Knot routine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovehorsie7
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-07-21

Knot routine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 21:10

Ik ben benieuwd naar jullie knotroutine
wassen jullie de manen van te voren? En zo ja wordt het dan niet te glad…
Vlechten jullie een dag van te voren, vlecht je met natte of droge manen, hoelang doe je erover, hoeveel knotten maak je, welke producten gebruik je?

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:19

Euh wanneer ligt er aan hoeveel tijd ik de dag er voor of dag zelf heb dus dat verschilt maak meestal 6 of 8 roosjes.. met naald en draad en bevalt beter dan 12 kleine knotjes met elastiek een half uurtje ongeveer al ik poetsspullen nog moet pakken dus als ik wil kan ik met 3 kwartier concours klaar zijn ( heb bruin paard) exe trailer aan koppel en auto inpak( zou + 15 min moeten kunnen)
Heb een bruin paard met zwarte benen redelijk schoon van zichzelf

Nat maken soms ( al volstaat vliegenspray ook prima) deze zit in poets kist

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Knot routine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:37

De dag ervoor wassen indien nodig.
Ik gebruik geen producten. Soms maak ik de manen nat als ze te "fluffy" zijn maar meestal niet.
Ik vlecht altijd de dag zelf en steeds met elastiekjes.
Aantal knotjes is afhankelijk van de lengte van de manen en het type paard.

Melisje_92

Berichten: 1097
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 22:12

Ik was vaak niet van te voren. Vlecht met naald en draad en altijd op de dag zelf hoe vroeg we ook moeten, heb wel eens de dag ervoor geprobeerd maar dan gaat ze toch schuren en dan vind ik ze niet meer mooi. Ben toch met een half uurtje klaar dus dan maar iets eerder opstaan. Ze heeft best dikke manen, dus ik kom meestal op 8/9 knotten uit…anders wordt de vlecht te dik om te vlechten :'). Ik gebruik dat spul van naf voor een beetje grip.

Dacht dat ik een foto van dichtbij had, maar kan hem niet vinden…dus deze voor het idee
Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:14

Ik was de manen niet speciaal voor het vlechten. Sterker nog, als dat nodig is doe ik dat liever een week ofzo voordat ik moet vlechten, anders is het te glad en zacht en blijft het minder netjes zitten. Maar ik was de manen misschien 2 keer per jaar maar.

Ik vlecht altijd de dag van te voren, hoe laat ik ook moet. Ik gebruik de naf braid it up mousse, dat maakt het haar wat stugger en zorgt ervoor dat het ook beter blijft zitten. Aantal vlechten hangt af van het paard, hoe dik de manen zijn, hoe lang en wat het mooiste staat bij de hals. Ik vlecht altijd met naald en draad, bij huidige paard 6 of 7 knotten. Door de mousse is het haar wat natter, als ik de mousse eens niet heb dan maak ik het nat met een spons en water. En dan 's nachts een hals erover.

De voorpluk doe ik wel pas op de dag zelf, als ik die vlecht.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:22

Ik vlecht de dag zelf of de avond ervoor, afhankelijk van hoe laat ik moet.
De manen was ik niet op voorhand, ik gebruik ook de NAF Braid it up mousse.
Altijd 7 vlechten + voorpluk. Vroeger deed ik naald en draad, tegenwoordig Quick knot's. Echte lifesavers die dingen :D Die gebruik ik wel enkel als ik de dag zelf vlecht, voor 's nachts in te laten vind ik wat eng gezien de scherpe puntjes.

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:36

Toen ik nog wedstrijden reed: dag zelf vlechten, droog met elastiek. Zat er met een kwartiertje in. Ik was de manen nooit. Staart eigenlijk ook niet (ik heb een vos), gewoon een flinke dot cowboy magic erin en klaar. Alleen de benen (vier mooie witte kniekousen) waste ik wel op de dag zelf.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:40

Ik moet de staart echt elke keer voor wedstrijd wassen, ook al is het een vos := Ook 4 hoge witte benen, maar die staart is ook echt zichtbaar niet schoon :') Maar doe ik allemaal de dag van te voren, op de dag zelf alleen poetsen en inladen of poetsen en opzadelen

LaDonna75

Berichten: 2161
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Knot routine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 14:51

Wassen doe ik eigenlijk niet, enkel voor een show in de zomer. Manen wassen voor het vlechten doe ik sowieso niet, ik borstel ze alleen schoon. Dan vlechtgel er in (ik gebruik die van Horka of van Naf) en dan vlecht ik de manen met naald en draad in, meestal 7 knotten. De voorpluk doe ik ook met naald en draad. De staart was ik wel vaak, daarna gaat er antiklit in van Cowboy Magic oid en dan borstel ik hem voorzichtig uit. Als ze erg vies zijn was ik de witte benen. Met auto inpakken, trailer aankoppelen enz ben ik binnen een uurtje klaar.
Afbeelding
Afbeelding

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:13

Ik knot altijd op de dag zelf. Ik was z'n manen nooit.
De ene keer knot ik met stiekjes en de andere keer met quick knots, net waar ik op dat moment zin in heb. :P
In mijn poetskist heb ik een fles braid it up mouse van NAF maar moet eerlijk bekennen dat ik die nog nooit gebruikt heb.

Benen en staart doe ik vaak wel een dag van te voren wassen.