Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:50

Nits schreef:
Ik citeer mensen die het in de praktijk doen. Die er hun brood mee verdienen. Snap niet echt hoe dat verkeerd is. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in hen dan in de bokt experts.


Veel van degenen die jij hier laatdunkend "bokt experts" noemt zijn gekwalificeerd om jouw rijden te beoordelen. Van jurylid tot gekwalificeerd instructeur/trice.
Daarnaast zijn er mensen met veel ervaring, sommigen met heel veel ervaring.
En zoals Caira ook stelt: Zelden waren bokkers zo eensgezind in hun reacties dus dat moet jou toch wel wat zeggen.

Ik heb eerder gevraagd of jij jouw instructeur/trice wel eens hebt gevraagd naar hun kwalificaties. Hebben ze bv een ORUN kwalificatie om les te geven? En op welk niveau? En hebben ze zelf wat gepresteerd in de sport?
Ik heb al die stromingen zoals 4DD, academische / klassieke rijkunst / Antoine de Bodt / Centered Riding zien komen en ook weer zien gaan. Omdat je jezelf na een vrij korte opleiding / cursus instructeur kon noemen, misten veel instructeurs de goede rijkunstige basis die nodig is om goed te kunnen lesgeven. En hun leerlingen strandden in veel gevallen dus ook.

Iemand die zelf geen goede rijkunstige basis heeft, kan jou dat ook niet leren. In een ORUN opleiding leer je ook hoe je dat moet overbrengen. Maar vooral moet ook een instructeur - ook als ze eenmaal een lesgeefkwalificatie hebben - zelf heel veel ervaring opdoen met lesgeven, willen ze een goede instructeur worden. En ook zelf blijven rijden en lessen.
Voor mijn dochter die op haar 4e is begonnen met rijden heb ik ook altijd gezocht naar goede en passende instructie en dat heeft zn vruchten afgeworpen.

Je hebt nu de mogelijkheid om meer te gaan rijden. De pony waar je nu mee rijdt heeft geen makkelijke bouw, maar heeft zo te zien best mogelijkheden in zich. Dus gun jezelf ook goede instructie om je voordeel daarmee te doen.

Nits schreef:
Vond het juist wel interessant om al mijn moeilijkheden tijdens het rijden op YouTube te zetten. Dat anderen er niks positiefs in kunnen zien, dat is niet aan mij. Werk aan de winkel, maar dat maakt het juist interessant.

Als dat je uitgangspunt is, om ervan te leren, is daar niets mis mee. Maar ook van negatief commentaar kun je leren. Maar dat is niet heel makkelijk als je vol bent van jezelf. Dus zet je trots opzij, accepteer dat het commentaar nu niet heel positief is en leer ervan.

Nits schreef:
En wat betreft Rien. Ik vind zijn theorie wel fijn, maar ook bij zijn filmpjes lopen de paarden vaak achter de loodlijn. En hij doet er niet echt iets aan om het te corrigeren. Dat vind ik jammer, ik vind zijn filmpjes wel interessant namelijk.


En dit zegt dus heel veel over jou en de instructie die je krijgt. Die loodlijn is namelijk helemaal niet interessant. Zeker als je bij losrijden je paard over de rug wil trainen. Je mist dus helemaal het doel van de les van Rien vd. Schaft van dat moment.
Rien vd. Schaft is naar mijn mening 1 van de beste instructeurs die NL rijk is.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:56

Je praat over "Rien". Heb je het dan over mij TS of over de heer van der Schaft? Je weet wat deze man allemaal gedaan heeft in paarden/dressuur land? Rien van der Schaft is niet even een mannetje die een keer wat heeft geroepen of een keer een cursus gevolgd heeft en toen een filmpje online gepletterd heeft.
Ik ga mee met de opmerking hierboven Citaat; "En dit zegt dus heel veel over jou en de instructie die je krijgt. Die loodlijn is namelijk helemaal niet interessant. Zeker als je bij losrijden je paard over de rug wil trainen. Je mist dus helemaal het doel van de les van Rien vd. Schaft van dat moment.
Rien vd. Schaft is naar mijn mening 1 van de beste instructeurs die NL rijk is."

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:58

Eens Babootje, ik heb Rien meerdere keren les zien geven, hij kan een fantastische basis leggen en uiteraard ook het hogere werk goed uitleggen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:01

Babootje schreef:
Als dat je uitgangspunt is, om ervan te leren, is daar niets mis mee. Maar ook van negatief commentaar kun je leren. Maar dat is niet heel makkelijk als je vol bent van jezelf. Dus zet je trots opzij, accepteer dat het commentaar nu niet heel positief is en leer ervan.

maar ligt dat dan aan de TS of aan de instructie?
want in principe luister je naar instructie en doe je wat diegene verteld, toch?
En je neemt instructie omdat je er zelf niet genoeg van weet.. dan zit je toch in een cirkeltje vast?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:05

Cer schreef:
Babootje schreef:
Als dat je uitgangspunt is, om ervan te leren, is daar niets mis mee. Maar ook van negatief commentaar kun je leren. Maar dat is niet heel makkelijk als je vol bent van jezelf. Dus zet je trots opzij, accepteer dat het commentaar nu niet heel positief is en leer ervan.

maar ligt dat dan aan de TS of aan de instructie?
want in principe luister je naar instructie en doe je wat diegene verteld, toch?
En je neemt instructie omdat je er zelf niet genoeg van weet.. dan zit je toch in een cirkeltje vast?

Ik denk dat Babootje het heeft over het commentaar in dit topic :) en over YouTube.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 21-08-23 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:11

En wat ook meespeelt: een Arabier is niet heel erg makkelijk goed dressuurmatig te rijden. Het zijn in de basis eigenlijk renpaarden, daar zijn ze eeuwenlang op gefokt. Het Engels Volbloed gaat voor een groot deel terug op Arabieren. Ze zijn snel, wendbaar, en ze stuwen ipv dragen. Ze zijn, zeker de laatste 40-50 jaar, steeds meer met steeds vlakkere ruggen gefokt ('a back like a Jersey cow', schreef een Amerikaanse fokker ooit die daar ook niet vrolijk van werd), wat het onderbrengen van de achterhand er niet makkelijker op maakt. Schouder kan soms ook best steil zijn, wat ruimte in de voorhand beperkt, en de korte ruggetjes maken een goed zadel vinden ook een uitdaging.

Dus om zelf goed dressuurmatig te leren rijden, is een Arabier nog eens een extra uitdaging. Dat maakt het nog eens dubbel moeilijk.


Dus én instructie die niet je van het is, én een paard dat niet het meest voor de hand liggende model heeft... tja, dat is wel heel ingewikkeld.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:12

Cer schreef:
Babootje schreef:
Als dat je uitgangspunt is, om ervan te leren, is daar niets mis mee. Maar ook van negatief commentaar kun je leren. Maar dat is niet heel makkelijk als je vol bent van jezelf. Dus zet je trots opzij, accepteer dat het commentaar nu niet heel positief is en leer ervan.


maar ligt dat dan aan de TS of aan de instructie?
want in principe luister je naar instructie en doe je wat diegene verteld, toch?
En je neemt instructie omdat je er zelf niet genoeg van weet.. dan zit je toch in een cirkeltje vast?


Ik denk toch voor een deel ook aan de TS. Als je de opmerkingen van iedereen maar "geblaat" vindt van "boktexperts" sta je ook niet echt open om te leren.

Maar het klopt grotendeels ook wel wat jij zegt. Daarom is het altijd goed om te blijven kijken naar je eigen instructie. Wat zijn hun kwalificaties, wat zijn hun referenties (hoe presteren ze zelf en hoe presteren hun leerlingen). KNHS wedstrijden rijden is daarbij dan ook een meetlat. Veel gaan kijken en luisteren ook bij lessen bij anderen, zodat je goed kunt vergelijken. En kunt zien wat bij je past.
En wegblijven bij iedereen die je een "loodlijntrauma" aanpraat :D :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:15

17 augustus laat in de avond plaatste TS haar filmpjes. Ik zag ze vlak voordat ik naar bed ging en ik dacht bij mijzelf "heb ik iets gemist? ik zie niet goed wat de bedoeling is en als de instructrice zegt 'doe dit en dat' en vervolgens 'ja, goed zo' zie ik echter geen verschil met daar voor"

Ik denk dat ik niet de enige was die dat dacht. De 18e bleef het de hele dag stil op Bokt. Dat zegt mijns inziens ook al iets.

Vervolgens is het topic min of meer ontploft. En zoals hier al door veel mensen gezeg: zelden Bokt zo eensgezind gezien.

De mensen die hier reageren in dit topic varieren van jong tot oud, van juryleden tot instructeurs, van actieve wedstrijdruiters in de dressuur tot buitenruiters. Vrijwel alle disciplines zie ik hier langs komen van dressuur tot springen tot endurance tot iemand met een hele jockey opleiding achter de rug.
En iedereen zegt ongeveer hetzelfde.

TS lees dit topic nog eens goed door en neem de adviezen ten harte.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:19

Ik zat eens te denken he. TS reed eerst bij een manege. Misschien wel tot vlak voordat ze de arabier ging verzorgen. Dat is een paar maanden geleden. Geen idee of ze nog contact met die manege heeft, of ze er F-proefjes rijden en of ruiters "van buitenaf" daar aan mee kunnen doen met een "eigen" paard (niet-manegepaard). Maar aangezien ze het topic opende om te vragen of ze klaar is voor een wedstrijdje en niet van de instructeurs en juryleden op bokt wil horen dat dat niet zo is kan ze het misschien maar beter ondervinden? Gewoon eens een F14 proefje starten bij de manege, of welk F-niveau dan ook maar gelijk is aan B bij de KNHS. En dan zal ze punten en commentaar krijgen, die ze dan misschien wél wil aannemen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:19

Babootje schreef:
Ik denk toch voor een deel ook aan de TS. Als je de opmerkingen van iedereen maar "geblaat" vindt van "boktexperts" sta je ook niet echt open om te leren.

snap ik, maar het gaat dan dus wel tegen de aanwijzingen van de instructie in. En die heeft wellicht wel een heel goed verhaal waarom het op deze manier moet?

Citaat:
Maar het klopt grotendeels ook wel wat jij zegt. Daarom is het altijd goed om te blijven kijken naar je eigen instructie. Wat zijn hun kwalificaties, wat zijn hun referenties (hoe presteren ze zelf en hoe presteren hun leerlingen). KNHS wedstrijden rijden is daarbij dan ook een meetlat. Veel gaan kijken en luisteren ook bij lessen bij anderen, zodat je goed kunt vergelijken. En kunt zien wat bij je past.
En wegblijven bij iedereen die je een "loodlijntrauma" aanpraat :D :D

Klopt hoor, wat je zegt.
Maar als leek denk ik dat het gewoon echt lastig is om je instructie te beoordelen..
Stel dat TS geen instructie had gehad, en ze had een filmpje geplaatst. Dan had bokt gezegd "zoek goede instructie" .. en ze heeft nu instructie. Alleen volgens de meerderheid geen goede.. Dus ergens is ze halverwege op de juist weg..

(qua hoe het technisch verder zit, daar heb ik geen verstand van..)

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:22

Dat word meestal milder beoordeeld dan een gewone knhs westrijd.
Ook zonder startkaart een oefen wedstrijd.

Zo heb ik met mijn tinker een oefen wedstrijd gereden met wp.
Hij deed braaf zijn ding. Maar echt geen wp waard. Maar het was wel leuk om te doen.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:27

De discussie over de loodlijn is hier op Bokt al veel vaker gevoerd natuurlijk :)


Hoe dan ook zou die loodlijn niet zo interessant moeten zijn. Ervoor of erachter...... een hoop drama over niets imo. Of je paard fijn loopt met een goede aanleuning lijkt mij belangrijker.


Koper schreef:
Ik zat eens te denken he. TS reed eerst bij een manege. Misschien wel tot vlak voordat ze de arabier ging verzorgen. Dat is een paar maanden geleden. Geen idee of ze nog contact met die manege heeft, of ze er F-proefjes rijden en of ruiters "van buitenaf" daar aan mee kunnen doen met een "eigen" paard (niet-manegepaard). Maar aangezien ze het topic opende om te vragen of ze klaar is voor een wedstrijdje en niet van de instructeurs en juryleden op bokt wil horen dat dat niet zo is kan ze het misschien maar beter ondervinden? Gewoon eens een F14 proefje starten bij de manege, of welk F-niveau dan ook maar gelijk is aan B bij de KNHS. En dan zal ze punten en commentaar krijgen, die ze dan misschien wél wil aannemen.

Die worden echt veel milder beoordeeld dan een KNHS proef, dus ik ben bang dat dat de andere kant op werkt.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:28

DuoPenotti schreef:
Dat word meestal milder beoordeeld dan een gewone knhs westrijd.
Ook zonder startkaart een oefen wedstrijd.

Zo heb ik met mijn tinker een oefen wedstrijd gereden met wp.
Hij deed braaf zijn ding. Maar echt geen wp waard. Maar het was wel leuk om te doen.

Daarom ook. Dan krijgt ze wat zelfvertrouwen, en hopelijk toch wat dingen om aan te werken. Zoals rechtop zitten, verbinding met het hoofd, lengtebuiging. Al die manegedingetjes zullen in een F-proefje toch ook wel worden beoordeeld?

Mocht ze het ooit tot F20 schoppen met die pony dan rijdt ze tegen die tijd alweer wat langer, heeft hopelijk het FNRS jurycommentaar verwerkt in haar rijden en kan dan tegen die tijd eens een KNHS-proefje starten. Niet over een paar maanden ofzo he. Maar qua tijdslijn zou het best zomaar kunnen samenvallen met puberale (ja sorry maar zo zie ik het) eigenwijsheid afleggen, iets van mensen aannemen, al is het maar in het belang van het paard. Ik denk dat ze echt wel goed wil rijden. Maar dat ze niet weet wat dat is. Als ze van de "bokt experts" niks wil aannemen zal iemand anders, bij voorbeeld een manegejurylid, haar hopelijk wel tot een ander inzicht brengen. Want van ons wil ze niet aannemen dat ze niet de juiste instructeur heeft. Maar als dat keer op keer op haar coupons staat gaat ze er wellicht wel iets mee doen?

Of niet natuurlijk, en dan blijft ze elke keer op haar plaat gaan.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:35

F proefjes zijn vooral commercieel interessant en dus moet daarin om te pleasen voortgang in zitten.
Ik ken een paar meiden die overgingen van een F proef naar een niet officiële B proef wel gejureerd door een gediplomeerd jurylid.
De uitslag was bedroevend en deze dames reden toch echt vele malen beter dan deze TS.

Ik ben dus bang dat F proeven haar ideeen alleen maar gaan versterken.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:36

Dan was het dus geen goed idee. Vergeet maar weer dat ik het opperde.

Maar zou ook zo sneu zijn als ze wél in de B zou starten en dan totaal gedesillusioneerd naar huis gaat. Er moet toch een betere manier zijn om haar ogen te openen.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:50

Na dit topic zal ze toch niet gedesillusioneerd naar huis gaan na een laatste plek in de B?

Maar goed. Het belangrijkste aan een westrijd is niet het wp of je plek.
Maar de ervaring die je samen opdoet.
Los rijden tussen andere. Andere omgeving.
Ik heb ook geleerd dat je thuis dan ook zeker een niveau hoger oefent dan op wedstrijd.
Omdat het op wedstrijd moeilijker is dan in je eigen bak.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:53

De vraag was "wat voor ervaringen mensen hebben met deze manier van rijden qua beoordeling".

Aangezien het gewoon klassieke dressuur in een nieuw jasje is, kun je stellen dat ongeveer iedereen op een KNHS wedstrijd op die manier aan het rijden is en de jury ook op die manier geschoold is.

Ik zou een startkaart aanvragen en gaan. Juryleden hier op Bokt zijn maar "boktexperts" dus lekker laten beoordelen door de echte experts :j

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:01

DuoPenotti schreef:
Na dit topic zal ze toch niet gedesillusioneerd naar huis gaan na een laatste plek in de B?

Ik hoop inderdaad dat ze gedesillusioneerd thuis blijft.

En ik vind het sneu voor haar. Blijkbaar dacht ze echt dat ze goed bezig was en overwoog ze om een startkaart aan te vragen. Ik verwacht niet dat ze op korte termijn wat met de feedback doet. Maar als ze écht wil leren rijden, als ze écht wil leren om paarden op te leiden en een handige ruiter te worden en uit elk paard, en uit zichzelf, het best mogelijke te halen. Dan hoop ik dat ze tegen die tijd dit topic met andere ogen beziet en dan beseft wat een weg ze af te leggen heeft.

De comments in dit topic zijn niet om haar af te branden. Ik hoop echt dat TS dat snapt. En als ze dat nú niet snapt dan over een tijdje. En dan is dit topic een handig referentiepunt voor hoe ze begon.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:03

Met je eens koper.
En ik vind het vooral slecht van de instructrice.
TS neemt les en doet haar best.
Instructrice harkt geld binnen voor slechte les plus geen eerlijk info richting ts.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:10

Het is een beetje flauw om F proeven helemaal af te schrijven als geschikt.

Belangrijk verschil tussen manegeproeven en de KNHS wedstrijden is dat er meer gekeken wordt naar de rijvaardigheid van de ruiter en minder naar het gaan van het paard.

En dat kan zeker geen kwaad als je nog bezig bent met het fijn rondsturen door de figuren, het maken van overgangen en correct zitten. En je rijdt ook eens meerdere figuren aaneengesloten in een meer officiële setting.

Een keer een B proef rijden in een onderlinge wedstrijd of meedoen aan een proefgerichte clinic is ook een idee. Dan hoef je niet meteen aan de startkaart enzo.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:14

4D is een route. Een route die anders oogt in beginsel dan we gewend zijn te zien.
Maar ook een concept dat op alle fronten klopt valt of staat natuurlijk bij degene die het onderwijst.

Wat je ook doet en hoe je er ook komt, het exterieur van je paard vertelt de waarheid.
Wanneer je kritisch kijkt naar de bespiering van je paard en de bovenlijn kun je beoordelen of je op de goede weg bent.

Karin Leibbrandt geeft natuurlijk terecht aan dat daar nogal wat aan schort.
Dat zie je ook aan de bovenlijn van veel paarden terug.

Ik denk dat de basisvoorwaarden die ze stellen voor correct opbouwen super bruikbaar zijn voor een groot publiek en heilzaam voor paarden. Ik heb er veel filmpjes van gezien, het boek gelezen, lessen gevolgd en veel voor en na beeldmateriaal gezien van paarden die op deze manier opgetraind worden. Dat stemt positief.

De theorie achter de manier van zitten, rompstabilisatie, het stabiliseren van de onderrug om een meer ondersteundende zit te creëren en meer ‘bounce’ in je lijf creëren werkt geweldig! Ik heb een aantal van deze lessen gevolgd en mijn paard liep onmiddellijk veel fijner.

Er is voor deze mensen en deze methode absoluut heel veel te zeggen.

Er is voor De Nachtwacht ook heel veel te zeggen, maar ook niet iedereen kan deze direct goed schilderen (of ooit schilderen).
Tussen theorie en de correcte uitvoering daarvan kan een gapend gat zitten… en meestal kun je dat gat dichten, en soms niet.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:20

Ninx schreef:
De theorie achter de manier van zitten, rompstabilisatie, het stabiliseren van de onderrug om een meer ondersteundende zit te creëren en meer ‘bounce’ in je lijf creëren werkt geweldig! Ik heb een aantal van deze lessen gevolgd en mijn paard liep onmiddellijk veel fijner.

Maar jij bent een handige, ervaren ruiter. En geen manegemeid die verzuipt in een meer van theorieën en een al dan niet aangepraat rompinstabiliteitscomplex.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-08-23 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:32

Ik heb ook even wat beeldmateriaal gekeken van ruiters die al verder zijn in deze methode. Maar dat is nog niet direct de Nachtwacht hoor...

Ik vind het echt wel mooi dat er weer eens iemand probeert om aandacht te vragen voor rechtrichten, balans en het goed trainen van de bovenlijn etc. En daar probeert goede beeldspraak en nieuwe foefjes voor te verzinnen. Sommige ruiters krijgen ineens door hoe iets werkt als je daar eens een andere uitleg over krijgt.

Maar ik denk dat het uiteindelijk makkelijker gaat als je de basistermen en technieken goed kent.
Heb je die basis niet wordt het toch eerder een soort Bob Ross of Paint by numbers.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:40

Kelly_ann schreef:
Ik heb ook even wat beeldmateriaal gekeken van ruiters die al verder zijn in deze methode. Maar dat is nog niet direct de Nachtwacht hoor...

…….

Maar ik denk dat het uiteindelijk makkelijker gaat als je de basistermen en technieken goed kent.
Heb je die basis niet wordt het toch eerder een soort Bob Ross of Paint by numbers.


_O- _O- _O-

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:45

Nu is dat volgens mij met alles zo :)

Ik denk dat als je basis goed is, dat je met bijna elke methode uit de voeten kan, en als die niet goed is, dat dan alles paint by number wordt. Rechtrichten, takt en aanleuning zitten gewoon in het Skala dus imo is het gewoon oude wijn in nieuwe zakken.

Maar echt, je hebt van die handige mensen die op ieder paard zo wegrijden, en paard loopt super he :)) en je hebt mensen bij wie alle rijden paint by numbers is, en dan nog een heleboel die er zo ergens tussenin hangen :)

Dus eens met Kelly_ann :)