

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:28

Als daar verschil in zit beiden :j

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:32

Veel is al gezegd... Nee, voor een B proef ben je nog niet klaar. En dan kijk ik naar je paard, je houding en bijvoorbeeld ook naar je voltes die verre van rond zijn.

Je hebt ook hakkeltjes in je draf omdat je niet helemaal goed ritme kan houden met je zit.

Je dompelt jezelf nu onder in heel veel 'vaag'technische termen en beeldspraak. Het kan zijn dat je dit prettig vindt, maar het kan veel simpeler.

Actief aan het been, recht op twee teugels en gebogen volgens de lijnen van je figuren, rechtop zitten en mee met de beweging van het paard. Dan heb je al heel vlot veel winst geboekt.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 15:37

https://youtu.be/9RQq5PnZTSA

Dit is de eerste keer dat ik ging rijden op haar. Met een holle rug en nul vering. Ze kon echt niet ontspannen en had geen flauw benul van verticale balans (dus vallen in de bochten). Je kan zien hoe wiebelig mijn bovenlichaam is. Als ik daar in een soort poging tot verlichte zit ga, zie je haar wat meer ontspannen.

Nu vind ik het nog steeds moeilijk om mijn rug niet te hol te laten worden (en stabiel te houden) en mijn lichtrijden klein te houden. Dus ik weet waar de moeilijkheden zitten. De ene gaat het beter dan de andere. Het punt is: er zijn zoveel aspecten te verbeteren en het kan niet allemaal tegelijk.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:42

Ik vind het op die eerste keer rijden nog helemaal niet verkeerd hoor, natuurlijk is het wennen aan elkaar. Hier zie ik vooral een paard wat nog niet goed voorwaarts is waardoor jij ook niet lekker in balans kunt blijven, dat is een logische wisselwerking. Behalve haar halshouding vind ik haar hier niet veel anders lopen, ik mis echt in al het beeldmateriaal een actief paard.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 15:49

Earth schreef:
Ik vind het op die eerste keer rijden nog helemaal niet verkeerd hoor, natuurlijk is het wennen aan elkaar. Hier zie ik vooral een paard wat nog niet goed voorwaarts is waardoor jij ook niet lekker in balans kunt blijven, dat is een logische wisselwerking. Behalve haar halshouding vind ik haar hier niet veel anders lopen, ik mis echt in al het beeldmateriaal een actief paard.


Ik kon niet lekker in balans blijven door mijn holle zit. Daar gaat in deze situatie meer voorwaarts niks aan verbeteren. Met elke stap werd mijn romp een andere kant opgezet. Zeer instabiele lading. Deze zit is voor ik ging lessen niet verbeterd en even instabiel gebleven. Dus ik heb toen maar een handjevol keer gereden. Ik had ook de neiging om mezelf te stabiliseren aan de teugels (natuurlijke reactie van het lichaam op instabiliteit). Dus daarom reed ik met waslijnen om haar niet in de weg te zitten.

Nu kan mijn zit van nu nog een stuk stabieler (met name op het hoogste punt van lichtrijden wordt mijn rug te hol en dus instabiel) maar nu heb ik tenminste het idee dat ik niet met elke pas alle kanten op wordt gegooid.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:03

Weet de eigenaresse van het paardje ook hoe ze nu gereden wordt? Misschien heel hard om te zeggen maar ik zou er echt niet vrolijk van worden...

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:03

Ts, ik snap dat je heel erg je best doet.

Op de filmpjes ligt het zadel niet goed. Daarom kun je al niet goed zitten. Verder is het belangrijk om eerst goed en onafhankelijk te leren zitten voordat je meer wilt gaan doen. Het is goed dat je niet je balans wilt houden aan de teugels.

Ik zou je willen aanraden om een instructeur irl te laten komen die jou zitlessen aan de longe kan geven. Waarbij je het beste een halstertouw (om de hals) of bokriempje kan gebruiken om je balans te houden. En om er een goede zadelmaker bij te halen.

Vergeet voor de rest even alles, dat zijn allemaal stappen waar jullie nog niet aan toe zijn. Je paardje is echt super braaf.

Nits
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 16:07

Elisa2 schreef:
Ts, ik snap dat je heel erg je best doet.

Op de filmpjes ligt het zadel niet goed. Daarom kun je al niet goed zitten. Verder is het belangrijk om eerst goed en onafhankelijk te leren zitten voordat je meer wilt gaan doen. Het is goed dat je niet je balans wilt houden aan de teugels.

Ik zou je willen aanraden om een instructeur irl te laten komen die jou zitlessen aan de longe kan geven. Waarbij je het beste een halstertouw (om de hals) of bokriempje kan gebruiken om je balans te houden. En om er een goede zadelmaker bij te halen.

Vergeet voor de rest even alles, dat zijn allemaal stappen waar jullie nog niet aan toe zijn. Je paardje is echt super braaf.


Gelukkig zijn we op zoek naar een nieuw zadel. Maar ff niet rijden dan. Ik was al van plan om een jokerles te gaan doen. Dat lijkt me beter dan een longeerles omdat joker gewoon stilstaat en ik me alleen hoef te focussen op mijn stabiliteit en vering.