Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenna12345
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-22
Woonplaats: Friesland

Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 08:58

Hallo lieve mensen, Ik heb een hele leuke fries op het oog en ga donderdag heen voor een bezichtiging.
Nu is het zo dat ze wel al 23 is en ik me af vraag wat een goede prijs is om voor haar te geven mocht ik haar wel kopen aangezien ze al vrij oud is. Zover ik weet is ze nog gezond en heeft ze geen gebreken.

BloemBloem

Berichten: 16600
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:00

Fenna12345 schreef:
Hallo lieve mensen, Ik heb een hele leuke fries op het oog en ga donderdag heen voor een bezichtiging.
Nu is het zo dat ze wel al 23 is en ik me af vraag wat een goede prijs is om voor haar te geven mocht ik haar wel kopen aangezien ze al vrij oud is. Zover ik weet is ze nog gezond en heeft ze geen gebreken.


Ik word altijd een beetje verdrietig als ze met die leeftijd nog verkocht
" moeten " worden. Wat is de reden van verkoop, weet je dat?

Elisa2

Berichten: 37416
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:01

Tja persoonlijk zou ik niet snel een paard van die leeftijd kopen, maar qua prijs..ik zou er niet meer dan e1000,- voor over hebben. Zeker een fries is op die leeftijd al behoorlijk oud.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:03

Met een fries op die leeftijd zou ik gaan voor een symbolisch bedrag.

Zeker op die leeftijd mogen mensen vaak al blij zijn als iemand goed voor ze wil zorgen.

Daarbij zijn friezen op jongere (16-20) leeftijd al vaak een stuk kwetsbaarder en soms zelfs al niet meer geschikt voor het rijden.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:04

Wat leuk dat je dit overweegt. Wat zijn je doelen met het paard en wat doet het dier op dit moment?
Niet elke Fries is met 23 al oud hoor. Echter elk paard van 23 zou niet de hoofdprijs meer mogen kosten. Afhankelijk van wat je er allemaal bij krijgt, zou dat waarschijnlijk meer kosten dan het paard zelf.
Afbeelding
Dit is mijn paard met 24.

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:04

Wat is je doel met de Fries? 23 voor een Fries is erg oud, dat is niet te vergelijken met een KWPNer. Doordat een Fries zwaar gebouwd is slijt alles veel eerder. Hou er rekening mee dat de kans groot is dat ze een keer met pensioen moet.

Fenna12345
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-22
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:13

Sanet schreef:
Wat leuk dat je dit overweegt. Wat zijn je doelen met het paard en wat doet het dier op dit moment?
Niet elke Fries is met 23 al oud hoor. Echter elk paard van 23 zou niet de hoofdprijs meer mogen kosten. Afhankelijk van wat je er allemaal bij krijgt, zou dat waarschijnlijk meer kosten dan het paard zelf.
[ [url=m/BSW7of.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn paard met 24.


Ik ben opzoek naar een paardje waar ik zo nu en dan (2x) per week ongeveer wat buitenritjes mee kan maken en verder lekker mee om diedelen
Ze rijd nu nog wat manege lesjes en buitenritjes vertelde ze mij. Zover ik weet krijg ik er verder niks bij, geen zadel, hoofdstel, dekjes etc.
En wat heb jij een mooi paard zeg, wauw! Ziet er nog super mooi uit voor die leeftijd

Fenna12345
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-22
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 09:16

BloemBloem schreef:
Fenna12345 schreef:
Hallo lieve mensen, Ik heb een hele leuke fries op het oog en ga donderdag heen voor een bezichtiging.
Nu is het zo dat ze wel al 23 is en ik me af vraag wat een goede prijs is om voor haar te geven mocht ik haar wel kopen aangezien ze al vrij oud is. Zover ik weet is ze nog gezond en heeft ze geen gebreken.


Ik word altijd een beetje verdrietig als ze met die leeftijd nog verkocht
" moeten " worden. Wat is de reden van verkoop, weet je dat?


Ja vind ik ook, je hebt veel kans dat ze bij de verkeerde mensen terecht komen. De reden van verkoop weet ik niet, daar wil ik ze donderdag nog wel naar vragen. Ben ik zelf ook wel benieuwd naar.

WendyLotte

Berichten: 1139
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:58

Hier ook een paard te koop van 23.
De reden is simpel ; vorig jaar gekocht voor mijn dochter van 12jaar. Zij rijdt al pony en paard sinds haar 4de. Ze kan netjes rijden en heeft zelf wedstrijd ambitie. (amateurs)
We konden deze merrie kopen zodat ze verder kon leren in haar lessen.
Ze gingen goed van start maar de merrie kan en wil nog zoveel meer, dan dat wij haar kunnen bieden.
Een 23 jarige merrie, super betrouwbaar maar met een flinke drive.
En buiten dat klikt ze niet met onze andere paarden in de kudde en dat is, voor ons, wel een probleem.
En dus staat ze te koop. We geven haar niet zomaar mee, maar ze zou wel beter af zijn bij iemand die lekker met haar recreatief gaat rijden. Geen beginner maar iemand die nog kan genieten van (bijv) 2x per week een ritje en ervaring heeft met paarden. Want dat is wat we haar gunnen.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:05

Een stalgenoot heeft voor 500 euro een ex Z dressuurpaard van 22 gekocht. Hij moet op speciaal beslag maar verder rijd ze er nu al een paar jaar leuk mee rond. Zelfs nog wedstrijden. Je geeft hem nog geen 15 maar dit kan natuurlijk snel omslaan. Dit soort leeftijden zijn een beetje wat de gek er voor geeft.

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:14

Een fitte pony op die leeftijd mag geld kosten, risico op snel pensioen is daarbij veel kleiner.

Friese paarden niet. Verplaatsen geeft ook een aanslag op de weerstand. Veel Friese paarden hebben snel kwaaltjes, 23 is al echt oud voor een Fries. Als ze nu nog redelijk goed functioneert op de manege zullen ze haar nooit weg doen (betrouwbare manegepaarden zijn bijna niet te vinden).
Daarnaast is twee keer in de week een recreatief ritje soms juist nog veel zwaarder dan dagelijks dressuurmatig goed rustig trainen. Recreatiepaarden moeten minstens net zo fit zijn als wedstrijdpaarden imo

(Even gechargeerd; minder vaak gereden, maar ritten vaker op moelijkere bodems, niet alle recreatieve ruiters trainen de spieropbouw goed, of hun eigen fitheid etc.)

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:22

Voor een Fries op leeftijd die nog goed gezond is denk ik aan 750-1000 mits je klinisch mag keuren door een door jou te kiezen dierenarts.

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:25

Ik zou het paard door een dierenarts laten nakijken en mits deze het gezond verklaard, ze een goed gebit heeft en geen gekke kwalen zou ik er tussen de 500 en 1000 euro voor betalen, zeker niet meer.

Een fries van 23 is oud, een paard van de dag, dat zou ik mij goed realiseren. Daar kunnen op ieder moment veel kosten aan komen of je hebt er niet zo gek lang plezier van. Als je over een paar maanden kreupel staat en je er niet meer op kan rijden, vind je haar dan ook nog leuk, kan je haar aanhouden, dingen om overna te denken.

Binck8
Berichten: 429
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:28

Ik heb zelf een Fries van 22, een heerlijk en superlief vriendje. Hij is al bijna 14 jaar bij mij een blijft bij mij tot zijn laatste adem.
Hij is al enkele jaren met pensioen. Niet omdat hij lichamelijk zo slecht/oud is, ik heb vooral zelf fysieke gebreken waardoor ik niet meer mag/kan rijden.

Ik zou een Fries van rond deze leeftijd niet verkopen.
Als antwoord op je vraag, als je een klik ermee hebt en je wil gewoon het paard een paar heerlijke laatste jaren vol liefde en knuffels geven.... Ga ervoor. Ben alleen niet verbaasd als het rijden al mogelijk snel niet meer zal gaan en het paard wat gaat kwakkelen. Hele lange ritten met veel intensieve gangen kun je niet meer zomaar doen. Ben dus wel heel realistisch qua verwachtingen.
Max 750- 1000 euro zou ik zeggen dan.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 01-11-22 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Berichten: 6683
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:32

Ik zou net als Elisa ook niet zo'n oud paard kopen. Maar wil je dit echt doen, dan zou ik zeggen gratis en anders max. €500 (slachtprijs).

Je krijgt er niets bij, dus je moet mogelijk ook nog gaan investeren in een zadel, hoofdstel en andere spulletjes. Sommige dingen (dekens, dekjes, bit, hoofdstel, beenbeschermers) kan je mogelijk tegen een leuke prijs vinden op Marktplaats. Een zadel gaat lastiger worden, en zeker voor een Fries is de pasvorm niet altijd makkelijk. En dus wordt het dan al gauw duur.

Als je gaat kijken, vraag dan naar het zadel wat ze gebruiken (merk, maat, type, uitvoering, productiejaar) en ga ook zeker zelf rijden en voelen!
Als je er thuis het bos mee in wil: daar ook even naar het bos als dat makkelijk kan.

Fenna12345
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-22
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:31

Roodvos schreef:
Ik zou net als Elisa ook niet zo'n oud paard kopen. Maar wil je dit echt doen, dan zou ik zeggen gratis en anders max. €500 (slachtprijs).

Je krijgt er niets bij, dus je moet mogelijk ook nog gaan investeren in een zadel, hoofdstel en andere spulletjes. Sommige dingen (dekens, dekjes, bit, hoofdstel, beenbeschermers) kan je mogelijk tegen een leuke prijs vinden op Marktplaats. Een zadel gaat lastiger worden, en zeker voor een Fries is de pasvorm niet altijd makkelijk. En dus wordt het dan al gauw duur.

Als je gaat kijken, vraag dan naar het zadel wat ze gebruiken (merk, maat, type, uitvoering, productiejaar) en ga ook zeker zelf rijden en voelen!
Als je er thuis het bos mee in wil: daar ook even naar het bos als dat makkelijk kan.


Ik heb thuis nog van alles liggen, hoofdstellen, zadels, halsters, dekens etc. In verschillende maten. Mijn ouders hebben een pensioenstalling en vroeger een manege gehad dus die hebben ook nog een boel spul. Dus eigenlijk hoef ik bijna niks aan te schaffen. Dat scheelt gelukkig in de prijs. Stalling hoef ik niet te betalen, ze kan gratis bij mijn ouders staan, daar heb ik erg veel geluk mee. Ik zit alleen erg over de prijs in, en of ik er überhaupt wel geld voor moet geven. Gezien ze erg oud is en hoe fit ze is weet ik ook niet. Ze moeten maar blij zijn dat ze naar een goed tehuis gaat denk ik dan. Ik vind dat persoonlijk belangrijker dan geld.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoeveel betalen voor een paard van 23?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:35

Ga eerst maar gewoon eens kijken en zien of je er een klik mee hebt.

Met de instelling zoals in je laatste bericht… Als je dat uitstraalt naar de verkoper heb je een grote kans dat het paard niet aan jou gegund wordt.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:35

Mocht je het al overwegen, wbt de prijs die je er voor geven ook enz.
Laat toch een klinische keuring doen, buigproeven zou niet hoeven wat mij betreft, maar laat een goede paardenarts kijken naar de gangen, of hij/zij ergens pijn heeft in zijn rug, of de tanden nog goed zijn en hart en longen!

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:37

Ik heb begrepen dat friezen wat sneller * oud * worden? Bij mij op stal staat er 1 die in feb 24 wordt. Die is echt al wel oud en hoor van meerderen dat dit voor een fries heel oud is. Fries staat ook lekker met pensioen. Natuurlijk is elk paard een individu, maar ik zou er niet aan beginnen, of althans geen aankoop som voor betalen.
Laatst bijgewerkt door Cinnepin op 01-11-22 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:37

Je geeft aan dat ze bij een manege staat? Ga er dan maar vanuit dat ze niet weggaat voor een paar honderd euro.. En al zeker niet als ze braaf en betrouwbaar is in de lesjes..

Dus of 't het dan waard is, ligt aan jou zelf..

Fenna12345
Berichten: 5
Geregistreerd: 31-10-22
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 12:43

Ineke2 schreef:
Ga eerst maar gewoon eens kijken en zien of je er een klik mee hebt.

Met de instelling zoals in je laatste bericht… Als je dat uitstraalt naar de verkoper heb je een grote kans dat het paard niet aan jou gegund wordt.


Ja dat zeg ik natuurlijk niet. Maar ik ga eerst inderdaad even kijken, en vanuit daar kan ik een beslissing maken.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:51

Ze zal in aanschaf niet veel kosten. Maar houd er rekening mee dat een ouder paard in onderhoud juist meer kost. Ze hebben vaak meer voeding nodig, extra supplementen. Een deken in de winter om niet teveel af te vallen en warm te blijven. En je hebt meer kans op dierenartskosten. Het kan allemaal best meevallen, maar vergis je er niet in.
Ik vind 23 wel echt oud om een fries over te nemen. Staat hij nu op een manege? Want dan zou ik ook voorzichtig zijn. Een manege die hun brave manegepaarden weg doet, dat is vaak omdat ze het rijden niet meer vol houden. En dan heb je een pensioenpaard. Als het paard arthrose heeft, is 2x in de week bewegen ook te weinig misschien. Of teveel in 1x. Kijk of je het paard kunt bieden wat hij nodig heeft. Mijn 1e advies zou zijn om het niet te doen eigenlijk. Daarbij moet je mogelijk binnen een beperkt aantal jaren afscheid nemen, ik weet niet hoe nuchter je daarin staat? En onthoud dat de aanschafprijs maar 1x pijn doet. Maar elke maand 150 euro aan supplementen, een onderzoek bij de dierenarts voor een x honderd euro, extra tandartskosten en de rest wat nog kan komen, dat blijft pijn doen. Al kreeg ik een oud paard gratis, zou ik er om die reden echt goed over nadenken.
Vraag als je gaat kijken ook of hij nog op het gras kan, of hij hoefbevangen is geweest en of hij bijv zomerexceem heeft. Ook zaken die dingen niet echt makkelijk maken.

anjali
Berichten: 15157
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:00

Fenna12345 schreef:
Roodvos schreef:
Ik zou net als Elisa ook niet zo'n oud paard kopen. Maar wil je dit echt doen, dan zou ik zeggen gratis en anders max. €500 (slachtprijs).

Je krijgt er niets bij, dus je moet mogelijk ook nog gaan investeren in een zadel, hoofdstel en andere spulletjes. Sommige dingen (dekens, dekjes, bit, hoofdstel, beenbeschermers) kan je mogelijk tegen een leuke prijs vinden op Marktplaats. Een zadel gaat lastiger worden, en zeker voor een Fries is de pasvorm niet altijd makkelijk. En dus wordt het dan al gauw duur.

Als je gaat kijken, vraag dan naar het zadel wat ze gebruiken (merk, maat, type, uitvoering, productiejaar) en ga ook zeker zelf rijden en voelen!
Als je er thuis het bos mee in wil: daar ook even naar het bos als dat makkelijk kan.


Ik heb thuis nog van alles liggen, hoofdstellen, zadels, halsters, dekens etc. In verschillende maten. Mijn ouders hebben een pensioenstalling en vroeger een manege gehad dus die hebben ook nog een boel spul. Dus eigenlijk hoef ik bijna niks aan te schaffen. Dat scheelt gelukkig in de prijs. Stalling hoef ik niet te betalen, ze kan gratis bij mijn ouders staan, daar heb ik erg veel geluk mee. Ik zit alleen erg over de prijs in, en of ik er überhaupt wel geld voor moet geven. Gezien ze erg oud is en hoe fit ze is weet ik ook niet. Ze moeten maar blij zijn dat ze naar een goed tehuis gaat denk ik dan. Ik vind dat persoonlijk belangrijker dan geld.

Ik zou eerst maar eens vragen wat de eigenaar ervoor wil hebben! Een ouder paard dat nog rad en fit is, is tegenwoordig nog best wat waard. Die hoeven ze niet gratis weg te doen.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:06

Fenna12345 schreef:
Sanet schreef:
Wat leuk dat je dit overweegt. Wat zijn je doelen met het paard en wat doet het dier op dit moment?
Niet elke Fries is met 23 al oud hoor. Echter elk paard van 23 zou niet de hoofdprijs meer mogen kosten. Afhankelijk van wat je er allemaal bij krijgt, zou dat waarschijnlijk meer kosten dan het paard zelf.
[ [url=m/BSW7of.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn paard met 24.


Ik ben opzoek naar een paardje waar ik zo nu en dan (2x) per week ongeveer wat buitenritjes mee kan maken en verder lekker mee om diedelen
Ze rijd nu nog wat manege lesjes en buitenritjes vertelde ze mij. Zover ik weet krijg ik er verder niks bij, geen zadel, hoofdstel, dekjes etc.
En wat heb jij een mooi paard zeg, wauw! Ziet er nog super mooi uit voor die leeftijd


Dan is ze nu dus 'op' voor de manegelesjes en buitenritjes, anders zouden ze haar wel aanhouden.
Op zich niet erg, als ze bij jou verder de oude dag mag slijten.
Maar dat moet je maar net willen, zo'n paard.

Binck8
Berichten: 429
Geregistreerd: 21-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:26

Gratis is natuurlijk onzin. Het paard heeft nog altijd een bepaalde waarde.

Ik heb wel een keer een echt oudje overgenomen en hij heeft mij heel veel geld gekost (vooral door enorme hoeveelheden aangepast eten) maar ik was echt wel gek op hem en de combinatie die hij vormde met mijn Fries. Dus evengoed was hij die investering echt wel waard. Hij was wel gewoon een pensionado, hij mocht gewoon genieten van het rondhangen op de wei. Hij moest niets meer.

Je haalt er ook gewoon voldoening uit om een oud (door een ander afgedankt) paard nog fijne jaren te geven en daar kun je zelf zeker wel van genieten. Nu staat er een shetje hier wat niet meer bereden mag/kan worden ivm lichamelijke aandoening. Ik weet niet hoe lang ik haar kan houden zonder dat ze teveel gaat kwakkelen, maar voor nu is ze haar gewicht in goud waard. Zo lief en makkelijk, mijn Fries is dol op haar en voor nu is dat voldoende om ook in haar te investeren.